24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Liimoista

Lisää
06.12.2005 20:10 #4039 : Kaitsu
Liimoista kirjoittanut Kaitsu
Pari kysymystä liimoista:

Miten kannattaa lasit liimata koriin jotta niistä saa siistin näköiset?

Millä liimalla kannattaa rakennussarjan muovihilut liimata lexan-sisustaan? Ajattelin epoksi, mutta mitä te olette käyttäneet?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.12.2005 20:26 #4040 : PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Re: Liimoista
Lasit jollain Erikeeperin sukuisella (PVA?) liimalla, ehkä hieman vedellä ohennettuna. Kuivuu läpinäkyväksi. Ongelma on lähinnä millä saa ne lasit pysyyn kiinni liiman kuivumisen ajan. Itse olen käyttänyt riskillä pieniä pikaliimatippoja riittävän kaukana lasin näkyvästä osasta. Joku sinitarraviritys toimii myös. Jos lasit menee huuruun tai muutoin piloille, voi yrittää repiä ne irti ja hioa jollain hienolla hiomalapulla (1000-4000-) tahrat pois. Tämän jälkeen mikäli tarvii, voi laittaa lakkakerroksen, vaikkapa sitä Johnson muovilattiavahaa päälle ja taas on kuin uusi. Silikonispray/kiillotus siloittaa pienemmät naarmut, mutta voi tulla ongelmia liimauksen kanssa.

Lexankaukaloon osia olen liimannut muistaakseni sekä pika- että epoksiliimalla.

Johnsonin tuotenimikkeet on:
"Kiiltovaha, Kiiltävä suoja muovilattioille", valkoinen pullo
"Kiiltävä Muovivaha, Loistavaa kiiltoa", sininen pullo
En nyt muista kumpi on tämänhetkinen myynnissä oleva tuote.

PS. ohuet hammastikut on varsin monikäyttöisiä rakentelupuuhissa.

• Osku
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
07.12.2005 07:09 #4044 : Osku
Vastaus käyttäjältä Osku aiheessa Re: Liimoista
Lasit voi myös "liimata" kirkaslakalla (Humbrol tai Revell). Kuivuu vaan hitaammanpuoleisesti eli sama ongelma paikallaanpitämisen kanssa kuin PVA-liimoillakin. Plussapuolena tuossa on että lakka kutistuu hiukan kuivuessaan eli pienet reunalta yli tulevat purseet vetäytyy ihan itekseen piiloon.
Ja miinuksena että vielä en tiedä miten lakalla kiinnitetyt lasit pysyy kyydissä kisan aikana kun en ole ehtinyt testaamaan. Eli testit omalla vastuulla :roll:

""Kiiltovaha, Kiiltävä suoja muovilattioille", valkoinen pullo", toi oli se mitä ainakin Keravalla oli myynnissä.
Huhun kuulin että tuolla Kiiltovahalla käsitellyt lasit ei huurtuis pikaliimasta, mutta jälleen sama virsi että enpäs ole ehtinyt testaamaan.
Tai no itse asiassa en ole muistanut testata, jos vaikka tänään koittais jollain romupalalla.

-Osku

• Jake
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
07.12.2005 11:58 #4046 : Jake
Vastaus käyttäjältä Jake aiheessa Lasin huurtumisesta..
Pikaliimalla tuli tuhrailtua aikoinaan (10v) sitten 1/43 harzi autojen kanssa ja sama ilmiö tuli esiin sielläkin "lasien" kanssa.

Joku viisaampi väitti et jos lasiin ei koske kertaakaan paljain käsin vaan esim: pumpulihanskoilla ni ei huurtumista tapahtuisi. (mistäpä sen tietää onko vaiko eikö ole koskettu valmistus aikana)
En itse ole tuota kokeillut kun into loppui ennemmin mut kenties kannattaisi kokeilla juuri esim:"romukopalla"??

T:Jarkko

Sivu luotiin ajassa: 0.490 sekuntia