- Viestejä: 713
- Vastaanotettu kiitos 371
Sääntökysymykset 2023: pr-24 & es-24
Käsittääkseni yleinen käytäntö korinvaihdossa on, että ajoajalla tai ennen finaalia mekattaessa. Uranvaihtoajalle on erikseen kerrottu, mitkä toimenpiteet ovat sallittuja. Ilmeisesti myös aika-ajon aikana saanee korin vaihtaa?
Ainakaan ei katsastuksessa ole käsketty ottaa vaihtokorista neuloja pois, ei kotimaan- eikä kv-kisoissakaan.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Renkaat saa vaihtaa produssa jos ne hajoaa, ei jos ajat ne loppuun tai haluat muutenvain vaihtaa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Renkaiden vaihdon jälkeen auton leveys tarkistetaan, maavara on oltava vain alkukatsastuksessa 0,8mm.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
epicfail kirjoitti:
pyrtsy kirjoitti: No pienen kuminpalan irtoamista en laskisi hajoamiseksi mutta muutoin mikä vaan hajoaminen mikä tekee auton ajamisesta sellaista että siitä on merkittävää haittaa muille kuljettajille.
Renkaiden vaihdon jälkeen auton leveys tarkistetaan, maavara on oltava vain alkukatsastuksessa 0,8mm.
Muuten asia selvä, mutta kuminpalan irtoaminen kyllä rikkoo renkaiden tasapainon, joten kyllähän se rikkoo renkaankin. Jos tasapaino ei ole kunnossa, auto tärisee ja jokaisen pitäisi tietää mitä se tarkoittaa.
Siksi tämä tulkinta jätetään kilpailunjohtajalle. Mahdotonta speksata sääntöihin monta kuutiomilliä irronnutta kumia lasketaan hajonneeksi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kilpailunjohtaja on kaverisi kaikissa huolissa ja murheissa kilpailussa, mutta kyllä sinä katsastuspäälliköllekin voit korinvaihdosta ilmoittaa. Ei tässä nyt missään armeijassa olla että pitää tiettyä komentoketjua noudattaa.
Jos vaihdat korin ajon aikana niin ei tarvitse erikseen huutaa vaan kyllä siellä pömpelissä seurataan mitä radalla tapahtuu.
Kotkassa toimittiin minun toimesta väärin toisen kierroksen eräjakojen osalta.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Renkaiden vaihdossa menee harjaantuneelta vaihtajalta sellainen 5-8 sekuntia joten kyllä renkaiden vaihdolla saadaan myös taktikointia kisaan. Jokuhan saattaisi sen palan repiä tahallaan irti että pääsee vaihtamaan renkaat.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Tasapainoon vaikuttaa moni asia mutta kuinka merkittävä vaikutus asialla on sitten toinen tarina. Formulassa on melkein enemmän sääntö kuin poikkeus että renkaista puuttuu paloja ajon jälkeen. Autolle voi käydä kaikenlaista kilpailussa ja se on vain osa kilpailua. Produsta on haluttu rengastaktikointi pois ja jos renkaista pieni hala irtoaa niin sitten irtoaa. Yhtälailla runko voi mennä kilpailussa killiksi ja sillä on paljon isompi merkitys kuin pienellä rengaspalan puutteella.
Sääntöihin voidaan kirjata esimerkkejä renkaan hajoamisesta mutta päätöksen tekee kilpailunjohtaja.
Korit yms tuodaan radan läheisyyteen pöydälle. Kuten tähänkin asti. Tämä on ajajakokouksessa käsiteltävä asia.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Pyrylle pointsit tuosta EL:n eräjaosta vastuun ottamisesta. Se oli muutenkin vähän hassu kisa, ilmeisesti haluttiin ajaa aikuiset ja juniorit eri erissä. Hyvä tai huono, en ota kantaa, mutta ei ole yleisen käytännön tai ohjeiston mukainen tapa. Ennakoitavuus on minustakin hyvä juttu.
Jos joku vaihtaa molemmat renkaat alle 8 sekunnin, niin tervetuloa mekkarikseni ihan milloin vaan. Nopein itse näkemäni oli viime SM:issä pikkusportissa, kun Raivis vaihtoi takapään. Kierrosaika oli 14 sekuntia hitaampi kuin mitä hän keskimäärin ajoi. Itse olen pystynyt parhaimmillaan noin 30-35 sekunnin vaihtoon, vaikka olen asiaa harjoitellut, aika paljonkin. Ja juu, takapään leveys mitataan muutoin kuin ajoajalla. Nyt en muista miten se ISRA säännöissä menee, muistaakseni minulta mitattiin joskus ajoajalla, ja jouduin ottamaan yhden prikan pois (vanha oli jäänyt laakeriin kiinni ja uusi oli liikaa) ja mittauttamaan uudestaan. Mittahenkilä kyllä tuli viereen, että häntä ei tarttenut etsiä.
Rengastaktiikan kannalta merkitystä voi olla vaikkapa sillä, että toiset renkaat on tehty leveämmiksi tai kapeämmiksi, jotta voidaan reagoida muuttuvaan olosuhteeseen. Sitä ilmeisesti on haettu pois tuolla säännöllä. Hyvä juttu, huono juttu, kukapa tietää?
Katsastetut korit tulee säilyttää parc ferméssä silloin, kun niihin kuuluvalla autolla ei ajeta. Ajon aikana korit ovat saatavilla pit zonen läheisyydessä. Sitä en osaa sanoa, saako korin ottaa ajopaikalle mukaan vai ei. Sitäkään en tiedä, tarviiko korin vaihto keskeyttää, jos tulee stoppi. Oletettavasti koria ei tarvi mittauttaa koska se on alkukatsastuksessa hyväksytty, eikä siihen ole saanut kajota vapaasti. Toinen juttu on, jos korissa on vaikkapa kahdet neulanreiät, joilla voi muuttaa korin olemaan eri tavalla rungossa kiinni.
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Siihen että foorumilla ilmoitetaan käyttöönotosta seuraavaan kilpailuun ei ole minulla osaa eikä arpaa.
Rengasasiaan minulla ei ole mitään lisättävää. En ole todistanut yhtäkään ajonaikaista katsastusta jossa ratavirta ei ole poikki.
Kori on katsastettu alkukatsastuksessa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
pyrtsy kirjoitti: Renkaiden vaihdon jälkeen auton leveys tarkistetaan, maavara on oltava vain alkukatsastuksessa 0,8mm.
Tässähän ei sitten ole suurtakaan järkeä. Kiero ihminen lähtisi kisaan 0,8mm maavaralla ja "rikkinäisillä renkailla" ja vaihdattaisi ne muutman kierroksen jälkeen maavaraltaan suotuisammiksi. Jos en väärin muista, niin EM ja EL luokissa maavara pitää olla renkaanvaihdon jälkeen 1,0mm eli sama kuin startatessa -> sama käytäntö soisi olevan myös muissa luokissa.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
juusos kirjoitti:
pyrtsy kirjoitti: Renkaiden vaihdon jälkeen auton leveys tarkistetaan, maavara on oltava vain alkukatsastuksessa 0,8mm.
Tässähän ei sitten ole suurtakaan järkeä. Kiero ihminen lähtisi kisaan 0,8mm maavaralla ja "rikkinäisillä renkailla" ja vaihdattaisi ne muutman kierroksen jälkeen maavaraltaan suotuisammiksi. Jos en väärin muista, niin EM ja EL luokissa maavara pitää olla renkaanvaihdon jälkeen 1,0mm eli sama kuin startatessa -> sama käytäntö soisi olevan myös muissa luokissa.
Tässä puhutaan nyt SM-luokasta jota em ja el eivät sen enempää kuin virallinen NM:kään.
Kilpailunjohtaja antaa luvan vaihtaa renkaat produn SM-kisassa. Joten hommassa on todellakin järkeä. Eurosarjassa homma on ihan vapaata touhua.
Jos vaihdat 40 minuutin kisassa heti renkaat pienempiin niin et kyllä pääse maaliin niillä joten tuo nyt olisi aivan absurdi temppu tehdä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Voin taata, että tästä on ko. isoissakin kisoissa toisinaan erimielisyyttä

Koskee vain luokkia ES-32, F1-32 ja ES-24 :!:
1. Ensinnäkin varakoreja saa olla vain 1kpl - joka pitää katsastaa, sen ensimmäisen katsastuksen yhteydessä.
2. Varakori on koko ajan "parc fermessä" - joka on sitten erikseen määritelty paikka
- itse olen kaikissa kisoissa "suosinut" sitä pitlanen välittömässä läheisyydessä olevaa "varikkopöytää" tahi sitten pömpelin edustaa, jonka käyttöä voi valvoa "pömpelistä" koko ajan... Tiukasti sääntökirjaa lukien, se paikka voisi olla toisessa huoneessa lukitussa kaapissa :shock:
3. Itse asiassa sen varakorin saa ottaa sitten sieltä "parc fermestä" sitten vasta kun sen tuhonneen korin on laittanut sille samalla laudalle... ( toki sen saa ottaa sieltä hetikin, sen joku huomaa ennen tai myöhemmin - mutta sitä varten on säännöissä olemassa hintalappu

4. Varakorin saapi mukaan semien ja finaalin mekkitauolle - mutta sitä ei ole pakko ottaa mukaan, se voi olla parc fermessä
- jos sen mukaan ottaa, niin tietty - se katsastetaan sitten uudelleen ja varmistetaan että myös alkukatsastusleimat ovat paikoillaan
- kuljettaja on vastuussa siitä että leimat säilynee putsauksen yms.. mutta joskus niistäkin on puhumalla jotkut itsensä selville vesille puhuneet

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.