- Vastaanotettu kiitos 135
ISRA 2023 Atlantic City, USA
- Tuho Polttaja
-
- Poissa
- Expert Boarder
-
- Mämmikoura
Less
Lisää
28.10.2023 14:27 - 28.10.2023 14:30 #42818
: Tuho Polttaja
Vastaus käyttäjältä Tuho Polttaja aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Ottamatta sen enempää kantaa itse kilpailuihin tai kilpailutapahtumaan liityn tähän Eemelin kisareportaasin ylistäjien kuoroon. Kategoriassa "meidän poijjaat mualimalla" erittäin viihdyttävää luettavaa kautta linjan sisällön ja ilmaisu ollessa Kouvostoliittolaisen korutonta, inhorealistista ja proosallista.
Viimeksi muokattu: 28.10.2023 14:30 Tuho Polttaja.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
30.10.2023 21:38 #42824
: eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Kotiuduttu on!
Nämä jutut on useimmiten kirjoitettu meidän tiimin näkövinkkelistä ja toisinaan voi olla pitkäs kisapäivän jälkeen "hieman" ajatus kateissa. Pakosti ei aina ole ihan juonella siitä mitä muille tapahtuu ja miksi.
Vikana kisapäivänä meidän tiimi oli lähinnä katsomossa, eikä finaaliin saakka yltänyt suomalaisia. Matti jäi pari kierrosta finaalipaikasta, mikä tuntuu vähältä, mutta voi noissa keleissä olla pitkän olonen matka. Kelit olivat yleensä täysi arvoitus, koska lämpötilassa ja ilmankosteudessa oli tosi paljon vaihtelua. THE arvasi useimmiten riittävän likelle, mutta toisaalta me ei menty mitenkään erityisen kovaa. Esmes ES-24 luokassa jos ajat 4.3 ja menee ok, niin samoilla pyörilä ei ehkä mene 3.8 ollenkaan niin hyvin.
Mekkipaikan purkaminen on aina haikeaa, ja harvoin tulee pakattua niin, että kaiken löytää myös kotona. Nyt oli hyvin aikaa, ja eiköhän enimmät löydy. Lauantaina kerkesi käydä rannassakin. Shortsikeli, +27 ja liki pilvetön taivas. Espoossakin jo pikkusen lunta yritellyt, niin kontrasti oli aikamoinen.
ISRA-kisoissa on vikana iltana bileet. Joskus ne on kisapaikalla, joskus ne on niin kaukana, että paikallisen koulubussin kuljettaja ajaa harhaan. Teemat ja taso vaihtelee, ja monesti on aika vähän kaloreita tarjolla jos ei syäää ihka kaikkea. Tällä kertaa oli toisin. Alkusalaatti, pääruoka sekä varsinkin jälkiruoka oli jos ei paras ateria ikänä mitä olen syönyt niin vähintään top 3:ssa. Team Hyvät Eväät aproved mesta. Paikkakin oli hieno, tosin kun pimeetä niin ei siitä tarkkaa kuvaa saanut. Naapurissa oli isot bileet, ei tullut käytyä. Suht aikanen lähtö kuiteskin.
Janis oli tehnyt kisaradasta 4-uraisen pienoismallin. Malliradan ympärillä kävi kohtalainen kuhina, vaikka muoviautot eivät olleet kummoisiakaan ajettavia. Kahvojen liipasintuntuma oli kyllä hyvä. Kysyin Janikselta ensi vuoden radasta, miten paljon nopeampi se on kuin tämä. Paljon. Miten nopean moottorin tsrvii? As fast as you can get... Ei liene ylläri, että en tykkää tästä kehityssuunnasta, missä moottorin nopeus ja renkaiden täydellisyys ratkaisevat.
Paul Gavronski hall of fameen ja yksilöluokissa palkittiin kolme parasta. Paljon meni tsekkiin kippoja. Ne tekee monia asioita paremmin kuin me.
Kotimatka oli pitkä. Hotelin pihasta 26 tuntia himaan. Ei menny check-innissä ees tiukalle, jäi 4 minuuttia aikaakin vielä. Eka kerta kun näin tiimikaverin juoksevan. Lentokenttäjunan ykkösterminaalin asema olikin remontissa, joten vuora-auton palautuksen jälkeen tuli kiire. Hyvin me kerettiin. (sovin virkailijan kanssa, että jos menee pikkusen yli, niin manageri tulee hoitamaan meidät kyytiin) Eka kerta kun muovinenkin vyö piti ottaa turvatarkastuksessa pois. Turvatarkastus oli joka paikassa erilainen.
Jo ekalla lennolla lentsu nosti päätään, ja nyt on kunnolla kuumetta. Lähtökiireessä varaamani koronatesti olikin jo käytetty, joskos huomenna jaksaisi hakea uutta materiaalia. Onneksi ruokaa on aina kotona tälläsiä varten, samoin kaikkea muuta akuuttia.
Huomioita matkalta:
* Ameriikka on puolen jännitteen ja tupla-annosten maa
* kaikki on kallista paitsi polttoaineet
* ruokakauppa tarkoittaa siellä eri asiaa kuin täällä
* perusjenkki ei ole hoikka älykkö
* maan infran taso on joillakin alueilla matala
* Amerikkalaisen unelman kääntöpuoli on karu
* broken slotracing english ei ole AC:n virallinen kieli
* Atlantti on iso lotakko
* hyvin tehdyt aikataulut on tärkeitä
* vatkaimien jatkosta pitää keskustella heti kuin suinkin mahdollista
* meidän pitää harjoitella lisää, kovasti paljon lisää
* Kanada
Iso kiitos myös tiimin tukijoukoille Minnalle!
Rankka reissu, mutta joka taalan arvoinen kokemus.
-eemeli-
Nämä jutut on useimmiten kirjoitettu meidän tiimin näkövinkkelistä ja toisinaan voi olla pitkäs kisapäivän jälkeen "hieman" ajatus kateissa. Pakosti ei aina ole ihan juonella siitä mitä muille tapahtuu ja miksi.
Vikana kisapäivänä meidän tiimi oli lähinnä katsomossa, eikä finaaliin saakka yltänyt suomalaisia. Matti jäi pari kierrosta finaalipaikasta, mikä tuntuu vähältä, mutta voi noissa keleissä olla pitkän olonen matka. Kelit olivat yleensä täysi arvoitus, koska lämpötilassa ja ilmankosteudessa oli tosi paljon vaihtelua. THE arvasi useimmiten riittävän likelle, mutta toisaalta me ei menty mitenkään erityisen kovaa. Esmes ES-24 luokassa jos ajat 4.3 ja menee ok, niin samoilla pyörilä ei ehkä mene 3.8 ollenkaan niin hyvin.
Mekkipaikan purkaminen on aina haikeaa, ja harvoin tulee pakattua niin, että kaiken löytää myös kotona. Nyt oli hyvin aikaa, ja eiköhän enimmät löydy. Lauantaina kerkesi käydä rannassakin. Shortsikeli, +27 ja liki pilvetön taivas. Espoossakin jo pikkusen lunta yritellyt, niin kontrasti oli aikamoinen.
ISRA-kisoissa on vikana iltana bileet. Joskus ne on kisapaikalla, joskus ne on niin kaukana, että paikallisen koulubussin kuljettaja ajaa harhaan. Teemat ja taso vaihtelee, ja monesti on aika vähän kaloreita tarjolla jos ei syäää ihka kaikkea. Tällä kertaa oli toisin. Alkusalaatti, pääruoka sekä varsinkin jälkiruoka oli jos ei paras ateria ikänä mitä olen syönyt niin vähintään top 3:ssa. Team Hyvät Eväät aproved mesta. Paikkakin oli hieno, tosin kun pimeetä niin ei siitä tarkkaa kuvaa saanut. Naapurissa oli isot bileet, ei tullut käytyä. Suht aikanen lähtö kuiteskin.
Janis oli tehnyt kisaradasta 4-uraisen pienoismallin. Malliradan ympärillä kävi kohtalainen kuhina, vaikka muoviautot eivät olleet kummoisiakaan ajettavia. Kahvojen liipasintuntuma oli kyllä hyvä. Kysyin Janikselta ensi vuoden radasta, miten paljon nopeampi se on kuin tämä. Paljon. Miten nopean moottorin tsrvii? As fast as you can get... Ei liene ylläri, että en tykkää tästä kehityssuunnasta, missä moottorin nopeus ja renkaiden täydellisyys ratkaisevat.
Paul Gavronski hall of fameen ja yksilöluokissa palkittiin kolme parasta. Paljon meni tsekkiin kippoja. Ne tekee monia asioita paremmin kuin me.
Kotimatka oli pitkä. Hotelin pihasta 26 tuntia himaan. Ei menny check-innissä ees tiukalle, jäi 4 minuuttia aikaakin vielä. Eka kerta kun näin tiimikaverin juoksevan. Lentokenttäjunan ykkösterminaalin asema olikin remontissa, joten vuora-auton palautuksen jälkeen tuli kiire. Hyvin me kerettiin. (sovin virkailijan kanssa, että jos menee pikkusen yli, niin manageri tulee hoitamaan meidät kyytiin) Eka kerta kun muovinenkin vyö piti ottaa turvatarkastuksessa pois. Turvatarkastus oli joka paikassa erilainen.
Jo ekalla lennolla lentsu nosti päätään, ja nyt on kunnolla kuumetta. Lähtökiireessä varaamani koronatesti olikin jo käytetty, joskos huomenna jaksaisi hakea uutta materiaalia. Onneksi ruokaa on aina kotona tälläsiä varten, samoin kaikkea muuta akuuttia.
Huomioita matkalta:
* Ameriikka on puolen jännitteen ja tupla-annosten maa
* kaikki on kallista paitsi polttoaineet
* ruokakauppa tarkoittaa siellä eri asiaa kuin täällä
* perusjenkki ei ole hoikka älykkö
* maan infran taso on joillakin alueilla matala
* Amerikkalaisen unelman kääntöpuoli on karu
* broken slotracing english ei ole AC:n virallinen kieli
* Atlantti on iso lotakko
* hyvin tehdyt aikataulut on tärkeitä
* vatkaimien jatkosta pitää keskustella heti kuin suinkin mahdollista
* meidän pitää harjoitella lisää, kovasti paljon lisää
* Kanada
Iso kiitos myös tiimin tukijoukoille Minnalle!
Rankka reissu, mutta joka taalan arvoinen kokemus.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
31.10.2023 07:22 - 31.10.2023 07:29 #42825
: karisi
Vastaus käyttäjältä karisi aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
ISRA 2023 USA Kisamatka / KAPA
-piiitkältä tuntuva suora finskin lento New York, tuoreilla jaloilla-viikko turisteilua New York:ssa, omasta mielestäni kaikki nähtävyydet tuli nähtyä
-kisapaikalle kun 2 päivää treeniä oli jo ajettu. Tämä oli otettu huomioon kisavalmisteluissa ja radan rytmiä oli käyty useampaan otteeseen harjoittelemassa Haapsalussa. Hiukan eri säteellä olevia mutkia mutta ainakin oma perusvauhti oli nopeasti haettu
-2lle treenipäivälle olin tehnyt 3n kuskin renkaat etukäteen
-PR-24 ei Emilian kanssa ihan päästy riittävään vauhtiin ja loppukirikin jäi piippuun kun renkaat oli 'loppu'. Sijoitus 21. tyydytti kuitenkin molempia ja onneksi Suomivärit oli hyvin esillä kärkikahinoissa
-ES-32/F1-32/ES-24, oma tavoite oli 50 joukkoon. Se melkein toteutui ja ero semipaikkaan n. 13kierrosta/luokka. Kaikissa luokissa sama laulu, heikohko aika-ajo ja siitä sitten eriin hakemaan mahdollisimman hyvää suoritusta. Vaikeata ajella erän 'nopeampana' kun tuolla ei tilaa anneta ja track-huutoja ihan solkenaan
-missään luokassa kilpailussa ei ollut teknisiä ongelmia.....nopeus vaan riittää juurikin noille sijoille
-tänä vuonna rakensin kaikki E&K autot etukäteen ja testasimme Hyvinkäällä. Ainakin teoriassa tämä piti tehdä päivistä tressittömämpiä vähän koitella eri kumeja, tarkkailla keulan korkeutta ja runkoteippauksia jne..... Ainahan sitä löytää jotain nyhrättävää ettei 1 1/2 vk paljoa ylimääräistä aikaa ollut. Mutta tuolla tavalla ainakin kerkesi katsoa semit ja finaalit ja kerran jopa tutustua hotellin uima-allas osastoon
-yhden koneen kasasin uudestaan kun pikkusportti ei tuntunut kulkevan niin siirsin isonsportin treenikoneen pikkusporttiin ja ajoin kisan sillä.....
-3vk. loma-/kisa-reissu oli imenyt mehut miehestä...aika järkky paluulento
-> ensi vuonna Italiaan, ISRA 2024 radan kisapäivämääriä:
-Tuscany Slot Club, Via Francesca, 127, 56020 Santa Maria A Monte PI,
Italia-esikisat, vuokra-auto tarvitaan
-kisojen ulkopuolella treenipäivät mahdollisia 100€/vrk+10€/hk
-24-26.11 CIPE: open12,es24,pr24
-25-28.4 masters: pr24,open12,es24
-6-9.6 warmup
25-28.7 warmup 2
30.9-13.10 ISRA hotelli Greenparkresort.com
Kapa
-piiitkältä tuntuva suora finskin lento New York, tuoreilla jaloilla-viikko turisteilua New York:ssa, omasta mielestäni kaikki nähtävyydet tuli nähtyä
-kisapaikalle kun 2 päivää treeniä oli jo ajettu. Tämä oli otettu huomioon kisavalmisteluissa ja radan rytmiä oli käyty useampaan otteeseen harjoittelemassa Haapsalussa. Hiukan eri säteellä olevia mutkia mutta ainakin oma perusvauhti oli nopeasti haettu
-2lle treenipäivälle olin tehnyt 3n kuskin renkaat etukäteen
-PR-24 ei Emilian kanssa ihan päästy riittävään vauhtiin ja loppukirikin jäi piippuun kun renkaat oli 'loppu'. Sijoitus 21. tyydytti kuitenkin molempia ja onneksi Suomivärit oli hyvin esillä kärkikahinoissa
-ES-32/F1-32/ES-24, oma tavoite oli 50 joukkoon. Se melkein toteutui ja ero semipaikkaan n. 13kierrosta/luokka. Kaikissa luokissa sama laulu, heikohko aika-ajo ja siitä sitten eriin hakemaan mahdollisimman hyvää suoritusta. Vaikeata ajella erän 'nopeampana' kun tuolla ei tilaa anneta ja track-huutoja ihan solkenaan
-missään luokassa kilpailussa ei ollut teknisiä ongelmia.....nopeus vaan riittää juurikin noille sijoille
-tänä vuonna rakensin kaikki E&K autot etukäteen ja testasimme Hyvinkäällä. Ainakin teoriassa tämä piti tehdä päivistä tressittömämpiä vähän koitella eri kumeja, tarkkailla keulan korkeutta ja runkoteippauksia jne..... Ainahan sitä löytää jotain nyhrättävää ettei 1 1/2 vk paljoa ylimääräistä aikaa ollut. Mutta tuolla tavalla ainakin kerkesi katsoa semit ja finaalit ja kerran jopa tutustua hotellin uima-allas osastoon
-yhden koneen kasasin uudestaan kun pikkusportti ei tuntunut kulkevan niin siirsin isonsportin treenikoneen pikkusporttiin ja ajoin kisan sillä.....
-3vk. loma-/kisa-reissu oli imenyt mehut miehestä...aika järkky paluulento
-> ensi vuonna Italiaan, ISRA 2024 radan kisapäivämääriä:
-Tuscany Slot Club, Via Francesca, 127, 56020 Santa Maria A Monte PI,
Italia-esikisat, vuokra-auto tarvitaan
-kisojen ulkopuolella treenipäivät mahdollisia 100€/vrk+10€/hk
-24-26.11 CIPE: open12,es24,pr24
-25-28.4 masters: pr24,open12,es24
-6-9.6 warmup
25-28.7 warmup 2
30.9-13.10 ISRA hotelli Greenparkresort.com
Kapa
Viimeksi muokattu: 31.10.2023 07:29 karisi. Syy: ulkoasua selvennetty
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
31.10.2023 08:22 #42826
: tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Tässä vielä ISRA:n virallinen sivu ensi vuoden kisojen osalta:
isra-slot.com/world-events/2023-worlds/isra-2024-italy/
Majoituksen hintoja ei ole vielä tiedossa, kun asiaa kyselin. Kuvien perusteella majoituksen taso riittävä, mutta voi olla aika kalliskin.
isra-slot.com/world-events/2023-worlds/isra-2024-italy/
Majoituksen hintoja ei ole vielä tiedossa, kun asiaa kyselin. Kuvien perusteella majoituksen taso riittävä, mutta voi olla aika kalliskin.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
31.10.2023 10:22 - 31.10.2023 10:24 #42827
: R.O
Vastaus käyttäjältä R.O aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Liitetiedostot:
Viimeksi muokattu: 31.10.2023 10:24 R.O.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
31.10.2023 11:52 #42828
: eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Hatsih!
Jet lagistä ei oikeastaan tietoakaan, tai se vaan jää tukevan flunssan alle piiloon.
Mitä Kapa kirjoitti tuloksen tekemisestä alkupään erissä... ES-24:ssä hitaimmassa erässä nopeuseroa oli enimmillään 0,4 sekuntia kierroksessa, eikä erän hitain siitä huolimatta suostunut antamaan tietä tyyliin "we race now!" Itsellä tuo on aika automaatio, koska jos voit itse valita hetken milloin nopeampi kuski saa tilaa, vaikuttaa se omaan suoritukseen vähiten. Eri juttu sitten, jos ajetaan vaikka kisan voitosta vikalla hiitillä ja eroa on kierros.
Jos uraväli on jatkossa reilusti leveämpi, niin tuo toki helpottaa ohittamista. Voi olla, että taktiikka muuttuu myös. Jos ohitus käy helpommin, voi olla parempi ajaa hitaammassa erässä jos on oletus, että pito-olosuhde on silloin parempi. Ei toki automaatio, mutta jotakin lisää pohdittavaksi.
Isommalla uravälillä minä en ehkä pysty nostamaan kauemman reunan urille. Vasen polvi ei oikein kestä radan reunaan nojaamista paria viikkoa ja kädet ei yllä muuten, kun nytkin tekee jo pikkusen vaikiaa. Enkä ole edes lyhin potentiaalinen nostaja.
Kävin kurkkaamassa Italian radan kuvaa. Minusta erikoinen ratkaisu. Ei silmukkaa, joten urien pituuserot ovat isot, en hämmästy vaikka lyhimmän ja pisimmän uran pituusero olisi yli 2 metriä. Tuohon Latvialainen tapa merkata osat niin vot... Toivottavasti ajosuunta on vastapäivään. Reunaurista musta näyttää vaikealta, joten ainakin itsellä on ennakkoharjoittelun tarvista. Elikst ainakin yksi kisa tuolla tarvii saada alle, mieluummin kaksi.
Kilpailun ajankohta on taas eri aikaan vuodesta kuin yleensä on tapana ollut, onneksi ensi vuonna meillä on syysloma viikolla 41, joten mitä ilmeisimmin pystyn osallistumaan. Kesän Warm-uppeihin näyttäs mahdolliselta lähtä molempiin, noin ajankohdan puolesta, eri juttu löytyykö rahoitus.
-eemeli-
Jet lagistä ei oikeastaan tietoakaan, tai se vaan jää tukevan flunssan alle piiloon.
Mitä Kapa kirjoitti tuloksen tekemisestä alkupään erissä... ES-24:ssä hitaimmassa erässä nopeuseroa oli enimmillään 0,4 sekuntia kierroksessa, eikä erän hitain siitä huolimatta suostunut antamaan tietä tyyliin "we race now!" Itsellä tuo on aika automaatio, koska jos voit itse valita hetken milloin nopeampi kuski saa tilaa, vaikuttaa se omaan suoritukseen vähiten. Eri juttu sitten, jos ajetaan vaikka kisan voitosta vikalla hiitillä ja eroa on kierros.
Jos uraväli on jatkossa reilusti leveämpi, niin tuo toki helpottaa ohittamista. Voi olla, että taktiikka muuttuu myös. Jos ohitus käy helpommin, voi olla parempi ajaa hitaammassa erässä jos on oletus, että pito-olosuhde on silloin parempi. Ei toki automaatio, mutta jotakin lisää pohdittavaksi.
Isommalla uravälillä minä en ehkä pysty nostamaan kauemman reunan urille. Vasen polvi ei oikein kestä radan reunaan nojaamista paria viikkoa ja kädet ei yllä muuten, kun nytkin tekee jo pikkusen vaikiaa. Enkä ole edes lyhin potentiaalinen nostaja.
Kävin kurkkaamassa Italian radan kuvaa. Minusta erikoinen ratkaisu. Ei silmukkaa, joten urien pituuserot ovat isot, en hämmästy vaikka lyhimmän ja pisimmän uran pituusero olisi yli 2 metriä. Tuohon Latvialainen tapa merkata osat niin vot... Toivottavasti ajosuunta on vastapäivään. Reunaurista musta näyttää vaikealta, joten ainakin itsellä on ennakkoharjoittelun tarvista. Elikst ainakin yksi kisa tuolla tarvii saada alle, mieluummin kaksi.
Kilpailun ajankohta on taas eri aikaan vuodesta kuin yleensä on tapana ollut, onneksi ensi vuonna meillä on syysloma viikolla 41, joten mitä ilmeisimmin pystyn osallistumaan. Kesän Warm-uppeihin näyttäs mahdolliselta lähtä molempiin, noin ajankohdan puolesta, eri juttu löytyykö rahoitus.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
02.11.2023 10:28 #42830
: krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Kiitos kaikille MM-kisoista raportoineille, ja erityisesti Eemelille kun tarjosi eniten tätä ensi käden tietoa! Eemeli - ei tuo sun meno näyttänyt ollenkaan niin huonolta kuin mitä itse sitä arvioit. Joo oli teknisiä ongelmia erityisesti moottorien kanssa, mutta vauhti oli aika kohdallaan eikä ajovarmuuskaan ollut huono.
Pikkusportin semit ja finaalit jäi näkemättä - en ainakaan löytänyt niitä mistään tallenteesta. Kisalähetyksiä oli aika mukava seurata, harmi vain että moni autoista oli sen värisiä ettei oikein erottunut kunnolla tuolla kuvanlaadulla.
Isossa sportissa taisi olosuhteet heiketä aika rajusti? Ainakin siltä vaikutti, treeneissä näkyi jopa 3.4 sekunnin aikoja, alkuerissä ainakin Piero vielä ajoi 3.8:aa ja sitten semit ja finaalit olikin jo aika paljon hitaampaa menoa kaikilta...
Näin lankoja pitkin kisoja seuranneena vähän harmitti ettei ihan pystynyt arvioimaan kuka ajaa harjattomilla ja kuka perinteisillä, mutta kiitos kisaraporttien, tästä sentään jotain tihkui jälkeenpäin. Raporteista kävi ilmi että ongelmia oli paljon siksi että noi koneet on keskenään niin erilaisia, eli nopeuseroja syntyi eri kohdissa rataa vaikka kierrosajat oli samoja. Varmasti aiheutti ylimääräistä säätöä. Vähän tuo näyttää siltä, että harjattomat alkavat olla aika kilpailukykyisiä, tosin ei vielä hahmotu, onko niistä enemmän etua tuollaisilla nopeilla (ISRA) radoilla vai hitaammilla radoilla. Optimi ehkä olisi, että molemmat teknologiat tarjoaisivat tasavertaisia vaihtoehtoja, niin voisi sitten oman osaamisensa ja kiinnostuksensa mukaan valita kummilla ajaa. Mutta varmaan aika tekee tehtävänsä ja toinen jää eloon? Tuo suuntaus edelleen kohti nopeampia ratoja on pelottava, tämä on tietty ollut näkyvissä jo pitkään. Luulisi että jotain olisi opittu siipiautoista...
Pikkusportin semit ja finaalit jäi näkemättä - en ainakaan löytänyt niitä mistään tallenteesta. Kisalähetyksiä oli aika mukava seurata, harmi vain että moni autoista oli sen värisiä ettei oikein erottunut kunnolla tuolla kuvanlaadulla.
Isossa sportissa taisi olosuhteet heiketä aika rajusti? Ainakin siltä vaikutti, treeneissä näkyi jopa 3.4 sekunnin aikoja, alkuerissä ainakin Piero vielä ajoi 3.8:aa ja sitten semit ja finaalit olikin jo aika paljon hitaampaa menoa kaikilta...
Näin lankoja pitkin kisoja seuranneena vähän harmitti ettei ihan pystynyt arvioimaan kuka ajaa harjattomilla ja kuka perinteisillä, mutta kiitos kisaraporttien, tästä sentään jotain tihkui jälkeenpäin. Raporteista kävi ilmi että ongelmia oli paljon siksi että noi koneet on keskenään niin erilaisia, eli nopeuseroja syntyi eri kohdissa rataa vaikka kierrosajat oli samoja. Varmasti aiheutti ylimääräistä säätöä. Vähän tuo näyttää siltä, että harjattomat alkavat olla aika kilpailukykyisiä, tosin ei vielä hahmotu, onko niistä enemmän etua tuollaisilla nopeilla (ISRA) radoilla vai hitaammilla radoilla. Optimi ehkä olisi, että molemmat teknologiat tarjoaisivat tasavertaisia vaihtoehtoja, niin voisi sitten oman osaamisensa ja kiinnostuksensa mukaan valita kummilla ajaa. Mutta varmaan aika tekee tehtävänsä ja toinen jää eloon? Tuo suuntaus edelleen kohti nopeampia ratoja on pelottava, tämä on tietty ollut näkyvissä jo pitkään. Luulisi että jotain olisi opittu siipiautoista...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
02.11.2023 11:35 #42831
: eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Jep.
Veikkaan että tuskinpa otetaan opiksi siipiautoista, kun se vaan nyt on niin kivaa ajaa aina vaan kovempaa.
Eihän tuo kokonaisuutena ihan surkeasti mennyt, ja etenkin formulaan löytyy varsin kilpailukykyistä, ihan semihyvää kalustoa. Pari vähän hätäisempää F1 ankkuria on tilauksessa. Isossa sportissa tosiaan jäi huomaamatta ilmeisesti vikassa treenissä tullut konerikko ennen katsastusta. Mustalla ei välttis tule kokeiltua kaikkia nopeusvaroja
Harmi, koska oli kaksi varsin identtistä autoa, treeniautonkin olis voinut aika suorilta viedä leimalle. Harvemmin moottoreita kiireessä vaihtaneena olen kuiteskin tyytyväinen ettei kisaa kerennyt mennä kuis se vajaa 1,5 minuuttia siltä osin hukkaan. Silti ihan ei siipiautoilijoille tässä pärjää. Arvuuttelin ennakkoon, kauanko menisi, ja muuan kanssakilpailija oli sitä mieltä, että hän ainakin pystyisi vaihtamaan moottorin alle puolen minuutin, mukaan lukien ajopaikalta juoksun hot pitsille. Noinkohan olis onnistunut? Renkaiden kanssa tunarointi on sitten ihka oma lukunsa. Mukavampi oli toki ajaa kulkevalla autolla. Parempi tuuri kävi Jamesilla, kun vikalla treenihiitillä minuutin kokeilussa kisa-auton ankkurista tuli käämit pihalle. Ilman tuota olis hajonnut komeasti aika-ajossa.
Keli tosiaan oli isossa sportissa lopulta huono, ja vaihteli matkalla paljon. Ennen finaalia radassa oli vielä yhtenäinen kumikerros mutkissa. Finaalin jälkeen kun katsoi, niin kumi oli jo osittain kuoriutunut irti, ja varmaan paikoittain pito vaihteli. Ei hämmästytä, että mentiin lopulta aika hiljaa. Ilmankosteuden ja lämpötilojen vaihdellessa erien välillä oli selviä eroja. Olisi mukava tietää, millaisilla moottoreilla finalistit ajoivat? Tuskin ihan pakin nopeinta konetta on tarvinut. Viime vuoteen verrattuna keli vaihteli todella paljon, Latviassa olosuhteet pysyivät koko kisaviikon vakaampina ja ennustettavampina.
Vatkaimia tosiaan on vaikea ohittaa, kun ajorytmi on niin erilainen. Viimeistään nyt olisi se aika, kun pitäsi keskustella tulevaisuudesta, tai voi olla jo myöhäistäkin, juna voi olla jo mennyt. Mielestäni ei ole varaa menettää harrastajia, ei harjallisia eikä harjattomiakaan (myös J. Cleave kokeili luopua hivuttamalla etummaisesta hiiliharjasta huonolla menestyksellä, lieko ollu erästä isojalkaerää...). Siksi kannatan keskustelua jatkosta vielä, kun jotakin on tehtävissä. Onko se sitten oma luokkansa molemmille vai mitä? Isojen tapahtumien järjestäminen vaikeutuu, jos tulijoita olisikin vain vaikka puolet. Toisaalta voi olla, että pian myös mekkitaidottomilla on hyvät mahdollisuudet pärjätä, mikä voi kasvattaa harrastajamäärää. Aina ei tule niin huomioitua, ettei kaikilla ole yhtäläisiä mahdollisuuksia taitojen tai työkalujen osalta. Hyvä juttu, huono juttu, kukapa tietää?
Minulle tämä laji on ollut mielekäs keino pitää yllä ja kehittää ammattitaitoa tarkkuustekemisen alalla, ja tässä mittakaavassa on aika vähän, mitä en pysty rakentamaan. Voi olla yhtä mielekästä monelle opetella ja kehittää elektroniikan ja ohjelmoinnin sekä ajamisen (omalla kohdalla tapaa jäädä ajoharjoittelu liika vähiin) taitojaan harjattomilla. Tämäkin on korkealle arvostettava asia! On tärkeää, että jengillä on mielekästä ja kehittävää tekemistä, varsinkin nuorilla. Iso osa teknisestä ymmärryksestäni on tätä kautta hankittu, samoin kaikki käytännön kielitaito, ongelmanratkaisutaidot, kyky käsitellä epäonnistumisen kokemuksia (ja joskus vähän niitä onnistumisenkin kokemuksia) sekä se vähä, mitä sosiaalisia taitoja on tarttunut matkaan.
Hätsih! Oli se kuiteskin korona sitten lopulta. Sai se viimein minutkin kiinni. Alkaa jo helpottaa, mahdollisesti tiistaina kustannuspaikalle.
-eemeli
Veikkaan että tuskinpa otetaan opiksi siipiautoista, kun se vaan nyt on niin kivaa ajaa aina vaan kovempaa.
Eihän tuo kokonaisuutena ihan surkeasti mennyt, ja etenkin formulaan löytyy varsin kilpailukykyistä, ihan semihyvää kalustoa. Pari vähän hätäisempää F1 ankkuria on tilauksessa. Isossa sportissa tosiaan jäi huomaamatta ilmeisesti vikassa treenissä tullut konerikko ennen katsastusta. Mustalla ei välttis tule kokeiltua kaikkia nopeusvaroja
![:D :D](/bigsmile.gif)
Keli tosiaan oli isossa sportissa lopulta huono, ja vaihteli matkalla paljon. Ennen finaalia radassa oli vielä yhtenäinen kumikerros mutkissa. Finaalin jälkeen kun katsoi, niin kumi oli jo osittain kuoriutunut irti, ja varmaan paikoittain pito vaihteli. Ei hämmästytä, että mentiin lopulta aika hiljaa. Ilmankosteuden ja lämpötilojen vaihdellessa erien välillä oli selviä eroja. Olisi mukava tietää, millaisilla moottoreilla finalistit ajoivat? Tuskin ihan pakin nopeinta konetta on tarvinut. Viime vuoteen verrattuna keli vaihteli todella paljon, Latviassa olosuhteet pysyivät koko kisaviikon vakaampina ja ennustettavampina.
Vatkaimia tosiaan on vaikea ohittaa, kun ajorytmi on niin erilainen. Viimeistään nyt olisi se aika, kun pitäsi keskustella tulevaisuudesta, tai voi olla jo myöhäistäkin, juna voi olla jo mennyt. Mielestäni ei ole varaa menettää harrastajia, ei harjallisia eikä harjattomiakaan (myös J. Cleave kokeili luopua hivuttamalla etummaisesta hiiliharjasta huonolla menestyksellä, lieko ollu erästä isojalkaerää...). Siksi kannatan keskustelua jatkosta vielä, kun jotakin on tehtävissä. Onko se sitten oma luokkansa molemmille vai mitä? Isojen tapahtumien järjestäminen vaikeutuu, jos tulijoita olisikin vain vaikka puolet. Toisaalta voi olla, että pian myös mekkitaidottomilla on hyvät mahdollisuudet pärjätä, mikä voi kasvattaa harrastajamäärää. Aina ei tule niin huomioitua, ettei kaikilla ole yhtäläisiä mahdollisuuksia taitojen tai työkalujen osalta. Hyvä juttu, huono juttu, kukapa tietää?
Minulle tämä laji on ollut mielekäs keino pitää yllä ja kehittää ammattitaitoa tarkkuustekemisen alalla, ja tässä mittakaavassa on aika vähän, mitä en pysty rakentamaan. Voi olla yhtä mielekästä monelle opetella ja kehittää elektroniikan ja ohjelmoinnin sekä ajamisen (omalla kohdalla tapaa jäädä ajoharjoittelu liika vähiin) taitojaan harjattomilla. Tämäkin on korkealle arvostettava asia! On tärkeää, että jengillä on mielekästä ja kehittävää tekemistä, varsinkin nuorilla. Iso osa teknisestä ymmärryksestäni on tätä kautta hankittu, samoin kaikki käytännön kielitaito, ongelmanratkaisutaidot, kyky käsitellä epäonnistumisen kokemuksia (ja joskus vähän niitä onnistumisenkin kokemuksia) sekä se vähä, mitä sosiaalisia taitoja on tarttunut matkaan.
Hätsih! Oli se kuiteskin korona sitten lopulta. Sai se viimein minutkin kiinni. Alkaa jo helpottaa, mahdollisesti tiistaina kustannuspaikalle.
-eemeli
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
02.11.2023 12:47 #42832
: tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Tällä hetkellä ollaan liikaa Valikon varassa Eurosportissa. Jos ei ole ankkureita, niin ei ole kohta harrastajiakaan. Vanhoilla harrastajilla on tietenkin ankkureita, mutta jossain vaiheessa nekin on loppu. Näin on minun tapauksessani, koska vuosi sitten sain erän ankkureita, jotka eivät ole niin hyviä kuin vanhemmat. Treeniäkin on kiva ajaa välillä, jotta pysyy ajotuntuma yllä, mutta ei sitäkään hitailla sporteilla jaksa kauaan tehdä, jos OG kulkee kovempaa.
Rajoituksiin en menisi. German Openissa kiellettiin jo harjattomat OMO:ssa, mutta Eurosportin osalta kielto tässä vaiheessa tekisi enemmän haittaa. Kielto olisi pitänyt tehdä jo pari vuotta sitten, koska nyt tällä hetkellä useita eri projekteja on käynnissä ympäri maailmaa.
Useampaa autoa mekkaavana moottoriasioiden helpottaessa jää aikaa muiden asioiden rakentamiseen. Riittää niissäkin aivan tarpeeksi tekemistä jatkossakin.
Rajoituksiin en menisi. German Openissa kiellettiin jo harjattomat OMO:ssa, mutta Eurosportin osalta kielto tässä vaiheessa tekisi enemmän haittaa. Kielto olisi pitänyt tehdä jo pari vuotta sitten, koska nyt tällä hetkellä useita eri projekteja on käynnissä ympäri maailmaa.
Useampaa autoa mekkaavana moottoriasioiden helpottaessa jää aikaa muiden asioiden rakentamiseen. Riittää niissäkin aivan tarpeeksi tekemistä jatkossakin.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
03.11.2023 12:39 #42835
: Anna
Vastaus käyttäjältä Anna aiheessa ISRA 2023 Atlantic City, USA
Moi,
ohessa ISRA 2023 tulokset. Joitakin virheitä sieltä vielä löytyy, mutta eiköhän kilpailun järjestäjä ne korjaa.
isra2023.com/index.php/2023-isra-worlds-results/
-Anna
ohessa ISRA 2023 tulokset. Joitakin virheitä sieltä vielä löytyy, mutta eiköhän kilpailun järjestäjä ne korjaa.
isra2023.com/index.php/2023-isra-worlds-results/
-Anna
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Sivu luotiin ajassa: 0.258 sekuntia