- Vastaanotettu kiitos 26
TS-ajosysteemi+radan pidotus
Mulle ehdotettiin, että vaihdettaisiin nykyisen kahden uran ajamisesta neljän uran systeemiin ja ajoaikana olisi 3min/ura. Asiaa pohdittiin muutamien kanssa enemmänkin ja saatiin muutamia ehdotuksia aikaiseksi.
Mielestäni ( siis vaan minun mielipide ) ajoaikaa pitäisi lisätä nykyisestä. Jos et pääse alkueristä semeihin, ajoaikasi on 1min aika-ajoa ja 2X5min alkueriä. Samaten päivän pituutta olisi mukava saada lyhennettyä. Kaksi asiaa, jotka on hankala toteuttaa samanaikaisesti... Tämän lisäksi nykyinen sprinttikaavio on siitä mielenkiintoinen, että koko ajan pitää ajaa kovaa, että siitä pääsee hyötymään hyvien uraparien muodossa.
Tumpin aikataululaskentaohjelman avulla laskin hieman eri systeemien viemiä aikoja ja alla neljä eri vaihtoehtoa ( kaikissa vaihtoehdoissa on käytetty laskelmissa 40:tä kuljettajaa eli viittä erää 8-uraisella radalla ):
Vaihtoehto 1, Nykyinen systeemi: aika-ajo 1min, alkuerät, semit ja finaali 2X5min, uranvaihto 2min, harjoitus 1min, eränvaihto 5min. Kun aika-ajo alkaa 9.30 palkintojenjako alkaisi 14.27
Edut: Sprinttikisan periaate, nykyinen systeemi. Haitat: Tuloslaskennan epäselvyys, vain kaksi uraa ( suosii parhaita urapareja ), kisan aikana kuluu todennäköisesti kolme paria renkaita, ajoaika vähäinen, jos tippuu alkuerissä pois. Lisäksi uraparien valinta vie joka erävaiheiden välillä aikaa.
Vaihtoehto 2: Aika-ajo 1min, alkuerät 4X3min, semit 4X3min, finaali 4X3min, harjoitus 1min, eränvaihto 5min. Kun aika-ajo alkaa 9.30 palkintojenjako alkaisi 14.54
Edut: Sprinttikisan periaate, tasaisemmat kilpailut, koska ajetaan neljä uraa kahden sijaan, tuloslaskenta helpompaa kuin kahta uraa ajettaessa. Haitat: Kisan aikana kuluu todennäköisesti kolme paria renkaita, uraparien valinta vie joka erävaiheiden välillä aikaa, vähäinen ajoaika alkuerissä tippuville, pitkä kokonaisaika.
Vaihtoehto 3: Aika-ajo 1min, alkuerät 4X5min, finaalit 4X5min, harjoitus 1min, eränvaihto 5min. Kun aika-ajo alkaa 9.30 palkintojenjako alkaisi 14.24
Edut: Pidempi ajoaika nykyiseen verrattuna alkueristä tippuville, tasaisemmat kilpailut, koska ajetaan neljä uraa kahden sijaan, tuloslaskenta helpompaa kuin kahta uraa ajettaessa, kisan aikana kuluu todennäköisesti kaksi paria renkaita. Haitat: Uraparien valinta vie joka erävaiheiden välillä aikaa, ei semifinaaleja.
Vaihtoehto 4: Aika-ajo 1min, suorat finaalit 8X3min, harjoitus 1min, eränvaihto 5min. Kun aika-ajo alkaa 9.30 palkintojenjako alkaisi 14.20
Edut: Pidempi ajoaika nykyiseen verrattuna = kaikki ajaa 8X3min, tasaisemmat kilpailut, koska ajetaan kahdeksan uraa kahden sijaan, tuloslaskenta helpompaa kuin kahta uraa ajettaessa, kisan aikana kuluu todennäköisesti yksi pari renkaita. Haitat: Suora finaali = ei sprinttikisaa, aika-ajoissa epäonnistuminen voi pilata koko kisan.
Neljän vaihtoehdon välillä ei kokonaiskestossa ole suuriakaan eroja. Tämän lisäksi pitää muistaa se, että stoppeja tulee pidemmällä ajoajalla enemmän. Ja se, että vaihtoehdoissa 3 ja 4 jää yksi mekkitauko ( 15min ) välistä pois. "Rengaskulutuksen" arvioin sen mukaan, että kilpailija ajaa kaikki mahdolliset erät.
Tämän lisäksi voitaisiin pohtia sitä, että pitäisikö aika-ajojen neljää tai kahta nopeinta "palkita" jollakin lailla nopeudestaan eli esimerkiksi aika-ajojen neljä nopeinta menisi esimerkiksi suoraan semifinaaleihin ( vaihtoehdot 1&2 ) tai vaikka kaksi nopeinta suoraan finaaliin ( vaihtoehto 3 ).
Yksi asia myös on radan pito-olosuhteet sunnuntaisin, kun ajetaan TS:ää. Tällöinhän pito on tosi kova ja se asettaa vastaavasti autoille ja säädöille erityiset haasteet. Ehdottaisinkin, että lauantain luokkien jälkeen pestäisiin porukalla rata ja laitettaisiin uudet pidot rataan. Täten pito olisi radassa vähäisempi ja autoja voitaisiin periaatteessa ajaa "perussäädöillä". Kv-kisaajana tuon esille myös sen pointin, että kv-kisat ajetaan aina melko vähäisellä pidolla ( = pitävillä ja täysleveillä renkailla ). Suomessa TS-kisat ajetaan melko liukkailla ja kavennetuilla renkailla. Radan pesua ja uudelleenpidotusta voitaisiin kokeilla esimerkiksi Hyvinkäällä 2007 ensimmäisessä Eurosarjan kisassa???
Kommentteja siis toivottaisiin kaikenlaisilta kisaajilta eikä pelkästään muutamilta aktiiviselta fooruminkäyttäjältä. Kommentteja voi antaa kollektiivisesti myös kerhoilta. Myös sähköpostilla tai puhelimitse, niin tähän kun kaikkiin muihinkin lajiamme ja sääntöjämme koskeviin kysymyksiin ja asioihin.
Matti
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Henkilökohtaisesti pidän nykyisestä ajosysteemistä. Kilpailu muodostuu sellaiseksi mukavaksi kokonaisuudeksi jossa kaikissa vaiheissa olisi hyvä onnistua aika-ajosta lähtien.
Esim. jossain EJ-24 luokassa aika-ajon merkitys on lähes olematon. Ajan säästämiseksi siitä voisi ihan hyvin luopua ja heittää kuskit semeihin rankingin mukaan.
Tällä sprinttikisasysteemillä myös taktiset kuviot erä- ja uravalintoineen ovat mielenkiintoisia. En myöskään täysin allekirjoita sitä, että tulos on etukäteen selvä ja reunaurilla ei ole mitään mahkua. En usko, että tulosluettelot paljon toisenlaisiksi muotoutuisivat jos samat kuskit vetää 8 x 2 min kisan.
Päivän pituus? Mielestäni sunnuntai-iltapäivään loppuva TS-kisa on ihan kohdillaan. Jos se aikaisemmin loppuisi niin viitsisikö sitä paikan päälle edes jäädä :roll:
Ajoaika? Kieltämättä ongelma; kaikki ei saa ajaa yhtä paljon. Niinhän se tosin aina menee jos ei ajeta suoraa finaalia. Kenelle lisää ajoaikaa suotaisiin? Annetaan se Mini-kuskeille. Eli kahdeksan parasta ei-finaaliin selvinnyt Mini-kuskia ajaa oman finaalin TS-24 luokassa, josta erikseen palkinnot?
Suurin ongelma nykykaaviossa on mielestäni juuri tuo, että Lane ei kykene sitä hoitamaan. Saisiko sitä ohjelman tekijää millään rahalla tekemään päivitystä? Onko joku kysynyt?
että kv-kisat ajetaan aina melko vähäisellä pidolla ( = pitävillä ja täysleveillä renkailla ). Suomessa TS-kisat ajetaan melko liukkailla ja kavennetuilla renkailla.
Ja nyt se kerrotaan mulle :lol: . Mikähän mun autossa on vikana kun Kotkassakin vedin täysleveillä Piranhoilla, eikä pito siltikään ollu mikään ultimaalinen :oops:
Kyllähän siinä pointtia on, että pyritään samanlaisiin olosuhteisiin tässä luokassa mitä kv-tasolla ajetaan. Joten pesu on ihan perusteltua.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Totta on, että jos putoaa heti alkuerissä, jää ajoaika melko lyhyeksi...
Joku aika sitten ajoin 24 sportilla pari 9 min kisaa, aika-ajo + 8*1 min, oli vähänlaisesti ajoaikaa.
Mahdoton yhtälö on se, että kisoja lyhennettäisiin ja samalla kaikille lisää ajoaikaa.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että kun on kisaviikonloppu, niin mulle on sama, olenko kotona klo 17 vai klo 19, kunhan kisapaikalla ei tarttis pitää älytöntä kiirettä, esim vartin treeni niin että katsastus päättyy samaan aikaan ku treenit tms.
Junioreiden suhteen onkin sitten eri juttu, heille tuo pari tuntia voi olla iso juttu. MUlla on aina kisapaikalla järkevää tekemistä, mutta kisan nuorimmilla osanottajilla tilanne toinen.
Junioreissa kuiteskin on lajimme toivo...
Ite oon tykänny sprinttikisasta, koska siinä on tavallaan enemmän kisan makua kuin esim. suorassa finaalissa.
Uraparin ja erän valinnassa on taktikoinnin tuomaa lisämaustetta kisaan, josta ite oon tykänny kovasti, vaikka aina ei oo päässyt ihan sinne minne haluaa.
Itte äänestän pitkien hiittien puolesta, mieluummin kun että ajettas joka uralla (=vanha lämpenee hitaasti). Toisaalta monta pitkää hiittiä tarkottaa sitä, että mun tarttee tutkia kestääkö laakerityyppi mitä taka-akselilla käytän moisen rääkin ilman lisäöljyä.
Radan pesu ja oikein tehty pidotus on varmaan hyvä juttu TS-kisaa varten, vaikka tarkottaakin, että juuri kun oon saanut auton säätöihin, niin tarttee alottaa kaikki alusta, koska eihä tuo tuollaisena toimi ollenkaan liukkaalla kelillä.
Mites toi rengaspolitiikka, antaako heikkopitoset olosuhteet liikaa etua niille, keillä on saatavilla parempaa rengasta?
Entäs vieläkö hand-out pyörät vois tulla kysymykseen ,vai nostaako liikaa osanottomaksua? Kun niitä pyöriä on kuitenki aina sillon tällön ostettava muutenkin...
Nyt sanokoon kaikki sanottavansa, ettei tartte sitte jälkikäteen kitistä ettei ole tullut kuulluksi. Tänne kun ei oo ihan maailman vaikeinta kirjottaa tai toimittaa tietoa kerhonvetäjille tms.
-eemeli-
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Jos tulee suorat finaalit niin varmaan täytyy asennoitua eritavalla.
Ehdotus juniori ikäisten omasta finaalista on hyvä. Niitäkin on siellä aika paljon.
No jos ajattelee päivän pituutta niin luulisin että viikonloppu on joka tapauksessa ohi kun kisat päättyy. 15 tai 17.
Hand out renkaat olisi varmaan aika ok. Kun ne joutuu kumminkin ostamaan. Kustannuksia siitä tuskin tulee liikaa.
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
- rölli, lakeija ja riitaso
- Vieras
-

Mutta kyllä minun mielestä vois ajaa tuon kakkos-systeemin mukaan. Sais ajaa. Mutta kyllähän se niin on, että jossain vaiheessa karsinta pitää olla. Aikaa kuluu jokatapauksessa ja mitä sitten, ei ne pudonneet siellä nostamassa kuitenkaan ole vaan lähteneet kotiin.
Renkaat, jos oikein ymmärrän vois olla kyllä ihan omatkin, tosi en vastusta tuota toista ehdotustakaan.
Kannatusta radan pesulle, kiitos

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
- kolmen kopla
- Vieras
-
Kannatan minikuskin huoltajana kakkos vaihtoehtoa. On helpompi asettaa tavoitteita kun on eri portaita. Tämä mahdollistaa muitakin tavoitteita kun ettei ole viimeinen.
Semiin pääsy on jo iso askel minikuskeille. Kasvattaa mukavasti "nälkää" eli halua harjoitella että saisi lisää vauhtia ja pääsisi finaaliin.
Neljä uraa toisi tasaväkisemmän kisan kuin nykyiset kaksi.
Tuskin rengas kulut nousevat esteeksi eikä aikakaan. Ei ne kisat vajaasta tunnista ole kiinni.
Jos siirrytään pelkkiin aika-ajoihin ja suoraan finaaliin, ei TS ole enään meidän laji. Nyt vain vaihdetaan kori sunnuntaiksi..... ja ajetaan :lol:
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
- ahietalahti
- Poissa
- Gold Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 137
Itse kannatan vaihtoehtoa 2, siten että neljä parasta kuskia pääsee suoraan semiin.
Jos käyttämämme Lanemaster ajo-ohjelma osaisi laskea tuloksia yhteen nykyisellä ajosysteemillä, puoltaisin sitä. Nykyisessä systeemissä mielestäni hyvää on se, että koko ajan pitää olla skarppina. Jos jossain kohden ajat huonosti, niin kärsit siitä jatkossa.
Uusi systeemi (3) on mielestä parempi sen takia, lane osaa laskea tulokset valmiiksi ja näin ollen pömpelimiehen ei tarvitse olla kirjoitusvirtuoosi! Lisäksi inhimillisen laskuvirheen mahdollisuus on minimaalinen, näitäkin Suomen 9 vuotiseen tourinhistoriaan mahtuu. Lisäksi 4 parhaan palkitseminen suoralla semi-paikalla mahdollisesti vähentää alkuerien määrää ja siten lyhentää päivän pituutta. Ja kyllä se taktiikka parillisissa ja parittomissakin urissa tulee mukaan kuvioon.
Aikataulua kun ajatellaan, niin totuushan on se, että jos Touringia ajamaan jää niin koko sunnuntaihan siinä menee. Niin se vain on, vaikka miten kurvailis.
Radan pesua kannatan ehdoitta. Se on pieni, mutta tärkeä palvelus kansainvälisiä kisoja koluaville kuskeillemme! Kun joka mies ja nainen on rätti kädessä, on pesu ja pidotus hoidettu ½ tunissa.
Hand-out renkaisiin otan sen verran kantaa, että en oikein usko niillä olevan menestystä. Jos estimoidaan tilanne, jossa kuljettajille joudutaan jakamaan 3pr pyöriä per kisailija ja kisailijoita on 40. Niin se tarkoittaa 120 gummiparia eli 240 gummia. Siinä onkin järjestäjällä kiva homma merkata 240 rengasta ja alkueriin pudonneella minikuskilla suru puserossa kun jäi 2 paria renkaita ja 0 euroa viikkorahaa jäljelle. Mutta mene nyt sitten ja tiedä? Jos pysymme vanhassa ajosysteemissä, voisi handoutit toimia, mutta jos siirrymme uuteen, en usko että niillä lisääntyneen ajoajan takia olisi tulevaisuutta. Tämä siis vain omana mielipiteenä. Kerholla en suuresti ole tämän asian tiimoilta haastellut.
OT: Olen ollut mukana jokaisessa Suomessa ajetussa TS-eurosarjakisassa. Ei taida olla muita, vai onko?
Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
- rölli, lakeija ja riitaso
- Vieras
-
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Handout-renkaista... Maavara pidetään 0,8mm:ssä ja siihen löytyy monia perusteita, kuten esim. auton ajettavuus ja ISRA-säännöt. Ja eihän kisojen järjestäjien tartte renkaita merkitä, antaa valvojan tehdä sen homman

Neljä kuskia suoraan semeihin saa kannatusta myös meikäläiseltä.
Matti
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Tarttis alkaa pusaamaan TS-biiliä ensi vuoden kapinoihin, joten alkaa hiljalleen kiinnostaa millaiseeen ajosysteemiin päädytään...?
Sillä voipi olla pientä vaikutusta siihen kuinka auto rakentuu, ajetaanko autolla aika-ajon jälkeen vain yksi setti vai ei ja kuinka pitkään.
Kovin monella ei asiaan tainnut olla sanottavaa, mikä on minusta aika harmillista. Jos ei ole saanut sanotuksi, niin sitten on liika myöhästä avautua kun asiasta on päätetty, eikös niin?
Mun puolesta mieluiten miten vaan, kunhan päätavoite on ajaa kilpaa hyvässä hengessä eikä päästä vain mahdollisimman äkkiä kotiin

Mahd. pian kotiin vanhassa systeemissä oli helppoa toteuttaa ajamalla huonosti, itekkin tuli kokeiltua...

-eemeli-
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
- ahietalahti
- Poissa
- Gold Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 137
aika-ajo, josta 4 parasta semeihin. Ajoaika on alkuerissä, semeissä ja finaalissa 4x3min. Muita muutoksia ei tule.

Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
- raimo suoknuuti
- Vieras
-
ahietalahti kirjoitti: Ohjeisto tulee jakoon lähipäivinä, mutta ajosysteemi TSssä on seuraava:
aika-ajo, josta 4 parasta semeihin. Ajoaika on alkuerissä, semeissä ja finaalissa 4x3min. Muita muutoksia ei tule.
Tuosta uudesta TS-24 ajosysteemistä kyselisin. Onks se ohjeisto jossain jo.
Uravalintahan on ilmeisesti aika-ajon jälkeen. Ennen oli 1-5 2-6 jne.
Mitenkäs nyt ajetaan ???????
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Uravalinta aika-ajojen, alkuerien ja semien jälkeen kuten aiemminkin. Nyt ajetaan neljä uraa eli parittomat ( 1-3-5-7 ) tai parilliset ( 2-4-6-8 ).
Matti
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
- ahietalahti
- Poissa
- Gold Boarder
-
- Vastaanotettu kiitos 137
Ohjeisto löytyy tällä hetkellä osoitteesta www.esroc.net/slot/Slotti2007ohjeisto.pdf
Oli tullut tuossa esillelaittamisessa pieni informaatiokatkos... Pahoittelen!
TS ajosysteemi lyhykäisyydessään:
aika-ajo, alkuerät 4x3min, semit 4x3min ja finaali 4x3min. Aika-ajosta 4 parasta semeihin, loput alkueriin. Alkueristä joko 12 tai 20 parasta semeihin, osanottajien mukaan. semeistä 8 parasta finaaliin. Ajettavat urat ovat 2-4-6-8 ja 1-3-5-7. Lane osaa tämän systeemin ja uranvalinta tapahtuu tällä systeemillä parillisten ja parittomien urien välillä.
Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.