10 joulu 2021
Eurosarja 4 | Mikkeli
Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: ES SM kilpailu

ES SM kilpailu 07.10.2021 08:12 #1

  • SRC
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 80
  • Vastaanotettu kiitos 69
Kiti avoinna
t. SRC.n väki
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : SRC.

ES SM kilpailu 07.10.2021 08:14 #2

  • SRC
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 80
  • Vastaanotettu kiitos 69
Tulokset
aikataulu
osallistujat
Liitetiedostot:

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : SRC.

ES SM kilpailu 21.10.2021 20:50 #3

  • SRC
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 80
  • Vastaanotettu kiitos 69
Hei !
HUOM!!!!! ilmoittautuminen päättyy huomenna perjantaina 22.10. klo 22:00
t. SRC

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ES SM kilpailu 01.11.2021 23:20 #4

  • SRC
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 80
  • Vastaanotettu kiitos 69
Lisätty aikataulu ja osallistujat
t. SRC

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ES SM kilpailu 02.11.2021 14:44 #5

  • Emppu
  • Poissa
  • Moderator
  • Moderator
  • Viestejä: 38
  • Vastaanotettu kiitos 8
Moikka,
Pari juttua ihmetyttää aikataulussa:

Miksei ajeta kolmea pitempää pätkää treeniä torstaina: 15-17, 17-19 ja 19-21. Nyt tuo on jaettu kolmen sijasta yhdeksään eri pätkään?

ES-24 kisan alkuerät voisi mielestäni ajaa myös sunnuntaina. Kisat loppuvat nykyisessä aikataulussa jo klo 12, mutta tuo alkuerien siirtäminen sunnuntaille pidentäisi sitä klo 14 asti (mikä on ihan normaali aika eurosarjassa päättää kilpailut sunnuntaina). Toki vapaaehtoisen toimesta pitää aamulla ajaa pölyt pois radasta, mutta aina on löytynyt henkilö tuohonkin hommaan. ES24 treenin voisi tuolloin pidentää, tai vaihtoehtoisesti höllätä lauantai päivän pituutta. Jokainen ulkopaikkakuntalainen on kuitenkin varmasti varannut majoituksensa sunnuntaihin asti...

Eriäviä mielipiteitä saa aina esittää, joten omani yllä :wink:

Emppu

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ES SM kilpailu 02.11.2021 15:43 #6

  • SRC
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 80
  • Vastaanotettu kiitos 69
Moro
Jokainen ei kerkiä (TYÖKÄISET) paikalle treenaamaan klo 15:00-17:00 joten jäisi testaukset tekemättä.
Klo 12:00-14:00 Ei saada ajaa sunnuntaina joten tulisi pitlkä tauko päivän keskelle.
t. SRC

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ES SM kilpailu 05.11.2021 16:15 #7

  • pyrtsy
  • pyrtsy hahmo
  • Poissa
  • Super User
  • Super User
  • Viestejä: 702
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 222
youtube.com/channel/UCvHuwEaUMCAgBsGH_BHFgww/live

Tivetulokset: finslot.net/tulokset/src

(Korjataan tulospalvelu ennen kisaa)
KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ES SM kilpailu 05.11.2021 16:20 #8

  • pyrtsy
  • pyrtsy hahmo
  • Poissa
  • Super User
  • Super User
  • Viestejä: 702
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 222
KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : pyrtsy.

ES SM kilpailu 07.11.2021 21:17 #9

  • tp
  • tp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 867
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 97
Kiitokset taas Hyvinkäälle hyvistä kisoista. Uusi rata on minulle mieleinen ja tulostakin tuli taas.

Saavuin kisapaikalle torstaina treenaamaan ja huomasin heti, että annan tasoitusta moottoreiden puolesta. ES-32-luokkaan minulla on vain yksi vanha runko, joka viela vaurioitui treenissä. Onneksi Harri Nykänen sai sen parsittua kasaan, joten pääsin osallistumaan kisaan. ES-32 kisasta ei ole juuri mitään kerrottavaa, mutta olihan se hyvää treeniä ES-24 luokkaa ajatellen.

ES-24 osalta uudet rungot ja korit puolestaan toimivat todella hyvin, joten autolla oli todella helppo ajaa 4s kierroksia kisassa. Pienen haastattelukierroksen perusteella lähes muut kaikki ajoivat 72p välityksillä eli 5T pinjonilla ja 39/40t fassilla. Itse ajoin perinteisellä 80p 6t/45t rattailla, joten auton kiihtyvyys ei ollut aivan paras mahdollinen. Auton ajettavuus kompensoi kuitenkin ongelman lähes kokonaan, kun pystyin ajamaan monet ns.vaikeat paikat tasakaasulla. Kisassa pidempi välitys säästää myös hiiliä ja renkaita, joka on hyvä asia.

Aika-ajossa sain puristettua väkisin juuri alle 4s kierroksen. Se oikeutti toisen erään, joka oli hyvä asia. Erässä ei ollut pahoja kolareita ja sain ajettua omien laskujen mukaan 5 uraa ilman ulosajoja. Tuloksena alkuerien 1. sija, joten en olisi uskonut vielä treeneissä. Olin jo melkein varma, että vauhti saattaa juuri riittää semeihin. Alkuerässä ajoin Vokin 24MMS setupilla ja S&K:n 19/25 ankkurilla.

Semissä ajo sujui hieman huonommin, mutta sijoitus riitti hyvin finaaliin. Minulla oli kaksi moottoria jäljellä, joista valitsin samanlaisen, jolla olin ajanut alkuerissä. Se oli ns. huonompi yksilö, joten vauhti oli siten hieman huonompi. Muuten auto toimi hyvin ja preidien palaminen loppui, kun vaihdoin paksun tefloniprikan ohuen tilalle.

Finaaliin valitsin jäljellä olevista radoista keltaisen aloitusuraksi. Tiesin jo ennen finaalia, että alusta voi tulla vaikea. En oikein treeneissä uskonut finaalipaikkaan, joten en ollut tehnyt renkaita valmiiksi. Tein renkaat vasta sunnuntaina aamulla, joten en saanut niitä ajettua sisään kunnolla, kun radalla sai ajaa vain kisa-autolla. Normaalisti sorvaan renkaat 1-1.1mm kokoisiksi ja ajan vähintään 50 kierrosta niillä. Sen jälkeen sorvaan renkaat noin 0.9mm maavaraan, jonka jälkeen sitten taas radalle ajamaan hetken. Kaksi ensimmäistä uraa menikin sitten hieman luistellen, mutta sitten renkaat alkoivat toimimaan yhtä hyvin kuin aikaisemmin. Finaaliin valitsin jäljellä olevan Vokin 16MMG setupin S&K:n 18/24.5 ankkurilla. Se oli nopeampi kuin semissä käyttämäni kone ja kesti finaalin hienosti hidastumatta. Tuloksena uusin 3. sijoituksen, kun viime vuonna ei ajettu SM-arvoa koronan takia.

Ajaminen sujui kunnonkin puolesta hyvin ja oikea käsi ei omasta mielestäni haitannut ajosuorituksia. F1-32:n finaalissa pömpelissä tein pari tahatonta stoppia, joista ainakin toinen johtui käden tärinästä. Pömpelin hiirtä joutuu käyttämään siten, että kättä joutuu kohottamaan. Kaikki oikean käden kohotukset ovat hieman hankalia, kun yksi käden tärkeimmistä lihaksista ei toimi. No tilanne voisi olla pahempikin.

Kaudesta olisi jäljellä vielä kaksi Eurosarjan kisaa, joten ei tässä hirveästi voi levätä laakereilla. Onneksi kalustoa on säästynyt edellisistä kisoista, joten aivan kaikkea ei tarvitse tehdä alusta lähtien.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: eemeli

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : tp.

ES SM kilpailu 08.11.2021 00:31 #10

  • eemeli
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 582
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 179
Mixed feelings race...

Yritän aina järkätä kisaviikolta pois kaiken muun. Tällä erää se ei tuntunut onnistuvan millään, ja yllättäen yli 8 tuntia varmaksi varattua mekkiaikaa katosi pois käytöstä. Kun olin vielä edellisen viikonlopun flunssassa niin erittäin heikolle jäi valmistautuminen kauden tärkeimpään kisaan. Muutaman kerran kuitenkin syksyn aikana ehdin käydä ajamassa Hyvinkäällä, joten ei sentään ihan nollilta lähdetty. Onneksi korit sentään maalattuina. (tai niinhän minä luulin)

Torstain treeneissä molempien pikkuluokkien autot toimivat oikein hyvin, tästä pyysin mielipiteen Ollilta ja Sinisaaren Heikiltä. Molemmat olivat sitä mieltä, ettei autosta pitäsi jäädä menestys kiinni. Näinhän se yleensä onkin ollut viime vuosina, kyllä autot useimmiten ovat tosi hyvin toimineet. isoon sporttiin en ollut ehtinyt kasata kuin yhden moottorin, joten ne treenierät jäivät ajamatta.

Pikkusportin treeneissä perjantaina auto oli edelleen hyvä. Kun kävin viimeisen kerran radalla kokeilemassa aika-ajosäätöjä kahvaan, oli kaikki hyvin siihen saakka, kunnes päätin kokeilla vielä yhden nopean kierroksen. Suoran alussa liipasin pohjaan... Huuto "Oranssi varo suoralla" ehti melkein sormeen saakka ajoissa. Pikkusen piti hengittää rauhallisesti ja laskea kymmeneen, pariinkin kertaan. Yllättävän rauhallisesti katsoin, ettei mitään kriittistä ollut hajalla. Aikaisemmin olin jo hämmentävän pienellä laitaosumalla onnistunut rikkomaan fassin ja magneetin siitä autosta, jonka piti olla kisa-auto. Jotakin tuossa tapahtui, kun auto ei aika-ajossa ja kisassa mennyt ihan niin hyvin kuin treeneissä. Ei se siis huono ollut, muttei aivan yht'ä timantti kuin ennen osumaa. Sokean kuskin hitaat refleksit ja aina tapahtuu.

Pikkusportin kisasta ei oikeastaan muuta mainittavaa, kuin että ei se oikein mennyt ajon osalta hyvin. 15 tila ei sillä ajolla ollut mitenkään huonosti...

Formula on aina ollut minulle mysteeriluokka, ei ole ollut mitään varmaa tietoa kuinka auto pitäsi rakentaa. 2018 MM:iin tein uuden formulamoottorin ja se oli ainoa kyytiin mahtuva voimanlähde, jonka kaikki osat olivat tallessa. Kannu on ohutta muuntajapeltiä, joka kuulema on kidesuunnattua, joskaan en ole varma pitääkö väite paikkansa. Mutta siis yhtä kaikki, omaa tuotantoa kannua ja päätyä myöten. 6 magneettia ja kofordin .472" ankkuri, muistaakseni 49t29 vähän vakiota isommalla ennakolla. Moottori oli oikein hyvä ajettava. Formula-ankkurin tasapainottaminen on huomattavasti haastavampaa kuin muiden, koska se on niin turkasen lyhyt, mutta omani sain erinomaiseen tasapainoon eikä sisäänajossa värinöitä juuri tuntunut.

Jätin reenit vähälle, koska minulla oli vain 2 ratasta pakissa tähän luokkaan. Renkaat tein produ-SM:ien handout-pyöristä. Alun perin piti ajaa samoilla renkailla, joilla olin peiksänyt Virtasen Heikin Kotkassa sekä OG:ssä että isossa sportissa. Viimeinen pari muinaisia Koford Fish -kumeja. Niillä formula kuiteskin tuli loivista mutkista suoraan, joten otin seuraavan vaihtoehdon kehiin ja lyhensin purkkipyörät. Niillä auto toimi hyvin,vaikkakin renkaan reunat repeilivät.

Aika-ajo meni melkein tarpeeksi hyvin, hitaamman erän punaiselta matkaan. On hieno tunne johtaa SM-kisaa (vaikka siis kyseessä on se hitain erä, niin silti se joka on sen erän 1. on sillä hetkellä kisan johdossa, eikö...?)

Erä oli tuikkaa taistelua, monessa kohtaa 3:n kärki oli samalla kierroksella. Einarin kanssa oli tiukkaa vääntöä erän voitosta. Ollin (kiitos laputuksesta ym.) neuvoja kuunnellen sain pidettyä ajon rauhallisena ja lopulta erän voitto noin kolmen kierroksen marginaalilla. Tässä vaiheessa olin todella tyytyväinen, 9. tila formulassa on mainio suoritus, kun ottaa huomioon kuinka vähän sillä on tullut ajettua saati harjoiteltua.

Vaihdoin Ollille numeroita nopeammassa erässä ja alkuun näytti hyvältä, Olli menee kovaa ja erittäin todennäköisesti kaikki 8 matkalla finaaliin. 6. heatilla sitten rysähti.

Nostin autoa ysikympissä, en muista kenen se oli. Sivusilmällä vilkaisu, ettei ketään tule sillan alta juuri nyt. Pidin kiinni takarenkaista, ja ullatus, keula notkahti alas, ei se ehkä tarpeeksi korkealla ollutkaan. Ollin auto sai osuman, jonka seurauksena keksintö päätyi väärälle uralle. Tuon uran auto oli juuri pääsuoralla. Jäätävän kajauksen seurauksena Ollin kisa oli ohi. Rungosta takaa sivulevyjen tuki? poikki ja runko vainaa, ja vähän muutakin.

Anteeksi Olli, vielä kerran. Voin sanoa, että kyllä kirpaisi koko sielua itsellä. kun pro-tason tyypin kisa ohi ja auto entinen. Autoja saa uusia. vaikkakin hyvä formularunko on yhdistelmä kallista aihiota ja monen illan rakentamista. Mahdollisuutta ajaa luokan hallitsevaa MM-hemmoa vastaan sen sijaan ei saa mistään tilalle. Harvoin silmät vuotaa meikäläisellä mutta tämmösissä tilanteissa niin voi käydä.

Niinhän siinä kävi, että olin semien 7. ja finaaliin mustalta. Eka kerta ikinä SM-finaalissa siivettömällä autolla. Tunnelma oli kuitenkin sen verran maassa, ettei finaalipaikan tuoma riemu kyllä päässyt pintaan lainkaan. Pieni kiire tuli tehdä uudet renkaat ja vähän kokeilla mustalla ajamista.

Mustan jälkeen 8. (se paras kierrosaika oli haamu, en todellakaan ajanut mustalla 5.3...) Helpommilla urilla sitten rauhallisella ajolla ja muiden teknisten murheiden siivittämänä lopulta 5. Kolme viimeistä uraa ajoin mahdollisimman varmasti, koska Nykäsen Harrilla oli takaa-ajomoodi päällä. Katsoin, että eroa on sen verran, että jos en aja ulos, niin Harri ei saa kiinni, ja omat rahkeet eivät riitä 4. tilaan kuitenkaan. Niinpä sitten vähän körötellen viidenneksi. Raivis oli varsin omaa luokkaansa ja muutenkin kärkikolmikko piti huimaa vauhtia. Artsin kanssa pähkäiltiin, että uusi ajohattuni on ainakin kympin nopeampi kuin vanha.

Formulan finaalipaikka oli sikäli katastrofi, että olin ajatellut formuloiden mekkitauon aikana koota ES-24 auton, tai ainakin leikata korit. Laakerit vaihdoin jo myöhään edellisiltana, ja pari ankkuriakin tasapainotin sillä idealla, että näistä koneet. Aina ei mene kuin strömsöössä.

Pääluokan auton rakentaminen siis jäi viimeiseen mahdolliseen hetkeen. Kun sain korit sovitusta vaille valmiiksi, huomasin niiden olevan mallia lyhyt. Oin Kotkan kisassa kysynyt korilaatikon vierellä, että josko nämä ihan varmasti olisivat pitkää mallia. "juu, on ne" Yippii. Nyt ne on vielä lyhyempää mallia, eikä niistä ole riesaa kuin korkeintaan jätteenpolttolaitoksen väelle. Onneksi mukana oli kaksi vanhaa koria, mistä sai paikkaamalla jotakin aikaan. Korien kanssa meni niin paljon aikaa hukkaan, että auton kasaamiselle jäi erittäin vähän aikaa. Ainakaan ei ollut treeniautolle tarvista...

Ehdin jopa kokeilla kaksia renkaita, eikä kummatkaan menneet kovin hyvin. Jälkimmäiset olivat, oikein, oikein hyvää kumia. Kisan kuluessa selvisi kyllä, miksi auto oli lähes mahdoton ajettava. Ohjuria laittaessa prikat tulivat sillein hassusti väärin, että rungon yläpuolelle tuli kaksi ja alapuolle yksi, eikä toisinpäin kuten piti. kiireessä ja aika huonoissa fiiliksissä en tuota ajoissa tajunnut, ja no, sain kokea senkin tunteen, millasta on ajaa hiki hatussa kilpaa siitä, onko Suomen huonoin vai toiseksi huonoin kuski. Ja niin, hävitä se kisa reilusti. Vielä kun jo toisella heatilla fassi antautui (vai olikohan 3. alku?) niin peli oli aika selvä. Edelleen, Vitulat ovat ainoita fasseja mitkä olen saanut sportissa kestämään koko kisan. Parhaalla ajettu 4 kisaa ja kului niin pieneksi, ettei ollut toista moottoria siirtämättä vaihtokelpoista ratasta varalle.

Keli oli koko viikonlopun mitä mainioin, ja sen takia aik alailla harmittaakin tuo ES-24 kun olisi ollut oiva tulaisuus saada harjoitusta kovaa ajamisesta nopealla radalla.

Onneksi olkoo Jyri, huima finaali ja suvereeni voitto! Erityismainta Onnille huimasta aika-ajosuorituksesta, vaikka 4.0 ei ihan mennytkään rikki. Sanoin jo joskus tosi kauan sitten, että jos pärjäät paikalliselle juniorille, saatat olla korkealla. (heillä on aikaa harjoitella ja paljon nopeammat refleksit kuin meillä keski-ikäisillä äijillä)

Kiitoksia järjestäneelle taholle, kilpakumppaneille ja yleisölle, Erityiskiitokset Kalelle ja Mikolle mekkipaikan rakennusavusta.

Semmoset kinkerit tällä kertaa. Seinäjoelle on tavoitteita: a) käydä syömässä El Cebossa b) tehdä vähän juniorityötä ja c) olla jäämättä missään luokassa viimeiseksi (en omista mitään riittävän nopeaa, jolla siellä voisi ajaa oikeasti kilpaa)

-eemeli-
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: tp

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

ES SM kilpailu 11.11.2021 08:48 #11

  • SRC
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 80
  • Vastaanotettu kiitos 69
Hei !
Tulokset lisätty 2. viestiin
Kiitos kaikille kisoissa mukana oleillelle niin kilpailijoille kuin niille jotka autoitte meitä järjestelyissä.
Kiitos sunnuntain ripeästä toiminnasta ja hyvästä käytöksestä aikatauluhaasteen johdosta.
Tervetuloa toistekkin kisoihin Hyvinkäälle.
t. SRC.n väki
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Hapa

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1