13.05.2025
Siipi MM

Livelähetykset

Lisää
09.02.2023 19:38 #42285 : Taiska
Livelähetykset kirjoittanut Taiska
Nyt kun nuo SM kisat lähstyy, niin tuli ajatus että voisi koittaa kisoista tehdä selostettua livelähetystä. Apuja tuli pyydettyä paikalliselta Karpot TV ryhmältä joka on tehnyt lähetyksiä lähinnä paikallisista futispeleistä. Tää on aika kokeilu luontoinen juttu, mutta kivahan se on kokeilla jotain uutta. Karpot TVllä on käytössä useampi kamera joista useimmat ovat kiinteitä. Mutta sitten on myös yksi liikkuva kameramies käytössä joka pääsee pureutumaan erilaisiin tilanteisiin, esimerkiksi autojen katsastukseen. Tämän lisäksi tulee yksi kaveri ohjaajaksi. Mä olen lupautunut toimimaan selostajana sen minkä vain joudan, tai ehkä enemmänkin kertojana että mitä tapahtuu milloinkin. Tavoite ei ole tehdä mitään viimeisen päälle urheiluohjelmaa vaan ehkä enemmänkin kertoa maallikoille lajista, niin että se olisi helposti ymmärrettävää. Ajatuksena olisi saada youtube live Produsta sekä Eurosportista. Toki jos joku vielä enemmän lajiin vihkiytynyt haluaa osallistua lähetyksen tekemiseen niin rohkeasti mukaan. Kiva olisi jos lähetykseen saisi jonkun viisaamman kommentaattoriksi. 

Tässä on vielä aika monta muttaa matkassa, mutta onhan tämä kiintoisa haaste. Tänään kuitenkin päätettiin että ei se ota jos ei annakkaan. 

Karpot TVn tuotantoon voitte tutustua:  youtube.com/@KARPOTTV

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kaitsu, _tomeski, Emppu

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.02.2023 08:51 #42287 : juusos
Vastaus käyttäjältä juusos aiheessa Livelähetykset
Aihetta itse alkuvuonna ja muutaman minuutin viimevuonna pähkäilin enkä saanut tuota livekuvuasmallia päähässäni toimimaan kokonaisuutena. Se ei tarkoita etteikö se olisi ammattilaiselta tehtävissä, mutta kilpailupaikkojen ahtaat tilat ja järjestäytyminen radan ympärille antaa omat haasteensa etenkin kun vielä muistetaan että kuljettajan näkövilkkelistä radan vierellä ei saisi olla liikettä tai turhaa meteliä/keskustelua kilpailun ollessa käynnissä.

Itse kilpailun ulkopuolella katsastukset, palkintojenjaot jne on helppo saada liikkuvalla kameralla talteen ja selostettua.

Live-lähetyksiä seuranneena voi todeta, että varsinaisesti kuva radasta ei ole kuitenkaan relevantti - enemmin informaatiota katsojalle tuottaa lapmasterin näytöt - autot ovat pieniä, ja niiden nopeus aiheuttaa haasteita erottaa kuka on missäkin. Se että kilpailutilanteessa tapahtuu nopeasti muutoksia, on tyypillisesti seurausta a) kolareista, b) teknisistä vioista. Myös skenaario c) huoltotauko on kisoissa vaihtoehto, mutta se itsessään ei vaikuta sijoituksiin.

Jos keskitytään skenaarioon a). Yhdellä, tai useammallakaan liikkuvalla kameralla on hankala olla juuri siinä kuvakulmassa, että saa poimittua tilanteen ajallaan kameranlinssiin ja ohjaajan vaihdettua kuva ko. kameraan; kolarin kesto on luokassa 1-5sekunttia mitä auto on nostajan kädessä. Liikkuva kamera ei myöskään pääse nostajan etupuolelle josta kuvaus olisi järkevää tehdä, vaan kuvaus joutuisi tapahtumaan nostajan olan ylitse taikka radan ylitse metrien päästä - ja kaikki tämä itse kilpailua tai kuljettajia häiritsemättä.
skenaario b) on helpompi, niissä auto yleensä on kuljettajalla kädessä ajopaikalla pikakorjausta varten (jolloin kuvaus voi olla nostajien olan ylitse), tai mekkipaikoilla, joissa kameralla on helpompi seurata tilannetta.
c) on kuvauksellisesti itsestäänselvyyys, liikkuva kamera pääsee kuvaamaan kiinnostavaa kohdetta suhteellisen vapaasti.

Mielenkiinnolla odotan jos ammattilaiset saisivat paketin toimimaan; ehkä isoin lisäarvo tulisi juuri uusille katsojille nähdä kilpailutapahtuma kokonaisuutena eikä m*n*8 uraa kestävä ulinahetkinä track/stop huutojen säestämänä.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.435 sekuntia