22.07.2026
Warm Up 2, Kotka

Ja sitten jotain ihan muuta...

Lisää
29.12.2014 13:31 #26847 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...
Sä olet kyllä onnistunut tekemään hyviä lyötöjä kuluneen vuoden aikana. Onnittelut siitä. Tuota toimintaa voisi kuvailla kulttuuriteoksi, sillä siinä kaivellaan vuosikymmeniksi nurkkiin unohtunutta autorataroinaa uudelleen käyttöön ihmisille jotka osaavat niitä arvostaa.

Itse touhusin vähän samaan tyyliin 90-luvulta jonnekin 2000-luvun alkupuoliskolle. Mun mielenkiintoni hommaan hyytyi lähinnä sen vuoksi, että hyvin harvoin löysin mitään omien kokoelmien täydennystä. Lähinnä löysin Scalextricien peruskahdeksikkoja kera Shadowien 70-/80-luvulta sekä uudempia (90-luvun) yleensä erittäin hyväkuntoisia ratapaketteja. Näistä kyllä pääsi hyvin eroon; joulun alla menivät kuin kuumille kiville kun piti hinnan sopivana. Ja samalla näillä "sponsoroi" omaa harrastettaan. Erehdyin ehkä luulemaan, että tämä maa on jo "putsattu" vanhasta autorataroinasta. Kaiman esimerkki näyttää, että olin väärässä. Joku vihreän Electran löytyminen olisi varmaan innostanut jatkamaan... Muistan hyvin ne loskaiset syksyiset sunnuntai-illat 2001 kun kiertelin ympäri pääkaupunkiseutua vm. -81 Fiestalla keräämässä Scalextricia ihmisten nurkista. Tuli siinä tututuksi niin Itä-Helsingin lähiöt kuin Espoon vauraammat seudut.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
29.12.2014 14:19 - 29.12.2014 20:57 #26850 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...
Myös sattumalla on sopiva arpa näissä hankinnoissa, joista esimerkkinä seuraava tarina syksyltä 2014.

Turun Itäharjun alueen kirpparitapahtumassa kiertelin talojen pihoja ja siellä sitten eräs vanhempi nainen halusi myydä minulle lautapelin. Vastasin, että todelinen ässä olisi jostain pöytäliinan suojista löytyvä autorata - mutta sellaista ei siellä ollut. Heidän vintillään kylläkin. Kyseessä oli jo heidän yli 40 -vuotiaan pojan vanha rata, jota oli muiden lelujen mukana säilytetty kun poika ei koskaan mukanaan pois vienyt. Nyt vinttiä oltiin siivoamassa ja kaikki tavara menossa "roskiin".

Lopulta vajaan viikon päästä vinttiä oli saatu siivottua sen verran, että saatoin mennä katsomaan (noutamaan) rataa. Samana iltapäivänä mun autoon lastattiin vintiltä Jouefin radan lisäksi Lima- ja Schicht -merkkistä HO -skaalan junarataa + vetureita ja vaunuja, pienoismalleja, Playmobil -tuotteita (made in DDR), Stigan pöytälätkä ja Paraisilla valmistettu pöytäfutis, leluflipperi ja Suomessa tehty Jukka -fortuna, Matchboxin Superfast -rataa ja n. 50 erilaista metalliautoa tyyliin GorgiToys, DinkyToys jne jne...kaikki 70 -luvulta ja pääosin hyvässä kunnossa!

[IMG

Osa tavarasta on sittemmin päätynyt mun tutuille lahjoituksena lapsiperheisiin, osa mennyt keräilijöille mutta iso osa kaikesta tuosta yhä itsellä. Jos siis esim. Jouefin rata tai junarata täällä jotain kiinnostaisi...

23.12. kävin vielä tämän vanhemman pariskunnan ovella ja tonttulakki päässä vein heille joulutähden. Halusin näin vielä kiittää heitä ja samalla kertoa heiltä saadun lelujäämistön uudesta elämästä. Varmaan oli siinä hyvä fiilis kaikilla!

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.
Viimeksi muokattu: 29.12.2014 20:57 KaiR.

Lisää
29.12.2014 20:45 #26859 : JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...
Jos en väärin muista niin Pohjolan Kalle keräilee Joueffia.

Lisää
30.12.2014 15:34 #26871 : lordjw
Vastaus käyttäjältä lordjw aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...
Uskaltaakohan tuonne Kyröön piipahtaa enään kahveellekkaan, onko KaiR kämpässä jäljellä enään kapeat kulkureitit huoneista toiseen ja kamaa kattoon asti?

T: Julius

Helsingin Sanomat - Lyödään totuutta turpaan vuodesta 1889 lähtien.

Lisää
31.12.2014 09:34 #26906 : KaiR
Tilaa on aina tarvittaessa raivattu että kaffettelemaan on mahduttu.

Lisää
31.12.2014 09:40 #26908 : Rami Yliniemi
Vastaus käyttäjältä Rami Yliniemi aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...

KaiR kirjoitti: Tilaa on aina tarvittaessa raivattu että kaffettelemaan on mahduttu.

Kesällä kun piipahdin, niin olin aidosti yllättynyt, koska kämppä oli siisti kuin naisen jäljiltä ja malliautoja näkyi vain askarteluhuoneen vitriinissä siististi rivissä. Ainoastaan tirehtööri itse oli tyylilleen uskollisesti räjähtäneen näköinen :D

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.

Lisää
31.12.2014 09:48 #26910 : KaiR
Ja eikös hieman kilometrejä niellyt vierailijakin itse ilmoittanut, että nyt on kuule parempi etten ota kenkiä pois jalasta!

Lisää
31.12.2014 10:01 #26911 : Rami Yliniemi
Vastaus käyttäjältä Rami Yliniemi aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...
Joop, siinä oli 1,5 viikon kisareissu Alastarolla meneillään, eikä siellä joka ilta ehtinyt saunalle ajoissa.

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.

Lisää
05.01.2015 13:29 - 05.01.2015 13:29 #26991 : KaiR
Vesiperä Juuttien maassa eli uutinen siitä (parhaaseen Ilta-Sanomat tyyliin) kun mitään ei löytynytkään.

Ajattelin, että pari päivää turistina Köpiksessä pyöriessä voisi olla mahdollisuus löytää jotain mukavaa slottinäppärää. Pääsin mm. penkomaan kohtuu ison myyntitapahtuman ( ns. "loppet" ) mutta parin tunnin haravoimisen jälkeen silmissä vilisi vain porsliinipupuja ja karkkikuljoja, safarihattuja ja die cast -autokalustoa. Ei ensimäistäkään ura-autoa!

Toisena oljenkortena olivat sitten tavaratalot ja lelumyymälät sekä tuikituntematon hintataso. Noh, jos ei tullut kokonainen vesiperä niin sitten osaston/myymälän valikoimaan kuului kaksi, korostan KAKSI samanlaista autoa. Sekään ei olisi haitannut kun Hamleysíllä oli hieno 1970 Camaro myynnissä - hintaan 549 DKK -> yli 73 €. Tämä haittasi jo selkeästi.

Aina ei voi voittaa...

Viimeksi muokattu: 05.01.2015 13:29 KaiR.

Lisää
19.03.2015 15:26 #28259 : KaiR
Ajelin Liedon suuntaan myytävän Scalextric -setin perään joka osoittautui ostokelvottomaksi. Radasta ei tullut kauppoja mutta kotiin ajellessa mulla oli mukana pari 7" Saukki & Oravat EP -levyä ja Olavi Virran LP. Mitäs tässä just siis niinku häh tapahtui?

Lisää
12.05.2015 19:15 - 12.05.2015 20:18 #28972 : KaiR
Sattuneesta syystä pakkailin autoratojani kunnon laatikoihin ja sitä savottaa tehdessä päätin punnita laatikot. Kun uudemmat ja vanhat Scalextricit, Polistilit ja Carrerat sekä yksittäinen setti Fleischmannia oli punnittu laskin yhteistulokseksi reilu 225 kg! Tuohon kun laittaa vielä punnitsematta jääneet Jouefin ja Revellin radan päälle niin taitaa 230 kg paukahtaa rikki.

Haittaako jos en enää osta rataa..?

Viimeksi muokattu: 12.05.2015 20:18 KaiR.

Lisää
13.05.2015 08:00 #28973 : jukkapori
Vastaus käyttäjältä jukkapori aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...
Minulla olisi sinulle kyllä vielä kolme pakettia StaboCarin rataa. Tuo länsisksalainen merkki näemmä puuttuu kokoelmistasi.

Voisin vaikka vaihtaa Fleischmann-pakettiin.. :)

Lisää
13.05.2015 08:27 #28974 : KaiR
Kiitos, mutta pidän mieluummin Fleischmannin koska mulla on settiin sopivan autotkin.

Lisää
13.05.2015 10:55 #28975 : jukkapori
Vastaus käyttäjältä jukkapori aiheessa Ja sitten jotain ihan muuta...
Mistä juolahtikin mieleeni: Onko Alfa yhä vailla tuulilasia?

Lisää
14.05.2015 11:19 #28979 : KaiR
Kyllä ja auton perän alle pitäisi ne suuttimetkin saada.

Sivu luotiin ajassa: 2.695 sekuntia