24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Malliautoformulat

Lisää
27.02.2017 16:39 #34643 : Rami Yliniemi
Jos pienoisautoilussa kiinnostaa kokeilla formuloita, niin viime ja tänä vuonna on tullut runsaasti high-tech alustoja, sekä kuitukoreja tarjolle saksasta.
Tässä Slotfabrik.com tuotteita, pitkä malli moderneihin ja lyhyt esim. 80-lukuisiin:

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.02.2017 06:22 - 28.02.2017 06:25 #34649 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Malliautoformulat
Ei ne taida oppia mitään siellä sääntökomiteassa... tyhmempikin tajuaisi, että jos aerodynamiikkaa parannetaan ja autoa levennetään niin ohittaminen vaikeutuu. No, kisoihin varmaan hommataan jännitystä sitten muulla tavalla? Kavennetaan autoja puoli metriä ja saman verran pois renkaista niin johan alkaa tapahtua ihmeitä.

Ja Ramille - mulle formuloissa on pitkittäismoottorit. Silloin ne on ihan erilaisia ajaa kuin sidewinderit. Jos pitkittäismoottorit tulisi niin tosta saisi kiinnostavan luokan.
Viimeksi muokattu: 28.02.2017 06:25 krp.

Lisää
28.02.2017 08:34 - 01.03.2017 09:49 #34652 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Malliautoformulat
Kimmon kanssa samoilla linjoilla, mitä tulee 1/24 malliautoformuloihin. Mun mielestä ihan käsittämätöntä, että 1/24-formulasarjat lähti Saksasa pyörimään sidewinder-alustoilla. Älyttömän hienoja autoja, jotka sitten pilataan takakatteen alta pilkistävillä mosalla ja voimansiirrolla. Ei kai se inline nyt NIIN paljon huonompi ole etteikö sillä olisi voitu mennä...

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Viimeksi muokattu: 01.03.2017 09:49 Kaitsu.

Lisää
28.02.2017 21:00 #34662 : Rami Yliniemi
Vastaus käyttäjältä Rami Yliniemi aiheessa Malliautoformulat
Kimmon ja Kaitsun kommentteihin 1:24 Jormuloista:
Luulen, en tiedä, mutta veikkaisin, notta germaanit ja espanjoolat ovat halunneet todella nopeita formuloita, eikä mitään kalekstriks-wannabe pööpöilyä.
En ole moisia (vielä) testannut, ettäkä ole tekään, joten kokeillaan ensin ja ollaan sitten vasta viisaita, sekä kokemusperäisesti kommentoivia.

Lisää
01.03.2017 08:03 - 01.03.2017 08:03 #34664 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Malliautoformulat
Formuloita on tullut ajettua 1:32 skaalassa kymmeniä vuosia (skaalaluokka). Niissä on pitkittäismoottori, ja voin sanoa että on ihan erilainen ajettava kuin poikittaismoottori. Toki motti voi olla poikittainkin, mutta silloin luokka ei eroa umpikoriluokista juurikaan, vain ulkonäöllisesti. Ja poikittaismotti on vaikeampi saada mahtumaan formulakorin alle, mikä johtaa väistämättä mittakaavanmukaisuuden menettämiseen. Luulisi että malliautoissa tätä olisi mietitty. Nättejä noi alustat on kyllä, koreista en uskalla ton kuvan perusteella sanoa samaa...

Lajille formula voisi kyllä tehdä hyvää, jostain syystä kansa on paremmin perillä ja saatu kiinnostumaan enemmän formuloista kuin oikeista kilvanajovehkeistä. :eek:
Viimeksi muokattu: 01.03.2017 08:03 krp.

Lisää
01.03.2017 10:03 #34667 : jaaha01
Vastaus käyttäjältä jaaha01 aiheessa Malliautoformulat
Itse asiassa, jos autoissa olisi InLine moottori, niin takaratasta vartenhan pitäisi olla hirveä kupu korissa, jollei sitten välityksessä olisi välihammaspyörä, kuten joissain 1/32 F1:ssä (esim. SRC, Policar).

Noissa 1/24 formuloissa on nykyisin Saksan/Espanjan sarjoissa se hyvin pieni Slim Can-moottori, eli poikittaiselle moottorille ei tule kyhmyä koppaan. Ainoa vähän häiritsevä on tuo takaratas, joka sekään nyt ei renkaan takaa paista erityisesti. Itselläni mulla on pari eri aikakauden 1/24 F1 alustaa ja F1 rakennussarjoja ja ajattelin niistä laittaa jonkun projektijonoon (joka tosin on aika pitkä).

Lisää
01.03.2017 10:09 #34668 : Kaitsu
1/24 malliautoa mulla ei ole koskaan ollut inline-alustalla, vaikka onhan niitä ollut markkiinoilla iätajat. Toisaalta olen valtaosin tehnyt Fin Cup -historiani inline-vehkeillä. Lisäksi mulla on pakissa varsin nopeita vintage inlinevehkeitä. Mun on täten vaikea uskoa, että inline olisi malliautossa mitenkään toivottoman huono. Jos F1-luokasta halutaan malliautomaailman nopein luokka niin uskoisin sen onnistuvan myös inlinerungolla sopivilla rengas-, moottori- ja painosäännöillä.

-kaitsu

Lisää
01.03.2017 10:24 #34670 : Kaitsu
Mitä mä olen kuvia noista nähnyt, niin koko takakate on noissa "Klasse-1"-autoissa leikattu auki siten, että moottori mahtuu sen alle. Ei mahdu nykyformulaan edes slim can. Sieltä se pilkistää "nätisti" voimansiirtoineen katteen sivusta. Jossain 80-luvun siipiformulassa "ongelma" ei ole sama. Niissä oli takaosastaankin hyvin leveät korit.

Mitä tulee kupruun korin takaosassa, niin todennäköisesti sellaisen joutuu tekemään nykyaikaiseen formulaan. Varsin nätisti esim. Scalextric onnistuu sen taikomaan kuitenkin esim. 1/32 formuloihin.

Eipä tälle asialle ole mulle juurikaan merkitystä. Kunhan vain ihmettelen kuinka mallaamisesta yleensä niin tarkat saksalaiset ovat moiseen sortuneet. Kiva tuommoinen formula voisi olla kyllä rakentaa. Aikoinaan semmoinen piti IMCA-kisoihin tehdäkin. Hommasin projektia varten Räikkösen Ferrarin ja Plafitin F1-alustan. Kori on edelleen kasaamatta, mutta alustan istutin Revellin Audi R10 TDI:n alle ja ajoin sillä ainakin yhden Suomen malliautosarjan kisan.

-kaitsu

Lisää
02.03.2017 11:27 #34679 : Rami Yliniemi
Slotfabrik modernin jormulan alusta ja Mersun kori tilattu, päästään kokeilemaan ja ihmettelemään.

Lisää
02.03.2017 17:30 #34685 : PekkaN
Vastaus käyttäjältä PekkaN aiheessa Malliautoformulat
Miten olisi retro-formulat (esim. pre-70 lukulaiset)?
Ei tarttis olla maailman nopein luokka, ja siten inline-alustakin olisi passeli...

Lisää
02.03.2017 20:33 #34689 : Rami Yliniemi
Ensimmäisenä tulee mieleen, että aika harvassa lienevät pre-70 aikoja muistavat tahi muutoin fanittavat - jotka siis olisivat valmiita 1:24 autoa tekemään..?
Itse tykkään, vaikka olenkin vasta 76 tehtaalta lähtenyt, mutta mie nyt olenkin motörsport-fanaatikko.

Lisää
03.03.2017 06:07 #34690 : Kaitsu

PekkaN kirjoitti: Miten olisi retro-formulat (esim. pre-70 lukulaiset)?
Ei tarttis olla maailman nopein luokka, ja siten inline-alustakin olisi passeli...

Siinä määrin kivannäköisiä puikuloita, että saattaisi moisen rakentaminen kiinnostaa, jos niille joku kisatapahtuma on. Väliin on tullut mieleen G2457-konseptinkin henkiinherätys. Numeroryhmiähän menneisyydessä piisasi. G8 olisi vanhat F1 yms. autot. Ja G9 Indy- yms. autot...

-kaitsu

Lisää
03.03.2017 10:58 #34696 : Rami Yliniemi
Muutama foto Folan ja NDW:n formulaprokkiksesta.

Sivu luotiin ajassa: 0.380 sekuntia