22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

Hyvät ja huonot moottorit

• scound
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
25.03.2008 19:11 #8845 : scound
Hyvät ja huonot moottorit kirjoittanut scound
Kertokaapa kokeneemmat ja kauemmin harrastaneet, mitkä moottorit ovat tällä hetkellä hyviä. Omasta kokemuksesta valmistajien perusmoottorit tuntuvat olevan melkoisen kehnolaatuisia - ainakin, jos verrataan suorituskykyä. Itsellä on kokemusta vain SCX:n ja FLY:n perusmoottoreista ja kaikissa tuntuu olevan ongelmana se, että toiset moottorit toimivat oikein hienosti, kun taas toinen samanlainen moottori on ihan onneton. Melkoinen ärsytys syntyy, kun hankit kaksi samankaltaista autoa, mutta moottorit ovat autoissa niin eritasoiset, että kisaaminen ei tahdo onnistua.

Kertokaapa myös, miten mikäkin moottori sopii paikoilleen eri valmistajien autoihin. Sopiiko esim. Nincon moottori SCX:n autoon, vai pitääkö hankkia jotain sovitepaloja tai moottorikehtoja, jotta sopii?

Kannattaako hankkia ns. "pro-sarjan" moottoreita esim. Scalextricilta, SCX:ltä tai FLY:lta, vai ovatko esim. Nincon NC5, NC2 jne. parempia perusmoottoreita. Hinta/laatu -suhde on myös tärkeä kriteeri uusia moottoreita hankittaessa.

Viimeinen kysymys koskee sitten SCX:n autoja: Mikä viritys on se moottorin etupuolella oleva hässäkkä, josta johtimet ovat kiinni laahaimelta tulevissa kiskoissa? Voiko sen poistaa ja mitä virkaa sillä on?

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• scound
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
31.03.2008 05:33 #8891 : scound
Vastaus käyttäjältä scound aiheessa Re: Hyvät ja huonot moottorit
Tuohon edelliseen kysymykseen kun ei oikein ole tullut vastauksia, niin esitetäänpä toisessa muodossa:

Mitä moottoreita te kisakuskit olette omiin ajokkeihinne vaihtaneet ja mitä moottoreita yleensä kisoissa käytetään?

Lisää
31.03.2008 07:12 #8893 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa SCX:n hässäkkä
Joissain SCX:n autossa ( ainakin touring BMW ja VOLVO S 40 ) virran kulku moottorille on toteutettu ilman virtajohtoja metallisilla liuskoilla. Moottorin päädystä tulee keinuvan moottorikehdon "jousina" toimivat liuskat / virtajohtimet jotka ottavat kosketuksen auton pohjassa oleviin johtimiin. Auton valot saavat virran samasta johtimesta. Jos purat tuon hässäkän niin 1) moottorisi tarvitsee virtajohdot ( mikä suositeltavaa vaikka et liuskoja purkaisikaan ) ja 2) autosi valojen virransaanti katkeaa.

Itselläni ei ole ollut ongelmia EDES perusmoottoreiden kanssa ( tosin en ole niitä vertaillutkaan. Kaverillanikin vain yksi Carreran pata reistaillut ). Siksi tulee mieleen kysymys että oletko kokeillut moottoreitasi irrallaan vai autossa kiinni? Jos toinen autosi ei pysy toisen kyydissä, ei vika välttämättä ole moottorissa vaan esim. virransaannissa? Irrallaan kokeiltaessa myös moottorin pyörimissuunta vaikuttaa siihen miten se kiertää.

Moottoreita löytyy ainakin pari selkeää standardi -kokoa ( Mabuchi S -tyyppiset pikkupannut esim. moni Scalextric/Carrera -auto ja sitten isompi koko mm. Nincon NC ja Flyn Evo 2 ). Jos uusi vaihtomoottorisi ei sovi suoraan haluamaasi autoon niin joitakin sovitepaloja on saatavilla.

Kisatoiminnassa moottorisovitteita ei välttämättä kaivata vaan tarvittessa haluttu moottori laitetaan alustaan kuin alustaan sopivalla määrällä kuumaliimaa tai epoksia. Kisoissa virimoottorien kirjo on sen verran iso, että suosikkimoottoria on hankala nimetä. Toiset kuskit haluavat kierroksia ja toiset vääntöä, riippuen tietysti mitä autoa rakennetaan.

Itse kokeilemalla kokemus karttuu :D

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

• scound
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
12.05.2008 08:18 #9119 : scound
Minulla nuo epätasaisten moottorien kokemukset perustuvat FLY:n Corvetteihin ja SCX:n F360:n sekä Aston DBR:ään. Kummallakin merkillä autoissa on samat peruskilkkeet sisällä, mutta toisen moottori vain on selkeästi parempi.

Olen kokeillut moottoreita myös irrallaan, mutta "no bonus" :) Astoniin kävin vaihdattamassa itseasiassa takuuseen moottorin, mutta uusikaan moottori ei ole niin hyvä kuin tuo Ferrarin vastaava.

FLY:n autoista odotin kovasti laatua moottoreiden osalta, mutta toisin kävi: toinen Vette pistää toista päihin reilusti.

Vielä kysymys: mistä hankitte noita eri merkkien "irtomoottoreita"? Voisi kiusallaan jostain tilata vaikkapa pari Nincon mokkulaa ja istuttaa ne noihin Corvetteihin... 8)

Lisää
12.05.2008 09:14 #9120 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Moottorit
Tervehdys!

Ehkä pitäisi ensin kysyä mitä ohjainta käytät ja mikä on teholähteesi? Pikaisesti luin polun läpi enkä näitä huomannut löytää.

Kyse ei aina ole moottorista, vaan myös ohjaimesta ja poverista.

Myös välitykset vaikuttavat, mutta tavallisesti ovat melko ok out of the box autoissa.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Lisää
13.05.2008 16:40 #9128 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Moottorit

lordjw kirjoitti: Kyse ei aina ole moottorista,

Komppaan. Jos autojen suorituskyvyissä on selkeitä eroja kannattaa tsekata muita asioita ensin. Esim. pyörien suoruus, laakerivälykset, akselien päittäisvälykset, hammaskosketus, magneetin asema jne.

Onko kotiratapuolen moottoreiden laatu jotenkin oleellisesti huonontunut viime vuosina? Ei mun kohdalle mitään oleellisen huonoja mosayksilöitä ole osunut. Mun mielestä Fin Cup -tasollakaan kisatessa moottoriyksilöiden välisellä erolla ei ole mitään merkitystä. Ihmettelen kuinka kotisudittelussa koneiden erot tulevat merkityksellisiksi?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
13.05.2008 19:35 #9129 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Hyvät ja huonot moottorit

Onko kotiratapuolen moottoreiden laatu jotenkin oleellisesti huonontunut viime vuosina? Ei mun kohdalle mitään oleellisen huonoja mosayksilöitä ole osunut.

Sama juttu. Suurin osa mun autoista, jotka olen uutena ostanut kahden vuoden sisään, on yhä aivan box stock -tavaraa ja merkkien kirjo laidasta laitaan Revell Scalextric SCX MRCC Carrera Fly. Yhdessäkään ole huomannut moitetta moottorissa.

Sen sijaan virtaharjoissa, auton virtakontakteissa, muovirattaiden valujäljessä, laakereissa, välyksissä ja renkaissa eli suunnilleen kaikessa muussa paitsi moottorissa on ollut paljon enemmän prepattavaa. Melkein voisin sanoa, että suoraan boxista kun autoon antaa virtaa niin kyllä siinä useimiten renkaat pyörii mutta ei se silti ajoon vielä valmis ole.

Moottoreita löytyy vaikka täältä : www.overdrive-shop.net/index.php

tai kysy uusia virimoottoreita nickiltä oajmustang.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Lisää
14.05.2008 05:19 #9131 : oajmustang
Vastaus käyttäjältä oajmustang aiheessa Virimoottoreita
Löytyy Scalextricsin markkinoimia Mabuschin virimoottoreita

normaalikokoinen: 20000/25000/30000 kierrosta
ns" moottoripyörän moottori (pienikokoinen)
20000/25000/30000

Hinnat moottoreille 13 eskoa kpl + postikulut, Hgissä ja Treella toimitus järjestyy veloituksetta

Soittele!

T:Olli
0400-451 270

Olli

• scound
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
14.05.2008 19:48 #9134 : scound
Mielestäni olen mainitsemanne muut syyt rajannut pois: renkaat ja akselit ovat suoria, laakerit pelaavat jne. Olen myös vaihtanut moottorit eri autoihin, mutta silti toinen yksilö ei kierrä yhtä hyvin kuin toinen. Virransaantiongelmastakaan ei siis pitäisi olla kyse. Muuta en kyllä enää keksi.

Virtalähteenä tuossa kotiradassa on SCX:n oma perusmutikka ja ohjaimina saman firman perustuotteet. Ohjaimiakin minulla kyllä on kuudet ja muuntajia 3kpl, eikä niidenkään vaihtaminen vaikuta autojen eroihin.

Jos muilla moottorit pelaa hyvin, niin minulla täytyy sitten olla poikkeuksellisen huono tuuri :roll:

Lisää
15.05.2008 05:59 #9135 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Virransaanti
Tere!

Jos ohjaimet ovat joitakin viimeisimpiä SCX perusohjaimia, on niiden ohmimäärä noin 60ohmia. Perusmuuntajakaan ei ole varmaan niitä hääppöisimpiä. Jos SCX virtakisko sen mahdollistaa, kytke kummallekkin uralle oma muuntajansa. Hieman parempi teholähde voi myös auttaa asiaa.

Jäi kysymättä tai lukematta ajatko magneettiautoilla? Perus-60ohmin ohjain ei sovellu hyvin magneettiautoille. Kannattaa myös kokeilla ajella ilman magneettia.

Nyt on mahdollista, että nuo perusohjain ja -muuntaja eivät anna kaikille autoille ihanteellista ajokokemusta. Suosittelen kokeilemaan Parma Economy 25ohm ohjainta. Ja jos sittenkin tökkii niin uusi poveri, noin 13,5V on ok.

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

• scound
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
15.05.2008 08:16 #9136 : scound
Olet varmasti oikeassa lordjw noista kahvoista. Mitään kovin mahtavia nuo peruskahvat eivät ole. Parman kahvat olisivat varmasti jatkossa hyvä hankinta ihan jo ajokokemuksen vuoksi.

SCX:n perusvirtapala ei salli kahden muuntajan käyttöä, mutta mielessä on ollut hankkia SCX:n "Pro"-sarjasta virtapala, jossa se on mahdollista, kun noita muuntajia tuossa nyt kerran on. Samoin pitäisi ostaa näinkin pitkälle radalle "hyppykaapelit" (tai tehdä itse), että saisi jännitteen pysymään hyvänä koko radan mitalla. (noin 18m).

Olen ajellut sekä magneeteilla että ilman. Pääasiassa kuitenkin pienellä magneetilla. FLY:n autoista siirsin magneetit etumoottoriautoissa ihan moottorin viereen ja nostin niitä reilusti. Pieni magneettimäärä on mielestäni toiminut parhaiten tällaisessa aloittelijoiden ei-niin-vakavassa -ajelussa.

Edelleenkin pidän silti jääräpäisesti kiinni teoriastani, että out of the box -moottoreissa on isot erot. Mutta kuten sanottu: minun kokemukseni ei ole näistä kovin laajaa. :)

Sivu luotiin ajassa: 0.277 sekuntia