- Vastaanotettu kiitos 101
Ja ralliluokan kysymys????
Itsekin pidän että FinCup on ollut/tulee olemaan pienen kaveripiirin harrastus ja käytännössä kaikki tuntee toisensa. Tällöin säännöt on olleet enemmänkin viitteellisiä koska ei katsastuksessa viitsi kuitenkaan frendin autoa reputtaa. Ei korppi korppia noki.
Kun aloittelin hommaa niin otinkin asian juuri näin, että säännöt on enemmänkin viitteellisiä ja halusin tietäjiltä kysellä että mitä eri jippoja voi käyttää ja mitä ei. Tällöin minulle alettiinkin siteeraamaan jyrkästi sääntökirjaa ja suo oli edessä. Kun ihmettelin esim. autossa olevia jäykisteitä, nämä muuttuivatkin painoiksi. Nyt minulle kerrotaan että mekaaninen työstäminen on kiellettyä, mutta lämmittämällä muovaaminen sallittua. Ralliautojen "urarenkaat" ovat jatkuva vitsien aihe jo kuskienkin keskuudessa.
Oletan että SSH-sihteerin lausahdus tuosta Mersun korista oli onneton kömmähdys ja että Mesen kori palaa kilpailuissa alkuperäisiin muotoihinsa.
Vastausta odotellen...
T: Julius
Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
lordjw kirjoitti: Itsekin pidän että FinCup on ollut/tulee olemaan pienen kaveripiirin harrastus ja käytännössä kaikki tuntee toisensa.
Käytännössä kaikki kansallisen tason moottoriurheilu on tuollaista. Ja kyllä esim. ura-autoilu kansainvälisellä tasolla on samanlaista. Iso piiri jossa ihmiset tuntee toisensa ja hyvä niin.
Tällöin säännöt on olleet enemmänkin viitteellisiä koska ei katsastuksessa viitsi kuitenkaan frendin autoa reputtaa. Ei korppi korppia noki.
Mihinkähän tuokin lausunto perustuu? Kyllä minä olen nähnyt useitakin kertoja kun Fin Cup kisoissa katsastaja reputtaa auton on omistaja sitten kaveri tai ei. Kannattaisi vähän hankkia tietoa (esim. osallistumalla kisoihin) asioista ennen kuin rupeaa julkisesti heittelemään tuollaisia väitteitä. Mutu-pohjalta heitelty kirjoittelu ei todellakaan edistä harrastuksen eteenpäin viemistä saati hyvää ilmapiiriä tapahtumissa.
Fakta on valitettavasti se, että katsastajalla on erittäin vähän aikaa per auto. Kaikkia asioita ei kerkiä havainnoimaan. Ongelma on myös se, että vapaaehtoisia katsastajia ei pahemmin ole tarjolla. Olisitko sinä Julius halukas ottamaan homman vastaan?
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Ja jos epäselvää on ne pitää tuoda esille, ettei tule kilpailupaikalla yllätyksiä.
Jos säännöissä sitten on vuosien varrella ollut liikkumavaraa syystä tai toisesta, niin uskoisin, että SSH puuttunee niihin asioihin, koska yhä useammat ovat kiinnostuneet kotirata-autoilla kisailemisesta. Joten silloin on erittäin tärkeää, että se viimeinenkin pilkku on oikeassa paikassa...
... oma pummi poistettu
Tuo edellinen vastaukseni oli ehkä vähän terävöitettyä tekstiä, mutta eikös ihmiset tavallisesti näin toimi. Jos tunnet tyypin pitkään ja on ollut yhteistyötä ja yhteisiä kisoja, kimppakyytejä - niin on vain inhimillistä että ei se katsastus nyt aina sataprosenttisen tarkka tai tiukka ole. Tämän varmaan Kaitsu edes jonkin verran myöntänet. Täytyyhän auton tietenkin olla kondiksessa, mutta jos esim. ralliurat on siinä rajoilla tai renkas tulee hivene ulos korista tai jotain muuta, niin taipuvainen on varmastikin katsastaja olemaan myötämielinen tutulle kuskille.
No jos olen väärässä niin sitten anteeksipyyntöni kaikille katsastajille. Meikäläinen saa varmaankin sen verran vihoja tästä threadista kontolleen että se on sitten ihan sama ryhtyä katsastajaksi. Mulla on jo 700 autoa kokoelmassa ja pystyn ottamaan matkaan suosituimpien autojen referenssikorit. Jos muoto on muuttunut - ei mee läpi!
Luulen ettei kukaan halua kovin tiukkaa katsastusta, joten jos annetaan tämän sitten olla. Säännöissä haluaisin johdonmukaisia vastauksia - tai sitten tietooni yleisesti sovitut jutut mitä saa ja ei saa tehdä.
Vanteet, renkaat ja akselit
.....
Tartuntaa parantavien pitoaineiden käyttö on kielletty. Renkaiden pinnoitus on kielletty (lakat, teipit, ym.) Puhdistus-, voitelu- tai muuta sellaista ainetta ei saa jäädä rataan.
....
Tartuntaa parantavien pitoaineiden käyttö on kielletty.
- nimen omaan tuo on aikas mielenkiintoinen lause, jonka itse poistaisin säännöistä kokonaan.... sillä tietääkseni ihan yleisesti renkaisiin laitetaan "tököttiä" josta ei periaatteessa jää rataan mitään, mutta sen tarkoitus on nimen omaan lisätä pitoa...
Muutenkin tuo pitoasia on sellainen suo, johonka sääntöjenlaatija ei koskaan saa oikeaa ratkaisua aikaan. Jos lähökohta on se, että kilpailija saa käyttää omia renkaita, eikä niitä säilytetä erienkään välissä missään "parc ferme" säilössä...
:!:
Muistakaahan kaikki, että säännöistä on hyvä käydä rakentavaa keskustelua koko ajan ! Vain siten hieno lajimme kehittyy !
- Tuoda mahdollisia epäkohtia esille ja selkeyttää niitä, siten että kaikki varmasti ymmärtävät mistä on kyse, tällöin taataan oikeudenmukainen kilpailu.
- Ymmärrän jos joku välillä ottaa asioista herneitä nenään.... siitäkin on ihan riittävästi omakohtaisia kokemuksia puolin jos toisin...
Tumppi kirjoitti: Pääasia, että uusia tulokkaita uskaltaa kisailemaan lähteä...
Sitähän minä tässä eniten pelkään. Ihmiset jolla ei ole käytännössä mitään kokemusta SSH:n kisatoiminnasta lähettelevät tänne kärkeviä "totuuksia" asioista. Tässä tapauksessa tämmöinen foorumi ei oikein toimi lajia kehittävällä tavalla. Kun näitä juttuja lukee joku noviisi niin luulen, että syntyy varsin vääristynyt kuva Fin Cupista.
Sarja on pyörinyt kohtuullisen hyvällä menestyksellä toistakymmentä vuotta ja lienee yksi harvoista valtakunnallisista kotiratasarjoista maailmassa. Sarjaan on vuosien saatossa osallistunut varmaan lähemmäs sata kuskia ja vuosittain osaa ottaa joku 20-30 kuskia.
Tasoltaan sarja on sellainen, että siitä pystyy ponnistamaan halutessaan MM-tasolle asti, mutta mukana on alusta asti ollut ns. herrasmieskuskeja jotka vain nautiskelevat kivasta harrastuksesta.
Jotenkin musta tuntuu, että ei ne asiat niin kovin huonosti ole?
Säännöistä löytyy aina porsaanreikiä. Näin on kaikessa moottoriurheilussa pikkuautoista F1:iin asti. Esimerkkejä tuskin tarvitsee kaivaa esiin. Minä ainakin henkilökohtaisesti uskon, että SSH:n hallitus tekee parhaansa aukkoja tukkiessaan, mutta täytyy muista että harrastustoimintaa tämä heillekin vain on.
-kaitsu
alaforumin -> Suomen Scalextric Harrastajat ry.
topicin -> SSH tiedottaa alla
-SPF- kirjoitti: SSH:n sivuilta löytyy säännöt kaudelle 2005-2006 sekä kilpailukalenteri.
sivut.koti.soon.fi/kaide/paasivu.html
Heränneitä kysymyksiä kilpailukalenterista, säännöistä jne. kannattaa esittää tähän ketjuun. Vastauksia tarjoilemme mahdollisimman nopeasti
Antoisaa kesää kaikille
SSH:n puolesta
Jarkko
[url:3g1fwkco] slottalk.miina.com/viewtopic.php?t=441 [/url]
Sieltä siis löytyy kuinka pykälää tulkitaan.
Itseasiassa täällä foorumissa alkaa olemaan niin paljon tietoa kaikenlaisista asioista, että suosittelen tuon hakutoiminnon käyttöä toiston välttämiseksi.
-kaitsu
Oletan että meikäläinen on se johon viitataan "kärkevien totuuksien" heittelijänä.
Ok!
Pyydän siis FinCup sääntöjen laatijoilta vihdoinkin vastausta kysymykseen:
Saako auton koria tai alustaa muovata lämmittämällä?
EIKÄ MITÄÄN VIRKAMIESVASTAUSTA VAAN KYLLÄ TAIKKA EI
Kiitos!
Jos saisin vastauksen sille mitä kysyn - ei minun tarvitsisi heitellä "kärkeviä totuuksia".
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Ensimmäistä kertaa sarjaa osallistuvana haluan että ainakin autoni ovat kilpailukykyisiä. Näin oletan että olen samalla lähtöviivalla muiden kanssa ja jos en pärjää voin katsoa peiliin. Sääntöjen nimenomainen tarkoitus on se että näin asiat ovat. Säännöissä ei voi olla tulkinnan varaisuuksia tai sellaisia kohtia joita hyödyntämällä voidaan kiertää rajoituksia.
Ensimmäistä kertaa sääntöjä oikeasti "lukeneena" ja niiden pohjalta autoa kasanneena, on eteen tullut muitakin kohtia joihin minä henk.koht. kaipaisin tulevina kausina selkeyttä / yksinkertaisuutta. Olen nämät toiveeni laittanut sähköpostitse myös SSH:n sihteerille ja aion ottaa kyseiset asiat vielä henk.koht. esille kun seuraavan kauden sääntöjä aletaan rukata kasaan. Nämät minun ajamat muutokset lähinnä "kosmeettisia" ja aloittelijoita helpottavia, mutta tässä ketjussa en niitä ala listaamaan, ehkä toisaalla joskus myöhemmin.
Ehkäpä aloitankin uuden ketjun... Haluaisin nimittäin kuulla millaisia ajatuksia minun mietteeni saavat PRO kuskeissa aikaiseksi...
Petteri
p.s. Olikohan se nyt sallittua se korin lämpökäsittely vai ei? Olis pari autoa jotka sitä kipeästi kaipaisivat kyllä
: Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Petteri
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Kaitsu kirjoitti: Sitähän minä tässä eniten pelkään. Ihmiset jolla ei ole käytännössä mitään kokemusta SSH:n kisatoiminnasta lähettelevät tänne kärkeviä "totuuksia" asioista.
Jaa a
Ja nämät kaikki epäselvät ja aloittelijoita askarruttavat asiat olisi syytä jättää käymättä läpi, jottei lajin maine kärsi?
Petteri kirjoitti: Ja nämät kaikki epäselvät ja aloittelijoita askarruttavat asiat olisi syytä jättää käymättä läpi, jottei lajin maine kärsi?
Mä en ymmärrä miten esim. vailla todellisuuspohjaa oleva lausunto siitä, että kisojen katsastuksessa ei ketään hylätä liittyy näihin aloittelijoita askarruttaviin kysymyksiin. Asiaa tuntemattomalle tuollaiset voivat antaa sen mielikuvan että katsastustoimintaa ei ole.
Kyllä mä olen täysin samaa mieltä siitä, että kaikkia mieltä askarruttavia asioita kannattaa käsitellä. Faktoissa pysyen. Rakentavassa hengessä. Ja lajin mainetta vaalien.
-kaitsu
No valitan syvästi jos olen kirjoitellut kärkevästi "puolitotuuksia" ja näin ilmeisesti sitten nakertanut lajin uskottavuutta.
Tässä vain hieman turhautuu kun luulin jo että nämä säännöt on selvät, muttei olekaan? Lisäksi ongelmana tuntuu olevan se että kukaan ei ota vastuuta SSH hallituksen puolelta ja sano sitä viimeistä sanaa. Minut saa kyllä hiljaiseksi selvällä vastauksella.
Onko niin että säännöt ovat käytännössä yhden miehen takana, johon nyt ei saada yhteyttä? Tällöin täytyy odottaa vähintään ensi viikon maanantaihin 26.9. asti.
- Norrit
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
EDIT: Kappas....Julius ehti samoja asioita ihmetellä hetkeä ennen minua
- NASCARMAN
- Fresh Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 0
Ehkäpä aloitan uuden keskustelun magneetin ja vastamagneetin käytöstä työntövoimana FinCup ura-autossa?
Se, että SSH:n hallituksen jäsenet laiskasti kommentoivat näitä "harrastusta voimakkaasti ravisteleviin" ja "hevosenkokoisiin porsaanreikiin" johtuu siitä, että kyseiset henkilöt ovat työssä yrityksissä joissa tehdään töitä palkkaa vastaan, eikä surffata netissa kaiken maailma Slot Talk Finland sivuilla halkomassa hiuksia.
Ns. newbie kuljettajien olisi paljon helpompaa tulla harrastukseen mukaan, kun eivät ottaisi hommaa liian tosissaan eivätkä asettaisi itselleen liian suuria suorituspaineita (heti ekana vuotena kaikki mestaruudet mullemullemullemulle).
Ja Julius... jos Hyundain alustan jäykistämiseen tarkoitetut, epoksilla pohjaan liimatut akselit, eivät kelpaa painoiksi niin mitkä sitten kelpaavat? Jäykistäväthän pohjaan liimatut painot muutenkin alustaa. Vai oliko syynä vain minun keksimäni idea käyttää alustan kolot näin hyväksi?