- Vastaanotettu kiitos 0
Verkkolaite Scalextric-rataan
- Petteri
- Fresh Boarder
-
Norrit kirjoitti: ...vielä muuten tuli mieleen, että eikös täällä joskus ole juteltu näistä virtalähteistä. Ymmärsin silloin, että kotiratamosat ei kestä sitä, kun jännite ei kyykähdä yhtään...
Kyllä ne kestää ja olen vakaasti tullut siihen johtopäätöseen että formuloiden kanssa pitää olla reguloitu virtalähde ja paljon virtaa :twisted: :twisted:
Noo mutta palatakseni tuohon minun aiheen ohitukseen....
Pikatestasimme Falconin, Ripperin ja Slick7 mosat ja niiden virrankulutuksen... Testissä oli käytössä labrapoveri josta irtosi 3A virtaa ja jännite oli 12v.
Falcon vei tyhjäkäynnillä sellaista yhtä aata.. Kun sormilla nappasi pinjonista kiinni (hanskat kädessä) ja laittoi vastusta niin paljon kuin sormista lähti niin hetkellisesti välähti poverin virranrajoitus päälle ja sitten putosi n. 1.4A tasolle. Käytännössä välähdys oli niin nopea ettei sillä ole merkitystä. Poverin mittarista saimme luettua sellaista 2A:n kulutusta "kiihdytys" vaiheessa.
Ripperillä sormivastuksin "keskikulutus" oli hieman alta yhden aan ja maksimi "kiihdytys" vaiheessa n. puoltoista. Virranrajoitus ledi ei vilkkunut.
Slick7 mosassa ei ollut pinjonia joten vastusta oli hieman hankalampi antaa, mutta noin niinkuin suurinpiitein samaa kuin Falcon...
Lopputuloksena siis perun väitteeni ja sanoisin että 5A:n reguloitu poveri kahdelle kaistalle on aivan tarpeeksi, oli radalla rippereitä/falconeita tai ei.... Mosa haukkaa vain hyvin hetkellisesti sen suurenmäärän virtaa ja hetikun moottori pyörii putoaa kulutus radikaalisti. Käytännössä siis "kahdella aalla per kaista" pärjää vallan mainiosti ja ylikin, oli mosana mikä tahansa tähän hommaan tarkoitettu. Hetkellinen ylensyönti on niin nopea räpsähdys ettei sitä naapuri käytännössä pysty huomaamaan...
Radalla ajanut olikos se NC-05 vei noin 0,39A virtaa maksimissaan

Reguloimattomassa tilanne on tietysti toinen...
Ihmettelee taas Pikku Petteri
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
rocker kirjoitti: Olen katsellut tällaista:.....
Mistä noita saa? Mulle kans....
Petteri
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Petteri
- scalexshop.com
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
n kulutusta kuormattuna ja sitten se piikki. Korkeammilla kierroksilla se virrankulutus pieneni huomattavasti. Olin kiinnostunut vain tuosta Falconista, niin en muiden moottoreiden lukemia niin muistellut edes
Kunhan nyt vain tuli todettua, että virta riittää Falconillekin. No hätä sen suhteen. (Itseasiassa, muistinhan minä suurinpiirtein oikein noi virrat, kun vertaa sinun viestiin)Nincon NC-05 moottorista täytyy kyllä sanoa, että aika lujaa se autoa vie ja Cobra oli muutenkin positiivinen yllätys.
Pitäsköhän tässä vielä laittaa testiajohuomiot noista virtalähdetyypeistä. Keimolaan olisi vissiin hyvä järjestää virtalähteitä kahta tyyppiä:
-Formuloille reguloitu (rockerin ehdottamat)
-Muille autoille Nokian tyyliin vakavoimattomat.
Nokialla näyttäs olevan ihan fiksusti vakavoimattomat lähteet ja niillä tuo Falcon on ehkä helpompi ajaa (en ole itse kokeillut). Vakavoiduilla lähteellä jännite ei anna yhtään periksi ja autot on melko herkkiä ajaa, kun taas vakavoimattomassa tulee vähän pehmeyttä, joka helpottaa ajamista. Samalla nuo piikit suodattuvat pois. Speedyllähän on jäykkä virtalähde ja monille on varmaan ihan tuttu tilanne, että sulakkeet räpsyvät silloin tällöin. Ehkä noi radalla olevat nopeat piikit tarvitsivat hivenen suodatusta
: Vähän tuntus siltä, että noi nopeat jänniteräpsyt ainoastaan lämmittää moottoria ja polttelee sulakkeita. Autoa noi räpsyt ei juurikaan liikuta, vaan tuon räpsyn jälkeinen tasainen virta on sitä energiaa, josta moottori saa sitä voimaa ja auto alkaa kiihtymään. Speedyllä on kuitenkin varmasti erilaista ajaa, kuin vaikka nokialla.Vakavoimattomien vaste sopii kyllä F1:lle kuin nakutettu, mutta mulle jäi tuntuma, että vakavoimaton olisi ajomukavuudeltaan parempi magneetittomille autoille.
Aika suuri merkitys tuolla virtalähdeasialla on. Virtalähdehän se niitä autoja kuitenkin liikuttaa.. Toisaalta voidaanhan me rakentaa "chokeja" vähän suodattamaan noita räpsyjä?
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
scalexshop.com kirjoitti: (Itseasiassa, muistinhan minä suurinpiirtein oikein noi virrat, kun vertaa sinun viestiin)
Mistäs tiedät että minä muistin absoluuttisen totuuden :twisted:
Sen vertamielenkiintoista kuitenkin, että täytyy joskus laittaa mosat kiinni formulaan ja tehdä isompaa tutkimusta... Millä pääsee koviten (siis huippunopeus) Paljonko mosat syö lähdössä virtaa, mikä on keskikulutus jne...
scalexshop.com kirjoitti: Vakavoimattomien vaste sopii kyllä F1:lle kuin nakutettu, mutta mulle jäi tuntuma, että vakavoimaton olisi ajomukavuudeltaan parempi magneetittomille autoille.
Ai? Minusta se vakavoitu on juuri sopiva kaikille autoille.... Itseasiassa minä en kauheaa eroa muilla autoilla edes huomannut. Formulassa jossa oli TZ-Race, sillä oli sellaista miellyttävää terävyyttä kuten se Scaleauton SC005, sehän oli aivan eri moottori reguloidulla jännitteellä. Muissa autoissani oli Sclaen vakio sidevinderiä ja Cartrix TX2.3 sekä Fly Evo2. Niillä en isoa eroa kyllä huomannut. Pikkasen kovempaa ehkä meni? Tosin 12v:llä mielestäni ne meni hiljempaa kuin vakiomuuntajilla? Ainakin Evo2. Kun reguloidun jännite nostettiin 16v:tiin niin vasta sitten mielestäni Evokin alkoi kulkemaan samaa vauhtia kuin vakio muuntajalla?
Voisiko tästä tehdä johtopäätöksen, että pieniruokaiset mosat pudottaa ei reguoitua jännitettä vähemmän ja siksi kulkevat myös kovempaa? Vakiomuuntajahan antaa ilman kuormaa sen 16v ulos! Tosin nopeus mittaukset on ihan näppituntumalla tehtyjä... Molempien jännitteet kulkivat radalle samasta reiästä, eli tasasuuntaussillan kautta, joka pudottaa hieman jännitettä, sekä kaiken sen elektroniikan kautta mitä sieltä Sport poverpasestä nyt löytyykään.
Jokatapauksessa Keimolaan olisi kyllä hyvä saada muutamat eri sähköt:
- Lapsilukko ~8-12v (reguloitu tai ei)
- "F2 asento" 16v (ei reguloitu)
- F1 16v reguloitu
Jos lähteestä potkua löytyy niin naulapää asento 24v reguloitu :twisted: :twisted:
tai jotain....... Mielestäni prkleen hyvä idea että voi ajaa erilaisilla sähköillä riippuen kisan luonteesta

Petteri
- scalexshop.com
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Veikkaan, että autossa noi kulkevat hivenen vähempiruokaisesti pienemmällä kuormalla.Keimolassa mielenkiintoista on tuo pääsuoran alun loiva nousu, jossa kaasun pohjaan laittaminen varmaan aiheuttaa jonkinlaista virrankulutusta

Virtalähteistä:
-Kyllä. Olis asiallista saada radalle useamman tyyppisiä virtalähdevaihtoehtoja. Lapsiasento on myöskin aivan ehdoton.
-Supermoottoreille nokian tapaan isot muuntajat reguloimattomana. (tai sitten "choket" eli kuristimet. Tekisi supermosista ajettavempia.
-Kyllä minäkin tykkäsin vakavoidusta lähteestä. Totesin vaan, että selvä ero kuitenkin vakavoimattomaan on. No, mielenkiintoinen testisessio oli. Saatiin vähän kuvaa keimolan virtalähdetarpeista ja toivottavasti rockerkin tästä jotain hyötyi.
Kaitsulle kysymys:
-Minkätyyppinen virtalähde Nokian radalla on? Tarkoitan siis merkkiä ja mallia ja hintaa noin suurinpiirtein, jos Keimolaan hommattaisiin useita vaihtoehtoja.
Tässäpä vielä "ilmakuva" Keimolan koekasauksesta. Pääsuoralla pituus-suunnassa 29 perus-suoraa, eli neliuraisena yhteensä 58 kpl

Ajatellaan, että magneettiformulalla vedetään miljonaa ja se lipsahtaa kaarteesta ulos. Sehän tapahtuu salamannopeasti. Kuinka kauan virtalähteeltä kestää reguloida jännite takaisin tavoitetasolle? Onko kyse sekunneista, kympeistä vai pienemmistä osista? Tällä haen lähinä sitä, että onko reguloidulla virtalähteelläkin ajettaessa tuo "boosti"-ongelma kaikesta huolimatta?
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
rocker kirjoitti: Olen katsellut tällaista:
TUOTENIMI: Virtalähde Vanson 5 A
TUOTTEEN KUVAUS: Reguloitu verkkolaite. Antojännite: 13,8 V. Maksimivirta 5 A.
Virtakytkin ja ø 4 mm:n naparuuvit. Oikosulku- ja lämpösuojaus.
Mitat (L x K x S) 140 x 100 x 220 mm. Paino 4,7 kg.
Á-HINTA: 47,10 €
Mun mielestä tuossa on kyllä teho/hinta todella kohdallaan. Jos vehje on laadukas niin lienee hyvä ostos.
Takavuosina ratkaisin oman kotiratani virtalähdeongelmat yksinkertaisesti. Kytkin kaikki kotiratamuuntajat mitä mulla oli rinnan. Kaikki urat saivat virtansa tästä samasta "paketista". En tiedä onko tämä suositeltava konsti, mutta ainakin mulla pelitti hyvin. Ratani oli noin 14 m pitkä neliurainen scale ja se oli erittäin aktiivisessa käytössä. Tuohon aikaan ei vielä ajettu juurikaan millään ihmemoottoreilla.Kovimpia taisi olla Scalen Protec, Nincon NC-3 ja jotkut OZ-Race virimosat.
Voisi olla itseasiassa mielenkiintoista tehdä testiä Nokialla erilaisilla virtalähteillä. Jos joskus saadaan tuollainen reguloitu poweri niin voisi vertailla...
-kaitsu
- scalexshop.com
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kaitsu kirjoitti: Erittäin mielenkiintoinen keskustelu. Tuliko siihen jo vastaus, mitä (muistaakseni) Petteri kysyi? Eli kuinka nopeasti reguloidun virtalähteen regulointi oikeasti toimii?
Ajatellaan, että magneettiformulalla vedetään miljonaa ja se lipsahtaa kaarteesta ulos. Sehän tapahtuu salamannopeasti. Kuinka kauan virtalähteeltä kestää reguloida jännite takaisin tavoitetasolle? Onko kyse sekunneista, kympeistä vai pienemmistä osista? Tällä haen lähinä sitä, että onko reguloidulla virtalähteelläkin ajettaessa tuo "boosti"-ongelma kaikesta huolimatta?
-kaitsu
Tuo on hyvä kysymys ja ehkä vastaus hukkui tuohon minun ja petterin puheripuliin

Räpsy on niin nopea, ettei sitä käytännössä huomaa. Kuten slottiautoja harrastaneena paremmin ehkä tiedät, niin ne nopeat räpsyt vaan lämmittää moottoria, eikä niistä sitä voimaa hirveästi saada. Eilen arvioitiin porukalla, ettei sitä tarkinkaan kuski käytännössä huomaa, kun toinen auto suistuu kaistalta. Nopea räpsy siihen tosiaan tulee. Kyse on millisekunneista. Veikkaisin kuitenkin, että supermosia olisi helpompi/mukavampi ajaa sillä teidän Nokian virtalähteellä, kuin vakavoidulla. (pitäs tietysti koklata)
Sitten tuo kävisi yksiin myös elektroniikkainssinkin pohdintoihin regupiirien toiminnasta, vaikkei tuota niin hirveästi tarvitse sillä tasolla pohtiakaan.
Mikäs se teidän powerin tyyppi olikaan, niin kartoitetaan vähän keimolaan hankittavia romppeita?
- Norrit
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
- rocker
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Ja on siellä muitakin järkevän hintaisia virtalähteitä. Miten olis Petteri, 10A virtaa, säädettävä jännite 0-30 volttia?... :twisted:
[url:3g3mhcuu] www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.c...egory=Virtal%E4hteet [/url]
[url:2cpq58os] www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.c...e027ba8&prodid=VTUSC [/url]
-kaitsu
- Norrit
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Mutta itse ostin paljon halvemmalla Lidlistä aidon Lervia ultraäänipesurin, se oli ihan naurettavan halpa, jotain 6-7 euroa.
Toinen romuputiikki jossa on kaikkea hauskaa on Step Systems Oy Lahdesta.
[url:24v9cpc0] www.stepsystems.fi/ [/url]
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.