19.04.2025
09:00AM - 19.04.2025
Nokian Nahinat
13.05.2025
Siipi MM

Kahva - Poweri keskustelua

Lisää
03.02.2020 05:13 - 03.02.2020 11:43 #39555 : TLahola
Outoahan tässä oli että ongelma oli hyvin lähellä samaa mitä mulla oli vaasan malliautokisassakin.. sieläkin tartti ajaa muulla kun cartseenilla muiden kahva valintoja en niin havainnut kattoa.
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:43 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 06:47 - 03.02.2020 11:44 #39556 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Kahva - Poweri keskustelua

tp kirjoitti: Hyvinkään Kempissä ei ole vielä Vaasan powerin muutoksia, jotka tehdään ennen SM-kisoja.


Lappeenrannassa ajettiin Eurosarja 1 2019 ilman modausta (eli 10A pohjakuorma tehovastuksilla ja 2x 47mF konkat kytkettynä suoraan kempin terminaaleihin) SM-kisoissa modaus oli. En usko että tämä poistaa niinkään tätä ongelmaa vaan sillä minimoidaan jännitteen notkahdus kun lähdetään nollakuormasta.

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:44 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 09:43 - 03.02.2020 11:45 #39558 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Kahvat - powerit

Vaasan poweriin "isommat" muutokset tehtiin NEZ kisaan, muistini mukaan...

Samoja powereita lienee: Lempäälä, Mikkeli, Lappeenranta, Hyvinkää, mites Kotka ?
( Seinäjoen ja Vaasan eka poweri ei ole täysin samaa tekniikkaa tietääkseni, ovat nimen omaan ekoja Kemppeja, jälkimmäisethän lienee Kempowereita )
- ei sitten ole "sattunut" olemaan noissa muissa paikoissa ongelmia - niissäkään tuskin on ko poweria "tuunattu" kuten meillä ?

Onkos nyt niin, että ongelmat oli nimen omaan noissa Cars antitsiisuksella varustetuissa kahvoissa - joten oliskos siinä jotain turpulenssia valmistajalla..

Markkinoillahan on oikein käyttäjäystävällisiäkin kahvoja jotka voi kytkeä miten sattuu rataan eikä se tekniikka ole siitä moksistaan, kunhan piuhat kytkee oikein niin taasen voi ajaa, toki hinta ei pakosta ole käyttäjäystävällinen mutta jos sillä saa sitten laatua ja pari kymppiä kierrosajasta pois niin mikäs siinä.

Onhan toi cars antimoodi myös aikas erikoinen, kun siinä auto hilaa ihan itekseen eteenpäin, vaikka ei liipaisinta painaisikaan, muilla valmistajilla ei taida näin olla.

Ko kahvojen laillisuudesta lienee mitään kommentoida, koska kyllä ne pilkun tarkasti varmaankin laittomia on, vaan kun siihen asiaan ei puututa enää maailmallakaan, niin mitäs siitä tarinoimaan...
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:45 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 11:05 - 03.02.2020 11:45 #39561 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Kahva - Poweri keskustelua

epicfail kirjoitti:

Tumppi kirjoitti: Kahvat - powerit
Onhan toi cars antimoodi myös aikas erikoinen, kun siinä auto hilaa ihan itekseen eteenpäin, vaikka ei liipaisinta painaisikaan, muilla valmistajilla ei taida näin olla.

Ko kahvojen laillisuudesta lienee mitään kommentoida, koska kyllä ne pilkun tarkasti varmaankin laittomia on, vaan kun siihen asiaan ei puututa enää maailmallakaan, niin mitäs siitä tarinoimaan...


Korjaa jos olen väärässä: sääntöjen mukaan kahva ei saa varastoida energiaa ja blaa blaa blaa. Carsteenin kahvoissa auto ei lliiku senttiäkään radalla, jos radalta on sähköt kytketty pois.

2.1.5 NOPEUDENSÄÄDIN

Nopeudensäädin ei saa sisältää virtalähdettä tai laitetta rataan syötettävän ohjaus- tai jarrutusvirran tai jännitteen nostamiseksi tai varastoimiseksi.


Voisitko siis Tumppi selittää kirjaimellisesti sääntökirjan mukaan, että miten kahva on laiton? Etkä vain väittää jotain. Rataan tarjoillaan täysi jännite, joka yleensä on siis 12v. Nopeudensäätimen funktio lienee vain rajoittaa jännitettä, joka syötetään autolle. En tiedä minkälainen laite noissa Carsteenin kahvoissa on tuota varten erikseen olemassa, koska ainakaan meillä ei sellaista ole? Meillä ei ole myöskään erillistä virtalähdettä asialle.


Lappeenrannan powerissa jännite vaihteli aika rajusti, ennen kuin se fixattiin SM kisoihin. Ero saattoi olla 0.8V luokkaa ja max jännite oli joka tapauksessa 11.7v muistaakseni, ei koskaan edes 12v.


Jos nojautuu vain kohtaan "ei saa sisältää virtalähdettä" niin carsteenista löytyy elko hituvirtapuolelta ja hakkuri. Mutta tai sanan jälkeinen rimpsu täyttynee (en oo mittaillu)

Jännitteen heiluntahan on muodostunut ongelmaksi vasta kun jännitemittarit on yleistyny kahvoissa :mrgreen: (no vähän huumoria). Kempit ollu kuitenki 25 vuotta (mutu) käytössä Suomessa. Lappeenrannan kempistä saa kyllä ruuvattua paikallisohjauksella vaikka 16V ulos. Tuo 11,7V raja etäohjauksessa tulee ihan potikan etuvastuksen koon arvauksesta. 11.7V riittää ihan hyvin Lappeenrannan radalle, taidettiin Hermanni enduro ajaa 11 voltilla.

Toki 25 vuotta vanhassa powerissa voi olla tarvetta uusia jotain elkoja sisältäkin.

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:45 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 11:09 - 03.02.2020 11:44 #39562 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Kahva - Poweri keskustelua

epicfail kirjoitti:

Tumppi kirjoitti: Kahvat - powerit
Onhan toi cars antimoodi myös aikas erikoinen, kun siinä auto hilaa ihan itekseen eteenpäin, vaikka ei liipaisinta painaisikaan, muilla valmistajilla ei taida näin olla.

Ko kahvojen laillisuudesta lienee mitään kommentoida, koska kyllä ne pilkun tarkasti varmaankin laittomia on, vaan kun siihen asiaan ei puututa enää maailmallakaan, niin mitäs siitä tarinoimaan...


Korjaa jos olen väärässä: sääntöjen mukaan kahva ei saa varastoida energiaa ja blaa blaa blaa. Carsteenin kahvoissa auto ei lliiku senttiäkään radalla, jos radalta on sähköt kytketty pois.

.


Tarkoitan tietty sitä että virrat on päällä - liipasinta ei paina ja auto liikkuu itekseen jos on antisydeemi käytössä...

Muutamat kahvan valmistajat toisiaan jo syytteli laittomuuksista ennen NEZ2018 kahvatestejä.. puolin ja toisin laittomiksi moittivat.

Testeissä sitten kävikin ilmi että siellä kahvoja pyörii jotka on ISRAn sääntöjen vastaisia.. tänä päivänä lienee pari lisää, vaikkakin se erillinen patteri muutamissa kahvoissa siellä sisällä "palveleekin" vain sitä näyttöä, sääntöjen vastainen siitä huolimati. Tämä antisydeemi on tullut vasta noiden kisojen jälkeen, muistaakseni...

Sillä ei nyt sinällään ole väliä, koska meidän MM kisoihin sitten kerrottiin että kahvat saa testata mutta kaikki ovat laillisia - joten jätettiin sitten testaamata kokonaan, koska laillisia ne kaikki ei suinkaan ollut. Muistaakseni silloinen Carst versio oli laillinen, tätä antisydeemiä veikkaan että ei menisi ko testistä läpi, mutta sen voi sitten kommentoida testilaitteiden tekijä ja ite testaaja jos sikseen haluaa..
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:44 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 11:16 - 03.02.2020 11:44 #39563 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Luulis että se steenin antibrake vaan kytkee transistoria tyyliin samalla taajuudella kuin ajaisi ekalla langalla. Kun sen kerran pystyy parilla johdonpätkällä ja kytkimellä lisätä jälkikäteen,

Kobiksessa se on vissiin vähän monimutkasempi systeemi

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:44 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 11:16 - 03.02.2020 11:44 #39564 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Hep.

Tässä lienee nyt kysymys siitä, mikä kaikki keinot voiton tavoittelemiseksi ovat hyväksyttäviä ja mitkä eivät.

Minusta koodi kahvan sisällä on paljon isompi asia kuin se paristo, joka pitää näytön elossa jotta voi vaikka katsella trackin aikana kissavideoita.

Koodin ohjaamat toiminnot voi valmistaja halutessaan viritellä ihan miten haluaa ja tokihan se on meriitti ja bisnestä tukeva asia, että meidän kahvalla voitetaan enemmän kuin muiden tuotteilla.

Omalta kohdaltani toivon, että sekä KV että kotimaan sääntöihin päivitetään asialliset järkevät rajoitukset ja niitä noudatetaan. Näin tuskin tapahtuu, mutta toivotaan nyt kuiteskin.

-eemeli-
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:44 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 11:38 - 03.02.2020 11:44 #39566 : OPK
Vastaus käyttäjältä OPK aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Hei vaan,

Mitenköhän se koodi on varsinaisesti ongelma kun analogisella elektroniikallakin pystyy virittelemään vähän mitä tahansa sinne?

Onhan muun muassa Difalcokin onnistunut pitämään transistorinsa aika hyvin salassa vuosien varrella ja aika monta kisaa niilläkin on voitettu ihan näin esimerkkinä. Carsten on hyvä esimerkki siitä kuinka monimutkaiseksi saa homman vedettyä ilman riviäkään koodia.

Voihan vaikka joku kahvanrakentaja tehdä (analogisen tai digitaalisen) kahvan jossa yhdellä jumpperilla taktiseen kohtaan saadaan jännite reguloitua laittomaksi (nostaa jännitettä vaikkapa ilman kuormaa). Tällöin ei jää katsastuksessa kiinni mutta pääsee silti nauttimaan ainakin ajatuksesta että se on parempi, en tiedä onko, ei ole kokemusta.

Ei se analogisuus tai digitaalisuus tee autuaaksi mun mielestä, vaan lähinnä pitäisi kehittää noita mittaustapoja ja -menetelmiä homman tasapuolistamiseksi, jos koetaan että siinä on parantamisen varaa. Väitän kuitenkin että eniten sitä omaa ajamista kahvan osalta auttaa kahvan sopivuus omaan käteen.

-Olli
P.S kiitoksia kisoista, sitähän tulin tänne kirjoittelemaan.
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 11:44 Tumppi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 11:46 #39567 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
otin oman polun tätä kahva ja poweri keskustelua varten ja muutin tänne kopsattujen viestien otsakkeita kun en niitä ekalla tajunnut kuntoon laittaa

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 12:05 #39570 : tp
Vastaus käyttäjältä tp aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Kotkassa oli vanhalla radalla Kemppi, joka tuhoutui tulipalossa. Nykyisellä radalla on kaksi modifoitua 175A serveripoweria rinnakkain. Ostin kolme samanlaista poweria 60€ hintaan, kun rahat olivat tulipalon jälkeen tiukassa. Nämä ovat toimineet hyvin, joten ei olla hankittu uutta poweria tai powereita.

Carsteenin antibrake on hyvin yksinkertainen toteuttaa. Piirilevyltä katkaistaan yksi folio ja siihen väliin laitetaan kytkin. Sen toiminta ei ole täydellinen, mutta ajaa asiansa. Antibrake jättää kaasun päälle ja sen määrä riippuu attack-potikan asennosta. Kobisissa on hienompi antibrake, jossa on erilliset säädöt siihen. Siinä on myös muitakin säätöjä. Hinta on kuitenkin noin kolminkertainen, joka on paljon.

Liitteenä vielä ohjeet antibraken rakentamiseen Carsteeniin.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 12:10 - 03.02.2020 12:11 #39572 : leksa
Vastaus käyttäjältä leksa aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Mikkelissä on puhelin ja banaani liitännät.
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 12:11 leksa.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 12:25 - 03.02.2020 12:28 #39574 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Kahva - Poweri keskustelua

epicfail kirjoitti: Jostain syystä, kun yrittää itse siirtää viestiä, foorumi bugii kahden samanlaisen viestin olemassaolosta, vaikka toinen poistettu...

Kokeillaan uudelleen siis:


Jos nyt otan kantaa tässä sääntöihin yleensäkin. Olen niitä nimittäin tässä hieman tavaillut suurennuslasin kanssa ja tiettyjä epäjohdonmukaisuuksia saattaa vähän esiintyä.

Yleisesti ottaen vaikka kahvoista esimerkiksi voidaan sanoa, niin EM luokassa tuskin kukaan ajaa sääntöjen mukaisella kahvalla. Säännöissä kun sattuu olemaan 2.1.5 kohdassa tämmöinen teksti: "EM-24 luokassa nopeussäätimen kytkentä rataan vain XLR tai puhelinpistokkeella." Jos muistan oikein, niin Mikkelissä ei taida olla edes mahdollista ajaa EM luokkaa sääntöjen mukaisella kahvalla tällä hetkellä?

Mutta kuten varmasti jokainen tietää, niin tuo on lähinnä kuollut sääntökohta jota ei noudateta. On yleisesti hyväksytty, että tekniikka on mennyt tuossa kohtaa eteenpäin ja sääntökohta on kuopattu, eikä sitä noudateta. Toki siitä voisi tehdä protestin ja sitten tuomariston päätöksellä se jyrättäisiin. Jos tiukkaa tulkittaisiin, EM-luokassa ei varmaan valitusteiden jälkeen olisi yhtään validia kahvaa.

Näkisin kuitenkin, että nuo asiat kannattaisi käydä läpi ETUkäteen, eikä huudella jälkikäteen sekä ihan suoraan rivien välistä vihjailla, että porukkaa ajaa laittomilla vehkeillä ja voittavat ei-niin-ansaitusti. Joko tekee protestin kilpailussa, asia tarkistetaan tai sitten jos asia yleisesti hyväksytään, niin mennään eteenpäin. Jos on aihetta asioita muuttaa, niin kaikkia kahvanvalmistajia pitäisi kohdella tasavertaisesti.

Nostan tässä myös hieman toisen vastaavan asian esiin säännöistä eli kohta 2.2.1 D:

D. Kori EM-24, EL-24 ja OG12-24

Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki.

D. Kori ES-24

Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki, jos ei käytetä tarrarenkaita.

D. Kori TS-24

Rengasaukkojen tulee olla läpinäkyvät tai leikattu auki.


Kuinka moni nostaa käden pystyyn ja väittää ajaneensa sääntöjen mukaisella korilla? Jos ollaan myös tarkkoja, tarrarengas pakko on vain ES luokassa, JOS rengasaukot eivät ole leikattu auki TAI rengasaukot eivät ole läpinäkyvät. Näin ohjelmoijalle tuo on ihan selvää kieltä ja erilaiset ehtolausekkeet johtavat vesiselvään lopputulokseen vaihtoehtoineen.

Yritin etsiä tuota tarrarengassääntö kohtaa muista luokista, mutta en jotenkin onnistunut löytämään. Pitänee ostaa uudet silmälasit, jos sellainen siellä on.


Säännöt olen ladannut AKK sivuilta joskus myöhään syksyllä 2019. Voi olla, että jos olemassa uudempi painos säännöistä, noita juttuja löytyisi enemmän.


Pointti asiassa on kuitenkin se, että protestoikaa tai sitten hyväksyy asian. Sääntöjä voi toki minusta aina muuttaa, mutta kuten tuossa Miian kanssakin juttelin vastikään, niin suositaan nyt pitkälti KV-sääntöjä, jos sellaisia on. Siinä olen kuitenkin samaa mieltä, että ihan automaagista ajoa ei pitäisi olla ja johonkin se raja pitää vetää.

Code:
Sääntökirjan 2020 sivu 289 (2019 263) E. Eturenkaat EM-24, EL-24, TS-24 Eturenkaina voi käyttää tarrarenkaita tai kumirenkaita. Kumirenkaiden tulee pyöriä akseliensa ympäri ja olla 90°+15° kulmassa radan pintaan nähden. Etupyörien ulkoreuna saa olla max. 5 mm päässä rungon kyljestä sisäänpäin (pyörän ja rungon leveimmästä kohdasta mitattuna). Eturenkaiden tulee olla korin etulokasuojakaaren kohdalla. E. Eturenkaat OG12-24, ES-24 ja ES-32 Eturenkaiden tulee pyöriä akseliensa ympäri ja olla 90°+15° kulmassa radan pintaan nähden. Etupyörien ulkoreuna saa olla max. 5 mm päässä rungon kyljestä (pyörän ja rungon leveimmästä kohdasta mitattuna). Sallitaan myös tarraeturenkaiden käyttö. Käytettäessä tarroja niiden tulee olla liimattu korin etulokasuojakaaren kohdalle. Tarraeturenkaiden ei tarvitse pyöriä akselinsa ympäri. E. Eturenkaat F1-32 Eturenkaiden tulee olla min. 4 mm leveät ja min 14 mm halkaisijaltaan. Niiden tulee pyöriä akseliensa ympäri ja olla 90°+5° kulmassa rataan. Eturenkaiden tulee sijaita etuspoilerin takana. Eturenkaiden kumiosan tulee olla musta.

Mutta sinänsä hyvä huomio että eri kohdissa on eri tietoa.

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com
Viimeksi muokattu: 03.02.2020 12:28 pyrtsy.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 12:42 #39576 : pyrtsy
Vastaus käyttäjältä pyrtsy aiheessa Kahva - Poweri keskustelua

epicfail kirjoitti:

pyrtsy kirjoitti: Mutta sinänsä hyvä huomio että eri kohdissa on eri tietoa.


Korisäännöt ja eturengassäännöt ovat hieman poikkeavia, mutta sinänsä ne eivät kumoa toisiaan. Ehkä kysymys kuuluu enemmänkin niin, että esimerkiksi produssa kori ei olisi siis lallinen, jos rengasaukot ei ole leikattu auki tai läpinäkyviä, riippumatta siitä, että onko tarrarenkaat vai ei? Jos nyt tiukasti tulkitsen sääntöjä.

Mitenkäs tuo siis oikeasti menee? Mikä tulkinta on oikein ja minkälaisia koreja maalaillaan ja otetaanko sakset käyttöön vanhojen osalta? Mihinkäs ne renkaat muuten sitten laitetaan kiinni, jos kori pitää leikata auki eturenkaiden osalta?

:mrgreen:

Ps. ottakaa huumorilla, mutta vastatkaa asiallisesti ja rehellisesti.


Ei tarvi leikata auki eikä olla läpinäkyviä. Jos rungossa ei ole rengasta niin silloinhan se olisi vain aukko, eikä rengasaukko.

Mutta laitetaan asialistalle Tomin kanssa.

KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 13:05 #39578 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Olli,

vähän kiireessä en ihan loppuun saakka jatkanut ajatusta. Analogiaelektroniikalla pystyy tekemään hämmentävän paljon asioita, mm. aivan kelvollisen antibraken, joka on säädettävissä sekä ajan että jarrun määrän suhteen, tai vaikkapa jännitettä nostavan kytkennän. Analogiaelektroniikan osaaminen lienee (oma käsitykseni joka perustuu tutun huuteluun, ettei tahdo löytyä alan osaajia, vaikka palkkaakin maksettas kelvollisesti) katoava luonnonvara. Näin ollen ohjelmallisesti moni asia on hyvinkin paljon helpommin (ja tarvittaessa huomaamattomammin toteutettavissa).

Minulla ei ole mitään ketään kahvojen valmistajia vastaan sinällään. On hyvä asia, että he valmistajat ja markkinoivat hyviä harrastusvälineitä. Tämä on arvostettavaa, koska hyvinkään moni ei pysty saati halua alkaa tekemään itse ihan kaikkea. Kritisoin vähän kyllä kehityksen määrää ja muutoksen nopeutta. Ei pysy vanheneva, pahasti ajatusmaailmaltaa urautunut henkilö vauhdissa mukana. Mielestäni ei ole hyvä asia, jos kuljettajan tehtävistä enenevä osa ulkoistuu kahvalle (vaikka se mm. omaa suoritustani merkittävästi parantaisikin) Toivon silti, että kaikin puolin toimitaan reilusti.

Säännöissä on varmasti vielä ajantasaistettavaa, mm puhelinpistokkeita on vaikea saada mistään nykyjään. Myös tietämys säännöistä ei aina ole ajan tasalla. Olen joskun mm. kysynyt kilpailun katsastuspäälliköltä jonkun osan laillisuutta, eikä hänelläkään ole ollut tietoa kummin päin asia on. Toki erikseen se, jos tarkoituksella kiertää sääntöjä tietäen varsin hyvin miten asian kuuluisi olla, kuin se, että tietämättään ei teippaa eturenkaan aukkoja ennen maalausta. Todella hyvä asia olisi, jos säännöt seuraavalle kaudelle olisivatten tiedossa jo ennen kauden alkua. Olen kuullut, että RC-porukan puolelta tulevian asioiden vuoksi näin ei voi olla?

-eemeli-

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
03.02.2020 16:22 #39580 : Rami
Vastaus käyttäjältä Rami aiheessa Kahva - Poweri keskustelua
Sääntökirja (kirjana, sähköisenä) menee painoon hyvin aikaisin. Sinne tehtävät muutoksetkin on tehtävä ajoissa. Tämä ns ongelma on ollu vuosia. Siksi on tämä säännöstö tehty niinkuin meidän "raamatuksi", jolloin vuoden loppupuolella sinne on lisäilty asioita ihan kalkkiviivoilla. Kun olisikin semmoinen henkilö, kellä olisi aikaa 24/7 vihkiytyä näihin. Oikeastaan sääntömuutokset pitäis olla jo edellisenä vuotena valmiina ja niillä sitten vuos mennään. Varsinkin nämä tekniset asiat. Siksi siella saattaa olla semmoisia kohtia, jotka eivät päde.
Mitä tulee Epicfailin kommenttiin noista korisäännöistä, niin siellä on jopa yks huvittavakin lause. "tarraeturenkaiden ei tarvi pyöriä akselinsa ympäri" Eipä niissä taida olla ees akseliakaan. No tuo taitaa olla lapsus.
Siinä onkin haastetta pitää säännöt voimassa koko vuoden aikana.

Tomille, Pyrylle ja vaikka muillekkin
Voiskos tuohon säännöstöön laittaa näitä teknisiä asioita, jolloinka voisi vuoden lopullakin muuttaa jotain teknistä asiaa, jos on tarve. Ei varmaan olis ylipääsemätön asia, Seuraavan vuoden sääntökirjaan on vähän vaikea enää marraskuussa tehdä muutoksia. Näitä lisäyksiä on säännöstöön muistaakseni laitettu aiemmin.
Sit vielä kysymys, joka kiinnostaa. Joko on Havk 7 moottorille tullu uus versio, vai mennäänkö näillä. Testausta on kait tehty.

Sitten, mitä tulee EM kuljettajien kahvoihin. Takavuosinahan sitä valvottiin tarkkaan, kun oli niitä ulkopuolisia vastuksia (colapullosta vaan teipillä kiinni suoja). Ratoja ja ohjauspaneeleita on montaa erilaista. Onka tämä sitten ongelma, tämä väärin kytkeminen banaaneilla. Onhan noita aikuisetkin väärin kytkeneet. Jos tää ei ole ongelma. niin sääntöihin vaan muutos ja päivitys 2000 luvulle. Tätäkin vois kysyä ihan virallisesti EM huoltajilta. Leksa on tehny noita adaptereita, jotain 20€ kappale, erilaisia. ( kuvat finslotissa) Onka tämä sitten kustannuskysymys kerhoille, sitä en tiedä. Niinku Epicfail sanoi, niin jäis turhat murinat pois.

Summasumaarum. Jos oliskin joskus semmoinen tilanne, että vaikka keväällä kauden loputtua olis seuraavan vuoden sääntöasiat selvillä, joilla mennään seuraava vuos. Yhden hyvän ystävän tokaisu tähän loppuun (Jännä nähä). tää liitty 24v sitten turvesuolla olevan turvekärryn korjaushitsaukseen, kestääkö, ei kestänyt.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.325 sekuntia