Sääntömuutokset kaudelle 2007

Lisää
07.09.2006 08:41 #5320 : MF
Kaudelle 2007 tehtiin sääntöihin muutoksia, jotka tiivistettynä alla. ( Tumppi tai Atte voinette vahvistaa tai korjata, jos ao. listalla on virheitä )

2.2.1 B Runko EM-24, TS-24

Lisätään listalle Mossetti Titan ( 300 ) sekä Mossetti Titan Stainless ( 300SS ). Poistetaan Parman rungot FlexiKar sekä Flexi-3, sekä Trinity/Slotworks Spyder 2000.

2.2.1 C

Kannun laakerointi vapaa, päädyssä sallitaan ainoastaan likulaakeri.

2.2.1 D TS-24-kori

Auton korkeus takasiivestä mitattuna 35mm.


Korilistoihin tulee todennäköisesti joitakin muutoksia, joista tiedotetaan myöhemmin sekä kauden alussa lista julkaistaan kokonaisuudessaan ohjeistossa.


Uutena sääntöihin kirjataan G12 ( Box Stock ) - luokan säännöt, jotka alla.

Runko: Ainoastaan teräs - sekä teräslankarungot sallittuja, muuten kohdan 2.3.1 B mukaan
Kori: Kuten G7/G27 ( ESROC/USRA )
Moottori: Kohdan 2.2.1 C mukaan


Mun mielestä G-12-luokkaa voitaisiin ruveta ajamaan niissä Eurosarjan kisoissa, joissa ei ajeta F-32-luokkaa ( radat joilla on dosis ). Onko kenelläkään mitään tätä ajatusta vastaan tai ylipäätään onko muita kehitysideoita lajimme hyväksi?

Matti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.09.2006 09:58 #5322 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007

MF kirjoitti: 2.2.1 B Runko EM-24, TS-24

Lisätään listalle Mossetti Titan ( 300 ) sekä Mossetti Titan Stainless ( 300SS ). Poistetaan Parman rungot FlexiKar sekä Flexi-3, sekä Trinity/Slotworks Spyder 2000.


Enpä tiedä taustoista mitään. Ilmeisesti pohjautuvat ISRAn sääntöihin? Mutta mites on tuo Parman Flexi-5 kanssa? Keväällä Tim Tyler kehui kovasti sitä. Sanoi olevan toimiva ja myös kestävä (mitä ilmeisesti Parman aiemmat Flexit eivät olleet).

ylipäätään onko muita kehitysideoita lajimme hyväksi?


Halppisluokka production-rungolla ja sinetöidyllä Proslot Euro -moottorilla?

Lajin tiedotusta pitäisi parantaa. Tarvittaisiin se kaikkien tuntema Joku Muu joka tekisi kisaraportteja, haastatteluja yms. sekä tänne nettiin, että mediaan noin yleensä. Yleensäkin semmoinen hehkutus lajin ympäriltä puuttuu täysin. Uskoisin, että varsin pienelläkin panostuksella lajin profiilia voisi nostaa huomattavasti. Takavuosina esim. Vauhdin Maailmassa oli satunnaisesti juttuja slottikisoista. Voisi esim. tyrkyttää juttuja kolmen pääkategorian (siipi-, skaala- ja malliautot) MM-kisoista VM:ään.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • mikko e
  • Vieras
  • Vieras
07.09.2006 14:54 #5324 : mikko e
Vastaus käyttäjältä mikko e aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007
Mites olis jos ajettaisi G-12 siipikisojen yhteydessä.
Paikalla olijat Kouvolassa keväällä varmaan huomasivat että kisa oli hauskaa seurattavaa ja kilpailijoillakin tuntui olevan hymy herkässä.
Siipikisat kaipaisi kovasti uusia naamoja mukaan ja tämä olisi mielestäni varsin hyvä siihen tarkoitukseen. G7 on liian kova vauhtinen ja G27 liian kallis, että tulisi uusia mukaan. Kun saatais porukkaa sisään tällä niin eiköhän luonto tekisi loput jos innostuvat siipimaailmasta.
Omakin lehmä on aika tukevasti ojassa, voisi tulla 2 uutta kisaajaa mukaan jos G12 olis siipikisojen yhteydessä.
Kouvolassa tavataan.

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.09.2006 19:07 #5326 : MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa sääntömuutokset...
TS - ja EM-runkolista pohjautuu ISRA:n sääntöihin. Parman Flexeillä ei ajanut kukaan ja Trinityn runkoa ei enää edes valmisteta. Listalle ei otettu sellaisia uusia runkoja, jotka eivät ole ISRA:n listalla.

Halppisluokasta ja luokista yleensä oma kommenttini on se, että mahdollisimman pitkälti tulisi pitäytyä kansainvälisten luokkien säännöissä. Nykyiselläänkin luokkia on aika paljon. Ideana kyllä hyvä ja Kaitsun tuntien olet varmaankin jo kyseisenlaista autoa kokeillut niin voinet kertoa kokemuksia :) !?

Eri pointteja G12-luokan ajamisesta siipikisojen yhteydessä osaavat varmaan ne henkilöt kertoa paremmin, ketkä siipikisoja enempi kiertelevät. Mun mielestä myös olisi järkevää ajaa G12:ta G27 - ja G7-kisojen kanssa samana viikonloppuna. Nuoremmat ja kokemattomammat kisaajat saisivat arvokasta tietoa kokeneemmilta siipikuskeilta ja ( toivottavasti :!: ) voisivat kisata heitä vastaan halvassa luokassa tasaväkisillä autoilla. Eli ihan kuten TS-24-luokka on toiminut jo vuosien ajan.

Sen verran tarkennan vielä tuota aiempaa kommenttiani G12-luokan ajamisesta Eurosarjan yhteydessä, että G-12 ajettaisiin Kotkassa ja Hämeenlinnassa sekä nopeammilla Kingeillä ES-32 - ja F-32-luokkien sijaan. Kingit ja lyhyemmät/muokatut Kingit ovat liian nopeita myös ES-32-autoille ja niitä ei kannattane hajoittaa siellä vaan ajaa kyseisillä autoilla niille tarkoitetuilla radoilla. Ihan kuten siipiautojakin ajetaan vaan Kingeillä.

Matti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.09.2006 19:44 #5327 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: sääntömuutokset...

MF kirjoitti: TS - ja EM-runkolista pohjautuu ISRA:n sääntöihin.


Näin epäilin ja näinhän se on myös järkevää. Ihmettelen vähän sitä, että Parma ei ole pitänyt huolta siitä, että Flexin viimeisin versio päätyisi ISRAn listoille. Tim tosiaan ylisti tuota runkoa kovasti. Eikä mulla ole mitään syytä epäillä hänen lausuntoaan.

Halppisluokasta ja luokista yleensä oma kommenttini on se, että mahdollisimman pitkälti tulisi pitäytyä kansainvälisten luokkien säännöissä.


Kyllä mäkin tuota pidän hyvänä periaatteena.

Ideana kyllä hyvä ja Kaitsun tuntien olet varmaankin jo kyseisenlaista autoa kokeillut niin voinet kertoa kokemuksia :) !?


Enpäs olekaan :) Idea nyt ei sinällään ole minun. Olen vain törmännyt useammassa yhteydessä tuon tyyppisiin luokkiin sekä netissä, että jutteluissa eri puolilta maailmaa tulevien slottiharrastajien kanssa. Vehkeissä on tosiaan meidän EM-/TS-luokkia vastaava runko, mutta moottorina selvästi Muraa pienempi ja tehottomampi 13-kannuinen Falcon tms. Kone maksaa muutaman Euron ja sitä ei avata. Kun kone on loppu se heitetään roskiin.

Vaikka kone on tehottomampi ei se mikään ihan mopo ole ja esim. skaalaradoilla Falconeilla mennään kovempaa kuin 16D-koneilla johtuen koneen pienemmästä painosta. Arvioisin, että Hyvinkäällä tuollainen vehje menisi jotain 6,0...6,5 s kierrosaikoja.

Aloittelevalle Mini-kuskille tai vähemmän vakavissaan harrastavalle tuollainen auto olisi omiaan. Helppo ajaa ja halpa ylläpitää. Mutta en minä tiedä onko tuollaiselle luokalle mitään todellista tarvetta Suomessa? Ne jotka tätä luokkaa maailmalla harrastavat tuntuvat tykkäävän.

Jos tuollainen luokka oikeasti jengiä kiinnostaa niin voin minä kokeeksi tehdä auton ja kertoa kokemuksista.

Eri pointteja G12-luokan ajamisesta siipikisojen yhteydessä osaavat varmaan ne henkilöt kertoa paremmin, ketkä siipikisoja enempi kiertelevät.


Mä en tiedä siipihommista mitään, mutta aina pitää sekaantua kaikkeen: mulle on syntynyt jostain semmoinen käsitys, että G12 luokkaa varten radan pidotus on ihan erilainen kuin isojen poikien luokissa?

( toivottavasti :!: ) voisivat kisata heitä vastaan halvassa luokassa tasaväkisillä autoilla.


Tämä on erittäin tärkeä pointti. Samaahan muuten van Rossem on kirjoittanut sivuillaan. Siipiautoilun tulevaisuudelle on erittäin tärkeää, että G7-huippukuskit kisaavat myös G12-luokassa.

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.09.2006 22:34 #5328 : Pora
Vastaus käyttäjältä Pora aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007
Kaitsu:
Mä en tiedä siipihommista mitään, mutta aina pitää sekaantua kaikkeen: mulle on syntynyt jostain semmoinen käsitys, että G12 luokkaa varten radan pidotus on ihan erilainen kuin isojen poikien luokissa?

Pidotus on kyllä kieltämättä hieman erillainen G7:ssa kuin touringissa, mutta oikealla rengas valinnalla voi G12 siipiautoa ajaa samoissa kilpailuissa kuin muitakin siipiluokkia. Itse asiassa kaikki myynnissä olevat G12 luokan rungot ovat tarkoitettu ajettavaksi pidon kanssa, jolloin ne vasta toimivat niin kuin on tarkoitus.

-pora

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
08.09.2006 06:14 #5329 : MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa Slottikisojen tiedotus

Lajin tiedotusta pitäisi parantaa. Tarvittaisiin se kaikkien tuntema Joku Muu joka tekisi kisaraportteja, haastatteluja yms. sekä tänne nettiin, että mediaan noin yleensä. Yleensäkin semmoinen hehkutus lajin ympäriltä puuttuu täysin. Uskoisin, että varsin pienelläkin panostuksella lajin profiilia voisi nostaa huomattavasti. Takavuosina esim. Vauhdin Maailmassa oli satunnaisesti juttuja slottikisoista. Voisi esim. tyrkyttää juttuja kolmen pääkategorian (siipi-, skaala- ja malliautot) MM-kisoista VM:ään.


Tuossa on paljonkin pointtia. Nykyisin kyllä käsittääkseni aika hyvin pyydetään paikallislehtien toimittajia paikalle ja usein he tulevatkin tekemään jutun, kunhan he vaan sinne pyydetään. Tietty huonompiakin esimerkkejä valitettavasti löytyy; paikkoja, joissa ei tiedotuksen eteen tehdä mitään.

Mannion Ilkkahan on viime aikoina kirjoitellut jopa suht ahkeraan VM:ään juttuja. Mutta niin VM:ään kuin muihinkin lehtiin saa juttuja varmasti näkyviin sillä, että ne sinne joku tekee.

Se Joku Muu todellakin tarvittaisiin, joka hoitaisi tiedotusta. Nykyisellään voidaan vaan katsoa mallia esimerkiksi Lassen sivuilta tai Englannin järjestön sivuilta. Ei mene kisojen jälkeen montaakaan päivää kun on kisaraportti kuvien ja tuloksien kera kaikkien luettavissa. Suomessahan saadaan tuloksiakin odottaa palstalle muutamilta paikkakunnilta jopa viikon verran :!:

Loppujen lopuksi se juttujen väsääminen ei ole iso asia. Tännekin sivuille voi niitä juttuja tehdä mutta vielä en ainakaan itse ole saanut mitään aikaiseksi. Monilla on varmasti sama homma kun mulla eli aikapula haittaa kaikenlaista tekemistä. Ja musta ainakin tuntuu, että juttujen kirjoittaminen tänne sivuille on hieman monimutkaista :oops: Voi hyvinkin olla pelkkä tuntuma eli sitten kun sitä tekee paljon ja siihen tottuu niin se sujuu helposti ja vaivatta mutta tällä hetkellä vaan on sellainen käsitys...

Matti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
09.09.2006 10:05 #5333 : ahietalahti
Vastaus käyttäjältä ahietalahti aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007
Palailen tässä hieman paremman ajan kanssa aiheen pariin, mutta korjattakoon noihin sääntömuutoksiin sellainen kohta, että Flexi-3 tulee olemaan tulevaisuudessakin sallittu, koska sellaisia kokemuksieni pohjalta joidenkin pakeista löytyy (mm. oma lehmä ojassa :lol: )...

Näitä Flexi-3:sia jaettiin joku vuosi sitten (vissiin) eurosarjan loppupalkintoina muutama kappale. Se on kai se tie miten ne rungot sinne pakkeihin on eksyny.

Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • linju62
  • Vieras
  • Vieras
17.09.2006 18:31 #5355 : linju62
Vastaus käyttäjältä linju62 aiheessa Kuula Laakeri
Tuossa kun Kuulat sallitaan MURAn koneisiin niin uteliaisuuttani kyselisin että osaako kukaan sanoa millaisella kierrosmäärällä kone kiertää maksimissaan .

:?: :?: :oops:

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.09.2006 05:29 #5356 : AIR
Vastaus käyttäjältä AIR aiheessa Re: Kuula Laakeri

linju62 kirjoitti: Tuossa kun Kuulat sallitaan MURAn koneisiin niin uteliaisuuttani kyselisin että osaako kukaan sanoa millaisella kierrosmäärällä kone kiertää maksimissaan .

:?: :?: :oops:


Aika hyvä veikkaus olisi noin 40000 r/min radalla. Voi olla snadisti enemmänkin.

Antti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.09.2006 06:06 #5357 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007
Olisiko muuten nyt oikea aika jonkun gurun kertoa kuinka nuo kuulat Muraan oikeaoppisesti asennetaan? Entä mikä on paras öljy niiden voiteluun?

-kaitsu

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
18.09.2006 09:32 #5360 : MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa Laakerin asennus
Gurusta nyt tiedä mutta itte oon asennellut laakerit koneisiin seuraavalla tavalla:

Vanha laakeri ensin pois paikoiltaan ja sitten putsaa reiän liimasta tai tinasta, että saa uuden oikealle paikalleen. Sitten jigi sisään moottoriin ( jigi = tavallinen ankkuri, jonka ympärille teippiä niin paljon, että juuri ja juuri pyörii magneettien välissä ). Laakeri akselille ja sitten asetetaan laakeri sille kohdalle minne se halutaan asentaa. Sitten juotetaan tai liimataan paikoilleen.

Pyörimisnopeudesta sen verran että tuli laskettua joskus kingille 4,3s kierrosajalla ja 8/36-välityksillä ( TS-auto ) ankkurin keskimääräiseksi pyörimisnopeudeksi reilut 53 000rpm. Eli kun kone pyörisi koko ajan tuolla nopeudella niin kierrosajaksi tulisi tuo 4,3s. Oikeastihan se tietty pyörii paljon lujempaa pääsuoralla.

Voitelusta...

www.skf.com/skf/productcatalogue ... tion=Calc2

Tuolta linkistä löytyy SKF:n voiteluaineen laskentaohjelma. Antaa viskositeetin kun tiedetään laakerin mitat, pyörimisnopeus ja toimintalämpötila.

Laakereiden lämpötiloja en ole mittaillut mutta G7:ssahan joskus sulavat pinjonit irti akselilta, joten siellä maksimilämpötilat ovat yli 200C:n. Sen perusteella pitäisi käyttää aika jäykkiä voiteluaineita, esim. jotain synteettistä 5W-50 moottoriöljyä. Eihän ne moottorit tosin koko aikaa toimi yli 200C:ssa mutta nyrkkisääntönä siis käytettäville öljyille se, että sen tulisi olla melko jäykkää.

Ruostumattomasta teräksestä valmistetut laakerit itsessään kestävät lämpötiloja 200C:n saakka ilman merkittäviä muutoksia pinnan kovuudessa ( GRW:n kataloogi ). Tämän vuoksi suosin niiden liimaamista paikoilleen. Tosin hyvin ne ovat kestäneet juottamallakin.

Matti

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.09.2006 07:56 #5364 : ahietalahti
Vastaus käyttäjältä ahietalahti aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007
juottamisessa tulee vain muistaa juotosnesteen todella kohtuullinen käyttö. Jos tämä ei luonnistu, niin suosittelen liimaamista.

Itse olen aina laakerit juottanut, ja on ne hyvin kestäny... Heti sen jälkeen kun oppi, että sitä juotosnestettä pannaan tosi vähä!!!

Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.09.2006 08:05 #5365 : Kaitsu
Vastaus käyttäjältä Kaitsu aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007
Mikä on hyvä liima ko. tarkoitukseen? Epoksi? Joskus ostin sellaista Loctiten metalliepoksia olisikohan passeli tähän tarkoitukseen :?:

Koska olen laiska enkä jaksa selvittää mihin sääntökohtaan tuo kuulalaakeripykälä viittaa niin kysyn tässä: Onko sama sääntö ensi vuonna voimassa kaikissa Mura-luokissa (EM-24, EJ-24, TS-24 ja G12 siipi)? Olisi hyvä jos ei tarvitsisi tehdä eri luokiin eri moottoreita.

-kaitsu (joka ei hallitse juotosnesteen kohtuullista käyttöä; Barcelonassa uitin koko mekkipakkini sisällön fluxissa. En suosittele)

Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
19.09.2006 14:37 #5367 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Re: Sääntömuutokset kaudelle 2007
Moi !!

Onko noi siipivakion säännöt yhtään yhdenmukaiset Ruotsin sääntöjen kanssa ??

Ruotsissa on ymmärtääkseni aktiivista toimintaa tuon luokan suhteen...

Saataisiin taas Ruotsin matkailu kukoistamaan kuten vanhoina hyvinä aikoina :D pääsis isätkin laivalle 8)

Kouvolassa G7 SM:ssä kokeillaan Leon autolla, OMG:n jälkeen, tätä paljon puhuttua pito asiaa.....Jenkeissä on Boxtokkia ajettu aina pidolla, eikä siellä ainakaa koneita pala mitenkään erikoisen paljon.

Yly

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.269 sekuntia