Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Kalustoesittely 1: Cavalier Pro Stock

Kalustoesittely 1: Cavalier Pro Stock 26.07.2008 08:57 #1

  • Osku
  • Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
Nykyisestä kisakalustosta ensimmäisenä esittelyvuorossa viime kaudella käyttämäni kotimaisen Pro Stock-ryhmän Cavalier.

Ryhmän säännöt kaudelta 2007-2008 (voimassa myös kaudella 2008-2009)

PS – Pro Stock

Kori: Pro Stock / Pro Stock Truck - tyyppinen lexankori. Scooppi pakollinen. Spoilerit sallittu. Korin tulee olla maalattu. Lasit saa jättää maalaamatta jos autossa on kokopeittävä sisustus. Sisustan saa jättää pois, jos kaikki lasit on maalattu niin ettei niistä näy läpi. Pyöränaukot on jätettävä maalaamatta. Korin takaosan saa leikata auki ilmankulun helpottamiseksi. Maavara vähintään 1,5 mm. Rataa koskettavat harjakset ja etukelkka eivät saa näkyä ylhäältäpäin katsottaessa.

Moottori: Ainoastaan Muran C-kannu ja pääty sallittu. Vain yksiosaiset magneetit sallittu. Kobolttimagneetit kielletty. Magneettien kiinnitys vain alkuperäisillä klipseillä. Magneettien paikallaanpysymisen saa varmistaa pikaliimalla. Shimmilevyt sallittu. Magneettien hoonaaminen kielletty. Kannun suoristaminen, laakereiden ja hiilipesien linjaaminen ja shunttilangat + eristeet sallittu. Vain liukulaakerit sallittu. Kannun laakerin kiinnijuottaminen sallittu. Magneettien, hiilien, jousien ja ankkurin valmistaja vapaavalintainen. Ankkurissa tulee olla tehtaan X-12 tai X12 ”tagi” joka todistaa sen ryhmä 12 ankkuriksi. Ankkurin päiden lyhentäminen sallittu.

Alusta: Runko vapaa. Maavara vähintään 1,5 mm. Wheeliebarsit pakolliset. Taka-akseli, rattaat, ratasvälitykset sekä wheeliebarsien malli vapaat. Taka-akselilla vain liukulaakerit sallittu.
Pohjalevy ja korin sisäpuoliset ilmanohjaimet kiellettyjä.
Takarenkaiden korkeus vähintään 0,96” (24,4 mm). Etupyörien korkeus vähintään 3/4” (19 mm). Etupyörien tulee koostua kahdesta osasta, vanteesta ja renkaasta / O-renkaasta. Etupyörät saavat ”leijua” radan pinnasta max. 4 mm. Etupyörien tulee olla pystyasennossa ja pyöriä. Kaikki pyörät tulee keskittää pyöränaukkoihin.

Paino: Vähintään 90 g.

Lähtö: Pro tree, kolme keltaista yhtä aikaa ja vihreä 0,400 sekunnin päästä. Reaktioaika 0,400.


Vaikka itse olen harrastanut Slot Drag racingia jo vuodesta 2001 alkaen, Pro Stock-ryhmään innostuin toden teolla vasta kaudelle 2007-2008. Tämä on siis ensimmäinen oma autoni k.o. ryhmään (lukuunottamatta yhtä Parma Edge-pohjaista yritelmää)

Auton runko perustuu WRP:n CO-1 sarjaan:
http://www.wrpslotcars.com/page2.html
Sivulla ensimmäisenä ja tulee siis kuvassa ylempänä näkyvänä sarjana, ei valmiina runkona.

Rungon päälankoina sekä wheeliebarsien ylätukina on käytetty 1,6 mm pianolankaa.
Akselipukkien poikittaistuki, moottorilevyn tuki, wheeliebarsien akseli sekä korin kiinnikeputket ovat 0,050 tuuman teräsputkea.
Etu- ja takarenkaat ovat ProTrackin valmistetta ja wheeliebarsien pyörät WRP:n.
Kelkka Slick7, kelkan muovimutteri Bleckiltä, laahaimet Parman ja johdot Pro Slotin.

Moottorin kannu, pääty ja klipsit ovat Muran peruskamaa, magneetit Muran Red Dotit, ankkuri made by Koford, hiilet Pro Slot ja jouset Champion Light.
Shunttilangat muistaakseni Pro Slotin valmistetta
Moottorin kannu ja laakerilinjat on suoristettu.
Moottori on ensimmäinen itse kasaamani G12 kolmen vuoden takaa joten magneettien shimmauksesta ei tuossa vaiheessa ollut vielä tietoakaan.





Kori on Pro Forms:in Chevrolet Cavalier.
Sisusta on DRS:n valmistetta ja aikanaan ajanpuutteen vuoksi vain mattamustalla sutaistu.
Siirtokuvat ovat Slixx:in ja kiinnitetty korin sisäpuolelle ennen maalausta.
Siipi on mustaa läpivärjättyä lexania.







Auto painaa lisäpainojen kera 91 g. ja on Suomen nopein PS-ryhmän auto (1,022 s.) Auto avitti allekirjoittaneen myös kauden 2007-2008 SM-Kultaan k.o. ryhmässä.

Käytin tätä Cavalieria myös ESDU:n Saksan Winternationalseissa 2007 G12-ryhmässä.
Pro Slotin DragMaster-moottorilla ja 125-grammaisena autolla ajettiin parhaimmillaan 0,842 s. mikä jää 0,007 s. jälkeen rataennätyksestä.

Ensi kaudelle Suomen PS-ryhmään on jo rakenteilla uusi auto (WRP-runko ja upouusi JDS:n Chevrolet Cobalt-kori ) sekä myös uusi moottori.
Jos uusi auto osittautuu nopeammaksi, Cavalierin runko sovitetaan uuteen projektiin ja kori päätyy hyllyn päällä olevaan "museoon"

Tarkoituksena olisi kirjoitella tänne lähikuukausien aikana useampikin autoesittely, mm. rakenteilla oleva Stock-luokan Camaro (siis luokka josta lähes kaikki tämän lajin aloittavat) projektikuvineen.

Heitän siis pallon foorumin lukijoille; pikkasen palautetta kehiin ja saatte meikäläisen vakuuttuneeksi siitä että tänne kirjoittelu maksaa vaivan :D

-Osku

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Re: Kalustoesittely 1: Cavalier Pro Stock 28.07.2008 11:18 #2

  • BuickMan
  • Vieras
  • Vieras
Kiitos Osku!

Hienoa että joku jaksaa/kerkee/viitsii tekemään tuollaisia esittelyjä.
Toivottavasti jaksat tehdä noita juttuja tulevaisuudessakin! Niistä kun on suurta apua lajia aloitteleville ja jo lajin parissa oleville. Ainakin minä seuraan mielenkiinnolla runkoja ja niiden rakenne ratkaisuita.

Pariisin 2010 EM kilpailuja odotellessa Marek

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1