Powereita slottikäyttöön + Wellerin 24V tarpeet

Lisää
15.10.2014 06:43 #25360 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa Powereita slottikäyttöön
mä hommasin tommosen pikkupowerin Welleriä varten... makso Vaasan ellukeskukses hiukka yli 20€"?"

aika pieni ja kevyt paketti...

Liitetiedostot:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.10.2014 07:00 #25362 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Powereita slottikäyttöön

Tumppi kirjoitti: mä hommasin tommosen pikkupowerin Welleriä varten... makso Vaasan ellukeskukses hiukka yli 20€"?"

VAU !

Aika hieno !

Paljonko painaa johtojen kanssa ?

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Lisää
15.10.2014 12:48 #25363 : Tumppi

Yly kirjoitti:

Tumppi kirjoitti: mä hommasin tommosen pikkupowerin Welleriä varten... makso Vaasan ellukeskukses hiukka yli 20€"?"

...

VAU !

Aika hieno !

Paljonko painaa johtojen kanssa ?

Toi kertoo about 300grammaa...
www.elfaelektroniikka.fi/elfa3~fi_fi/elf...item=69-798-37&toc=0 '

Lisää
15.10.2014 13:34 #25365 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Powereita slottikäyttöön
Nyt heräsi mielenkiinto! Mulla on lähes samanalainen virtalähde. Ostettu Hesan Clas Ohlsonilta joskus v.2003-04. Olen käyttänyt sitä rengassorvin pyöritykseen ja mosien sisäänajoon. Mulla jännite on säädettävissä (1 V portain). Max. jännite 24 V jolloin se antaa 2,7 A. Tuota voisi siis käyttää Wellerin kolvin virtalähteenä? Paljonko on kolville syötettävä jännite (rajat)? Miten kolvi kytketään tuohon? Kolvin piuhassa mulla viisi napaa. Wellerini ostin Tumpilta aikoinaan, Hyvin on pelittänyt...

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Lisää
15.10.2014 14:43 #25367 : Yly
Siis vaikka olen kuunnellut AC/DC nimistä laulu-ja soitin yhtyettä jo vuosikymmeniä, niin en ikinä muista, onko tuo nyt tasa vai vaihtovirtaa ?

Wellerille PITÄÄ OLLA vaihtosähköä !!

Kaitsulla on 100% varmasti tasasähköä, mutta kuinkas Tumpilla ?

Lisää
15.10.2014 15:25 #25368 : Kaitsu
Tasasähkön merkki tuossa Tumpin powerissa on output-puolelle merkitty.

-kaitsu

Lisää
15.10.2014 16:19 #25369 : Yly
Minulle on kerrottu, että Welleriä ei saa käyttää tasasähköllä....

En aio kokeilla, koska noi juottimet on nykyään sikakalliita

Toisin, kuin edellä mainittu laulu- ja soitin yhtye lupaa:

Lisää
15.10.2014 17:50 #25373 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Powereita slottikäyttöön
Hep.

Kas vaihtovirtasen tapauksessa valokaari katkeaa aina jatkon nollakohdassa, kun jännite muutaman nanosekunnin loistaa poissaolollaan. Tästä on Wellerin Magnastatille (vanhalle naksuttimelle, joka on edelleen paras kolvi mitä oon käyttänyt) silleen kiusaa, että termostaatin kontaktit tuppaa palamaan ajan kanssa pilalle. Tää koskee sitä kolmepiikkisellä liittimellä olevaa WTCP- sarjaa. PT-E9 kärjellä on muuten mukava juottaa pintaliitosvastuksia, kun ei tartte sitä toista päätä juottaa erikseen, kun se sulaa siinä samalla kiinni...

Nupista säädettävä (joka ei kuumene kuin noin 450 asteiseksi) elikkä viisijohtoinen verme on sitten asia erikseen. Sen säätösysteemi ei toimi tasajännitteellä (jos siis vapauttaa piirikortin muovisista kahleistaan ja aikoo käyttää pelkkää säätöä jonkun muun virtalähteen kuin muuntajan kanssa). Säädön toteuttavana kivenä kun on triakki taikka tyristori, joka pelittää vaan vaihtovirralla. Jos rakentaisi kokonaan uusiksi tuon säätöpuolen (pic/arduino/tms) niin kyllä tuon säädön saisi toimimaan tasavirtasellakin.

5-piikkisen kolviosan varmaan voipi saada toimimaan tasavirtasella, jos arvaa oikein, mitkä piikit on vastukselle menevien narujen jatkona. Tosin lämpötila on sitten sitä mitä sattuu tulemaan, todennäkösesti enemmän kuin tulet tarvimaan. Säästyy hiiliä kämpän lämmityksessä? =)

-eemeli-

Lisää
15.10.2014 17:57 #25374 : Tumppi
No problem. johto vedetty poikki ja liitetty siihen wellerin plugi. lämpee ihan normisti ja homma toimii!

Jos vaasan ellukeskuksesta tommonen lykätään mukaan ja sanotaan että se toimii Wellerin ko. kahvan kanssa, niin mulle asia on pihvi. Käytetään niin kauan kuin toimii ja jos se jotain hajottaa mennään sitten sinne tiskille takas...

Lisää
15.10.2014 18:48 #25377 : Kaitsu
Moniko piikkinen Welleri Tumpilla on? Minua kiinnostaisi kovasti siirtyä tämän virtalähteen käyttöön, sillä pakki kevensi melkoisesti jos pääsisi Wellerin omasta lähteestä eroon...

-kaitsu

Lisää
15.10.2014 18:59 #25378 : leksa
Vastaus käyttäjältä leksa aiheessa Powereita slottikäyttöön
Käsittääkseni vastuskuormalla ei merkkaa mitään onko kyseessä ac taikka dc, kunhan molemmilla jännitteen tehollisarvo on 24V. t. LP

Lisää
15.10.2014 19:15 #25379 : Tumppi

Kaitsu kirjoitti: Moniko piikkinen Welleri Tumpilla on? Minua kiinnostaisi kovasti siirtyä tämän virtalähteen käyttöön, sillä pakki kevensi melkoisesti jos pääsisi Wellerin omasta lähteestä eroon...

-kaitsu

se on toi kolme piikkinen, mikä lie tcp juttu... powerista tulee kaksi piuhaa + ja -, ne kytketään ton kolvin plugiin siniseen ja ruskeaan, kolvissa oleva valkea jääpi ilman leikkikaveria...

Lisää
16.10.2014 04:22 #25384 : NikoS
Vastaus käyttäjältä NikoS aiheessa Powereita slottikäyttöön
Sellasta huhua olen kuullut että tasajännitteellä se magnastatin termostaatti ei olis kovin pitkäikäinen...

Lisää
16.10.2014 04:49 - 16.10.2014 05:10 #25385 : Yly

NikoS kirjoitti: Sellasta huhua olen kuullut että tasajännitteellä se magnastatin termostaatti ei olis kovin pitkäikäinen...

Näin minulle muuan Leo on kertonut.

Kun Leo sanoo jotain, minä uskon !

Ugh !

Viimeksi muokattu: 16.10.2014 05:10 Yly.

Lisää
16.10.2014 05:09 - 16.10.2014 05:20 #25386 : Yly

eemeli kirjoitti: Hep.

Kas vaihtovirtasen tapauksessa valokaari katkeaa aina jatkon nollakohdassa, kun jännite muutaman nanosekunnin loistaa poissaolollaan. Tästä on Wellerin Magnastatille (vanhalle naksuttimelle, joka on edelleen paras kolvi mitä oon käyttänyt) silleen kiusaa, että termostaatin kontaktit tuppaa palamaan ajan kanssa pilalle. Tää koskee sitä kolmepiikkisellä liittimellä olevaa WTCP- sarjaa. -eemeli-

On ne kyllä aika tyhmiä siellä Wellerillä, kuin laittaavat kolvinsa maailmalle vaihtosähkömuuntajalla, jos tasasähkö olisi parempi heidän juottimelleen ?????

Väitän myös, että kärjet eivät hakkaa kolvin sisällä 50-60 hertsin taajuudella auki ja kiinni !

Sen nimittäin kuulisi, jos näin kävisi.....

Kärjet toimivat sen magneetin ohjaamana.

Viimeksi muokattu: 16.10.2014 05:20 Yly.

Sivu luotiin ajassa: 0.319 sekuntia