- Vastaanotettu kiitos 346
Touring-rungon siistintä tehtaan jäljiltä
Kuinka paljon saapi taivutella runkoa?
Esimerkkinä Mossetti titan ss.
Oletan, että se on tehty samoilla työkaluilla kuin perustitankin, vaikka on jäykempää materiaalia, eikä ole pokkautunut ihan yhtä nätisti. No, perusmalli olikin aika paperia...
Eli: saako moottorin kiinnikkeen (se, missä on ne ruuvinreiät) taivuttaa pystysuoraksi, niin kuin sen varmaan kuuluisikin olla (vakiona jää millitolkulla rakoa tuen ja kannun yläreunojen välille...)
Entä kun panta takaa on pokkautunut vähän miten sattuu? näyttäs että se ei oikeen sovi tulemaan rungon alareunan tasalle...
saako keskiöpalan yläreunat pannan kohdalta kevyesti pyöristää, kun ovat aika terävät (terävät purseet sai muistaakseni poistaa, mutta voiko tuon luokitella purseeksi?) tai saako pantaa oikaista ja pokata uusiksi vähän kauempaa?
Entä edestä eestaasliikun pitkittäiset reiät, saako niiden sisäpinnan silittää kun liikkuu pikkusen karkiasti, eivätkä ole ihan samalla korkeudellakaan...
-eemeli-
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Sarjatuotantorunko, sallittuja ovat AKK:n hyväksymät mallit. Runkoa ei saa taivuttaa alkuperäisestä muodosta (oikaiseminen sallittu). Runkoa ei saa leikata millään tavoin. Rungon viilaaminen kielletty, terävät purseet saa poistaa. Takalaakerien reiät saa suurentaa, rungon moottorin kiinnityskorvakkeen reiän saa suurentaa Runkoa saa vahvistaa vapaasti yläpuolelta (rajoittajalankojen juottaminen kielletty). Teipin ja lyijypainojen lisääminen sallittu. Taka-akselin yläreunan ja rungon pohjan väli min. 8,6 mm. Runkoon tulee lisätä suora yksiosainen etuakseli, jonka tulee mennä alkuperäisten reikien läpi. Rungon alapinnalle ei saa lisätä mitään (pl. ohjuri prikkoineen ja virtaharjat). Neulaputkien tulee olla juotettu kiinni runkoon ja niiden tulee mennä alkuperäisten korinkiinnitysreikien läpi. Alkukatsastuksessa merkittyä runkoa ei saa vaihtaa. Kuulalaakereiden käyttö kielletty. (HUOM!! AKK:n hyväksymät mallit = kaikenlaiset rungon viritysosat, esim. alumiiniset sivulevyt ovat siten kiellettyjä ! )
Eli: saako moottorin kiinnikkeen (se, missä on ne ruuvinreiät) taivuttaa pystysuoraksi, niin kuin sen varmaan kuuluisikin olla (vakiona jää millitolkulla rakoa tuen ja kannun yläreunojen välille...)
Saa...
Entä kun panta takaa on pokkautunut vähän miten sattuu? näyttäs että se ei oikeen sovi tulemaan rungon alareunan tasalle...
saako keskiöpalan yläreunat pannan kohdalta kevyesti pyöristää, kun ovat aika terävät (terävät purseet sai muistaakseni poistaa, mutta voiko tuon luokitella purseeksi?) tai saako pantaa oikaista ja pokata uusiksi vähän kauempaa?
Entä edestä eestaasliikun pitkittäiset reiät, saako niiden sisäpinnan silittää kun liikkuu pikkusen karkiasti, eivätkä ole ihan samalla korkeudellakaan...
Kuten kirja sanoo: saa oikaista mutta ei taivuttaa. Purseet saa poistaa, muuten viilaaminen ja muu työstö kielletty. Sisäpinnan silitys; putkea, joka siellä sisällä liikkuu saa viilata. Runkoa ei ( pl. purseet ), ja ainakaan mun rungossa ei ole jätöksiä kys. välissä.
Kisojen katsastajistahan se on pitkälti kiinni mitä autoja ajaa kisoissa, jos ylilyöntejä esiintyy. Joitakin kohtia on myös melko hankala valvoa ilman tarkkaa katsastusta. Mutta ihan hyvällä mallillahan meillä on ollut kisat ja autot viime aikoina...
Matti
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.
Oikasin titan ss:n pannan edestä suoraksi, sillä seurauksella että se messinkiputki ei enää mennyt paikalleen, kun pannan puolella olevat reiät olivat sen verta eri tasossa. Ärsytti kun meni sen pannan oikomiseen aikaa ja vaivaa...
Perus titani oli paketista otettuna suora, muttei kestänyt edes treeniajoa. SS oli paketissa aivan killi, mutta kovasti jäykempää tavaraa - toivottavasti kestää paremmin. Etenkin panta edestä on mun kappaleessa pokkautunut aivan miten sattuu, se tekisi mieli käyttää heittoprässin kautta ja muokata sellaiseksi kuin Ernie on todennäköisesti tarkoittanut, aika ja viitseliäisyys vaan tuskin riittävät.
-eemeli-
Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.