G12 siipi?

Lisää
22.02.2006 13:12 #4517 : MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa GP-12 & muut luokat+radat
Mun mielestä Eurosarjan kisoja ei kannattane ajella King-radoilla. 2004 vuoden viimeinen kisa ajettiin Laihialla ja sen kisan osanottajamääristä voidaan päätellä, ettei porukkaa kiinnosta ajaa skaala-autoja kingillä. EM- ja EJ-kisoihin/kisaajiin en osaa kommentoida. Omalta kantilta voi sanoa sen, että TS-kisat menettelevät mutta Eurosporteilla ajaminen on lähinnä rikkomista ( kannattaa muistaa nykyiset korisäännöt verrattuna parin vuoden takaisiin... ). Kv-kisaajana tuon esille myös sen pointin, että kv-kisat ajetaan skaalaradoilla ei kingeillä.

Mitä tulee Murakoneiden ( EM, EJ, TS ja G-12 = "jenkkivakio " ) laakerointiin niin olin ja olen edelleen sitä mieltä, että niissä koneissa tulisi sallia kannussa vapaa laakerointi. Asiaan on perusteluja aikaisemmissa viesteissä.

Mm. näihin asioihin toivoisin kommentteja kaikenlaisilta lajin harrastajilta enkä pelkästään parilta kisaajalta. Sääntöjen laadinnassa pitää huomioida kaikenlaisia näkökohtia ja siksi kuskien ja rakentelijoiden mielipiteet ovat täkeitä.

G-12-luokan säännöt pitäisi saada ensi vuoden sääntökirjaan ja niistäkin olisi kiva saada ehdotelmia. Itse ehdottaisin, että kone sama kuin muissakin 12-luokissa ( Mura setup+vapaa ankkuri jne ), runko muuten vapaa paitsi materiaali tulee olla terästä ja laakereina liukulaakerit ( USRA ). Kori kuten muissa siipiluokissa. Siinä olisi jonkinlaiset rajat luokan säännöille ja yksityiskohtia voitaisiin hieroa sitten tarkemmin, jos tarvetta semmoisille ilmenee.

Kisojen ajamisesta sellaista, että tälle G-12-luokalle on ilmeinen tilaus maassamme. Missä yhteydessä sitä sitten ajettaisiin on toinen juttu. Toisaalta se olisi hyvä sijoittaa siipisarjan yhteyteen, jolloin se saattaisi houkutella uusia kuskeja mukaan muihinkin siipiluokkiin. Toisaalta G-12-kisoja voisi ajaa erikseen vaikkapa EM-, EJ-, ja TS-luokkien kanssa, jolloin samalla moottorilla voisi ajaa useamman luokan ( kuten Kouvolan Urissa ). Sitten pitää miettiä sitäkin, että kuka haluaa järjestää kisoja jne....

Vaikealta tuntuu se ajatus, että G-12-ajettaisiin Eurosarjan yhteydessä kun aikataulu on muutenkin tiukka kuudelle luokalle yhden viikonlopun aikana. Niin, ja ne radat kun ovat skaalaratoja Eurosarjassa; siipiautojen ajaminen on mukavampaa kingeillä kuten skaala-autojenkin vastaavasti skaalaradoilla.

Matti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
22.02.2006 14:07 #4518 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: G12 siipi?
Kolmas slottikausi menossa ja tässä mun mielipiteitä asiaan:

Ajan omalla autolla EJ-24 ja TS-24 luokissa. Muita luokkia sen mukaan jos joku liisaa kalustoa :)

Harrastuksen edetessä olen huomannut viihtyväni paljon paremmin skaalaradoilla kuin kingeillä. Mielestäni ajaminen skaalaradoilla on haastavampaa ja mielenkiintoisempaa. Olen myös havainnut, että kalustovaurioita ainakin mulle syntyy enemmän kingeillä.

Moottorin kuulalaakeroinnista en omaa kokemusta, joten en osaa ottaa kantaa sen hyötyihin/haittoihin. Se nyt on ainakin tullut havaittua, että G12 siipiauto syö pirusti liukulaakereita joten voisi olla harrastajan etu siirtyä kuuliin...

JOS Eurosarjaa ajetaan kingillä niin silloin kisassa voisi ajaa G12-siipiluokan. Näinhän tehtiin Kotkassa. F-32 -luokkaa kun kingillä ei ajeta niin aikatauluunkin voisi mahtua suoran finaalin kisa.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Aki Opivlo
  • Vieras
  • Vieras
22.03.2006 19:50 #4699 : Aki Opivlo
Vastaus käyttäjältä Aki Opivlo aiheessa Re: G12 siipi?
Silloista GR-20 runkoa tehdessä tuli tinattua siihen kuulat kiinni oliko vuonna -91 tai jotain sinnepäin, ja en ole niitä vielä uusiin saanut vaihdettua. Ja jokunen kisa (GR-20/I-15/G-12) tuolla tullut sen jälkeen ajettua ynnä silloin tällöin kerhoajoa joten kyllä, kannatan kuulia oli ne sitten koneessa tai taka-akselissa.

Olempa kuullut että, joku olisi sorvannut liukulaakerista holkin ja tinannut sen sitten kuulalaakerin päälle, no tuolla konstilla saisi ainakin hyvän suojan kuulien päälle ja kuulat piiloon uteliaan katsastajahenkilön silmiltä :-) )

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.375 sekuntia