13.05.2025
Siipi MM

Kahva - Poweri keskustelua

Lisää
03.02.2020 20:05 #39582 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Säännöstöön on lisättiin aikaisemmin teknisten sääntöjen tarkennuksia, mutta viime vuosina muutokset on tehty suoraan sääntökirjaan, kun tekniset asiat on haluttu yhteen paikkaan. Nyt ilmitulleet sääntöjen epäkohdat korjataan ja teen niistä muutosehdotukset lajiryhmälle, jonka jälkeen hallitus ne hyväksyy.

Hawk 7 moottorin laatuongelmat pitäisi olla korjattu valmistajan mukaan, kun asiasta keskustelin edellisissä MM-kisoissa JK:n omistajan kanssa. Nopeampaa konetta ei ainakaan minusta tarvita EM-luokkaan, kun nytkin edellisessä kisassa EM-luokan kaksi nopeinta olivat kahta EL-kuskia lukuunottamatta nopeampia. Hyvinkään rata on varmaan tällä hetkellä Suomen nopein skaalarata. Vaihtoehtoisia moottoreita on testattu ja Rogerin Phoenix kone on selvästi nopeampi kuin JK:n Hawk. Rogerilla on myös vastaava kone kuin JK:n Hawk, mutta sitä en ole vielä saanut testiin.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 23:38 #39583 : Rami
Vastaus käyttäjältä Rami aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Joo en tarkoittanutkaan nopeampaa konetta em luokkaan. Ainoastaan sitä isoa laatueroa. Menee luokan idea, jos pitää 10 konetta ostaa, josta sitten valkkaa. Niistä tulee helposti jopa satasen lisä. Oon vertaillu kerhon koneita toisiinsa. Samalla tavalla sisään ajettu ja samalla rungolla
ja sanoilla renkailla testattu. Nopeuseroja on ollu,. Toisaalta kerhoautoissa ei väliä. Tosin kollme viimeistä aika samoja.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.02.2020 04:47 - 04.02.2020 05:07 #39584 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Norsjössä, Ruotsissa Kemppi poltti koneita ja kaasuja. Difalcot eivät olleet moksiskaan, mutta ainakin Tsekeiltä hajosi kaasuja.

Zdenekin mielestä tämä oli tietenkin minun syy ! Kahden vuoden autonkuljettajalinjan amiskassa käyneenä , kuljetusalanyrittäjänä , syyte hieman hämmästytti :mrgreen:

Olin kuulemma tiennyt tilanteen ja rakentanut koneet ja kahvan etukäteen siten, että ne kestää rikkinäisen Kempin :grin: :grin:

Kisojen jälkeen powerin kolmesta konkasta yksi oli rikki. Se vaihtamalla ongelma poistui.

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 04.02.2020 05:07 Yly.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.02.2020 07:32 #39588 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Hep.

Yly, maailmalla tiedetän, että Suomessa on laaduksta koulutusta! (tai oli, nykyjään kun koulutuksesta leikataan pois kaikki mitä vaan suinkin saadaan, niin tilanne on jo ihan eri)

Tuota itsekin veikkasin yhdeksi mahdollisuudeksi, että jos Kempin sisällä on elkoja, voivat jo olla vaihtokunnossa. Jos yksi on rikki, itse ainaski harkitsisin muidenkin vaihtamista. Sitä en tiedä, kuinka tarkkaan nämä ovat valikoituja ja viritettyjä konkkia, mutta ainakin nykyjään Kempin tuotteisiin valkataan osat varsin tarkkaan. Yhteensovittamisen tasosta en osaa sanoa mitn.

Transistorikahvat (emitteriseuraaja -kytkentä) ovat varsin immuuneja monelle sellaiselle häiriölle joka on fetti/PWM kahvalle haitaksi.

Mun vanhanpuoleinen Sping on nyt palvelut vuodesta 2007 ja on edelleen yli 150 000 läpsin jälkeen hyvässä käyttökunnossa. Vähän ku näppäinpuhelin, Spingissä ei juuri mitään rikki menevää tai sekoavaa ole, joskaan ei nykyajan hienouksiakaan. Liu'ussakin raitoja taisi olla jopa 10 kpl.

-eemeli-

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
04.02.2020 07:50 - 04.02.2020 07:59 #39589 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
En ole tehoelektroniikan asiantuntija, mutta 20-25 vuotta on pitkä aika elektroniikalle. Varsinkin 2000-luvun vaihteessa elektroniikassa oli suuri ongelma kondensaattoreiden kanssa. Tietokoneiden powerit ja emolevyjen hakkuripiirit eivät kestäneet aina yhtä vuottakaan, kun kondensaattorit pullistuivat ja pahimmassa tapauksessa valuttivat elektrolyytit ulos. Sama ongelma vaivasi muutakin kulutuselektroniikkaa. Syynä oli heikkolaatuisten kiinalaisten kondensaattorien käyttö. Tietokoneissa ongelma poistui, kun vähitellen elekrtrolyyttikondensaattoreista luovuttiin ja ne korvattiin "solid"-tyyppisillä kondensaattoreilla.

Kannatan myös kaikkien Suomen Kemppien kondensaattoreiden tarkistamista. Konkan tai konkkien hajoaminen tuntuu loogisimmalta selitykseltä ongelmalle.
Viimeksi muokattu: 04.02.2020 07:59 tp.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2020 10:42 - 05.02.2020 10:46 #39594 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Hyvä huomio Tomilta tuo laitteiden tarkistaminen... liian monesti luotetaan siihen että kyllä se toimii kun tähänkin asti toiminut. Laitteita ne on, vikaantuvia sellaisia. Ikäähän aikas monella powerillakin alkaa jo olemaan.
Vaasan eka 94 syksy, Sjojelle aikas pian sen jälkeen?? ne oli Kemppejä
Sitten seuraavista en ole varma oliko ne Kemppejä vaiko Kempowereita, hiukka taisi niiden tekniikkakin muuttua. Kemppi aikanaan tuon poweri puolen eriytti, ja sitten taasen fuusioituivat takas Kempiksi joitakin vuosia sitten ja taisivat lopettaa koko poweri valmistuksen.

Sitten on vielä erilaisia kytkentöjä noissa...
Vaasassa kun stoppi tulee, niin virta katkee powerista. Hyvinkäällä taitaa olla poweri koko ajan päällä, siellä on erillinen kontaktori virtojen katkaisuun.
Muista radoista en tiedä … nehän varmaan olisi ihan hyvä listata, niin itse kukin asiasta kiinnostunut saisi tietoa..
Viimeksi muokattu: 05.02.2020 10:46 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2020 11:29 - 05.02.2020 11:31 #39596 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Kahva - Poweri keskustelua

Tumppi kirjoitti: Hyvä huomio Tomilta tuo laitteiden tarkistaminen... liian monesti luotetaan siihen että kyllä se toimii kun tähänkin asti toiminut. Laitteita ne on, vikaantuvia sellaisia. Ikäähän aikas monella powerillakin alkaa jo olemaan.
Vaasan eka 94 syksy, Sjojelle aikas pian sen jälkeen?? ne oli Kemppejä
Sitten seuraavista en ole varma oliko ne Kemppejä vaiko Kempowereita, hiukka taisi niiden tekniikkakin muuttua. Kemppi aikanaan tuon poweri puolen eriytti, ja sitten taasen fuusioituivat takas Kempiksi joitakin vuosia sitten ja taisivat lopettaa koko poweri valmistuksen.

Sitten on vielä erilaisia kytkentöjä noissa...
Vaasassa kun stoppi tulee, niin virta katkee powerista. Hyvinkäällä taitaa olla poweri koko ajan päällä, siellä on erillinen kontaktori virtojen katkaisuun.
Muista radoista en tiedä … nehän varmaan olisi ihan hyvä listata, niin itse kukin asiasta kiinnostunut saisi tietoa..


Taitaa Vaasa olla ainoa rata Suomessa jossa lapmaster ohjaa poweria eikä relettä.

Kaikissa kempeissä ei edes ole tuota EK-2 korttia mihin "käy" kosketintieto pitäisi antaa.

Valmistus lie loppunut ties milloin, mutta vielä 2018 sain oikein asiallista teknistä tukea kempiltä :)

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com
Viimeksi muokattu: 05.02.2020 11:31 pyrtsy.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
05.02.2020 20:54 #39599 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Juttelin Lappeenrannan Kempin powerin korjaajan kanssa asiasta. Hän piti erittäin todennäköisenä, että vika johtuu konkista. Hänellä on ainakin 15 vuoden kokemus erilaisten sähkölaitteiden korjauksista. Hän piti myös konkkien tarkastusta tärkeänä, koska pahimmassa tapauksessa voi poweri hajota. Vaihdettavat kondensaattorit eivät ole välttämättä aivan edullisemmasta päästä. Välttämättä ulkoisesti konkissa ei näy tyypillisiä hajoamisen merkkejä, joten ne on mitattava.

Korjaaminen kannattaa jättää ammattilaisille, koska powerin sisällä on sen verran korkeita jännitteitä. Onneksi slottipiireistä löytyy aika monta elektroniikkaosaajaa.

Yleisesti hakkuripowerien korjauksesta voi lukea sivulta:

www.giangrandi.ch/electronics/smpsfix/smpsfix.shtml

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
13.02.2020 10:34 #39649 : SRC
Vastaus käyttäjältä SRC aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Moro
Nyt on viimeviikolla tehty muutoksia poveriin. Eilen ajettu testiä radalla kahdeksan sporttia yhtäaikaa ja monenlaisilla kahvoilla. Nyt ei huomattu mitään ongelmia missään vaiheessa.
t. SRC.n väki
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: OPK, pyrtsy

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.442 sekuntia