Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 06.01.2018 20:02 #21

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4566
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 228
Hyvät oli kapinat! Kiitoksia tapahtuman järjestämiseen myötävaikuttaneille (itse en lukeudu heihin vaikka LemUA:n rivijäsen olenkin). Erinomaisen huippua, että Fin Cup, Suomen vanhin yhtäjaksoisesti ajettu ura-autosarja, voi nykyään näin hyvin. Vuonna 2019 tulee muuten kuluneeksi 25 vuotta SSH:n perustamisesta ja Fin Cupin käynnistämisestä. Sitä sietäisi kenties juhlia ensi vuonna?

-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 06.01.2018 21:03 #22

  • TAIF
  • Poissa
  • Junior Boarder
  • Junior Boarder
  • Viestejä: 50
  • Vastaanotettu kiitos 1
Hieno päivä! Mun ennakkopeloista huolimatta ajettava rata ja kalusto edelleen ehjänä. Silloin harrastuksesta nauttii ja...(päälle vielä pojat voitti KooVeen Nuorten SM-sählyssä Iittalassa). Iso Kiitos järjestäjille!

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 07.01.2018 09:19 #23

  • TimoTeus
  • TimoTeus hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 120
  • Vastaanotettu kiitos 51
Ja tässä alustavat tulokset Lempäälän hienosta osakilpailusta. Tarkkaavaiset lukijat, ilmoitelkaa virheistä ja puutteista. Ajokkitiedot ovat pääosin ilmoittautumisen perusteella koottu.

Arpajaisten tuloksista varmaan ilmoitellaan erikseen.
Liitetiedostot:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kaitsu, MaRi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : TimoTeus. Syy: Päivitys

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 07.01.2018 09:47 #24

  • TimoTeus
  • TimoTeus hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 120
  • Vastaanotettu kiitos 51
Ja tässä sarjatilanne kauden puolivälissä kolmen kisan jälkeen.
Liitetiedostot:
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kaitsu, MaRi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 07.01.2018 10:11 #25

  • msa003
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 187
  • Vastaanotettu kiitos 44
Katsastajan kommentteja:

Lukekaapa ensin K.Ruususen kirjoitus ja täsmennys ketjusta "2017-2018 kauden FinCup säännöt julkaistu" postaus 29.12.2017 13:05.
Tästä siirrytään eiliseen.

Kai kehottaa kokoamaan autot kotona sääntöjen mukaiseen kuosiin. Esimerkiksi DTM luokan autoissa useammassa oli taka-akselilla lokasuojakaaren ylittävä raideleveys. Katsastuksen jälkeen tarkastin Jaakolla myynnissä olleiden (3 kpl) yksilöiden renkaat ja ne olivat selvästi kaaren sisäpuolella. Mitä matkalla on tapahtunut? Kyseistä ongelmaa oli myös muiden luokkien autoissa.

Kain postissa oli kuvin selvitetty lisäpainojen positiota. Irrallinen moottoripukki on alustan osa ja näin säännön henki on, että painojen alapinnan tulee jäädä muovin alapinnan yläpuolle.
Jos Yhdysvaltain korkeimman oikeuden mielestä Yhdysvaltain perustuslaissa (Trump) on henki, niin mielestäni suomalaisissa pikkuautosäännöissä voi olla vastaava henki, eli säännön todellinen tarkoitus. Tässä ei kai kenelläkään ole epäselvyyttä?

Fincup kilpailun pitäisi olla kotirata-autoilua.
Kai on oikeassa, ei vapaaehtoistyönä kukaan jaksa pitkään urputtaa. Rakennetaan vaan ne autot sääntöjen mukaisiksi.

-Markku
I am the engine.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: MaRi, TimoTeus

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 07.01.2018 14:01 #26

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4566
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 228
Autojen rakentelusta kiinnostuneena ura-autoharrastajana toivoisin, että mikäli sääntöihin tulee muutoksia/täsmennyksiä/tarkennuksia niin nämä päivitettäisiiin sääntökirjaan myös kauden aikana.

Jälkeenpäin minua on harmittanut, että yleensä aloitin keskustelun fin cup-autojen lisäpainoista foorumissa. 24 vuotta SSH:n toiminnassa mukana olleena mun pitäisi jo oppia, että säännöistä ja tekniikasta ei pidä koskaan kirjoittaa mitään ilman että se aiheuttaa mielipahaa. Yritän parantaa tapani.

Mitä tulee omaan GT/P luokan Ferrariini, niin sen lisäpainot ovat 100 %:sti sääntökirjan mukaiset.

Tai no. Jos sääntökirjan kohtaa ”lisäpainot” lukee kirjaimellisesti, niin lisäpainojen sijoittaminen pohjalevyn sisälle on kyllä mahdotonta pohjalevyn valmistusprosessin jälkeen tai sitä työstämättä. Säännöt eivät myöskään tunne mahdollisuutta kiinnittää lisäpainoja pohjalevystä irralliseen moottoripukkiin. Tämä nyt ehkä menee saivarteluksi ja oletettavasti säännön henki kuitenkin sallii lisäpainot sekä alustassa ja siitä irrallisessa moottoripukissa.

Ferrarissani käytän Slot.It:in in-line moottoripukkia ja Slot.It:in myymää tähän pukkiin tarkoitettua magneetin paikalle asennettavaa wolframilisäpainoa. Tämä lisäpaino asennetaan paikoilleen pukin yläpuolelta ja tällöin myös sääntökirjan mukaisesti ”alkuperäiset magneetin pidikkeet ovat paikoillaan”. Sen alapinta tulee noin 0,2 mm moottoripukin alapinnan alle. Sääntökirja ei ota tähän mitään kantaa. Moottoripukin olen säätänyt siten, että lisäpaino jää pohjalevyn alapinnan yläpuolelle. Tältä osin asennus vastannee säännön henkeä ja se on hyvin helppo tarkistaa auton ollessa tech blockilla.

Pyytäisin ystävällisesti kertomaan miltä osin autoni ei ole sääntöjen tai niiden hengen mukainen. Korjaan sen seuraavaan kisaan. Muussa tapauksessa jatkan tällä speksillä kauden loppuun tai ensimmäiseen hylkäykseen.

Ystävällisin terveisin with peace and love
-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 07.01.2018 23:12 #27

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2215
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 152
Jokainen SSH:n sääntöjä säätävässä kokouksessa istunut henkilö tietää, että on to-del-la hankalaa säätää lopulta yksityiskohtiin asti menevät säännöt siten, että jokainen niitä tutkiva kokee ne siten kuin SSH toivoisi niiden toteutuvan. Ennekuin päästään edes ed.m. yksityiskohtiin on pitänyt vastavänkäyksistä huolimatta perustella, miksi jonkun tietyn valmistajan aikaansaama Porsche 914 ei ole kelvollinen Historic Rallyyn. Ja kun tämä vääntö on saatu kuopattua ja valtakunnassa kaikki hyvin, niin kisapaikalle tuodaan katsastukseen auto, jonka renkaat tulevat mailitolkulla ulos lokasuojan kaarista -> tämä siksi koska koska renkaat tulevat alunperinkin ulos lokasuojistaan. Tällä argumeinetilla se siis sopii Fincupiin, ihan sama mitä säännöissä lukee.

Noh, otetaan sarkasmi pois kynänkärjestä ja niitataan jalat lattiaan. Siitä huolimatta, että SSH oikeasti yrittää pitää Fincupin säännöt minimaalisina, selkeinä ja tällä erää jopa aikalailla autojen vakioasua vaalivana on todettava, että kisakalustoon kulkeutuu tasaisin väliajoin automalleja joita kilpakäyttöön rakentaessa joudutaan alueelle, jossa rakentajan näkemys ja SSH.n tulkinta säännöstä saattavat olla ristiriidassa. Kaikilla kilpailijoilla on myös tunnetusti kyky rakentaa sääntöviidakon välissä luovivia teknisiä ratkaisuja joilla toivotaan saavutettavan etua kilpailijoihin nähden, tai jos ei muuta niin päästä ainakin SSH:n kanssa tukkanuottasille. Vaikka se ehkä olisi mahdollista, niin on vaikea uusia sääntöjä laatiessa on muistaa autovalmistajien teknisiä ratkaisuja tai ennaltaehkäistä tulevia kanssaharrastajan "harmaan alueen" teknisiä oivalluksia.

Olen itse ollut katsastajana monessa Fincup -kisassa ja pääosinhan homma hoituu isompia posmottamatta. Yhtään erillistä esimerkkiä esille nostamatta voin kuitenkin sanoa, että katsastukseen on välillä saapunut autoja joissa on niin selkeitä teknisiä epäkohtia, että olen miettinyt onko sääntöjä luettu ensinkään? Siinä on Kaitsu edellisessä kirjoituksessaan oikeassa, että jos kilpakauden aikana jotain sääntöä haluaan täsmentää se tulisi ehdottomasti kirjata kuluvan kauden sääntöihin ja ilmoittaa siitä muuallakin kuin kisapaikalla, jossa täsmennys päätetään tehdä. Koska en ole ollut kahdessa edellisessä kisassa paikanpäällä en jää sen enenpää "pekuleeraanmaan" onko sääntöjen sanamuodossa tällä erää korjattavaa vai ei.

Slot.it -valmisteisen auton moottoripukissa on nähty auton pohjalevyyn valmistettuja painoja jo viime kaudella ( GT/P Timo Kauppila ). Tällöin puutuin katsastuksessa (tai jo Timon radalla) asiaan, koska moottoripukki oli alustan tasalla ja näin ollen tulkintani mukaan lisäpaino liian alhaalla. Sääntöihin ei tuolloin tämän tapauksen takia kirjattu lisäriviä. Jos alla mainitussa esimerkissä lisäpaino ei ole tullut auton pohjalevyn alapuolelle niin tuskin katsastajalla on oli nytkään syytä hylätä autoa. Auton rakentaja on tulkinnut sääntöä sen sallimissa rajoissa ja jos se ei SSH:n mielestä ole sääntömääreet täyttävä niin sitten sääntöä on selkeytettävä tai täydennettävä. Tämä toiminee riittävänä esimerkkinä siitä, kuinka hankalaa sääntöjen kirjoittaminen kaikella parhaalla tahdolla ja vilpittömyydellä on, jos niistä halutaan tehdä yksiselitteisiä.

Onneksi Fincup voi näistä pienistä tulkintaeroavaisuuksista huolimatta kaikin puolin hyvin. Kilpailijamäärät kisoissa ovat olleet mukavaa luettavaa ja nämä määrät kestävät muutaman sairastapauksenkin. Kilpailupäivinä on ymmärtääkseni ajettu hyvässä hengessä ilman protestin käryä, aika-ajoissa ratkaisevat tuhannesosasekunnit ja välillä saavat miehet nuolla näppejään kun eivät tyttöjen kyytiin ehdi. Jos tästä kaikesta voimme vielä parantaa ainoastaan pari sääntöpalaa viilaamalla niin emmehän me huonolla tiellä ole?

Nyt kun saatiin ed. kappaleessa "naisnäkulmaa" aiheeseen niin otetaan mukaan vielä toinen. Naisystäväni nimittäin (kuten ei ehkä meillä muillakaan) ei harrasta ura-autoilua. Hän kyllä jaksaa mennä pikkumaisuuksiin asti tapettivalinnoissa, seinämaalin sävyä pohtiessaan ja mitoittaessaan ompelemansa hameen klassista leikkausta. Hänelle 0,9 mm kuusiokoloavaimella operoitava ruuvi on käsittämättömän pieni ja jos kertoisin, kuinka pienistä asioista me väännämme peistä täällä, hän todennäköisesti nauraisi katketakseen. Välillä tekisi mieli nauraa itsekin. Mutta ei pysty, ei osaa. Minä katsokaas ajan autorataa.

Nokialla nähdään! :)

KaiR
SSH ry.
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : KaiR.

KILPAILUKUTSU 3/6 Fincup 6.1.2018 Lempäälä 09.01.2018 18:32 #28

  • KaiR
  • KaiR hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 2215
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 152
Alla olevaa tekstiä editoitu. Kohdassa luki aeimmin "moottorin pohjalevyn alapuolelle", joka lienee ollut ajatusharha kirjoittaessa ja oikoluvussakin jäänyt huomaamatta.

KaiR
Niillä ajetaan millä huvittaa ja millä ei huvita niin annetaan olla.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
  • 2