- Viestejä: 625
- Vastaanotettu kiitos 99
Alue 6 aluesarja
Onko alueellisillä kerhoilla ja klubeilla väkeä ja halukkuutta moiseen toimintaan?
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Pelkkien junnujen varaan ei pystytä aluesarjaa järjestämään, vaan siihen on myös vanhempien ja ainakin osan aktiivikilpailijoista osallistuttava. Mielellään vielä useampaan luokkaan, jotta yleisimmät luokat saadaan järjestettyä. Yhtä luokkaa 8x2min tai 8x3min harva viitsii lähteä kilpailemaan, jos matkoihin menee kolme tuntia alue 6:n sisälläkin.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Suomessa laji tarjoaa hyvät puitteet jos haluaa ajaa ns: huipulla. Täällä on loistavat radat ja paljon kovia kuskeja enkä todellakaan halua ottaa mitään tästä toiminnasta pois. Mutta se tarkoittaa myös silloin sitä että hommaan on lähdettävä tosissaan mukaan. Lajista kuitenkin puuttuu täysin ns alemmat sarjatasot. Jos mukaan haluaa uusia harrastajia ja pitäisi kisaamaan lähteä niin se on suoraan hyppy syvään päähän.
Mä en tiedä millainen harrastetoiminta näillä muilla kaakonkulman kerhoilla/seuroilla on. Mutta hyvät radat ja tilat taitaa kuitenkin kaikilla olla?
Meidän kerholla ei voida ajaa kerhokisoja, koska ei ole riittävästi osallistujia. Aluesarjaa ei voida ajaa, koska ei ole riittävästi osallistujia. Sanoisin että on äärimmäisen hankala koittaa saada uusia harrastajia lajiin mukaan, niin nuoria kuin vanhempia kun ei meillä ole tarjota heille mitään sisältöä. On melkoisen monta kertaa nähty se että kerholle tulee uusi kaveri, sit ne suunnilleen puoli vuotta käy kiertämässä rataa ja lopettaa ajamatta ainuttakaan kisaa. Koska aloitteleville harrastajille ja/tai muuten vain kevyemmin harrastaville harrastajille ei ole sopivaa sisältöä tarjolla?? Kun ei ole kerhosarjaa, ei aluesarjaa, ei harrastesarjaa tai muutakaan puulaaki meininkiä, niin sisältöö jää melko vähäiseksi ellei tähtäin ole vain ja ainoastaan huipulla. Mun mielestä tää laji on jalostunut ammattimaiseksi huippu urheiluksi (missä ei ole mitään pahaa) mut samalla on unohtunut täysin ne ei niin huipulle tähtäävät.
Mä en vain osaa nähdä miten tää paletti olisi tarkoitus tomia ja kehittyä ilman "alempia" sarja tasoja. Mä voin pelata futista puulaakissa ja sählyä firmasarjassa koska se on helppoa, hauskaa ja siihen mun resurssit ja aika riittää. Mut tällä hetkellä tää slottihomma ei sitä vaihtoehtoa tarjoa.
Mä en tiedä olenko mä ainut joka nyt näkee ja kokee tän asian näin, vai onko meitä höntsätason harrastajia enemmänkin?
Mutta ei ole mielekästä, eikä järkeä maksaa 150€ vuodessa siitä että pääsee järjestämään puolen tusinaa ajotapahtumia ja hyvällä onnella voi itse päästä ajamaan 1-2 kisaa.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.
finscale.livejournal.com/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Fakta on se että pitää erottaa, osata erottaa se valtakunnallinen kisa homma vs alueen oma, ehkä ihan vain pelkkä Harraste taso...
Suurin osa nykyisistä aktiiveista 95% tekee töitä valtakunnan tasolla... Ei ne voi tehä kaikkea...
Se joka haluaa Harraste tahi aluetason aktiviteettiä.. Alkaa tekemään töitä sen eteen, ei se sen kummempaa ole...
Meilläkin kuka tahansa voisi Pohojanmaalta/Vaasassa järjestää ko vastaavia kisoja mutta ei näytä olevan ketään halukkaita...
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kaikki eivät näe asiaa kuitenkaan näin, joten siinä on suurin syy aluekilpailujen kuolemaan. Pelkkien junnujen varaan ei pystytä kisoja järjestämään, kun tarvitaan sen verran porukkaa, että on nostajia. Eikä kilpailuja kannata järjestää, jos esimerkiksi 5 EM kuskia ja 5 EL kuskia. Tuolla osallstijamäärällä ei saa edes maksettua radan pesua ja pidotusta, jos jaetaan jotain palkintoja.
Jos minulla olisi joku keino korjata asia, niin olisin tehnyt sen aikoja sitten. Viimeinen ehdotukseni kerholuokan perustamiseksi ei hirveästi kiinnostanut. Ideoita otetaan siis vastaan.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Noh kun ei ole sarjaa mitä ajaa, niin ei niitä uusia harrastajiakaan sitten kovinkaan helposti mukaan saada. Ja kun ei ole juurikaan ajettavaa, niin sitten katoaa ne loputkin höntsä harrastajat. Ja ne kun häviää (en tiedä miten muualla) niin Kotkassa päädytään äkkiä siihen tilanteeseen että rata pistetään palasiksi paikkaan X kun vuokrat kaatuu päälle.
Toisinsanoen ei tuo homma täällä pyöri pelkkien huippukuskien toimesta, vaan kyllä tosikuskit ja höntsäkuskit on riippuvaisia toisistaan.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Nyt on ollut monessa kisassa lattiamajoitustakin tarjolla.
Lajissa kun lajissa kun lähtee kisareissuun tuppaa ne päivät olemaan pitkiä.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Siinä ohella kun aluesarjaa kaivetaan takaisin niin kannattaa myös välittää realistista mielikuvaa eurosarjan kisoista. Yleensä se pieni jännitys on ihan tervettä ja kuuluu vain asiaan.
Minusta aina on otettu junnuluokissa hyvin huomioon kaikentasoiset kisaajat, jopa ne ensikertalaiset. Erämäärät näissä pyörii yhden vajaan ja kahden vajaan välillä joten tilaa todellakin olisi.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Matalan kynnyksen toimintaa kannattaa järjestää. Nykyaika on taitoa tai osaamista vaativien harrasteiden kannalta haastavaa, koska pienet ja isommat ruudut ovat aina läsnä ja niiden kautta näkee ja kuulee kaikkea kivaa. Minulle on jäänyt nuoremmasta polvesta vähän sellainen kuva, että kaikki tarvii saada heti. Muistan hyvin eräässä kisassa kun juniorin (en tuntenut kuka) auto ei oikein toiminut. Kysyin että mistä vois johtua ja voistaskos tehdä jotakin? Ei niin paljon jaksanut häntä kiinnostaa, että olis lähdetty selvittämään. Huoneessa oli mekkauskokemusta noin 100 kisavuoden verran läsnä, MM-tasolta asti, ja olis se apu löytynyt. Nenä vaan ei irronnut siitä puhelimen ruudulla pyörineestä pelistä. Kaikkia ei voi auttaa.
Mitä aikoinaan olin kerhojen pitämisen kanssa tekemisissä, niin silloin menestyvä konsepti sisälsi muutakin kuin se, että kerhonohjaaja tulee avaamaan ovet ja saa vapaasti ajaa. Olen aina kannattanut tekniikkajuttujen, ohjatun ajoharjoittelun, pienimuotoista kerhokisojen ym. järkkäämistä. Oletukseni on, että kerholle on mukavampi tulla, kun on jotakin järjestettyä aktiviteettiä. Jos kerholaiselle jää sellainen kuva, että hänen tekemisensä eivät ohjaajaa kiinnosta, ei häntäkään sitten ehkä jaksa kiinnostaa.
Aika monta kerhoiltaa vetäneenä tiedän myös, että tuo vaatii vähän vaivaa ohjaajalta. Iso hatunnosto niille, ketkä sitä ovat jaksaneet tehdä, ja toivottavasti jaksavat tehdä jatkossakin. Olen muutamaan otteeseen luvannut tulla mukaan järjestämään, jos saadaan aikaan koulutusta kerhonohjaajille. Sellaiselle ei toistaiseksi ole niin paljoa ollut kysyntää, että tapahtumaa oltasiin saatu aikaseksi. Tarjous on edelleen voimassa.
Kauan sitten Mäntyharjun ja Mikkelin kerhojen välillä ajettiin MiTPA -PHT -sarjaa, 4 osakilpailua vuodessa, vuoroin vieraissa. Koska välimatkaa oli vain noin 50 km, kisat ajettiin kerhoiltoina. Systeemi oli huiman toimiva, ja kansallisestikin sarjan taso oli aikas hyvä. Näiden järkkäämisessä on vaivaa, ja voihan tuo olla, ettei nykyjään enää vakuutusteknisesti edes onnistuisi (lähtökohta kun nykyjään tuntuu olevan, ettei mikään ole sen rähmäkäpälän oma syy, vaan esmes kolvin valmistajan, joka ei ole estänyt sormen työntämsitä kuumaan terään)
Itte olen koittanut ehtiä paikalle kerho- ja aluekisoihin, ne on mukavia ja useimmiten aika kiireettömiä tapahtumia. Niiden järjestämienn vaan ei onnistu, jos ei ole harrastajia. Jos ei ruohonjuuritasolla ole harrastajia, niin ei niitä ylemmäskään päädy. Eurosarjan kisat voivat olla monelle kynnys myös siksi, että ne ehkä ovat kaukana, eivätkä vanhemmat ehkä pääse lähtemään mukaan. Myös tapahtumien järjestämisen kanssa tuntuu joskus olevan haasteita, lähinnä löytää ne tekijät.
Nyt kun monin paikoin ei kerhotoimintaa ole voitu järjestää, voi olla haasteita saada nuoria mukaan. Toivottavasti jatkossa asia on paremmin.
En täysin tyrmäisi Tomin ehdotusta kerholuokasta, sillä yksinkertaisuus ja tasaisuus ovat valtteja. Siitä, sopiiko uusi PR-24 kaikille, olen eri mieltä. Se on toisen tarinan aihe se. Jos aluekisoja saadaan aikaan, ainakin yritän ehtiä paikalle.
Toivottavasti tulevaisuudessa ajetaan ahkerasti kilpaa, sillä meillä alkaa olla kisakelpoisia ratoja aikas monta!
-eemeli-
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Ja jos nyt jotain alueellista puulaakia ajettais, siis ihan prioriteetillä että kuhan on kivaa ja kaikki voi ajaa. Niin mä ajattaisin EM autoilla. Se on helppo ja halpa ja halutessasi voit ostaa ajovalmiin auton ja se tukisi samalla niitä EM kuskien kehitystä.
Ja sellainen auto on mielestäni aika helppo myydä maallikolle. Muutama treenikisa ja nälkä kasvaa syödessä. Sit ruvetaankin pohtimaan että mitenkäs autosta saa paremman. Ja sillä autolla voi hyvin aloittaa harrastuksen niin junnu kun ihan aikuinenkin. Se on sitä ”puulaaki” harrastamista.
Jos aluesarjasta puhuttais, niin mä ajattaisin ensin EM alle ja yli 12v sarjan. Ja loput luokat sen mukaan jos vain osallistujia on.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Yritetään siis selviytyä, vaikka eletään haasteellisia aikoja. Tämä siis koskee lähinnä Kotkan tilannetta, kun muilla kerhoilla ei ole onneksi juurikaan tulostavoitteita.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
Vallitsevan tilanteen johdosta kun ei voida järjestää Eurosarjakilpailuja. Kun tilanne vähän helpottaa on hyvää aikaa järjestää pieniä kerhokisoja missä on mukana vain vähän kuljettajia. Me ajettiin jo syksyllä sellaisia ja jatketaan keväälläkin kun tilanne pikkaisen viellä paranee. Niihin voi saada myös kisakuskeja mukaan kun hekin haluavat vähän kisatoimintaa.
t. SRC järjestää
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.