- Vastaanotettu kiitos 371
Harjattomien säätimistä
08.11.2023 20:36 #42853
: eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Harjattomien säätimistä
Jep.
En ole ihan varma tuosta tasapainottamisesta. Pitää olla akselia riittävän pitkästi molemmissa päissä. Myös jos on pitkälti pelkkää akselia, pyörijä on ns. notkea, ja sillon hard bearing -tyyppinen tasapainotuslaite ei välttämättä laske porattavaa kohtaa oikein. Siis kun tasapainotettavan akselia ei voi olettaa jäykäksi, matematiikka homman taustalla menee erilaisilla yhtälöillä. (tutustuin asiaan suht huolellisesti opinnäytetyötä puuhatessa 21 vuotta sitten). Asiaa kaiketi pitäsi testata. Just nyt on muuta millä on enemmän kiire.
Moottorin hinta ei sinällään hämmästytä, kun käsityötä on mukana. Ellette ole huomanneet, niin koko ajan vähenee niiden ihmisten määrä, jotka osaavat tehdä jotakin muutakin kuin räplätä puhelintaan. Tekijöistä on tarkkuusalalla pulaa maailmanlaajuisesti. Itse arvoin viime vuonna, että jos koko harjattoman tekis järkevästi itse, sen myyntihinta olisi jotakin luokkaa 400€ =>. Sellasia ei luonnollisesti osta kukaan.
Tuo hehkutus ison sportin TQ:sta... edelleen ero toiseen oli 0,003 sekuntia.
Ja kyllä, olemme menossa suuntaan, josta en henkilökohtaisesti pidä lainkaan. Vauhti kiihtyy ja rysähdys odottaa.
-eemeli-
En ole ihan varma tuosta tasapainottamisesta. Pitää olla akselia riittävän pitkästi molemmissa päissä. Myös jos on pitkälti pelkkää akselia, pyörijä on ns. notkea, ja sillon hard bearing -tyyppinen tasapainotuslaite ei välttämättä laske porattavaa kohtaa oikein. Siis kun tasapainotettavan akselia ei voi olettaa jäykäksi, matematiikka homman taustalla menee erilaisilla yhtälöillä. (tutustuin asiaan suht huolellisesti opinnäytetyötä puuhatessa 21 vuotta sitten). Asiaa kaiketi pitäsi testata. Just nyt on muuta millä on enemmän kiire.
Moottorin hinta ei sinällään hämmästytä, kun käsityötä on mukana. Ellette ole huomanneet, niin koko ajan vähenee niiden ihmisten määrä, jotka osaavat tehdä jotakin muutakin kuin räplätä puhelintaan. Tekijöistä on tarkkuusalalla pulaa maailmanlaajuisesti. Itse arvoin viime vuonna, että jos koko harjattoman tekis järkevästi itse, sen myyntihinta olisi jotakin luokkaa 400€ =>. Sellasia ei luonnollisesti osta kukaan.
Tuo hehkutus ison sportin TQ:sta... edelleen ero toiseen oli 0,003 sekuntia.
Ja kyllä, olemme menossa suuntaan, josta en henkilökohtaisesti pidä lainkaan. Vauhti kiihtyy ja rysähdys odottaa.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
09.11.2023 12:14 #42854
: tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Harjattomien säätimistä
Harjattomien moottoreiden parametrien vaikutusta on käyty läpi seuraavalla sivustolla:
www.bavaria-direct.co.za/
www.bavaria-direct.co.za/
09.11.2023 13:19 #42855
17.11.2023 13:03 #42873
Alignin moottori saapui eilen. Moottorissa onkin molemmista päistä kavennettu akseli, mutta vielä en ole keksinyt, että miten sen saa auki. Normaalisti koneissa on ollut sokka, jonka irroittamalla koneen saa auki.
Kiinasta olen myös tilannut pienen koe-erän 9n6p moottoreita testiin tunnetulta valmistajalta. Jos erän moottorit havaitaan toimiviksi, niin sitten voi harkita suurempaa tilausta.
Kiinasta olen myös tilannut pienen koe-erän 9n6p moottoreita testiin tunnetulta valmistajalta. Jos erän moottorit havaitaan toimiviksi, niin sitten voi harkita suurempaa tilausta.
22.11.2023 10:07 #42883
Moottori saatu purettua. Richard Mackilta sain vinkin, että moottori pitää purkaa takapuolelta. Lämmitin vähän kolvilla ja sitten naputtelin vasaralla puretulla 1106-moottorin akselilla, jossa sopiva 1.5mm kavennus. Sitten liimasin kannuun 1108-moottorista puretun akselin UHU:n epoksilla. Jotta moottori pysyy kasassa, niin akseliin pitää juottaa prikka pitämään sen kasassa. Tämän jälkeen on enää moottorin testaus ja akselin kavennus 1.5mm halkaisijaan.
27.11.2023 06:56 - 27.11.2023 08:48 #42893
Sain eilen hybridin viimein valmiiksi ja sitä testattiin Hyvinkään kisan jälkeen useamman kuskin toimesta. Testiautolla päästiin parhaimmilaan 3.9s kierroksia. Autossa oli lähes loppuunajetut renkaat, kori moneen kertaan teipattu ja rungolla on ajettu tuhansia kierroksia, joten siihen nähden tulokset hyviä.
Moottorin akselin jouduin liimaamaan kolmeen kertaan, joten se ei ollut kovin helppo homma. Ensimmäisestä akselista tuli kiero, joten se meni piloille. Onneksi löysin toisessa 1108 moottorissa olleen akselin, joten ei tarvinut tehdä akselia itse kokonaan.
Kiinasta sain tänään vahvistuksen, että tilatut prototyypit pitäisi lähteä Suomeen perjantaina. Uskon saavani ne siten viimeistään parin viikon päästä.
Moottorin akselin jouduin liimaamaan kolmeen kertaan, joten se ei ollut kovin helppo homma. Ensimmäisestä akselista tuli kiero, joten se meni piloille. Onneksi löysin toisessa 1108 moottorissa olleen akselin, joten ei tarvinut tehdä akselia itse kokonaan.
Kiinasta sain tänään vahvistuksen, että tilatut prototyypit pitäisi lähteä Suomeen perjantaina. Uskon saavani ne siten viimeistään parin viikon päästä.
Viimeksi muokattu: 27.11.2023 08:48 tp.
01.12.2023 16:01 #42924
Eilen jatkoin moottoreiden testauksia ja kohtasin uuden ongelman. Korkean kierrosluvun moottorit kehittävät sen verran tehoa, että kovemmalla jarrulla säätimen jarrut häviävät. Tämä ilmiö koskeaa valitettavasti kaikki Ecom-tyyppisiä säätimiä. Itse totesin tämän kahdella DoSlotin säätimellä. Kahvan tyypillä tai ohjain yksilöllä ole vaikutusta. Olen saanut myös Kapalta vahvistuksen samaan oireeseen.
30.12.2023 21:49 #42940
Jarruongelma syy on löydetty. Se on sittenkin kahvoissa, joissa on lämpösulake. Difalcon ja S&K kahvat, joissa on lankapotikka ja 5A tavallinen sulake toimivat ilman ongelmia. Carsteenissa ja MadMotionissa on liian heikko jarrupiiri. Omassa Carsteenissa sitä on jo vahvistettu, mutta ei riittävästi.
Sivu luotiin ajassa: 0.239 sekuntia