Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: '69 Camaro Stock

'69 Camaro Stock 29.05.2009 02:13 #1

  • Osku
  • Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
Sunnuntai 24.5.2009 Osa I - rungosta liikkeelle

Arviolta ½ vuoden jahkailun jälkeen otin vihdoin itseäni niskasta kiinni ja otin työn alle uuden Stock-projektin.
Nykyinen '65 Corvette on jo viisi vuotta vanha ja vaikka sillä hyvin muiden kyydissä vielä pysyykin, on se kuitenkin tietyllä tavalla tiensä päässä. Jos tuosta aikoisi saada nopeamman, menisi aika monta ratkaisua uusiksi ja melkein samalla vaivalla rakentaa kokonaan uuden.
Kokonaan uuden rakentamisessa on se hyvä puoli että saa kerralla paremmin kuvan miten paljon sitä nouhauta on vuosien mittaan tullut, vai onko menty peräti takapakkia :wink:
Ja onhan tässä havainnut itsessään pientä kyllästymistäkin samaan vanhaan koriin.

Uusi projekti aloitettiin loogisesti korinvalinnasta ja rungosta, joista koriin palataan myöhemmin.
Valmiista autosta aloittaessa ensimmäinen toimenpide olisi auton purku niin että rungossa ei ole mitään kiinni. Itse aloitin tällä kertaa irrallisena ostamastani rungosta, kaikki muut tarvittavat palikat pakista jo löytyikin.

Runko työpöydälle ja käden ulottuville tässä vaiheessa tarvittavat työvälineet ja tarvikkeet:
- Työntömitta (jos päädytte digitaaliseen, niin mielellään sellainen jossa on sunnuntaisinkin paristossa potkua :x )
- Suorakulma
- ”Dremel” + katkaisulaikka
- Juotoskolvi, hopeatinaa ja fluxia
- Isohkot kärkipihdit, kahdetkaan ei ole pahitteeksi
- Pyöreä neulaviila
- Kahta eri kokoa messinkiputkea, 0,050 tuuman teräsputkea ja 1,6 mm pianolankaa
- Teippiä
- Cocktailtikkuja
- Tussi

Ensimmäinen vaihe on rungon suoruuden tarkistus, ensin silmämääräinen, toiseksi tasaisen alustan päällä tarkistetaan ettei mikään neljästä nurkasta nouse pinnasta irti.
Seuraavaksi vuorossa on rungon sivujen ja erityisesti laakeripukkien kohtien tarkistaminen suorakulman ja työntömitan avulla. Omassa rungossa sivut olivat kaikkea muuta kuin 90 asteen kulmassa joten suoristeluun, tarkistuksiin ja mittauksiin menikin hyvä tovi.
Laakeripukkien pientä vinoutta voi tietty kompensoida vielä siinä vaiheessa kun laakerit juotetaan / liimataan kiinni koska varsin väljät laakeripesät antavat siihen mahdollisuuden. Mielestäni suoristamiseen kannattaa kuitenkin käyttää aikaa sillä en koskaan ole kuullut että liian suorasta rungosta olisi ollut kellekään haittaa.
Edget ovat varsin pehmeätä materiaalia joten minkä tahansa kohdan taivutus kannattaa mennä mielummin vähän kerrallaan ja varoen.
Seuraavaksi moottoripukin suoruuden tarkistus, oman rungon pukki oli, yllätys yllätys, suht kaukana 90 asteesta ja lisäksi kaarella. Kaarevuuden suoristin kaksien pihtien avustuksella.

Suoristamisen jälkeen toinen vaihe on moottoripukin tuen rakentaminen.Tuo tuki pitää sekä moottoripukin, rattaiden kosketuksen että rungon sivut kurissa.
Rakenne on simppeli, pätkä rungossa oleviin reikiin sopivaa messinkiputkea ja pianolangasta taivuteltu osa joka yhdistää tuon putken ja pukin.



Olisihan tuosta kauniimmankin voinut tehdä mutta taidan säästää hifistelyn Euroopan kisoja varten rakennettuihin autoihin, siellä kun on jaossa yleensä myös Best Engineered Car-pysti.

Kolmas ja tämän rakentelukerran viimeinen vaihe on korin takakiinnikkeiden teko. Sääntökirja sanoo ”korin kiinnikeputket vapaat” eli ei rajoituksia koolle eikä sille saako niillä olla myös muita funktioita.
Tällä kertaa halusin koittaa myös Stock-luokan autossa ns. ”kelluvia” kiinnikkeitä eli ratkaisua joka mahdollistaa korin elämisen rungon päällä.
Jälleen rakenne on varsin simppeli, ”runkoputkeksi” pätkä messinkiputkea jonka sisämitta on sama kuin rungossa olevien kiinnikeputkille tarkoitetuttujen reikien sisämitta.
”Jigiksi” Cocktailtikku + sen ympärillä pätkät teippiä kun tikun paksuus ei ihan täsmännyt putken/rungon sisämitan kanssa. Jos on aikaa niin kannattaa kehitellä järkevämpi jigi, teipinjämien putsailu putken sisältä oli yllättävän aikaavievä operaatio.





Runkoputken sisään tulee 0.050 tuuman teräsputki jonka päistä kori kiinnittyy neuloilla. Putkien välinen mittaero mahdollistaa korille n.1,5 mm vapaan liikeradan ylös-alassuunnassa ja sivusuunnan säätö hoituu noilla stoppareilla.



Tuo toinen funktio runkoputken käytölle on lisätuki taka-akselin taakse, auttaa pitämään akselin laakerilinjan kurissa. Edgen materiaalin pehmeydestä johtuen laakerilinjan saa tukemattomassa rungossa keturalleen pelkästään sillä että ottaa rungon yläosasta sormin kiinni.

Tämä tällä kertaa, ensi kerralla etukiinnikkeiden kimppuun.

-Osku

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Re: '69 Camaro Stock 29.05.2009 10:55 #2

  • BuickMan
  • Vieras
  • Vieras
Taitaa tulla pitkä tarina :lol: On se hyvä että joku jaksaa ja haluaa kirjoittaa omasta projektistaan jopa niksien kanssa!! Harva kun noita niksejään ihan kuvien kanssa jakaa. Mielenkiintoista nähdä kuinka paljon noi kelluvat kiinnikkeet vaikuttavat aikaan ja loppunopeuteen. :wink:
Toivottavasti saamme pian jatkoa jutulle ja auto edistyy rakentajan toiveiden mukaan ilman suurempia ongelmia 8) Täytyy jo tässä vaiheessa udella millaisia renkaita suunnittelet autoon??

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Re: '69 Camaro Stock 29.05.2009 11:34 #3

  • Osku
  • Aiheen kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras

BuickMan kirjoitti: Taitaa tulla pitkä tarina :lol:


Juu, niin taitaa, mä en edelleenkään osaa kirjoittaa lyhyesti.

BuickMan kirjoitti: On se hyvä että joku jaksaa ja haluaa kirjoittaa omasta projektistaan jopa niksien kanssa!! Harva kun noita niksejään ihan kuvien kanssa jakaa.


Viimeksi kun katsoin tilinauhasta työnantajan nimen niin se ei ollut CIA :mrgreen:
Mitäs näitä salailemaan, jos tästä on jollekin hyötyä niin saadaanpa tiukempia kisoja aikaseksi.
Ja toisaalta, ei näissä mun nikseissä ole mitään mitä ei jostainpäin nettiä löytäis muutenkin. Pistän vaan (omasta mielestäni) hyvää asiaa kiertoon.
Mitään absoluuttisia totuuksiahan nämä ei siis ole, vain tapoja jotka meikä on tällä hetkellä rankannut kaikista toimivimmaksi.

-Osku

PS. renkaiksi tulee Pro Trackin Pro Starit, sellaset ohuilla viispuolasilla olevat kevyet.
Korkeus 1 1/16 (eli 1,06) tuumaa, todennäkösesti sorvaan ne johonkin 1,03 tuumaan. Noita ei saa 1/8 akselille kuin 0,500 leveinä' eli ne pitää myös kaventaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1