i Racing SM kisat

Lisää
06.08.2017 14:42 #35778 : Taiska
i Racing SM kisat kirjoittanut Taiska
areena.yle.fi/1-4194047

Sattuiko kukaan katsomaan iRacingin SM kisoja? Itse tuli vähä seurailtua. Ja pakko sanoa että onhan nuo autopelit kehittynny varsin kovasti. Kyllähän siinä aika tarkkaa ja kilpailullista ajolinjaa ajeltiin ja pienillä eroilla. Kyllähän siinäkin ihan jännät kisat saa aikaiseksi.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.08.2017 16:03 - 06.08.2017 16:04 #35779 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa i Racing SM kisat
Ei tule seurattua.
MIELESTÄNI videopelit ovat pahin uhka kaikelle oikealle harrastamiselle.

Järkytykseni oli suuri AKK:n mitalligaalassa, kun siellä palkittiin autopelien pelaajia ?!?!?!?

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 06.08.2017 16:04 Yly.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.08.2017 16:16 #35780 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
määrittele "OIKEA" harrastaminen ?

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.08.2017 17:09 #35781 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa i Racing SM kisat
hmmm... ei tule seurattua itekään, vaikkakin itse olen aikanaan paljonkin pelannut tietokoneella nimen omaan autourheilu pelejä, vuodesta miekka ja jotain ja aikanaan vesi kielellä odottanut Grammondin uusinta GP ja sen jälkeen aina uusimpia F1 pelejä, pl viimeset viisi vuotta.
Aikanaan Vantaalla (6vee sitten "?") jopa tein ihan oman päheen kiinteän simulaattorin, silloin Motonetissä ostettuun perusaihioon..

Tietsikkapelaaminen joo, maailmalla ja Suomessakin näkyy olevan ihan ammatikseen, kovia rahoja tienaavia hemmoja ko. alalla, joten lienee ammatti ja sen kautta vakavasti otettava harrastemoodi. Kuten kaikissa harrasteissa myös tietsikkajutuissa on aina ne hyvät ja huonot puolet, ja meidän vanhempien vastuulla on ainakin nuorempia seurata ettei ns. mopo karkaa käsistä.

Se mitä tulee sitten iRacingiin ja AKK:hon, niin luulenpa että MEIDÄN pienoisautoilijoiden on syytä pitää suu supussa ja olla kritisoimatta sitä että moinen laji on otettu myös AKK:n alaisuuteen! Lienee itsestään selvyys että aikanaan jo PA:n tulo osaksi AKK:ta isojen autojen harraste- ja kilpaurheiluun on ollut heille iso hämmästyksen ja vähättelyn aihe, varmaan on sitä vielä joillekin, mutta paikka on ansaittu ja ylpeänä mukana ollaan. Joten eiköhän iRacingillekin se paikka meidän perheessä AKK:ssa ole!
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.08.2017 17:23 #35782 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
Itse on tuota virtuaalirattia pyöritellyt vuodesta 1998. Ja 3 erilaista kuppipenkkiversiota olen ehtinyt omistaa. Mut tän hetkinen elämäntilanne ei tuota virtuaaliautoilua salli siinämäärin mitä tahtoisin. Mutta hetki kun tilanne sallii niin kyllä se on radoille palattava. Ja noista Tumpin mainitsemista Grammondin peleistä kyllä itselläni tuo GP2 on ylivoimaisesti eniten tahkottu peli. Myöhempinä vuosina GTR2 oli. (ja on edelleen) todella miellyttävä peli jota tuli jotain vuosia sitten Pyryn kanssa ajettua aika intohimoisesti.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
06.08.2017 20:39 #35783 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa i Racing SM kisat
On kyllä jäänyt laji seuraamatta. Sen olen tiedostanut, että AKK on lajin siipiensä alle ottanut. Ilmeisesti myös FIA? Jotain juttuja olen lukenut, että jotkut pelaajat ovat kyenneet hämmästyttävän koviin kierrosaikoihin oikeiden kilpa-autojen puikoissa vailla mitään autourheilukokemusta. Tästä tietysti herää kysymys, että saisiko pienoisautotaustalla mitään aikaan oikean 1:1 kilpa-auton puikoissa? :D

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.08.2017 07:34 #35784 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
Pleikkarin Gran Turismo pelisarja joka on kaikkea muuta kuin simulaattori. Niin he järjestivät jotain vuosia sitten GT Driven academy kilpailun jossa pelissä hyvin pärjänneet saivat mahdollisuudet ajaa oikeaa Nissanin rata-autoa oikeissa autokisoissa. Ja en muista nyt tarkkaa aikaa mutta sanotaan että alle 2 vuotta, niin tämän pelikilpailun voittaja voitti myös oikean autokilpailun.

en.wikipedia.org/wiki/GT_Academy

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.08.2017 09:38 #35786 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa i Racing SM kisat
Vaikuttaa siis siltä, että pelihommat tukevat varsin hyvin autourheilu-urasta haaveilevia.

Siitä mä olen kyllä lähes satavarma, että koskaan ei tulla kehittämään simulaattoria jolla treenaamalla voisi voittaa moottoripyöräkilpailun ;)

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.08.2017 13:27 #35802 : VilleJJR
Vastaus käyttäjältä VilleJJR aiheessa i Racing SM kisat
Ei tullut lähetystä seurattua mutta löytyyhän tuo Areenan puolelta Assembly tallenteiden joukosta.

Täällä ei ihmisillä tunnu olevan käsitystä kuinka relevanttia hommaa tuo simuajaminen (puhun nyt iRacingistä) on 1:1 autoilijoille. Erittäin monella kilpa-ajajalla on simutaustaa nykyään. Esimerkkinä nyt vaikka juuri äskettäin ensimmäisen F1 testinsä ajanut Lando Norris, sekä GT puolelta Porsche Supercup luokan mestari ja Nyrbugringin 24h ajon voittanut Nicki Thiim. GT puolella näitä on paljon muitakin.

Monet Racing Academyt tarjoavat iRacing mestareille koeajomahdollisuuksia ja siinä mielessä AKK:llekin simuttajat ovat varmasti paljon relevantimpi viiteryhmä kuin ura-autoilijat. Itsekin olen oppinut simuilun kautta paljon enemmän 1:1 autoilusta kuin ura-autoilun kautta.

Annetaan jokaisen harrastaa haluamallaan tavalla eikä sorruta kateuteen taikka katkeruuteen.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, Kaitsu, Tuho Polttaja, Taiska, JariL

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.08.2017 03:49 - 10.08.2017 04:46 #35808 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa i Racing SM kisat
Jokainen saa harrastaa mitä haluaa.

MIELESTÄNI myös jokaisella saa olla oma mielipide.

Osaltani jätän asian tähän ja toivon, että jatkossa muutamia harrastajia riittää pelien äärestä, myös pienoisautokerhoille !

Anteeksi !

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Viimeksi muokattu: 10.08.2017 04:46 Yly.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.08.2017 07:29 #35809 : Tumppi
Vastaus käyttäjältä Tumppi aiheessa i Racing SM kisat

Kaitsu kirjoitti: ...
...
Sen olen tiedostanut, että AKK on lajin siipiensä alle ottanut. Ilmeisesti myös FIA? ...
...
:D

VilleJJR kirjoitti: ...
Monet Racing Academyt tarjoavat iRacing mestareille koeajomahdollisuuksia ja siinä mielessä AKK:llekin simuttajat ovat varmasti paljon relevantimpi viiteryhmä kuin ura-autoilijat. Itsekin olen oppinut simuilun kautta paljon enemmän 1:1 autoilusta kuin ura-autoilun kautta.

...


Juurikin näin, lähempänä se "simuttaminen" on sitä "oikeaa" Autourheilua ja erittäin suuri rooli kaikissa 1:1 luokissa sillä on. Näyttää se tulevan pikku hiljaa enempi ja enempi mahdolliseksi noissa autokoulu asioissakin, mm. pimeän ajon voi suorittaa jo kokonaan sille "valtuutetussa" autokoulussa.

Vielä Kaitsun pointti, että liekö myös FIA laji ? En ole asiaa tarkistanut, mutta varmaan se sinne ennemmin menee kuin esmeks pienoisautoilu - jolla ei ole siis mitään tekemistä koko FIA:n kanssa, olkoon sitten R/C tai SlotRacing kyseessä...

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.08.2017 09:29 #35810 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa i Racing SM kisat
Ei mitään hajua onko FIA:n hommia. Mä vain luin joskus jostain kv-simutouhuista. Ehkä se oli tuo Taiskan mainitsema 'GT Driven academy kilpailu'. Itse en pelihommista mitään tiedä (jäi jonnekin ysärille pelailut). Aattelin vaan kun on tää simuilu niin isoa ja FIA:llakin on kilpa-autoilun ohella paljon myös siviilipuolen juttuja.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.08.2017 12:36 #35814 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
En tiedä minkä tahon alaisuudessa maailamma noita virtuaali kisoja ajetaan mut tässä juttu parin vuoden takaa ja tässä puhutaan MM sarjasta.

www.is.fi/digitoday/esports/art-2000000962881.html

Toinen mielenkiintoinen tapahtuma on viime vuodelta jossa virtuaali kuskit kisasivat Formula-E kuljettajia vastaan. Ja jo nyt on käynty selväksi että näissä E urheilukisoissa sponsorit tuntuu olevan isossa roolissa joka näkyy myös palkinnoissa.

www.is.fi/digitoday/esports/art-2000004420529.html

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.08.2017 12:40 - 10.08.2017 12:42 #35815 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa i Racing SM kisat
Ja Yly hei. Eiköhän meistä jokainen tee työtä tahollansa että niitä harrastajia on nyt ja jatkossakin pienoisautoilun parissa ?? =)
kaupunkilehtiankkuri.fi/Uutiset/?news_id=6263

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/
Viimeksi muokattu: 10.08.2017 12:42 Taiska.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
10.08.2017 13:14 #35816 : Tuho Polttaja
Vastaus käyttäjältä Tuho Polttaja aiheessa i Racing SM kisat
Kun simulaattorikilpailemista ja PSA:ta vertailee keskenään, käy ilmi että niillä on keskenään jokseenkin erilainen sisältö ja tavoitteet. Kummassakin kilpaillaan voitosta, kilpailuvälineitä voi kutsua riittävästi määritelmää laventamalla autoiksi ja hintataso on vähävaraisemmankin harrastajan saavutettavissa mutta siihen yhtäläisyydet jäävät. Simulaattorivehkeillä leikitään oikeilla vehkeillä ajamista kun taas PSA-vehkeillä ajetaan oikeilla leikkivehkeillä. Kummatkin harrastukset kehittävät hyvin erilaisia asioita.

Simulaattoriajamisessa kysymys on mahdollisimman hyvin matkia oikeaa 1:1 autoilla tapahtuvaa kilpa-ajamista kustannustasoltaan helposti saavutettavissa olevalla panostuksella. Simulaattorin avulla voi tutustua ratoihin, oppii ajamaan mahdollisimman nopeasti (ajolinjat, rataprofiilit ym.) ja myös tunnistamaan mm. ohjauskulmien, välitysten ym. attribuuttien vaikutuksen ajoneuvon käyttäytymiseen. Ehkä joku oppii PC-tekniikkaakin sopivaa tietokonekokoonpanoa tarkoitusta varten rakentaessaan.

PSA-vehkeiden kanssa kysymys on vaihtelevissa määrin (Siipiautot vs. malliautot) matkia oikeaa 1:1 autoilla tapahtuvaa kilpa-ajamista kooltaan helpommin toteutettavassa muodossa fyysisesti olemassa olevilla kulkineilla. Siipiautojen tapauksessa aletaan mennä jo sen verran kauas 1:1 auton ajamisesta, että tyylisuunnan harrastaminen voi aiheuttaa keskustelua ulkopuolisen silmin touhun järkevyydestä ja liittymisestä autoiluun - tosin ainakin se on allekirjoittaneelle kilpailun tiimellyksessä ajoittain aivan helvetin hauskaa! PSA-harrastuksen sivutuotteena oppii kädentaitoja, erilaisten käsityökalujen käyttämistä, kaluston rakentamista ja pienoissähköauton ajamista. Lajissa ajamisella ei ole juuri mitään tekemistä oikean auton ajamisen opettelun kanssa muuta kuin että jos ajat liian kovaa etenee kulkine kurvissa tangentin suuntaan.

Ei näitä lajeja kannata pistää keskenään paremmuusjärjestykseen erilaisuutensa vuoksi. Ovat kuitenkin yhtä lailla harrastajaansa kehittäviä lajeja molemmat. Riippuu ihan henkilökohtaisista mielihaluista, kumpi laji sattuu kiinnostamaan enemmän ja kumpien taitojen oppiminen kiinnostaa enemmän. Itse olen tyytyväinen siihen, että kumpikin laji on olemassa ja taloudellisista näkökulmista katsottuna melkein kaikkien Suomalaisten saavutettavissa. Se ei varmaan ole Ylyltä pois jos joku ajelee simulaattorikisoja ja veikkaan, ettei Greger Huttu menetä mitään jos joku ajelee ura-autoilla.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, Kaitsu, krp, Taiska, pyrtsy, JariL, Ari Niemelä

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.262 sekuntia