R.I.P Leo Kinnunen

Lisää
26.07.2017 18:41 #35732 : Yly
R.I.P Leo Kinnunen kirjoittanut Yly
Yksi suurimmista suomalaisista on poissa :-(

En ehtinyt tavata.....

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.07.2017 19:53 #35733 : zipper
Vastaus käyttäjältä zipper aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
RIP - onneksi sentään olin Keimolassa 1972. Oli varsin ylivoimainen.

zipper

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
26.07.2017 21:18 - 27.07.2017 12:19 #35735 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
R.I.P. Suomen paras all-rounder autourheilija kautta aikain. Ikuiseksi arvoitukseksi jäi mihin olisi päässyt kilpailukykyisellä F1-autolla.

Edit 27.7.2017. Pakko kirjoittaa tarinaa siitä kuinka Leo Kinnunen ja Porschet liippasivat omaa lapsuutta. Nyt nousee muistot pintaan.

Kinnusen huippuvuosina olin vielä sen verran nuori, että muistot moottoriurheilukentästä ovat aikas hatarat. Parhaiten on jäänyt mieleen eräällä lapsuuden kaverilla ollut isokokoinen (about 1/12 ?) muovinen Gulf Porsche 917. Se oli hieno peli. Ymmärtääkseni niitä jaettiin/myytiin Gulf-huoltoasemilla siihen aikaan kun "Lexa" Pedron kanssa Porschelle valmistajien maailmanmestaruutta ajoivat. Lienee melkoisia keräilyharvinaisuuksia nykyään?

Sitten päästäänkin vuodeen -75 jolloin meikäläisen kipinä moottoriurheiluun toden teolla heräsi. Tuolloin Hellas julkaisi moottoriurheiluaiheisen 'Grand Prix Jenkki' purkkakeräilykorttisarjan. Kortteja kerättiin ja vaihdeltiin kavereiden kanssa kauhealla innolla ja voi sitä riemua kun sain sarjan kansion kerättyä täyteen. Tuo täysi albumi on edelleen tallessa sivut repaleiseksi selattuna ja omilla merkinnöillä täydennettynä. Sarjan Formula 1 -kuskeissa on oli mukana myös Leo Kinnunen 1100-hevosvoimaisella Turbo-Porschellaan. F1-autoista poikkeava hurja proto + Lexan saavutukset luetteloituna tekivät natiaiseen melkoisen vaikutuksen.

Hurjia Interserie (ja Can Am) Porscheja saimme sitten ihailla myös mm. "Kuuma Sarja" autopelikorteissa joita välituntisin ala-asteella usein pelasimme. Mukana noissa korteissa oli myös AAW-teamin Porschet. Nuo kortitkin ovat yhä tallessa.

Samoihin aikoihin meillä Kaukajärven muksuilla oli myös mielenkiintoinen kesäharrastus. Nuohosimme lähiön jätepaperilaatikoita läpi ja systemaattisesti keräsimme mielenkiintoisia lehtiä talteen. Mulla ne lehdet olivat Vauhdin Maailma ja Tekniikan Maailma. (Äiti ei välttämättä tästä harrastuksesta tykännyt; mulla oli vinttikomerossa valtava pahvilaatikollinen noita lehtiä tilaa viemässä). Työ tuotti tulosta ja jossain vaiheessa mulla oli varsin kattavat kokoelmat 70-luvun alun VM vuosikertoja. Näistä sitten postuumisti lueskelin kiinnostuneesti mm. urheiluautojen MM-sarjan tuloksia ja kisaselostuksia. Ja Lexan saavutukset tulivat sieltäkin tutuiksi.

Autorataharrastuksen myötä Inteserie Porschet tulivat entistä tutummiksi. Fleischmann julkaisi mallin Lexan ajamasta AAW Porschesta ja näitä näkyi jokunen Kaukajärven PSA-kerholla kun toiminta siellä syksyllä -76 alkoi.

70-luvun loppua kohden Lexan kansainvälinen ura-alkoi hiipua. Ei niinkään ajotaidoista vaan kenties manageroinnista tms. seikoista johtuen. Kaudella -77 hän kilpaili vielä yksityistallin Porsche 934 autolla kohtalaisella menestyksellä urheiluautojen MM-sarjassa. Muistan eräästä loppuvuoden VM:stä sangen surumielisen kirjoituksen josta lapsikin ymmärsi, että ura alkaa olemaan ohi. Kirjoittajan mukaan Lexan paikka olisi ollut jo vuosia F1-auton puikoissa, mutta minkäs teit. :(

Sittemmin oma kiinnostus suuntautui moottoripyöräpuolelle ja paluu ura-autoihin tapahtui -91. Tällöin aloin innokkaasti taas kaivamaan autourheilun historiaa läpi ja mielenkiinnolla luin kyllä kaiken mitä Kinnusen urasta esiin tuli. Mm. F1-projekti oli mulle kyllä hyvinkin kiintoisa vaihe.

Mulle Kinnunen oli niitä viimeisiä "vanhan hyvän ajan" kilpa-autoilijoita, jotka luottivat enemmän ajotaitoihinsa kuin itsensä markkinointiin. Tässä mielessä hän oli ehkä myöhässä; kaupallisuus puski juuri noihin aikoihin toden teolla läpi autourheiluun ja kuskeilta alettiin vaatimaan paljon muutakin kuin ajotaitoja. Itse olen myös aina arvostanut monipuolisuutta. Samaan aikaan kun Kinnunen ajoi radalla maailman huipulla hän pystyi tasapäisesti haastamaan Suomen rallihuiput kotimaan rallipoluilla. Ja Suomen rallihuiput olivat lajissaan maailman huippuja tuolloin. Lisäksi on hyvä huomioida, että kaudella -70 urheiluautojen MM-sarjassa ajoi tehdaskalustolla lukuisia F1-sarjan huippuja (mm. Ickx, Merzario, Regazzoni, Peterson, Rodriquez, Siffert, Pescarolo, Brabham, Cevert, Andretti yms.). Näitäkin vastaan Lexa kisasi tasapäisesti.

Toivottavasti joku kirjoittaisi hyvän elämänkerran tästä rattitaiturista. Sen hän todella ansaitsisi.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Viimeksi muokattu: 27.07.2017 12:19 Kaitsu.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Yly, Rami Yliniemi

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
27.07.2017 15:51 - 27.07.2017 15:52 #35738 : Rami Yliniemi
Vastaus käyttäjältä Rami Yliniemi aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
Isolle yleisölle Leo mainitaan yleensä vain 'suomen ensimmäisenä F1 kuskina', mutta todelliset meriitit olivat tosiaan muissa sarjoissa. Komppaan Kaitsua - toivottavasti hänestä tehtäisiin kunnollinen elämänkerta ja/tai laadukas dokkari, josta avautuisi Leon uran lisäksi rata-autoilun muutkin lajit kansalaisille enemmän.
Kepeät mullat!

Ei mikään ruudinkeksijä, mutta oli kohdalla kun räjähti.
Viimeksi muokattu: 27.07.2017 15:52 Rami Yliniemi.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.07.2017 12:28 #35745 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
Uutisointi tosiaan viikonloppuna alkoi F1 -historia edellä vaikka isoimmat meriitit ovatkin aivan toisaalla.

Parisen vuotta sitten oli Mobilistissa pitkä artikkeli (jaettu kahteen eri numeroon) AAW:n toiminnasta ja samassa yhteydessä tietysti seurattiin pitkät pätkät mm. Leo Kinnusen ja Hans Laineen kisataivalta kotimaasta Kyalamiin.

Jotenkin tämän suuruuden ura jäänyt itseltä lähes kokonaan pimentoon, Keimolassakin tuli käytyä vasta 70 -luvun lopulla kun siellä räpättiin enää rallycrossia. Nappulana itseeni iskikin enemmissä määrin juuri tuon lajin suuruudet P-I Walfridsson, Andy Benza, Kjetil Bolneset ja myöh tietysti Schance - Alamäki jne.

Toivosen Peralta sentään lunastin useampia Fly:n valmistamia Kinnusen ja Laineen autoja alkuvuodesta.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.07.2017 18:20 #35748 : Taiska
Vastaus käyttäjältä Taiska aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
Kyllähän kyseessä oli varsin kova luu. Tosin meriitit on niin paljon jo ennen meikäläisen maallista taivallusta että kaveri on jäänyt varsin suureksi tuntemattomaksi. Mutta nimi on tuttu ja tiennyt että kyseessä on ensimmäinen Suomalainen F1 kuski. Sen vähäisen mitä kaverin historiasta tiedän niin kovimpana suorituksena pidän Daytonan 24 tunnin kisan voittoa. Kyllä sitä kisaa tulee sivusilmällä seurattua vuosittain, tai ainakin silloin kun on Suomipojat liekeissä.

Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
31.07.2017 22:45 #35749 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
Noista Kinnusen edesottamuksista (mm. Daytona 24h voitto ja Targan veto) löytyy juutuubasta hyvää kamaa, mm. "A year to remember" (1970 urheiluautojen MM-sarjasta) ja hakusanalla "interserie" myös useita lyhyempiä dokuja. Porsche 917-fanit varmaan tunteekin nämä...

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.08.2017 15:42 #35751 : mikkoe
Vastaus käyttäjältä mikkoe aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
Olikohan v 1975 kun Kuopiossa oli autourheilu painotteinen autonäyttely. Siellä oli vetonaulana Leo Kinnusen F1. Oli hieno!

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
02.08.2017 15:05 #35763 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa R.I.P Leo Kinnunen
samiaal.kuvat.fi/kuvat/1969-1971+PORSCHE+917K/

Yhden Corvette-palsta tuttavan tarinoita Kinnusesta, 917 jne jne

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.297 sekuntia