24.06.2026
EM-kilpailut, Kotka

Maalinpoistaminen Autoista

• Scalextric fani
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
27.04.2007 12:45 #6882 : Scalextric fani
Maalinpoistaminen Autoista kirjoittanut Scalextric fani
Moi!

Minulla on pari flyn aihiota jotka löysin parin kaverin varastosta. Niistä pitäisi poistaa maalit ilman että kori pehmenee. Onko olemassa esim, jotain liuotinta johon auton voisi laittaa, tai jokin aine jolla auton pesisi ? Ajattelin vain koska autoihin olen tekniikan jo hannkinut mutta korit ovat niin "raiskattuja" että ei niillä kehtaa ajella.

Olisiko jotain neuvoja ??

T Henkka

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• Aatu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
27.04.2007 17:04 #6884 : Aatu
Vastaus käyttäjältä Aatu aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
Upota se Johnson Kodin Putkimieheen (siis auton kori siihen aineeseen, turha selittää enempää vielä ton ikäiselle...). Kokeile ensin vaikka 6 tuntia, sitten vaikka 12:sta ja kliimaksina vaikka paria päivää. Näillä poistettiin aikanaan staattisista pienoismalliautoista maaleja ja niitä tekokromauksia tarvittaessa.

Lisää
27.04.2007 18:15 #6886 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
Kodin putkimiehen lisäksi jarruneste poistanee tässäkin yhteydessä maaleja "hyvin". Itse olen kaatanut sopivan astian pohjalle hieman jarrunestettä ja valellut halvalla sudilla puhdistettavan kohteen pintoja tasaisien väliajoin. Upotusta ei siis tarvita. Kaikki maalit eivät tosin ehkä lähde kokonaisuudessaan ja saumat tms. hankalat paikat saattavat yhä tarvita mekaanista puhdistusta esim. puutikulla/hammasharjalla. Neste EI sameuta kirkkaita muoviosia mutta kromit lähtevät kyllä. Vanhemmat Scalextricin korit olivat lisäksi elastista "ämpärimuovia" ja kerrankin sattui niin että kori ikäänkuin aukesi ja leveni alahelmoistaan. Eli tarkkana kannattaa olla mutta sanoisin jarrunesteen toimivan tässä ihan ok.

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

• Scalextric fani
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
27.04.2007 19:54 #6889 : Scalextric fani
Vastaus käyttäjältä Scalextric fani aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
Kiitos vinkeistä! Pitänee kokeilla vapun aikan kun aikaakin riittää!

Kiitos!

T Henkka

• Aatu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
28.04.2007 03:38 #6894 : Aatu
Mä muuten luulen että jarruneste (Dot 3 tai 4) ovat muuten tymäkämpää tavaraa kuin se Kodin Putkimies, joten siinä varmaan on vaara mahdollisesti vanhan muovin sulamisesta. KP on enivei halvempaa ja varmaankin myös helpommin saatavilla, eikä kai ihan niin myrkyllistä kuin jarruneste.

• Scalextric fani
  • Kirjoittaja
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
28.04.2007 05:23 #6895 : Scalextric fani
Vastaus käyttäjältä Scalextric fani aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
jaa, noh ajattelinkin jo aluksi että ensimmäiseksi kokeilen tuota sinun vaihtoehtoasi arttu. mutta saas nähä mitä käy :lol: ja jos mä ostaisin jotain jarrunestettä niin jepu tunkis sitä ensimmäisenä renkaisiinsa ja kokeilis et parantuuko pito!!! Oletko tulossa interserieen Arttu ?

T Henkka

• nandroid
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
28.04.2007 10:12 #6898 : nandroid
Vastaus käyttäjältä nandroid aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
Jarruneste VOI tuhota muovin! Muovi kovenee liika ja ei ole enään niin taipuisaa kuin oli alunperin. Voi myös liuottaa pinnan röpölöiseksi.

Itse käytin uuninpuhdistus spraytä + hammasharja ja viimestely Mirkan Abralon hiomatyynyä märkänä (vedellä).

• Aatu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
28.04.2007 17:17 #6900 : Aatu

Scalextric fani kirjoitti: Oletko tulossa interserieen Arttu ?

Kuten näit, en, vaikka olisi ollut finaalipaikka puolustettavana. Kävin kuitenkin ulkomailla. :roll:

• AMC_Javelin
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
30.04.2007 09:05 #6903 : AMC_Javelin
Vastaus käyttäjältä AMC_Javelin aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
Itse olen käyttänyt sekä jarrunestettä, että kodin putkimiestä. Putkis on mulla toiminut nopeammin ja sopinut paremmin muoveille, tosin myös se sulattaa muovin liian pitkällä altistus ajalla. Jarrunesteen kanssa oon kerran törmännyt tohon muovin ylenpalttiseen kovettumiseen ja murenemiseen. Mutta joo, molemmat on ihan riittävän myrkyllisiä ja lisäksi kp syövyttää metalleja aikas tehokkaasti.

• kilmister
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
01.05.2007 17:38 #6919 : kilmister
Vastaus käyttäjältä kilmister aiheessa Kupla putkimiehessä...
Pink-Kar Kupla volkkari pääsi Putkimiehen hellään kohteluun... Ja toinenkin pitäisi vielä putsata.
Pureeko putkari lakkoihin kanssa? Äkkiseltään voisi kuvitella, että koko prosessi nopeutuu jos lakkoja hioo vähän pois jaloista ennen emäs-kylpyä?
Jos käyttää jarrunestettä, niin millasia vaikutusaikojen tulisi olla?

Tänks,
Paavo

Lisää
01.05.2007 20:46 #6921 : KaiR
Vastaus käyttäjältä KaiR aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
Jarruneste alkaa maaleista riippuen vaikuttaa aika nopeasti ( Tamiyan maalit lähtevät, osa spray-maaleista ei oikein millään ). Hätäisimmät saavat ensimmäisiä tuloksia jo vartissa. Pensselillä sively/hankaus auttaa rikkomaan maalipinnan ja vaikutus nopeutuu. Yleensä vuorokausi tai puolitoista käsittelyä on tehnyt tehtävänsä. Kaikki maali ei kuitenkaan tahdo aina lähteä omin avuin ja tarvitaan mekaanista puhdistusta. Neste joka tapauksessa pehmentää maalia. Liian pitkä käsittely ja/tai muovin laatu saattaa aiheutta muovin pinnan kevyen röpeltymisen (kiehumisen?). Loputon uittaminen kovettaa ja hapertaa muovin.

Putkimiestä en ole kokeillut, eli en ole ko. aineiden puolesta tai vastaan. Jarruneste on aine muiden joukossa jos parempaakaan ei ole tarjolla. Lakkapintojen suhteen ei ole kokemusta.

Kilmister, kerro miten volkkari puhdistui? Mitä siinä oli ja miten kävi?

Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

• kilmister
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.05.2007 16:40 #6931 : kilmister
Vastaus käyttäjältä kilmister aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista

darkcrystal kirjoitti: Kilmister, kerro miten volkkari puhdistui? Mitä siinä oli ja miten kävi?

Volkkari on nyt lillunut Putkarissa pari päivää. Mitään ei oo tapahtunut. Siis ei kerta kaikkiaan mitään. :?: Maali lienee jotain liuotin pohjaista.
Ajattelin tästä lähteä seuraavaksi jarrunestekauppaan ja viimeisenä toivon tuulilasinpesunestepuotiin (ei mut hei noitahan saa samalta Veijon-Essolta :idea: ) ja alkaa liottaa kansanautoa jommassakummaa tai molemissa.

-Paavo

• Aatu
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.05.2007 18:54 #6932 : Aatu
Oliko muuten niin että Paavon Pahnanpuhallin oli sellainen poliisimallinen, ja siitä piti tehdä siviilipainos? Jos näin on, niin se "maali" ei ole välttämättä maalia, vaan siirtokalvo, enkä tiedä Kodin Putkiaivon vaikutuksesta siihen.

"Liuotinpohjainen maali" on aika häilyvä käsite, onhan vesiliukoinen maalikin liuotinpohjainen. Vesi kun on liuotin. Yleisesti ottaen noi Kodin Rööriroopet käyvät kuitenkin juuri tinneripohjaisille- sekä emalimaaleille, joita pienoismallihommissa yleisimmin käytetään.

• kilmister
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
03.05.2007 19:28 #6933 : kilmister
Vastaus käyttäjältä kilmister aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista

Aatu kirjoitti: Oliko muuten niin että Paavon Pahnanpuhallin oli sellainen poliisimallinen, ja siitä piti tehdä siviilipainos?

Kyttäpirssippä hyvinkin :oops:
Kyllä tuo ihan maalilta tuntuu kun päällä oli lakat ja kaikki. No elämä alkaa näyttää valkoisemmalta kun kaaran kori on tätä kirjotettaessa lillunut Dot4 jarrunesteessä puolitoista tuntia ja maali alkaa jo rapisemaan.
Tarkoitin juu tinneriä ja kumppaneita. Itse aion hakea automaalarilta värit kun alan ruiskuttelemaan uusi maaleja kärreihin. Uudet automaalithan ovat juu vesiliukoisia. Onkos näistä muuten kokemuksia?
Tulevasta siviilimallista vielä sen verran, etteivät suostuneen lähettämään Altialta mulle materiaalia "sponssi" tarroja varten... tanakele! [size=75:1wzt47pb]Alkoholimainontalaki. ja pyh.[/size]

-Paavo

• AMC_Javelin
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
Lisää
04.05.2007 19:00 #6944 : AMC_Javelin
Vastaus käyttäjältä AMC_Javelin aiheessa Re: Maalinpoistaminen Autoista
Mulla on yhden kerran tullu vastaan maali, mikä ei lähtenyt putkarilla, eikä jarrunesteellä. 2K metalliväri lisättynä himpulla lakkaa. Siis en tarkoita normaalia massaväriä+lakkaa, vaan tämmöistä erikoisuutta mitä jäi yhden lintan maalauksesta yli. Empä muuten oon ennen, enkä jälkeen moiseen metalliväriin törmännyt.

Sivu luotiin ajassa: 0.497 sekuntia