RATAJÄNNITE -keskustelu
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Ei jännitettä ainakaan liikaa varmaankaan ollut ?
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Vaasassa finaalin keston voisi tietenkin erikseen nauhalta tarkistaa, mutta taisi aika hyvin mennä siihen tunnin aikaikkunaan? Muutenkin rytinän osalta aika normaali kisa.
- Emppu
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Näkyy olevan aika tasan tunti.....
...Vaasassa finaalin keston voisi tietenkin erikseen nauhalta tarkistaa, mutta taisi aika hyvin mennä siihen tunnin aikaikkunaan? Muutenkin rytinän osalta aika normaali kisa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tässä on myös se vaara että jos vauhdit kasvaa, niin kohta joku alkaa ISRAssa huudella nopeampien korien perään että autot pysyvät käsissä. Kehitys on kohti uutta G7:aa jos tätä ei saada kuriin. Radatkin tuntuu koko ajan muuttuvan nopeammiksi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Vaasassa päätös ajaa alemmalla jännitteellä oli järkevä ratkaisu. Päästiin ajoissa himaan. Valitsin moottoriksi hyvin ajettavan hiilikoneen, joka ei ollut nopea. Liukasta oli, ja arvelin ettei vauhtia pystyisi kuitenkaan hyödyntämään, ei ainakaan minun ajotaidoilla. Aika raakana ajoin ekalla koneella. Tokalla koneella, joka oli nopeampi, tarvi vain vähän chokea.
Ajattelin ehdottaa ensi vuoden sääntöihin, että käytettävä ratajännite kerrottaisiin kisakutsussa. Koska ensi vuoden kisakalenterissani ei ole kovin monta kisaa, niin en kuitenkaan häiriköi tuolla ehdotuksella.
Kimmon kanssa samoilla linjoilla, ettette te tartte luokkaa ESG-7-24 tulevaisuudessa, niin nopeksien rajoittamisen kannalla olisin. Minusta kuiteskin säännöistä kuuluu päättää niiden, jotka aktiivisesti ajavat kilpaa, niin en tähän enempää kommentoi. Ilahdun, jos järjen ääni voittaa, mutta pidän epätodennäköisenä. Vähän minä nauroin sille lopulta, kun ISRA säännöt muuttuivat kesken vuoden lattia-stoppien osalta kun varkaimet eivät pysy laitojen sisäpuolella.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tulin ehdottaneeksi 2022 Isran delegaateille harjattomien kieltämistä. Vastaavasta asiasta oli muitakin ehdotuksia. Äänin 8-6 harjattomat sallittiin.
Nyt sitten on tilanne mikä on.
Mitä siihen itse aiheeseen, eli ratajännitteeseen liittyen tulee, niin sitähän voisi rajoittaa pelkästään niiltä, ketkä ajavat harjattomilla. Asian pystyy kyllä järjestämään niin haluttaessa.
Ja/Tai sitten harjattomilla ajaville pienemmän downforcen korit.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Se mikä tässä keskustelussa ylipäätään tuntuu olevan metsässä että syytä haetaan moottoreista. Vika on kuljettajassa. Niin kauan kun kuljettaja palkitaan stopilla ja lyhyellä mekkauksella lento-stopin yhteydessä, kuljettajan kannattaa ottaa riski ja ajaa yli osaamisensa.
En näkisi ollenkaan huonona ajatuksena, että moottorista riippumatta auton lentäessä radalta se palautetaan varikolle sellaisena kuin se on lattialta nostettu. Siinä saa sitten kuljettaja tai mekkaaja itse oikoa virtaharjansa/korinsa ja miettiä oliko riskin arvoista.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Juu tässä olen samoilla linjoilla! Aikas paljon kuskit vetää surutta paikoissa - jossa ulosajo paikassa saapi stopin huutaa - ajoa ei rauhoiteta vaan jatketaan samaa ylinopeutta....
...
En näkisi ollenkaan huonona ajatuksena, että moottorista riippumatta auton lentäessä radalta se palautetaan varikolle sellaisena kuin se on lattialta nostettu. Siinä saa sitten kuljettaja tai mekkaaja itse oikoa virtaharjansa/korinsa ja miettiä oliko riskin arvoista.
- ko. paikoissa 1. huomioidaan, 2. varoitus, 3. 2 kiekkaa penaltia, ja jokaisesta sen jälkeen se 2 kiekkaa.. tai 5. pistetään pihalle -vaaran aiheuttaminen muille kanssakilpailijoille
Stop on alunperin tarkoitettu niille asioille ja paikkoihin, joissa on suuri vaara aiheuttaa toiselle vahinkoa - nostaja ei kerkee, tai se on siellä "sillan alla".
- senpä vuoksi aika-ajoissa ei tulisi missään vaiheessa käyttää stoppia -> siinä ei aiheuta vaaran paikkaa kenellekään, jos auto menee vaikka ja minne, kuski sen itse on ajanut ja antaa sen minuutin käydä.
Enempi pitäisi myös huomioida kohtia - joissa ylenpalttinen ulosajo rikkoo kaverin autoa - ratasta, koria .. onko se vain racing accident - virrat päälle, vai pitäisikö ko. asioissa selvästi kirjata joku "korjausaika" syyttömälle osapuolelle -> sama koskee nostajan tekemää virhettä "väärälle uralle" tahi nostajan nostotoiminnan "tupeksinnasta" toiselle syyttömälle osapuolelle. ... alkaa mennä jo ohi ratajännite topicin ...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Jos noin ajaa niin ottaa myös riskin kilpailun loppumisesta siihen. Etenkin nuo harjattomat napsahtaa melko napakasti laitaan ja saattavat singahtaa siitä vielä kaverin eteen.
Seinäjoen lentokenttäradalla saa kyllä EL ja PR autonkin lentämään kauas lattialle. Tuli sitä viimeksi eilen itsekin kokeiltua ja hyvin tuntui onnistuvan
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Veikkaan, että vaikia saada sovittua, mikä olis tasapuoinen jännite-ero, jotta homma olis tasapuolista. Korin kanssa sama homma. Jokainen mieluusti haluaa itselleen edullista ratkaisua, mikä sinällään ei liene huono juttu vaan aika lailla eliön ja olion perustaktiikkaa.
En ollut harjattomien sallimisen kannalla, ainakaan ilman ennata harkittuja rajoitteita, etenkään ennen kuin ovat yleisesti saatavilla. Harvoin olen sitä mieltä kuin muut, sillon tällön se johtuu siitä, että katselen pidemmälle kuin ensi viikkoon tai ensi vuoteen. Ja totta kait olen muutosvastarintainen vanha kääkkä, sitä ei sovi unohtaa.
Vauhtien pitäminen järkevällä tasolla saa minulta kannatusta, joskin taidan olla vähemmistössä. Produt menee jo minun mielestä ihan liika lujaa. Tai varmaan se on se, etten vaan ole tarpeeksi hyvä ajamaan niin nopeilla autoilla.
Latvian ISRA-kisan rata oli sentäs jonkin verran tekninen ja lopulta varsin mukava ajettava. Sellasia ei varmaan nähdä enää kansainvälisellä tasolla. Ei mene autot helpolla huippukovaa ympyrää heti ekalla yrittämällä. Toi on vähän niinkun sellanen nykyajan onkelma, että kaiken pitäs onnistua heti kerralla ja olla aina kivaa eikä mikään sais vaatia ponnistelua onnistumisen eteen, jotta ei vaan tulis pahaa mieltä kun ei heti mennyt täydellisesti. Nykyaika...
Aika-ajon osalta samaa mieltä, että ei träckiä, jos auto on nostettavissa, poislukien vika radassa kuten vaikkapa punos pystyssä. Kisassa voi varsin helpolla saada osuman sisäradan puolelta, ja jos se johtaa lattialle tai kori rattaisiin -tilanteeseen niin keljulta tuntuu, jos ajoaikana tarttee se korjata tai odotella, että nostaja kerkiää sen hakea kunhan on muun ruuhkan eka hoitanut. Toisaalta, mitäs olin juuri silloin paikalla?
Oma juttunsa on sekin, että jos preidejä ei oiota, niin seuraavassa kurvissa kolahtaa taas. Samoin harjattomien kimpoilu reunoista, jokaisella muulla on mahdollisuus osua rullaavaan vatkaimeen, joka ehtii kimmota molemmista laidoista ennen kun pysähtyy. Saako liikkuvaan maaliin osumisesta lisäpisteitä?
Olisiko sähköteknisesti mahdollista varustaa säätimet kytkennällä, joka käyttää moottorin pyörinnän tuottamaa jännitettä jarruttamiseen? Seikon SpringDrive -kellot toimivat tällä ajatuksella, koneiston pyörimisliikkeestä osa muutetaan sähköenergiaksi, jolla koneiston pyörimisnopeutta hallitaan. Voisiko säätimiin sallia kondensaattorin, joka varastoisi jarrun toimintaan riittävän määrän sähkäleitä pitämään jarrufetit hetken auki? Näin laite saattaisi ehtiä pysähtyä, kun träck! tapahtuu pääsuoran päässä, juuri kun olit aloittamassa jarrutuksen.
Huvittelin myös ajatuksella mekaanisesta jarrusta, jossa pieni solenoidi käyttää jarruvipua. Ei taida toteutua?
Enimmäkseen ei isommin huvita osallistua näihin arvontoihin, mutta tuossa muutama ajatus nyt kuiteskin. Ensi vuonna tuskin kukaan enää ajaa hiiikoneilla vapaissa luokissa, niin ongelma ratkennee itsekseen.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
juusos post=43221 userid=41513Harjottomat, tai harjallisetkaan, ei lentele radalta itsekseen. Taustalla on aina kuljettajan pyrkimys ylimaalliseen suoritukseen joka tavalla tai toisella epäonnistuu. Aiemmin harjallinen lensi vain radan "viereen" vaan harjattomat tuntuvat kasvattavan siivet ja löytyvät ties mistä - liekkö syynä moottorin kevyempi paino tai mikä.
Se mikä tässä keskustelussa ylipäätään tuntuu olevan metsässä että syytä haetaan moottoreista. Vika on kuljettajassa. Niin kauan kun kuljettaja palkitaan stopilla ja lyhyellä mekkauksella lento-stopin yhteydessä, kuljettajan kannattaa ottaa riski ja ajaa yli osaamisensa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tämä nyt vaan ajatuksena, ettei kaikissa luokissa ole harjattomia moottoreita.
Tää ei ollu alkuperäiseen aiheeseen mitenkään, mut aiempiin kommentteihin jatkoa kuitenkin...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Ei varmaankaan intressiä kellään poistaa stop -käyttöä, vaan paremminkin hillitä sen käyttöä - koska selvästi useimmiten "kärsivä" osapuoli on se joka ajaa puhtaammin siellä radalla - varsinkin niiden kohdalla, jotka ei sitä ajoa osaa eikä ymmärrä rauhoittaa paikoissa - joissa he itse eivät selvästikään hallitse nopeaa ajoa.Jos Stopit poistetaan niin kannattaako niitä poistaa Mini, EL ja PR luokilta?
Tämä nyt vaan ajatuksena, ettei kaikissa luokissa ole harjattomia moottoreita.
Tää ei ollu alkuperäiseen aiheeseen mitenkään, mut aiempiin kommentteihin jatkoa kuitenkin...
Ja stopin poistoehdotus kokonaan itsellä koskee niitä kilpailuformaatteja joissa ajetaan aika-ajot -luokasta riippumatta. Silloin ollaan yksin radalla.. Stop oikeus tietty säilyy noissakin, varsinkin jos siellä on muuta "häiriöitä" punosongelmaa tms..
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.