Maaefekti ja ura-autoilu

Lisää
25.06.2007 18:10 #7175 : Kaitsu
Kiinnostaisi tietää onko kukaan onnistunut koskaan rakentamaan oikeaoppista ja toimivaa maaefektiautoa skaalaslottiin? Onko edes yritetty?

Tarkoitan siis autoa jossa runkorakenteisiin korin alle on sijoitettu siipiprofiili joka luo alipainetta auton alle.

Tuolla jenkkien retro Can-Am sarjassa joku on kuulemma tänä vuonna moisen onnistunut rakentamaan. Ongelmana on vain se, että ei mene sarjan sääntöihin. Käsittääkseni menisi kuitenkin ES- tai EJ-sääntöihin ("runko vapaa").

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.06.2007 15:19 #7188 : zipper
Vastaus käyttäjältä zipper aiheessa Re: Maaefekti ja ura-autoilu
Tulihan tuota kokeiltua 70-luvun puolivälissä...
Sen ajan GT:t vastasivat aika lailla nykyisiä ES - autoja aerodynamiikaltaan, mutta painoa oli tuplasti ja koneessa jopa 2.5x nykyisiin verrattuna. Rungon pohjalevyn reikä teipattiin kiinni ja takaosaan siipi korin alle, joka antoi hieman lisää downforcea venturiefektin takia. Ero oli havaittavissa mutta koneen lämpeneminen ja sääntöjen harmaalla alueella oleminen estivät laajemman kokeilun.

zipper

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

  • mikko e
  • Vieras
  • Vieras
28.06.2007 17:08 #7189 : mikko e
Vastaus käyttäjältä mikko e aiheessa maaefekti
Kokeiltiin Kuopiossa joskus 90-luvun alussa laittamalla kontaktimuovia rungon alle, luovuttiin ajatuksesta koska muovi yleensä rikkoutui muutaman kierroksen jälkeen. Sitten mietittiin esim shimmauspellin juottamista runkoon, mutta toisaalta kun haettiin autoihin keveyttä niin ylimääräinen metallilevy pohjassa tuo lisää painoa.
Toisaalta siipiautoissa aika-ajoon voisi ajatella tuota kontakti muovia...
T: Mikko

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.231 sekuntia