- Vastaanotettu kiitos 371
SM-kisojen järjestelyt 2023
Tässä muutamia omia mietteitäni aiheesta:
* kisoja on vuodessa liian vähän
* harrasteen parissa on hyvin eri preferensseillä toimivia osallistujia
* lisenssi on iloinen asia (sponsoroin ensi vuodelle yhdelle juniorille lisenssin, jos sen hankinta on kustannuskysymys)
* olen ollut järjestämässä kaiken tasoisia kisoja PL universumin mestaruus - maraton -kisapäivät ovat rankkoja myös kisan järjestäjille
* me tarvitaan eri tasoisia kilpailuja - aluekisoja matalalla kynnyksellä mutta myös korkeamman profiilin kisoja
* SM-kisan kohderyhmä on eri kuin aluekilpailun
* jotta kotimaiset huiput voisivat pärjätä ulkomailla, tarvii heidän päästä testaamaan ja ajamaan tarpeeksi oikeanlaisissa olosuhteissa
* liian monen luokan survominen samalle viikonlopulle ei toimi
* arvostan korkealle, jos kilpailupäivän aikana ehtii syömään
* Produn SM-sarja on mielestäni yhtä hyvä idea kuin 8x30 sekunnin alkuerät
* on hyvä, että kilpailuita on eri puolilla maata ja vähän vuorotellen eri radoilla
* tykkäsin kahden SM-viikonlopun systeemistä
* KV-kuskeille on hyvä olla syksyllä kilpailu, jossa ajetaan myös pikkuluokat
* lajin tulevaisuuden kannalta tärkein työ tehdään kerhoissa - se on myös kansallisen edun mukaista, kun junioreilla on järkevää tekemistä
* kerho- ja aluekisat ovat oiva paikka aloittaa kilpailu-uralla
* MM:issä luokkakohtainen treeni on produssa 2x8x4 ja muissa luokissa 8x4 minuuttia - sen jälkeen, kun on ollut muutama treenipäivä alla
* treeniaika SM-kisoissa on minusta tärkeä pointti
* elämä on valintoja
* Kanada
Tän vuoden FO-kisasta ei kannata vetää johtopäätöksiä. Moni oli koronassa ja kisa oli tosi aikaisin syksyllä. 7 kisaa ei ole kovin monta, alle 1/kk.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- newbie
- Vieras
-
Anyway: pikkuluokat ja produn parikisa toiseen viikonloppuun ISRAn mukaisesti ja loput 24-luokat toiseen viikonloppuun. OG pois, koska sillä ei ole titteliä jaossa.
Silloin toisessa eli Finnish Openissa on ns kilpakuskit asialla ja siellä voi treenata sekä ajaa rauhassa. Siellä voi ajaa ison sportin myös, mutta titteli jaetaan SM-kisa viikonlopussa. Ei em/el luokissakaan ajeta titteliä yleensä, mutta siinä voittaa henkisen mestaruuden ainakin.
Toisessa viikonlopussa perjantaina täysi treenipäivä rauhassa luokkakohtaisesti ja lauantaina kisan alla pienet lämmittelytreenit, jotta radan olosuhteet kohtaa kaluston asetukset.
EM/EL menee tittelin alle, jos tarpeeksi valideja kuskeja (10).
Miksi tehdään liian vaikeaa? Tämän luulisi kelpaavan kaikille ja (vähintään) kaksi luokkaa KAIKILLE kohderyhmille molemmissa viikonlopuissa. Produn parikisa on ISRA tyylinen ja sitä ajaa vain kilpakuskit, keneltä löytyy vähintään perheen sisällä yleensä myös pikkusportti.
FO on silloin painottunut ISRAan ja SM-kisat selkeästi kansalliseen. Koska eurosport/24 on molemmissa, niin etusija annetaan kansallisille harrastajille ja kilpakuskit tekee asiassa kädenojennuksen tavallisille harrastajille.
Jos HALUAA 32 luokat ajaa SM kisam yhteydessä, niin riittävällä osallistujamäärällä torstai on käytössä. Jos ei kiinnosta, niin voi ihmiset ajaa vapaasti 32 -luokat ja 24 sportin harjoittelukisana milloin vaan, ilman muita tavallisia harrastajia.
Odotan, että nyt nämä kulisseissa piilottelevat kilpakuskit ja nykyisen "paremman" järjestelmän nimiin vannovat astuvat esiin sekä kertovat mikä ei sovi, miksi ei sovi, mikä on se näkyvyys ja missä se näkyy sekä kenelle. Muuten asiaa on turha jauhaa, demokratia jauhaa ja enemmistön kanta kerhoista voittaa.
Jos tämän ajaa tällä mentaliteetilla päätyyn saakka, lopputulos ei miellytä ketään. Kaikkien pitää tulla vastaan tavalla tai toisella eli nykyinen malli ei kelpaa kaikille, uusi kompromissi tarvitaan ja vaaditaan.
Produ alkaisi perjantaina siten, että se ajettaisiin loppuun perjantaina.
Lauantai aamuun EM ja EL. Sen jälkeen 3h ES treeniä, jonka jälkeen aika-ajo ja ehkä alkuerät
Sunnuntaina ES loppuun !
Mikäs tässä olisi vialla ?
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
- newbie
- Vieras
-
Yly kirjoitti: Entäs jos….
Produ alkaisi perjantaina siten, että se ajettaisiin loppuun perjantaina.
Lauantai aamuun EM ja EL. Sen jälkeen 3h ES treeniä, jonka jälkeen aika-ajo ja ehkä alkuerät
Sunnuntaina ES loppuun !
Mikäs tässä olisi vialla ?
Tässä taisi olla se syy, että eräs yrittäjä Etelä-Suomesta ei voi ottaa tuollaista kokonaista vapaapäivää. Saatan kyllä muistaa väärinkin, mutta tämä on vahva muistikuva.
Ja sota kaipaa aina yhtä henkilöä. Toki kaikille hyvä ratkaisu olisi paras, mutta joskus kun toiselle kumartaa, väkisin pyllistää toiselle väistämättä.
Jos PR-SM ajettaisiin neljän osakilpailun sarjana, niin missä tapahtumassa sitten EM ja EL nuortenmestaruus sitten ratkottaisiin ?
Eikö sitten EM,EL ja ES vieläkään sovi yhteen viikonloppuun ?
Minä olin siis siinä uskossa, vaikka PR SM ajettaisiin sarjana, niin siltikin SM viikonloppuja olisi kaksi, siis eurosarjan lisäksi.
Olin siis väärässä !
Eli jos tuolla SM sarjalla saamme EM, EL ja ES kisat samalle viikonlopulle, niin kannatan tätä variaatiota !
Eurosarjasta voi jättää yhden ajamatta ja silti saada täydet pisteet.
Finnish Openiin ei ole mikään pakko osallistua siihenkään. Mutta soisin siihen halukkaille tapahtuman jossa voi testata kalustoa ilman SM-paineita silmälläpitäen monen ainoaa kansainvälistä kilpailua. Miksi on niin kamalaa että kalenterissa on 7 kilpailua? Lasketaan suunnitellut aluesarjat ja endurot mukaan niin kohtahan siinä onkin 20 kisaa kalenterissa. Kompromissina tähän voisin nähdä sen että katkaistaan napanuora eurosarjan välillä, eli ei rankingpisteitä fo:n produsta.
SM-kisat on SM-kisat. Ymmärrän että nuoret ja lapset on se kaikista tärkein harrastajakunta pitkällä tähtäimellä. Minusta tämä kohderyhmä saa pääosin SM-kisojen ajoluokkansa ajettua viikonloppuna jona ajetaan nuorten luokat ja produ. Jos kipinä puree ajaa lujempaa niin voi osallistua viikonloppuun jossa ajetaan vain SM-luokkia. Saarnaa odotellessa kuinka ei ole omakohtaista kokemusta. Mutta yritän parhaani mukaan ajatella tätä monelta kannalta. Onhan tämän vaihtoehdon kannalla ollut muitakin jotka mekkaavat useita kuskeja.
Produn SM-sarja on lähtenyt alunperin minun näppäimistöltä mutta edelleen olen eniten sen kannalla että SM ajetaan kahtena viikonloppuna johon ei kuulu fo millään tapaa. Minulle on yhdentekevää onko ne kisat lähekläin toisiaan mutta ymmärrän että monen kannalta pidempi ero kisojen välillä olisi tarpeen.
Mainittakoon että jos mentäisiin siten kuten minä pohjimmiltani haluaisin asioiden menevän. Niin meillä ei olisi yhtään lisenssitöntä luokkaa kalenterissa (eurosarja ja sm). Mutta olen ymmärtänyt asioiden molemmat puolet ja meillä on suht ok kompromissi asiaan. Ja mitenkö tämä liittyy asiaan? NM/SM kisoissa ajetaan virallisesta tittelistä 4/6 luokassa.
pyrtsy kirjoitti: Kuinka kamalaa se onkaan että meillä on 7 kisaa?
...
...
Minulle on yhdentekevää onko ne kisat lähekläin toisiaan mutta ymmärrän että monen kannalta pidempi ero kisojen välillä olisi tarpeen.
...
Niin ei varmaan kukaan ole vaatimassa että kisoja vähennetään, vaan enempi luomassa erilaisia vaihtoehtoja, malleja joista voidaan yhdessä rakentavan avoimesti keskustella - löydetäänkö lähivuosille parempaa ratkaisua kuin meillä jo on.
Mun puolesta kisoja voi olla vaikka 8 JOS kerran porukat haluaa ja kisoissa kulkee. MUTTA kyllä varsinkin kahden potentiaalisen SM kisaviikonlopun ero kalenterissa tulee olla luokkaa 4-6 viikkoa, 2-3 viikkoa on aivan liian lyhyt väli siihen.
Itse olin jo aikaisemmin päättänyt ja varmaan kertonutkin, että nyt saa muut keskustella -hieroa ja päättää... mutta ei ole eka kerta kun pakko tulla takas ja yrittää laittaa asioota ruotuun.
- itse lähdin näitä asioita nostamaan sen takia - koska ensimmäinen luokkayhthlön tekemä kalenteri luonnos ei pitänyt sisällään yhtäkään kilpailua Alue8(+5) ja kaksi SM viikonloppua oli kahden viikon välein akselilla Kotka - Lappeenranta. Ei mitenkään "rakentavaa" koskien läntistä Suomea...
- nyt nähdäkseni esityksestäni on saatu konsensus - että meillä on 2 kisaa Alue2 (=läntinen Suomi), Alue8(+5) (keskinen alue), Alue6 (=itäinen Suomi) ja se jako täytyy muistaa pitää :!: FO kisa ihan minne vain -> mun henkoht mielipide on, että se voidaan pitää vaikka joka vuosi vaikkapa Hyvinkäällä - koska sen kisan tavoite on juuri se treeni/testiviikonloppu silmällä pitäen ISRA kisoja -> aktiivisille ISRA kilipaalijoille :!: . Jos jatkossa tule sitten uusia toimivia alueita, tarkastellaan uudelleen. Tuolla jaolla etäisyydet saadaan pidettyä tasapuolisena kaikille...
toivon mukaan joku aktiivi Oulusta tahi Rovaniemeltä lukee tämän - itse kaipaan niitä aikoja ja olisi kiva tulla kisoihin -joten ei muuta kuin paikkaa ja rataa pystyyn :idea:
Joten rohkeasti vain äänestämään ja kommentoimaan :!:
Ensi torstaina on kerhojen välinen palaveri, johon kutsuttu kaikkien kerhojen edustajat ja lajiryhmän edustajat.
Siellä tullaan tästä asiasta keskustelemaan Teamsissä ja tullaan kuulemaan muutama ehdotus liittyen tähän SM-kisa asiaan.
Kuten yleensä elämässä, kun jokainen antaa hieman periksi omista näkemyksistään, niin lopputulos on kokonaisuuden kannalta yleensä parempi.
Olen käynyt useiden tuntien puhelinkeskusteluja monien harrastajien ja luokkayhteyshenkilön kanssa ja näihin keskusteluihin nojaten luokkayhteyshenkilö tulee esittämään näitä ratkaisumalleja tuossa torstain palaverissa. Myös luokkayhteyshenkilö on keskustellut ja kysynyt mielipiteitä monilta harrastajilta.
Eli ei lähdetä arvailemaan mitä sieltä tulee, vaan odotetaan se palaveri.
Tomi tulee esittämään muutaman vaihtoehdon, missä on yhdistelty noiden äänestyksessä olevien vaihtoehtojen hyviä puolia.
Eli on täysin mahdollista, että tulette jopa yllättymään positiivisessa mielessä !
Jos pöydällä on jotain uusi ratkaisuehdotuksia niin voi niistä toki julkaista jonkun esityslistan kutsutuille henkilöille. Niinkuin kokouskäytäntöön kuuluu. Kokouksessa sitten mennään detaljeihin ja perusteluihin.
Jos viikonlopun ajettavat luokat ovat EM, EL ja ES-24, niin...
* montako kuskia ajaa yhteensä?
* kuinka moni kuski ajaa enemmän kuin yhden luokan?
-eemeli-
- H.Virtanen
- Poissa
- Senior Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 24
- jos PR24 SM sarjana, paluu entiseen kun junnut otettava mukaan ES24 SM kisoihin. Nythän erillinen viikonloppu on lähtökohtaisesti tehty junnuja varten ja lisäämällä PR24 SM viikonlopusta saatiin toimiva ja mielekäs kaikille
-jos pikkuluokat erikseen, ok jos halutaan tappaa niiden harrastaminen tai eriyttää kokonaan oman porukan puuhaksi, en suurin surminkaan kannata
-jää jäljelle PR24 ja junnuSM viikonlopun aikatauluttaminen, siinä pelivaraa ja eurosarjan viikonloppujenkin aikataulutus myös mahdollinen liikkumavara
-kisat tasaisesti alueittain, tästä jo järkevää pohdintaa aikaisemmin
-FO kisa ajateltava erillisenä, sen aijoitus ja paikka mietittävä että saadaan toimivaksi, voisi olla vaikka sama mesta joka vuosi
Ei mulla enempiä...
-hessu
Torstaisessa kerhojenvälisessä kokouksessa esitellään uusi malli, missä on yhdistetty noiden neljän vaihtoehdon parhaat puolet.
Tämä ehdotelma perustuu harrastajilta saatuihin toiveisiin !
Malttakaa nyt hetki !