G12 siipi?

Lisää
06.03.2005 16:28 #2390 : Yly
Vastaus käyttäjältä Yly aiheessa Re: G12 siipi?
Olenko ymmärtänyt oikein, että liukulaakerin voi juottaa vinoon ja se ei haittaa ??

Olen itse aina kuvitellut, että laakerin kuin laakeri tulisi juottaa suoraan.

Tietenkin on vielä se ongelma pyöriikö kuulalaakerit akselin mukana :-) )

Yly

We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
07.03.2005 19:13 #2394 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa laakerin juottamisesta
Hep!

Vinossa oleva liukulaakeri kuluu ainakin nykyisillä ankkurin akseleilla aika nopeasti oikeaan muotoon...

Totta kait vinossa oleva laakeri toimii huonosti.

Eri juttu on, jos laakeripinta ei olekaan aivan suora, vaan loivasti kartio, mikä sallii pienen poikkeaman täydellisyydestä. Liukulaakereilla siis.

Jos laakeri juottamiseen käyttää kunnon ankkurijigiä (saatavissa kauppiailta melko edullisesti), suurentaa pikkasen laakerin reikää, ja käyttää molempia käsiä, on mielestäni vaikeampaa saada laakeri vinoon kuin suoraan =)

Kuulat vois olla ihan hyvä juttu. Ei nekään ongelmattomia ole, mutta liukuja parempia monessa suhteessa.

Sallitaanhan sitten G-12 moottoreissa vain metalliset kuulat? Keraamiset kun maksanevat aikas hunajaa...

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
14.03.2005 13:24 #2417 : MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa Murakoneiden laakerointi
JOS murakoneissa sallittaisiin vapaa laakerointi kannussa, niin kuten jo aiemmin mainittu, laakerilla ei ole vaikutusta siihen, miten lujaa ankkuri pyörii moottorissa.

Vapaalla laakeroinnilla tarkoitan sitä, että kaikki saisivat käyttää millaista laakeria haluavat. Laakeri saa siten olla vaikka pronssinen, teräksinen kuula, keraaminen kuula tai vaikkapa magneettilaakeri :shock: . Perusteluja vapaalle kannunlaakeroinnille on esitetty aiemmin ja ei niistä sen enempiä.

Jos siis laakerointi vapautetaan niin mun puolesta ihan sama millaisia laakereita kukin käyttää. Järkevintä olisi käyttää metallista kuulalaakeria. Se on pari euroa kalliimpi kuin pronssilaakeri mutta kestää pidempään eikä syö faasseja yhtä paljon. Keraamisella laakerilla haetaan ( teollisuudessa ) lähinnä kestävyyttä suurille pyörimisnopeuksille sekä laakerivirtojen minimointia. Ura-autopiireissä myytävät 6mm kuulalaakerit ovat normitettu käsittääkseni pitkälti yli 200 000rpm, joten se raja ei tule millään Murakoneissa vastaan. Ja ne laakerivirratkaan eivät ole ongelma...

Matti

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
14.03.2005 21:05 #2421 : eemeli
Vastaus käyttäjältä eemeli aiheessa jep...
...mutta keraaminen on kevyempi.

Ja koska karemiikat on "vähän" huonoja tarttumaan tinaan kiinni... niin tiedätte kyllä =)

Toi olis fiksu juttu, että vain kannun laakeri olis vapaa.

Kannatan.

-eemeli-

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

  • roki
  • Vieras
  • Vieras
14.03.2005 22:32 #2422 : roki
Vastaus käyttäjältä roki aiheessa Re: G12 siipi?
olis tarvetta motin ja taka-akselin laakereille
olisko vinkkiä mistä noita kuulalaakereita kannattais kysellä
pitääkö olla suojattu vai avoin
onko joku tietty hyväksi koettu valmistaja

roki

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Lisää
15.03.2005 10:58 #2424 : MF
Vastaus käyttäjältä MF aiheessa Laakereista...
Kotomaassa AIR kauppaa pikkuauton osia ja valikoimasta löytynee pronssilaakereita ja metallisia kuulia moottoriin ja taka-akselille. Laakerimyyntiin erikoistuneilta kauppiailtakin joskus kyselin kuulien hintoja ( teollisuuden laakerikauppiaat ) mutta silloin ainakin niiden tarjoamat hinnat olivat aika paljon korkeampia kuin ura-autokauppiailla.

Suomen rajojen ulkopuolella on myös paljon ura-autotarvikekauppiaita ja esimerkiksi Rossemin sivuilla on melko kattava linkkilista eri kauppiaisiin.

GRW:n laakereita käytetään varmasti eniten ura-autoissa. Ne ovat kaikki ruostumatonta terästä ja kestävät niitä pyörimisnopeuksia, joita ura-autoissa tulee vastaan ( niin koneen laakerit kuin taka-akselin laakerit ). Isoista laakerivalmistajista kuten SKF:ltäkin saisi rosterista tehtyjä laakereita ( moottoriin ) mutta kannattaa tarkastaa pyörimisnopeusrajat.

Suojaamaton tai suojattu laakeri... Itse olen tavannut ajella ( luokissa joissa vapaa laakerointi ) RL-setupeilla, joissa kannun ja päädyn laakeripesä muodostaa itsessään hyvän suojan laakerille. Siten moottoreissa suojaamattomat GRW:n kuulat. Jotkut käyttävät lisäksi fiiberiprikkaa pinjonin ja laakerin välissä estämään laakerin likaantumista.

Taka-akselilla olen käyttänyt suojattuja GRW:n laakereita. Muutama vuosi taaksepäin avoimet taka-akselin kuulat olivat laadultaan huonoja. Eli kuulat eivät pyörineet akselin mukana. Nykyhetkestä en osaa sanoa, millaista avoimien laatu on mutta ei ole suojatuissa laakereissa ollut mitään valittamista. Painoero on mitätön suojattujen ja suojaamattomien välillä.

Matti

Kirjaudu sisään liittyäksesi keskusteluun.

Sivu luotiin ajassa: 0.249 sekuntia