- Vastaanotettu kiitos 3
Malliautoluokat tulevaisuudessa
Kaitsu kirjoitti:
Mun mielestä ainoa oikeasti valmis 'ready to race' -kalusto (ja helpoin ura-autoilun sisäänheittoluokka) on JK:n skaala-autot. Valitettavasti. Olisin valmis harkitsemaan näitä junnu- tai aloittelijaluokaksi malliautojen rinnalle malliautokisoihin. Niillä pääsee helposti alkuun ja heti kunnon ajamisen makuun.
-kaitsu
Mun mielestä jujun idea on nyt siinä, että uusi luokka palvelisi ihan uusia tulokkaita, nykyisiä harrastajia sekä saisi takaisin heitä jotka ovat ''lopettaneet.''
Siksi ehkä tuo scaleauto box luokka palvelisi kaikkia? Edullinen hinta, muutama koppa ja heti ajamaankin päässee kyllä jos haluaa. Nämä kuitenkin näyttävät oikeilta autoilta.
JK:n skaala-autoista en ole kyllä niinkään samaa mieltä.
<a class="postlink" href=" ura-autot.blogspot.com/ "> ura-autot.blogspot.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Ville Taalikka
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
alusta 35€
valmis Scaleauto kori 50€
tekniikka 30-40€
renkaat 20€
yhteensä noin 135€
suoraan paketista paljon laadukkaampi ja helpompi säätää kuin Scaleauto ja mun mielestä sen ylimääräisen rahan arvoinen paketti
ajetaan millä ajetaan ja Gilettellä loput
Pointtini on lähinnä se, että toimivan 'box stock production'-auton ja oikean GT/P-auton hintaero ei ole kovinkaan iso. Suurin kustannustekijä on kori. Ja sehän on rakentajan itse valittavissa.
Mä en oikein usko, että malliautojen 'produluokalla' saavutetaan mitään ihmeellistä. Voin olla myös väärässä. Kustannussäästö nykyiseen GT/P-luokan autoon on muutama kymppi. Alustan rakentaminen hyväksi ottaa enemmän aikaa kuin nykyisen laadukkaan malliautoalustan nippuun pistäminen.
Edelleenkin esitän kysymyksen, että jos haluaa harrastaa halvalla Scaleautolla, niin miksi ei sitten aja GT/P-sarjassa? Mitä saavutetaan omalla luokalla? Jos meillä on malliautosarjassa kolme kisalähtöä jatkossa (yhdistetty GT+P, yhdistetty FSC T/GT+P ja Scaleautot), niin toisiko Scaleauto-luokka lisää osanottajia kisoihin? Lähteekö kaveri, jonka ainoa auto on Scaleauton Porsche mukaan nyt helpommin?
Moottorikysymys GT/P- ja Scaleautoluokan välillä on myös ratkaistava. Scaleautoissa on pitkäkannuinen kone. GT/P-luokkaan ei sellaista voi ottaa. Jotta Scaleauto-luokan autoilla voi ajaa myös GT/P:ssä on niille annettava erivapaus tai Scaleautoilijat vaihtaa GT/P-lähtöihin lyhytkannuisen mosan.
Mitä tulee JK:n skaala-autoihin, niin paketti on oikeasti RTR. Olen myynyt niitä hintaan 75 EUR. Nettikaupasta itse tilaamalla saa vielä halvemalla. Auton ulkonäkö ei ehkä miellytä kaikkia. Musta ne ovat menevän näköisiä ja esikuva värityksen ja tarrojen ansiosta tunnistettava. Mulle tärkeämpää on se, että 5-10 vuotias nassikka tykkää autosta, kuin se mitä aikuisharrastajat ovat mieltä. Ainoa keino saada tälle lajille oikeasti potkua on saada lisää junioriharrastajia. Tarvitaan kerhotoimintaa ja sellaisia luokkia jotka kiinnostavat sekä junnuja, että heidän huoltajiaan.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
- Ville Taalikka
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Jos palataan takaisin tuohon alustaan, niin kyllä tässä maassa jokainen tarvitseva saa apua, KUNHAN KYSYY!
Sääntöihin että autoihin ei vaihdeta eikä lisätä mitään muuta kuin
etu ja takarenkaat (vaihdetaan ProComppeihin), niin ei tule niitä kustannuksia.
Oishan toi toki jees jos scaleautoilijoille annetaan vapaus ajaa sen vakio mosalla, mutta moniko siihenkin sitten taas suostuu on kysymys merkki.
Se mitä tässä myös kokoajan myös hakenut on, että autoa saisi sitten Suomesta kätevästi maahantuojalta eikä sitä tarvitsisi ulkomailta tilata. Mun mielestä kun se on yksi iso olennainen osa myös, mutta se nyt on vaan mun mielipiteeni asiasta.
- Ville Taalikka
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Janoz kirjoitti: Scaleautoissa on vakiona kuulalaakerit!
Ei ollut silloin kun mä niillä aloitin
Midder kirjoitti: Oon vähän sitä mieltä, että jos haluaa standard scaleautolla ajaa GT/P sarjassa niin eipä tarvitse ainakan pärjäämisestä puhua mitään.
Standard autolla (mitä se sitten tarkoittaakin) ei pärjää missään. Se on aivan fakta. Vaikka perustetaan puhdas Scaleautoluokka, niin paketista repäistyllä autolla ei taatusti pärjää virvottuja vastaan. Mun mielestä 1/24 Scaleauto on aika pitkälti sama juttu kuin autot 1/32 Fin Cup -luokissa. Mikään auto ei ole paketista suoraan valmis. Hyvällä virpomisella ja ankaralla testaamisella suorituskykyä löytyy huimasti lisää.
Onhan meillä Fin Cupin yhteydessä ajettava GT Cup 24. Sehän oli nimeenomaan tarkoitettu harrastajille, jotka haluavat päästä helposti ja halvalla mukaan 1/24 malliautoiluun mukaan? Eikö se riitä?
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
PorscheFreak kirjoitti: Demokisa ModelExpossa? (oli luokka mikä tahansa)
Jos se on ScaleAuto, olisi ainakin kalustoa suoraan ostettavissa mikäli nälkä iskee...
Olen jäävi ottamaan kantaa tuohon Scaleautoluokka-asiaan, mutta kyllähän noiden Model Expon kisojen tarkoitus on olla nimenomaan demo yleisölle sellaisesta autorata-autoilusta, jossa on erittäin näyttävä kalusto ja johon on helppo hypätä mukaan. Jos tästä vilkkaasta keskustelusta (jossa on myös tullut ilahduttavan paljon konkreettisia ehdotuksia) nyt vielä kehkeytyy sääntöuudistuksia esim. GT luokkaa ajatellen, voidaan Expossa ajaa koemielessä uusilla säännöillä.
Ja harkinnassa on ollut myös järjestää muutama lainakilpuri osaaviin käsiin GT luokan lähtöön. Tässäkin tosin GT/P sääntöjen nykymoottori rajoittaa innostusta varata kovin montaa kisaan osallistuvaa demo-kilpuria, siksi laitoinkin vielä varauksen siitä GT 24 cup säännöstä.
Jaakko
Mutta tässä nyt on tullut aika paljon kaikkia eri näkemyksiä.
Mä nyt en toki näistä päätä vaan ''joku''. Tarkemmin en edes tiedä ketä SSH hallituksesta sitten tekee päätöksiä malliauto luokkien osalta, mutta olisi jees jos sieltäkin tulisi edes jotain kommenttia asiaan?
Mutta tässä nyt on tullut aika paljon kaikkia eri näkemyksiä. Mä nyt en toki näistä päätä vaan ''joku''.
Kyseessä on yhä harrastajavetoinen kestustelu, jota SSH:n jäsenen ominaisuudessa kyllä seuraan, mutta olen kommentoinut sitä yksityishenkilönä ja harrastajana. Haussa on iso linjanveto ja heti kauden alusta käyty keskustelu, jolla haetaan lisää mielekkyyttä ja harrastajia lajiin. Muistuttaen, että vaikka keskustelu on lähtenyt FSC -concoursen mielekkyydestä, on tässä homma leviämässä totaalisesti käsiin.
Pienelläkään harrastajamäärällä käyty keskustelu ei ole tuonut yhteistä, enemmistöä taakseen keräävää mielipidettä siihen, millä eväillä seuraavalla kaudella tulisi jatkaa. Kaikesta tästä keskusteluketjusta repäistyssä konkreettisesta aineistossa saadaan kuulkaa soppa, josta SSH ei pysty vetämään linjausta suuntaan tai toiseen. Varsinkin kun SSH on "päättävänä ja toimivana" elimenä tällä kaudella luultavasti heikompi kuin koskaan.
Sen sijaan, mikäli tämä keskusteluketju pystyy yhteistuumin osoittamaan selkeästi sen suunnan jonne malliautoluokkia tulee kehittää, voi SSH ottaa tämän esityksenä "johonkin kokoukseen" ja hyväksyä harrasta-aloitteen pohjalta uudet kehykset malliautokaudelle 2012-2013.
Kai Ruusunen
SSH
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Laitetaan vähän yhteenvetoa:
1. IMCA GT/Proto yhdessä/ erikseen? FSC Touring/GT/Proto yhdessä/erikseen?
2. Uusi luokka? Scaleauto vai joku muu?
3. Renkaat solumi vai täyskumi?
4. Concourse uudistus mihin suuntaan?
5. Uusi moottori IMCA GT luokkaan kyllä/ei? Scaleauto kuskeille vapaus ajaa sen omalla vakio motilla kyllä/ei?
Nuo varmaan päälimmäisenä ne kysymykset tällä hetkellä.
1. Kaikki komentoineet tähän mennessä ovat taineet olla yhtä mieltä, että luokat yhdistetään niin myös minä. Käytännössä taitaa ainakin uudet vähätkin Protot kariutua pois.
2. Oma mielipiteeni on varmasti tullut julki.
3. Solukumin näkisin hyvänä, että ei tarvitsisi hinkata renkaita niin paljon. Jos ei FSC luokkiin niin edes sitten muihin.
4. Itse haluaisin karsia concoursen merkitystä. Ymmärrän kyllä heitäkin jotka tätä eivät halua. Näkisin mieluusti uuden pisteytyksen joka olisi 1-10 asteikko. Sikäli samoja kriteereitä voisi pitää kuin nykyisin, mutta tiputtaisi sitä merkitystä jos epäonnistuu jossain kriteeri kohdassa.
5. Kokoajan olen ollut sen puolesta, että uusi moottori GT-luokkaan joka on halvempi. Se vaikka päädyttäisi sallimaan eri vapaus scaleauto kuskeille niin ei olisi kuitenkaan kovinkaan reilua.
Toki eihän mulla mitään sitäkään vastaan ole varsinkin jos scaleauton vakio mosa olisi parempi, mutta kuitenkin sama mosa alustasta riippuen olisi varmaan se tasapuolisin ja paras ratkaisu.
- Ville Taalikka
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Janoz kirjoitti: Ai niin. GT:n 190g:n min. paino 170:n grammaan. Silläki sais kulkua!!
Jos minimipaino olisi 170g, niin esim Doslot alustalle rakennetun korin täytyisi painaa 15 grammaa valmiina, jos ei halua ajaa ylipainoisella autolla... Toisaalta alhaisempi paino tuskin nopeuttaisi autoja pahemmin. Kilpailu keveimmän laminaattikorin löytämisestä vain kiihtyisi!