Kommentit FinCup 2011-12 tulokset ja sääntöehdotuksia

Lisää
09.04.2012 08:25 #18142 : lordjw
Saa jurputtaa ja ehdottaa mitä tehdään ensi kaudella

Kaikenkaikkiaan kausi meni mielestäni hyvin läpi, mitä nyt Hämeenlinnassa oli vähän säätämistä ja Järvenpäässä kävi pieni tuloslaskentakämmi.

Mutta noistahan saa vain jutun juurta ja on vähän häppeninkiä nin ei pääse kuskit tylsistymään.

Ilmeisesti Touringia jatketaan ja siihen tekisin seuraavat ehdotukset: rangaistuspainot kolmelle ensimmäiselle 15, 10 ja 5g. Lisäksi yksirengassääntö eli kaikkien on pakko ajaa sarjaa varten tehtävillä tunnistettavilla Lordman renkailla.

Vaikka ralli oli tasainen sarja, ei se paljoa eroa GT/P:stä. Jälleen kerran esitän rallin lopettamista ja korvaamista jollakin muulla.

Nascar ja GT/P ok.

Esittäkää kokousaikatoivomuksia!

T: julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.04.2012 18:39 #18152 : KaiR
Itse ainakin tykkäsin ajaa Touringia ja menestyspaino -järjestelmä saa multa kannatusta myös sekä se, että koko kärkikolmikko saisi painoja seuraavalla kaudella. 15/10/5 g tuntuu silti aika huimalta ja tuota voisin haluta lieventää tyyliin -> 12 - 8 - 4? tai jopa vähemmän 10 - 5 - 3? Tai no, ensimmäisen kilpailun voittajalle on tiedossa haastava homma sillä 15 g lisäpainoa autossa optimaalisesti sijoitettuna vaatii tilaa!!!

Rengasuudistus saa muolta myös puoltoäänen koska Juliuksen renkaat on todettu asianmukaiseksi ja kilpatoimintaan sopiviksi, kunhan vain saatavuus on kohdallaan.

FIA:n rallisääntöjen muuttumisen myötä kalusto Fincupissakin on muuttunut radikaalisti ja vauhti sen myötä myös. En ole ihan samaa mieltä Juliuksen kanssa siinä onko ralli verrattavissa GT/P luokkaan mutta historiaan jääneeseen touringiin vertaisin kyllä. Itsellä ei ole mitään sitä vastaan että ralli jäisi pois, itse en ole oikeastaan koskaan sitä edes tykännyt ajaa. Uudeksi luokaksi mulla ei ole vielä mitään tarjota tilalle.

Kokous menee ilmeisesti toukokuulle (?) koska ensi viikonloppu on kisaviikonloppu ja kuun lopussa hyökii päälle Model Expo omine kisoineen ja ura-auto -osastoineen. Vaikka mulle nyt ajan ja paikan puolesta käy melkein mikä vaan!

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

• Ville Taalikka
  • Vieras
  • Vieras
09.04.2012 19:41 #18157 : Ville Taalikka
Vastaus käyttäjältä Ville Taalikka aiheessa Re: Kommentit FinCup 2011-12 tulokset ja sääntöehdotuksia
Kokous voisi varmaan olla toukokuun alussa - Oeps-porukka (Jussi,Ville,Markus,Kaitsu ja Salmiset) on saksassa 11-13.5 viikonlopun, joten kokousta ei kannattane pitää ainakaan siloin.

Lisää
09.04.2012 19:58 #18159 : JussiK
Se on totta että +15 g vaatii julmetusti tilaa. Mutta sekin tekee oman haastavuutensa mihin kohden painon korin ja pohjan väliin laittaa. Jos sattuu voittamaan 2 ensimmäistä osakilpailua, niin +30 g alkaa jo antamaan reilusti tasoitusta kevyempiä kilpakumppaneita vastaan.

Katsotaan mitä tapahtuu kun huhtikuun kerhosarja Lempäälässä on ajettu. Muistaakseni ensimmäisen osakilpailun jälkeen tilanne on

Eskman 120 g
Taalikka 100+ g
Kokki 96 g
muiden painoja ei vielä huomioida.

Toukokuun puolenvälin jälkeen voisi kokouksen pitää. OEPS kisat on 9-14.5. Swisttalissa. Ainakin 2 nykyisen hallituksen jäsentä on tuolloin siellä.

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

Lisää
09.04.2012 20:29 #18160 : Kaitsu

lordjw kirjoitti: Hämeenlinnassa oli vähän säätämistä ja Järvenpäässä kävi pieni tuloslaskentakämmi.

Normipäiviä.

Ilmeisesti Touringia jatketaan ja siihen tekisin seuraavat ehdotukset: rangaistuspainot kolmelle ensimmäiselle 15, 10 ja 5g. Lisäksi yksirengassääntö eli kaikkien on pakko ajaa sarjaa varten tehtävillä tunnistettavilla Lordman renkailla.

Touringista sen verran, että toimivatko moottorit ongelmitta Fin Cupissa? Mä ajoin yhden fin cupin ja neljä nokian kerhokisaa. Moottori alkoi oikuttelemaan jo ekan kisan jälkeen ja levisi lopullisesti viime viikolla. Lieneekö huono säkä mulla vai mosan yleinen ominaisuus?

Kovasti tulee autoihin painoja. Toiminee hyvin rankaisuna. Kai se sitten on kiva harrastaa ylipainoisella, alitehoisella ja ylipitkäksi välitetyllä pirssillä.

Kuinka yksityyppirenkaiden tunnistettavuus hoidetaan? Ja onko niitä saatavissa mille vanteille? Nousiko rengaskysymykset esille juuri touringissa? Luulisi, että ralli ja GT/P olisivat tässä suhteessa vielä kriittisempiä?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
09.04.2012 20:41 #18161 : Ari
Älkää hyvät ihmiset lopettako ralliluokkaa :shock:
Lordmannit toimi hyvin touringissa, mutta eipä muilla renkailla tainnut mainittavaa etua saavuttaa.

insertit pitää olla

Lisää
09.04.2012 21:10 #18162 : KaiR

Kovasti tulee autoihin painoja. Toiminee hyvin rankaisuna. Kai se sitten on kiva harrastaa ylipainoisella, alitehoisella ja ylipitkäksi välitetyllä pirssillä.

Tätä mäkin jäin miettimään että kuka OIKEASTI haluaa enää voittaa muun kuin viimeisen kisan jos menestyspainosta tulee rangaistuspaino? 15 g on suoranainen "shitload" sanan ihan joka merkityksessä. Visio siitä, kuinka nykypisteytyksellä tiukan kisan päätteeksi voittoon ajava auto sopivasti hidastaa tai jopa pysähtyy juuri ennen maaliviivaa ja antaa toiseksi kiiruhtavan hölmistyneen kuskin vaikka rullata ohi pitkäksi välitetyllä autolla ei ole kaukana! :D

Luokkaan valittu moottori on jo välityksien puolesta ihan suorituskykynsä maksimissa. Tuollaisella 15 g lyijypuntilla voit ajaa yhden voiton jos autosi on 90 g ennen sitä. Sen jälkeen tie (ilman yhtään podium -sijoitusta) alkaa olla kivikkoista. Tosin raskas menestyspaino tekisi lähtöpainot kauden alussa + välityksien hakemisen ja kokonaiskisan ymmärtämisen haastavammaksi => rookiet helisemässä!

Mutta odotellaan testituloksia...

Älkää hyvät ihmiset lopettako ralliluokkaa :shock:

Mitään ei olla lopettamassa, Juliusta varmaan kaivertaa ylikokoiset NSR -autot ja varmaan MSC:n Subarukin? Yksi Fincupin peruspilareita on ollut myös se, ajettavissa luokissa ovat olleet selkeät erot nähtävissä vauhdin suhteen. Eroa luokkien välillä olisi yhä, jos rallia ajettaisiin vanhoilla WRC -autoilla. S2000 luokan myötä rallissa ajetaan lähes GT/Protojen kyytiä ja jos "jotain tarttis tehdä", niin sen aika on varmaan nyt.

Kattellaan...

Lisää
09.04.2012 21:53 #18163 : Midder
Ralliluokka on tainnut olla jokseenkin aina Fincupissa ja itse siitä olen suuresti pitänyt. Toki ainahan voi luokkia tauollekkin jättää, mutta olisiko sitten mitään kiinnostavaa tilallekkaan?
Se, että kun tekniikka ollut vapaa niin on selvästi muutamat olleet taas selvästi niskan päällä. NSR ja MSC autot sekä pro sitikat pois niin olisi hyvä. Voisi jopa tulla enemmän kirjavuuttakin hommaan.

Mä en oikein ymmärrä, että mitä hyötyä noilla touringin menestyspainoilla haetaan? Ei tällä kaudella tuntunut paljoakaan niillä merkitystä olevan. Sitten taas tollanen kauhea paino määrä lisää niin motit paukkuu, tuskin siinäkään järkeä on.
Joku vakiovälitys tai max välitykset olisi hyvä olla millä ehkäistäisiin näitä mielettömän pitkiä välityksiä.

Lisää
10.04.2012 04:24 #18165 : lordjw
Hyvä että keskustelu lähti käyntiin

Touring on saanut pääsääntöisesti positiivista palautetta. Kauden aikana ilmeni kuitenkin että eroja on 1. Moottoreissa 2. Renkaissa 3. Automerkeissä.

Rangaistuspainojen tarkoitus ei ole rankaista parhaita kuljettajia - vaan tasoittaa eroja eri moottoreiden ja eri autojen välillä.

Scaleauton 10000rpm moottorit toimivat pääsääntöisesti hyvin, mutta erojakin niissä on. Jokin on kiertävämpi, toinen vääntävämpi. Jos jollakulla kuskilla on hyvä munkki ja löytyy tosi hyvä yksilö, niin tämä etu leikkautuu osaksi pois rangaistuspainoilla.

Painojen määrästä voi keskustella, mutta 2011-12 kauden 5g rangaistuspainolla ei ollut mitään merkitystä.

Renkaat. Epäilen että joiltakin kuskeilta löytyy vieläkin vanhoja Ortmanneja ja se on ylivertainen rengas. Pystyn tekemään tunnistettavalla värillä erän renkaita Touring kuskien käyttöön. Tällöin renkaan tunnistaa suoraan kulutuspinnan väristä, kuski velvoitettaisiin värjäämään sivu mustaksi esim. tussilla. Näin kaikilla olisi tasan tarkkaan samat renkaat. Kaikkia porras ja putkimalleja löytyy, jos näin päätetään tehdä.

T: Julius

PS.
Vihaan NSR autoja, lättäniä pannukakkuja !

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Lisää
10.04.2012 04:32 #18167 : KaiR

Mä en oikein ymmärrä, että mitä hyötyä noilla touringin menestyspainoilla haetaan?

Perusajatushan on yksinkertaisuudessaan se, että pidetään sarja tasaisena. Liukkaimpien autojen menoja kuristetaan hieman jotta kaikilla on yhä mahdollisuus?

Kyllä tuo 5 g lisäpainoa alkoi tuntua ainakin mulla autossa, kun auton originaali lähtöpaino oli jo kova, siihen mieto painonjakauman parannus lyijypainoin ja sen jälkeen kauden keskivaiheilla 5 g lisää menestyspainoja -> auto painoi 106 g ja samaan aikaan radalla kulki autoja jotka painoivat alle 90 g.

Mun mielestä järjestelmä on mielenkiintoinen lisä touringiin mutta selvästikin balanssia siihen, mikä lyijymäärä on sopiva hidaste voittajakolmikolle on vielä hakusessa.

Hyötynäkökohdat ovat muutenkin aika harvoin minkään säännön perusteena. Ainakin touring nykymuodossaan on muista poikkeava Fincup -luokka ja katsoisin sen olevan vain plussaa.

Lisää
10.04.2012 05:59 #18169 : Jussi
Mun mielestä nykyiset luokat ovat ok.
Touringin menestyspaino on ollut tosiaan liian pieni joten nosto paikallaan.

Rengassääntö ehdotusta vastustan !! Olen ollut tyytyväinen omiin renkaisiin eikä ole varmasti vanhaa ortmannia.

Liikkuva Shikaani !

Lisää
10.04.2012 07:00 #18170 : Midder

KaiR kirjoitti: Kyllä tuo 5 g lisäpainoa alkoi tuntua ainakin mulla autossa, kun auton originaali lähtöpaino oli jo kova, siihen mieto painonjakauman parannus lyijypainoin ja sen jälkeen kauden keskivaiheilla 5 g lisää menestyspainoja -> auto painoi 106 g ja samaan aikaan radalla kulki autoja jotka painoivat alle 90 g.

Mun mielestä järjestelmä on mielenkiintoinen lisä touringiin mutta selvästikin balanssia siihen, mikä lyijymäärä on sopiva hidaste voittajakolmikolle on vielä hakusessa.

Joo Carreran autohan painaa orginaalinakin jo aika paljon. Teillä ilmeisesti oli käytäntönä se, että kun 5g autoon tuli lisää niin kauden aikana se pysyi kokoajan?
Eikös se kuuluisi kuitenkin mennä niin, että jos ei voittoa tule tai ole nyt sitten kärkikolmikossa niin tuon menestyspainon saa ottaa pois seuraavaan kisaan.

Se että kuski itse saa päättää mihin menestyspainon laittaa on vähän huono. Parempi olisi, että se täytyisi laittaa koriin kiinni mahdollisimman ylös, konepellille tai vastaavaa. Näin tuskin tarvitsisi edes hirveästi painojen määrää lisätä, kun varmasti auton käyttäytyminen muuttuu huonommaksi.
Eli se mitä haen niin päätettäisi yksi paikka mihin jokaisen täytyy se paino lätkäistä niin ettei kilpailija saa itse päättää sitä.

• Ville Taalikka
  • Vieras
  • Vieras
10.04.2012 11:33 #18174 : Ville Taalikka
Vastaus käyttäjältä Ville Taalikka aiheessa Re: Kommentit FinCup 2011-12 tulokset ja sääntöehdotuksia

Jussi kirjoitti: Mun mielestä nykyiset luokat ovat ok.
Touringin menestyspaino on ollut tosiaan liian pieni joten nosto paikallaan.

Rengassääntö ehdotusta vastustan !! Olen ollut tyytyväinen omiin renkaisiin eikä ole varmasti vanhaa ortmannia.

Mä komppaan Juhaa, mun mielestä ensi kaudelle riittää pieni viilaus touringin menestyspainoihin. Mulla on myöskin toiminut uudet Ortmannit riittävän hyvin.

Lisää
10.04.2012 20:11 #18182 : JussiK
Se on totta että vanhoilla Ortmanneilla meno on vähemmän lipsuvaa, mutta tänään ajoin 108 g painavalla Hondalla ja uusilla lipsuvilla Ortmanneilla, jolloin eroa ei sanottavasti ollut. Mielenkiintoinen kisa oli tänään.
Kolmannessa osakilpailussa ensiviikolla kärkinelikön painot ovat

Kokki 113 g
Taalikka 107 g
Eskman 122 g
Kivekäs 116 g

Veikkaan että sieltä tulee väkisinkin top4:n ulkopuolelta joku ohitse. Tämä on touringin suola! Taktikointia sijoitusten, lähtöpainon ja renkaiden suhteen. Ei todellakaan aloittelijoiden luokka, vaikka vaudissa jää niin rallille kuin GT/P:lle. En ole kuullut että kenelläkään muulla olisi kone hajonnut kuin Kaitsulla. Katsotaan mitä käy kun paino alkaa olemaan mahdollisesti lähemmäksi 140 grammaa.

Mutkat on tehty hidastamaan kilpailun kulkua...
Harrastusta tukemassa: viihdevuokraamo.fi/sahkoautorata-ohjelma...liin-ja-tapahtumiin/

• TosiNopee
  • Vieras
  • Vieras
11.04.2012 04:36 #18186 : TosiNopee
Vastaus käyttäjältä TosiNopee aiheessa Re: Kommentit FinCup 2011-12 tulokset ja sääntöehdotuksia
Rallia voitaisiin mielestäni hidastaa.
Keinoina siihen voitaisiin käyttää määräämällä eteen ja taakse saman kokoiset renkaat. Niin halkasijaltaan kuin leveydeltään.
Myös minimi maavara voisi olla kohdillaan.
Kaikkien renkaiden olisi myös koskettava rataa kokoajan.

-P-

Sivu luotiin ajassa: 0.927 sekuntia