Kysymyksiä ura-autoilusta

  • _sami_
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
27.01.2006 17:40 #4318 : _sami_
Kysymyksiä ura-autoilusta kirjoittanut _sami_
No niin,

Eka oma moottori on viritetty (scalen mabuchista väsättiin suht. äreä kisamylly muoviautopuolelle) ja nälkä kasvaa syödessä. Ulkkarisivujen juttuja lueskeltua alkoi kiinnostamaan tää skaala ja siipiautopuoli.

Muutama kysymys ennen kuin on aika tulla radoille ihmettelemään:

Kahva:

-sääntöjen antamilla reunaehdoilla, voiko kahvan rakentaa itse? Voiko ohjattu fetti sijaita kuinka lähellä pistoketta, jos ei erikoisemmin halua sitä johdoissa roikottaa? (tällähän ei ole merkitystä itse asian toimintaan. Perus designiä vaan hahmottelen). Niin kauan, kun kahva ei nosta jännitettä, niin kahvan ohjauselektroniikka täysin vapaa?

Moottori:

-EM24 luokassa on jollain tavalla määritelty moottori. Terminologiaa en tunne, mutta saako näissä käyttä itsevalmistettua ankkuria? käämilanka ja sen minimikierrosmäärä on määritelty, mutta jos itsetehtyä ankkuria voi käyttää, niin käämin geometria ei ole rajoitettu/määrätty?. Tämmöinen väsäily ois hauskaa ajanvietettä ja työpaikalta löytyy tarvittavat vehkeet mikroskooppeja ja mems työkaluja myöten. Puhdashuonekin löytyy jos mopo karkaa käsistä kuparin höyrystämisen muodossa:)
-ES-24 luokassa moottori täysin vapaa. Koko mylly voi siis olla rajustikin modifioitu jostain hyvästä aihiosta?

Missä luokassa olisi helppo aloittaa ja onko hyvinkää lähin rata pääkaupunkiseudulla.. Kilpailuihin ei ole aikomus kunnes on ihan rauhassa treenannut ja saanut auton + kahvan toimimaan. Tämmöistä ajelua varmaan voi kerhoissa harrastaa liittymällä kerhoon?

Kiitostapa jo etukäteen!

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.01.2006 12:50 #4320 : ahietalahti
Vastaus käyttäjältä ahietalahti aiheessa Re: Kysymyksiä ura-autoilusta
Vastauksia:

Kahvasta... Muita rajoittavia tekijöitä ei ole, kunhan se ei nosta autolle tulevaa jännitettä ja että "käteen" tuleva osa on koteloitu. Ainoat todelliset rajoitukset ovat EM-24 luokassa (alle 14-vuotiaat). Siinä tulee kaikkien kahvan ulkoisten osien olla koteloidut, jotta ei syntyisi oikosulkuja. Lisäksi kytkentä rataan on tässä luokassa sallittu ainoastaan puhelinpistokkeella.

Moottorista... Periaattessa EM/EJ/TS-24 luokissa saa tehdä itse ankkurin, jos se täyttää sääntöjen mukaiset speksit, mutta sellaista käämijää ei kyllä vielä suomesta löytynyt, joka olisi saanut tehtyä sellaisen ankkurin, joka olisi pärjännyt ProSlotin tehdasvalmisteisille X12 ankkureille. Eli varmin tapa on ostaa IMPIREltä sellanen ja keskittyä muuhun virittelyyn. ES-24 luokassa moottori on vapaa ja kaikki juppi-kikat on sallittu, tosin autossa saa olla vain yksi moottori. :lol: Käsittääkseni tällä palstalla eemeli-nimimerkillä kirjoitteleva kaveri on kaikenlaisia ennenkuulumattomia projuttuja kehitellytkin.

Aloittaminen... Hyvinkäällä on Stadista kattoen lähin täysverinen slottirata, jossa voidaan ajaa skaala-autolla, ja kyllä Hygessä pääsee testailemaan ilmaiseksi. (Valistakaahan ArSkAa, jos olen väärässä...) Siipiautoille tarkoitettu lähin rata on Kouvolassa. Helpoin luokka aloittaa on TS-24 (Touring Saloon). Tässä luokassa auto on halvin/helpoin rakentaa. Kaikki rakentelevat samoista sääntöjen määräämistä osista, joten kisat ovat tiukkoja ja ajotaito ratkaisee. Kisaviikonloppuina TS-24 ajaa 30-50 kuskia. Vauhdin nälän kasvaessa kannattaa alkaa ajatella EJ/ES-24 autoja... Todennäköisesti olet kuitenkin yli 14vee, joten EM-24 ei silloin koske sinua. Siipiluokat ovat keltanokalle varsin kovaa kamaa heti alkuun, mutta vauhtia pääsee maistelemaan maaliskuussa Kouvolassa järjestettävissä EM-kisoissa. Eli sinne vain katsomaan, jos kiinnostus heräsi.

Toivottavasti oli jotain apua

Best,

Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.01.2006 13:26 #4321 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa Kahvan ja moottorin virittelystä
Hep!

Muistaakseni kahva ei saa sisältää "virtalähdettä tai laitetta rataan syötettävän ajo- tai jarrutusvirran tai -jännitteen nostamiseksi tai varastoimiseksi"

Jos tosiaan saapi itte ankkurin kietaista, niin pitääpä kokeilla =)

Kellään sattus oleen palaneita tai muuten mäsiä proslotin ankkureita aihioksi?

Ne taitaa olla keveempiä ku vanhat murat mitä mulla on.

-eemeli-

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
28.01.2006 13:53 #4322 : ahietalahti
Vastaus käyttäjältä ahietalahti aiheessa Re: Kysymyksiä ura-autoilusta
Ohjeistosta, piti vielä varmistaa, etten puhu sontaa.

"Moottorissa pitää olla G12/G15 -luokkiin tarkoitettu ankkuri, jonka
ankkuripakan halkaisija on min 0.500" (12,7 mm) ja siinä on vähintään 50 käämikierrosta, max AWG
29 lankaa (D 0,2845 mm ilman lakkaa)."

Hiatamiähen Halapamatkat.
~Kun mikään ei toimi, mutta kaikki järjestyy~

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

  • _sami_
  • Kirjoittaja
  • Vieras
  • Vieras
28.01.2006 15:22 #4323 : _sami_
Vastaus käyttäjältä _sami_ aiheessa Re: Kysymyksiä ura-autoilusta
Tere,

Kiitoksia ohjeista! Eurosport kiinnostaisi, mutta täytyy varmaan aloitella saloonilla ja rinnalla pikkuhiljaa väsäillä ES-24 autoa.

Ankkurin käämiminen tosiaan on haasteellista ja hyvistä työkaluista ja mittalaitteista siinä on apua. Pari ankkuria olen kotiautoihin vasta kääminyt ja pikkasen alan jo olla hajulla, että mistä on kyse. Kahvan rakentaminen taas on huomattavasti helpompaa ja tarkoitus olisi suodin laskea mikrokontrolleriin joka tuota fettiä ohjaa. Analoginen suodin eli choke saadaan näin muistipaikkoihin korvattua digitaalisella suotimella ja vaste säädettyä tasan halutuksi joka paikkaan. Nykyään vahvavirtapuolellakin on yleisiä noi digitaalifiltterit ja niistä on monia etuja verrattuna analogisen kelan suunnitteluun ja käyttöön. Mutta täytyy alkaa rakentelemaan..

Täytyy tulla kevään mittaan hyvinkäällä käymään.

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
01.02.2006 12:37 #4350 : krp
Vastaus käyttäjältä krp aiheessa Re: Kysymyksiä ura-autoilusta
Kyllä EM/EJ/TS-luokan ankkurin pitää olla koneellisesti käämitty. Luokan hengen mukaan sen pitää olla ns. USRA-legal, eli jenkkien hyväksymä G-12/ G-15-ankkuri. Jos säännöt eivät tätä sano niin se pitää kyllä selventää. Kun aikanaan G-15-luokka (ja sen seuraajat) kehitettiin, idea oli nimen omaan sallia vain kaupallisten massatuotantoankkurien käyttö.

Eli itse ei missään tapauksessa saa ankkuria käämiä tai ostetun ankkurin käämiä mennä em. luokissa muuttamaan.

ES-24, ES-32, F1-32 ja G7-24 (OMG-7) sen sijaan sallivat koneen (siis myös ankkurin) vapaan virittämisen.

Kimmo

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.359 sekuntia