- Vastaanotettu kiitos 126
Fassin liimaaminen
16.04.2012 17:59 #18288
: tp
Fassin liimaaminen kirjoittanut tp
Onko Suomessa kukaan kokeillut fassin liimaamista ? Ruuvittomista rattaista ja liiimoista juttua OWH:n foorumilla:
www.slotcartalk.com/slotcartalk/ ... 6&page=164
www.slotcartalk.com/slotcartalk/ ... 6&page=165
www.slotcartalk.com/slotcartalk/ ... 6&page=164
www.slotcartalk.com/slotcartalk/ ... 6&page=165
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
17.04.2012 05:24 #18293
: Yly
On !
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Re: Fassin liimaaminen
tp kirjoitti: Onko Suomessa kukaan kokeillut fassin liimaamista ?
On !
17.04.2012 05:56 #18295
: JariL
Vastaus käyttäjältä JariL aiheessa Re: Fassin liimaaminen
Oliskos mahdollista saada lisätietoa?
Pysyikö kiinni ja minkälaisella liimalla olet liimaillut?
Pysyikö kiinni ja minkälaisella liimalla olet liimaillut?
17.04.2012 07:55 #18297
: eemeli
Hep.
Kyllä pysyy. Tein sellasenkin patentin, jossa oli fassi ja rengas liimattu yhteen, ja se sitten yhdellä ruuvilla kiinni.
Valmiiksi mietittynä on ratkaisu, jossa fassin lisäksi myös fassin puolen vanne tulee liimala kiinni.
Huomattava asia on se, että alumiini on vähän huonoa liimattavaa. Sovituksen pitää myös olla hyvä, jos reikä on liian suuri, jää liimaa liian paksulti, ja saumasta tulee heikko.
Myös lämpösovite olis vekkuli. Vanhempi kaarti muistanee, miksi se ei eräiden muuten oikein hyvien rattahien kanssa ole toimiva ratkaisu.
-eemeli-
Kyllä pysyy. Tein sellasenkin patentin, jossa oli fassi ja rengas liimattu yhteen, ja se sitten yhdellä ruuvilla kiinni.
Valmiiksi mietittynä on ratkaisu, jossa fassin lisäksi myös fassin puolen vanne tulee liimala kiinni.
Huomattava asia on se, että alumiini on vähän huonoa liimattavaa. Sovituksen pitää myös olla hyvä, jos reikä on liian suuri, jää liimaa liian paksulti, ja saumasta tulee heikko.
Myös lämpösovite olis vekkuli. Vanhempi kaarti muistanee, miksi se ei eräiden muuten oikein hyvien rattahien kanssa ole toimiva ratkaisu.
-eemeli-
18.04.2012 04:26 #18313
: Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Re: Fassin liimaaminen
Uhu epoksilla.
Pieniä viiltoja laikalla akseliin.
Huolellinen rasvan poisto.
Liimaa pyöritellään akselin faasin väliin, siten, että sitä varmasti tasaisesti jokapuolella.
Uuniin 180 c
Itse en käytä kisassa, vain aika-ajossa.
Pieniä viiltoja laikalla akseliin.
Huolellinen rasvan poisto.
Liimaa pyöritellään akselin faasin väliin, siten, että sitä varmasti tasaisesti jokapuolella.
Uuniin 180 c
Itse en käytä kisassa, vain aika-ajossa.
18.04.2012 05:26 #18314
: krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Re: Fassin liimaaminen
Aika-ajotakapäitä olen aikanaan paljonkin liimaillut, käytin Kofordin liimaa (magneettiliima) ja uuniin, oliko sekin 180 deg C, liiman ohjeen mukaan. Rattaat kestää kyllä tuon, jotain rattaita on tullut vastaan jotka on sulaneet olemattomiin mutta se on ollut poikkeus. En sitten tiedä josko muovi kärsii tästä, alempi lämpötila olis varmaan hyvä, pitäis selvittää mikä liima ja paistoaika on sopiva.
Ensin akselin karhennus timanttiviilalla, samoin fassin reiän sisäpinnan karhennus/ naarmutus samanlaisella (kevyesti ettei väljisty). Pesu asetonilla, sitten liimaa molempiin pintoihin ja ratas paikalleen. Ruuvin reikään liimaa, sitten vielä ruuvi paikalleen niin varmasti pusertaa liimaa joka rakoon. Ruuvi pois ja vielä liimaa reikään. Uunituksen jälkeen sorvannut navan pois. Aika hyvin ovat kestäneet aika-ajoja.
Sporttiin ja siipiautokisaan olen liimaillut takapäitä myös, mutta olen jättänyt ruuvin paikalleen enkä ole jaksanut sorvata napaa pois
. Tästäkin saa kyllä hyötyä, sillä kun vetää rattaan liimalla kiinni, ei ruuvia tarvitse kiristää, mikä tekee sen että akseli ei mene kieroon ja ratas pysyy myös keskisenä eli ratasvälykset tulee paremmin kohdalleen. Sorvauksella sitten saadaan vielä painoa pois ja ruuvin poisjättämisellä se balanssi paranee, mutta jos liimaus ei ole hyvä niin hajoamisriski on tietty olemassa. Moni ajaa sorvatuilla eli ilmeisesti hyvin tehtynä pitäisi kyllä kestää.
Ensin akselin karhennus timanttiviilalla, samoin fassin reiän sisäpinnan karhennus/ naarmutus samanlaisella (kevyesti ettei väljisty). Pesu asetonilla, sitten liimaa molempiin pintoihin ja ratas paikalleen. Ruuvin reikään liimaa, sitten vielä ruuvi paikalleen niin varmasti pusertaa liimaa joka rakoon. Ruuvi pois ja vielä liimaa reikään. Uunituksen jälkeen sorvannut navan pois. Aika hyvin ovat kestäneet aika-ajoja.
Sporttiin ja siipiautokisaan olen liimaillut takapäitä myös, mutta olen jättänyt ruuvin paikalleen enkä ole jaksanut sorvata napaa pois
Sivu luotiin ajassa: 0.397 sekuntia