- Vastaanotettu kiitos 503
Eurolight
Onko Epicfailin tarkoitus siis mikä ?
Eurolight helpommaksi ja halvemmaksi aloittelijoille vai tehdä säännöt EL:ään niin, että EL auto kilpailukykyinen PR-luokassa ?
Mielestäni molemmat ei onnistu.
Minun mielestäni EL on tällä hetkellä ihan hyvä luokka !
Jos Aelios sallitaan, niin kaikki X25: t voi siirtää roskiin tai odottamaan Iisalmi Enduroa.
Jos välitys vapautetaan, niin mitenkäs sitä muutetaan, että autolla pärjää Prudussa ? Kysyn koska en tiedä.
Miten välityksen vapauttaminen helpottaa aloittelijoiden elämää ?
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel
Kirjaudu sisään tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.
- Nykyiset moottorit sallitaan jatkossakin
- Vapaa 64p välitys
- Kaikki suljetut moottorit, jotka ovat nyt myynnissä. Tehokkain taitaa olla Rogerin Supra, jollainen on minulle tulossa.
Optionaalisena ehdotuksena heitän, että sallitaan myös C43 Aeolos. Tällöin olisi auto paremmin kilpailukykyinen produssa. Välityksen vapauttaminen tekisi myös nykyisestä Kofordista kelvollisen produssa.
Yritän jossain vaiheessa löytää aikaa moottorien testaukseen, mutta se tuskin tapahtuu ennen Lappeenrannan kisaa. Testiin tulee ainakin H7, H9, Phoenix ja Supra.
Tulevaisuudessa EL-luokkaan katsoisin hyvin sopivan harjattomat moottorit. JK:n omistajan mukaan harjaton auto on tulossa heiltäkin jossain vaiheessa, mutta siihen saattaa kulua helposti parikin vuotta.
Yly kirjoitti: Täällä Bruhl !
Jos välitys vapautetaan, niin mitenkäs sitä muutetaan, että autolla pärjää Prudussa ? Kysyn koska en tiedä.
Miten välityksen vapauttaminen helpottaa aloittelijoiden elämää ?
Nykyisellään 7T pinjoni on täysin soveltumaton produun. Ajettavuus on surkea sillä. Itse ajan produa 6T 64p pinjonilla. Kestävyyden takia en sallisi 72p rattaita. Välitysten vapauttaminen mahdollistaisi myös suljettujen moottorien käytön paremmin, kun nyt H7:n speksattu 10/36 välitys ei ole kovin hyvä Phoenixille. Suprasta en tiedä. Vapaa välitys siis tasottaisi Kofordin ja suljettujen koneiden eroa. Helpottaisi myös katsastusta, jos saisi käyttää vapaampia välityksiä.
En itse aja EL-luokkaa, ja mekkaankin ko. vekottimia varsin harvoin. Tässä kuiteskin muutama ajatukseni ja muistikuvia asiasta.
ES-kuskien blokkaaminen EL-luokasta muistaakseni tuli siitä että junioreista ja vasta-alkajista voisi olla kivaa ajaa kilpaa voitosta, eikä seitsemännestä sijasta.
Minusta on järkevää, että EM ja produn välissä on joku luokka, jonka autojen nopeus ja ajettavuus osuu näiden väliin. Nykyisellään produ on AIVAN liian nopea luokka aloittaa harrastetta. Näin siis niillä, keillä ikä ei enää salli ajaa miniä. Se, onko nykyinen EL järkevä vaihtoehto, sitä en osaa sanoa, koska en ole itse ajanut. Voisin kuvitella, että nykyisillä spekseillä on jonkin verran haastava?
Jos Aeolos sallitaan, muodostuu merkittävä tarve vaihtaa runkoa. Se, onko tälle tarpeelle oikeaa perustetta, on eri asia. Voi olla, voi olla olematta? Joskus se uusi sllittu tarttee saada lähinnä imagosyistä. Sokkotestistä voisi olla tässä asiassa kovasti etua.
Kannantan vapaita välityksiä. Muistaakseni en ole kertaakaan saanut rikottua 72p kulmaratasta, ja olen joitakin kymmeniä kisoja niilä ajanut. Suoria on kyllä tärveltynyt.
Jos välityksiä saa vaihtaa, niin sillon pystyy ottamaan kantaa käytössä olevan ankkuriyksilön omituisuuksiin ja katsastuskin kiittää.
Mikäli samoja renkaita voi käyttää kahdessa luokassa saman viikonlopun aikana, on se paitsi rahan säästöä myös ekologista. Ei meidän renkaista paljoa jätettä muodostu (kun moni vielä uusiokäyttää vanteet), mutta ideana jo valmistettujen esineiden käyttöiän lisääminen on kannatettavaa, (Nyt heti hakemaan AKK:lta kestävän kehityksen projektirahaa...)
Kaikki ns. bulkkikampe tuntuu nykyjään noudattavan seuraavaa kaavaa: tuodaan tuote markkinoille, se on kelvollinen tai jopa hyvä. Tuote saa jalansijaa ja otetaan yleiseen käyttöön, myyntimäärät kasvavat. Tuotteen valmistusta "pikkuisen" optimoidaan, jolloin laatu laskee ja tuote on lopulta aivan kuraa. Myydän firma vähän ennen kuin kuran määrä paljastuu ja siirrytään seuraavalle alalle.Tästä syystä suhtaudun hieman varauksella umpi(o)koneisiin. Minusta 16D -moottori ja Parman Flexi 5 -yhdistelmä on ollut aivan paras junioriauto ikinä. Hawk 9 oli Hyvinkäällä kerhokisassa kokeilussa. Ei jatkoon. (sama erään pitserian tavalle ruutata aivan kelvollisen tulisen pitsan päälle kylmää, makeaa majoneesia...)
Mikäli sattuisi käymään niin, että jokin suljettu moottori olisi jatkossa hyvä pitkän aikaa, se olisi toki mainio tilanne. Roskiin vain menee kovasti paljon enemmän kampetta niin.
Kerho- ja aluekisojen merkitys harrasteen jatkumossa on tosi suuri. Vähemmän ajaneet tarvivat tilaisuuksia harjoitella kisarutiineja pienemmällä porukalla, tarvimatta matkustaa toiselle puolelle maata. Lämmöllä muistelen MiTPA - PHT -sarjaa. Oi niitä aikoja! Nämä pienempimuotiset kisat mahdollistavat myös järjestäjien kisarutiinien opettelun, mistä on iso ilo myöhemmin isompia kapinoita järkättäessä. Tuskinpa minäkään olisi alkanut MM:ien track manageriksi ellen olisi niitä asioita päässyt harjoittelemaan lukuisia kertoja vähemmän vaativissa olosuhteissa.
Koen lajin jatkuvuuden tärkeänä asiana ja edistän sitä mielelläni. Hyviä ideoita otetaan vastaan jatkossakin. Minulle on kertynyt jonkin verran lahjoitettua ja itseltä yli jäänyttä osaa, joista ajattelin ensi syksyksi koota muutamia autoja. Varmaankin muutamia kerhokäyttöön sopivia alkeisautoja, mutta voisi noista pari vähän kilpailukykyisempääkin saada nippuun. Ihan poissuljettu vaihtoehto ei sekään ole, että liisaan huippukalliiseen 10 euron hintaan produauton, jolla pitäsi vaivattomasti päästä keskikastin tuntumaan. Sitä, millä perusteella kohde valikoituu, en ole mitenkään isosti miettinyt, mutta kaiketi jotakin katergoriassa merkittävä mekkivajaus tai halu kokeilla ensimmäistä kertaa ajamista eurosarjatasolla tms.
-eemeli-
Jos asioista mutistaan kisapaikoilla ja kerholla tuomatta asiaa laajemmin julki se ei tarkoita että asia ei kiinnosta, se tarkoittaa ettei asiasta tiedä.
Nyt asia on tuotu julkiseen keskusteluun ja hyvä niin. Kyllä minusta ehdottomasti EL-luokan pitäisi olla helppo ajaa.
Tässä ketjussa on hyviä ajatuksia asioiden muuttamiseen, mutta fakta on että kaikki ei täällä kirjoita ja lue joten asia on varmasti tapetilla Kotkan kisoissa joista voidaan sitten yleisellä tasolla referoida tänne mitä mieltä porukka on.
Voin myös Lappeenrannan eurosarjan järjestäjänä ilmoittaa näin pari kuukautta etukäteen että kilpailussa ajetaan Pienoisautoilun ja eurosarjan säännöillä. Mitään ylimääräistä ei ole luvassa.
epicfail kirjoitti:
pyrtsy kirjoitti: Minua ei häiritse pitkät tekstit, joskin skippaan kyllä aiheeseen mitenkään liittymättömät kappaleet yli. Agressiiviset olettamukset ihmisten tarkoitusperistä voisi kyllä jättää pois. Eiköhän kaikkien tahtotila ole että meillä lajissa harrastajia nyt ja jatkossa.
Minulla ei ainakaan ole aggressiisiä olettamuksia kenestekään tai mistään. Se jää lukijan vastuulle minun tekstien osalta, jos sellaisia fiiliksiä tulee.
Minulla on todellisia ongelmia suomen kielen muodostamisen kanssa ollut vuodesta 2011 lukien, kun kaulavaltimo repesi totaalisesti ja kaikki muut kielet muuttuivat helpommiksi siitä hetkestä lukien. Pahoittelen viestintätaitojeni puuttellisuutta siltä osin, joudun aina miettimään erikseen mitä sanoja käytän suomen kielestä, jotta kukaan ei pahoita mieltään (kun taitaa kokemusperäiseni tutkimukseni mukaan pelkkä nimeni kuuleminen tuottaa kielteisen reaktion samantien ainakin parille ihmiselle).
Mitä tulee harrastajiin ja lajin asioihin kisojen ulkopuolelle sekä imagoon ja vetovoimaan, siitä ilmaisin kyllä mielipiteeni Kotkan suuntaan suullisesti eilen.
pyrtsy kirjoitti: Jos asioista mutistaan kisapaikoilla ja kerholla tuomatta asiaa laajemmin julki se ei tarkoita että asia ei kiinnosta, se tarkoittaa ettei asiasta tiedä.
Noh...jos katsotaan eurolightin osallistujamääriä, niin aika pieniä. Hyvä jos tulee edes yksi erä kisoissa täyteen. Mieluummin täyttäisin kyseisen luokan suuremmalla määrällä kuskeja ja jättäisin lauantai illasta sporttitreenit kokonaan pois. Minusta sportti saa liikaa treeniaikaa vs muut luokat, ottaen huomioon, että sunnuntaina ajetaan lisää ja monesti on käynyt niin, että sunnuntain ajokeli on täysin erilainen edelliseen iltaan. Turhaa treeniä siis.
Se, että asiasta ei sitten jutella, niin sitten voidaan katsoa kuskien ikäjakaumaa. Kuinka moni heistä mekkaa itse ja tietää tekniikan vaikutuksen autoon? Vanhempi kööri kyllä, nuoremmat kuskit ei.
Kyllä tämä asia on sekä luokan vetovoiman kannalta, että tulevaisuuden kannalta muiden hoidettava, kuin kuskien. Tarkkailisin luokkien houkuttelevuutta yleensäkin ottaen osallistujamäärillä ja miettisin luokkien funktiota sääntöihin nähden. Kyllä eurolight on todella tekninen loppujen lopuksi siihen nähden, että pitäisi olla helppo luokka. Väitän, että kiinteiden välitysten takia se on osittain teknisempi, kuin produ, koska produssa voit konepuolen asioita kompensoida rattailla todella paljon.
pyrtsy kirjoitti: Tässä ketjussa on hyviä ajatuksia asioiden muuttamiseen, mutta fakta on että kaikki ei täällä kirjoita ja lue joten asia on varmasti tapetilla Kotkan kisoissa joista voidaan sitten yleisellä tasolla referoida tänne mitä mieltä porukka on.
No edelliseen kohtaan viitaten, osallistujeäien ikäjakauma ja määrät huomioon ottaen, vähän on keskustelijoita yleensäkään. Ja kun ei aja, ei tiedä ja yleensä ei kiinnosta. Kyllä minäkin katson em luokkaa täysin vierestä, kun sitä ei enää ajeta meidän taloudessa ja minulla ei ole mitään mielipidettä siihen luokkaan juurikaan. Tosin vastustan niitä 10v kokeiluja, koska kahvoissa on säädöt yleensä niitä varten tai sitten pitää muuttaa palkintojen jakoa.
Ehdotan ihan suoraan, että pyrittäisiin nostamaan luokan ajajamääriä. Poistaisin eurosport kytkennän totaalisesti ja k18 kohdalla katselisin vain palkintojenjako asioita. Tuskin ISRA kuskit hyökkää luokkaa suurella joukolla ajamaan kuitenkaan, mutta sporttikuskien joukossa saattaisi joitakin halukkaita olla jollain aikavälillä.
Ajaisitko sinä Pyry, jos saisit ajaa? Heikki taisi tuolla mainita, että 3 luokkaa viikonlopussa riittää hänelle, joten sama mielipide varmaan monilla muillakin. Miksi siis sport rajoite?
pyrtsy kirjoitti: Voin myös Lappeenrannan eurosarjan järjestäjänä ilmoittaa näin pari kuukautta etukäteen että kilpailussa ajetaan Pienoisautoilun ja eurosarjan säännöillä. Mitään ylimääräistä ei ole luvassa.
Hyvä niin, että asia on selvä reilusti etukäteen. Eikä niin, että kisakutsussa 2-4 viikkoa ennen ilmoitetaan teknisestä muutoksesta poikkeuksellisesti sääntökirjaan nähden, kuten tuossa about pari vuotta sitten eräässä luokassa ja tapahtumassa.
Arvostan sitä, että ilmoittaa näin reilusti etukäteen. :smile:
Kirjoittamasi teksti on täysin ymmärrettävää ja hyvää Suomen kieltä silloin kun Suomea kirjoitat. Saksan kielitaito rajoittuu itsellä oluen tilaamiseen ja en rupea Suomalaisella foorumilla mitään google translatea käyttämään joten toivoisin että Suomea täällä puhuttaisiin ihan viestin alusta loppuun.
Vahvoja olettamuksia teet, se ei ole lukijan vaan ihan itsesi vastuulla.
Se että osallistujia on vähän ei ole kovin hyvä argumentti että asiasta ei pitäisi keskustella kerhojen edustajien kanssa. En eritellyt että keskustelua käytäisiin vain kuljettajien kanssa vaan ilmeisesti taas oletit niin. Tämän langan tähänastisen keskustelun perustellaako pitäisi ruveta nuijaa hakkaamaan pöytään?
Olet tuonut esille kokemasi epäkohdan lajissa ja nyt siihen paneudutaan, mitä vielä odotat? Lupaan että keskustelu ei jää Kotkan kisoihin vaan voidaan järjestää vastaavaa palaveria kuin viime vuonna esim teamsillä. Ja se toki saa täällä jatkua, mutta kuten aiemmin sanoin, kaikki ei ainakaan kirjoittele tänne.
En rupea ajamaan EL jos se sallittaisiin. Enkä usko sporttikuskien sallimista laitissa vaikuttavan osallistujamääriin kovin merkittävästi. Tästäkin haluan kuulla useammasta suusta mielipiteitä. Pari on nyt saatu täällä foorumilla.
En ala ajamaan EL-luokkaa, ainakaan sarjakisoissa. Aluekisoissa se on ollut hyvä syy nukkkua aamusta hiukan pidempään. Olen toivottoman huono heräämään aamusta.
3 luokka/vkl tuntuu sopivalta määrältä tällä hetkellä minulle.
Minusta olisi valaisevaa kuulla kokemuksia välitysten vaihtamisesta, eli miten auton ajettavuus ja kierrosajat muuttuvat, jos välitystä vaihdetaan. Minulla ei ole sopivaa materiaalia, millä kokeilla asiaa itse.
Ja niin, jos jotakuta hattuni haittaa ajopaikala, niin ihan rohkeasti kertomaan vaan. Ei se ehkä juurikaan vaikuta asiaan (imagokysymys) mutta jos tuon tiedän niin voin yrittää olla vähemmän näköesteenä.
-eemeli-
eemeli kirjoitti: Hep.
Ja niin, jos jotakuta hattuni haittaa ajopaikala, niin ihan rohkeasti kertomaan vaan. Ei se ehkä juurikaan vaikuta asiaan (imagokysymys) mutta jos tuon tiedän niin voin yrittää olla vähemmän näköesteenä.
-eemeli-
Ongelma koskee lähinnä lippiksiä kun se lipan kärki tulee kuskin sopivasti kääntyessä 10cm päähän silmästä.
Itse henkilökohtaisesti ajaisin EL-luokan kisoissa ainakin vaikeilla rajoilla kuten Vaasassa ja Hämeenlinnassa. Olen kuitenkin sen verran kilpailuhenkinen ja kalustoa löytyy valmiiksi luokkaan, kun Ella ajaa myös EL-luokassa sekä olen kisapaikalla koko viikonlopun muutenkin. Kisatilanteessa ajaminen on minusta myös parasta treeniä , joten hullulta tuntuisi, jos en hyödyntäisi tilaisuutta.
Teknisten sääntöjen osalta ei keskusteltu kerholla, mutta Ellan mielipide oli se, että luokka voisi olla helpommin ajettava. Välitysten vapauttaminen auttaisi tässä mielestäni parhaiten, kun maavaran pitäisin renkaiden säästön takia jatkossakin 1mm.
Mitä itse luokkiin tulee. Mini - ihan ok, kustannukset kurissa. Light - on jollakin tavalla kieroutunut sillä auto ja huollot ovat yllättävän arvokkaita. Produ - sama vika kuin lightissa ja menestykäkseen tarvitsee vielä arvokkaampaa romurautaa rajalle. Jos lightissa alkaa välitysjumpa ja vastaava, ei se palvele muuta kuin kauppiaita kun nykyiselläänkin lightti on äärimmäisen helppo ajettava.
Se mikä koko kilpailutoiminnassa on pielessä on kustannusten karkaaminen tavallisen työssäkäyvän ulottumattomiin. Esim tulevaan Kotkan kilpailuhin pelkät ilmoittautumiskulut tällaiselle sunnuntaikisaajalle tekee luokkaa 250€ (2*mini,1*lightti,3*produ+3*lisenssi) johon päälle tulee kalustokulut, liikkuminen kisapaikalle ja mahdollisesti majoittuminen ja ruuat. En ole uskaltanut edes laskea koko kulua yhdelle kisaviikonlopulle, mutta investointina se on lähempänä 500€. Kustannuksia tulisi kyetä madaltamaan. En keinoja lähde miettimään, viisaammat saavat tehdä sen.
juusos kirjoitti: Produ menee pitkälle iltaan ja on omiaan vähentämään koko kilpailutoiminnan houkuttavuutta. Täällä ajetaan minit, light sekä produt; produt lähinnä sen takia että tulee kilpailukokemusta - ei muun syyn takia. Se että ajetaan kilpailua vain kilpailutreenin takia on jokseenkin pöhköä eikä palvele muita kuin itse ajajiaan. Tämä myös pidentään muiden päivää. Reilua? Jos katson omaa napaani niin kyllä, mutta suuntaus on huolestuttava.
Mitä itse luokkiin tulee. Mini - ihan ok, kustannukset kurissa. Light - on jollakin tavalla kieroutunut sillä auto ja huollot ovat yllättävän arvokkaita. Produ - sama vika kuin lightissa ja menestykäkseen tarvitsee vielä arvokkaampaa romurautaa rajalle. Jos lightissa alkaa välitysjumpa ja vastaava, ei se palvele muuta kuin kauppiaita kun nykyiselläänkin lightti on äärimmäisen helppo ajettava.
Se mikä koko kilpailutoiminnassa on pielessä on kustannusten karkaaminen tavallisen työssäkäyvän ulottumattomiin. Esim tulevaan Kotkan kilpailuhin pelkät ilmoittautumiskulut tällaiselle sunnuntaikisaajalle tekee luokkaa 250€ (2*mini,1*lightti,3*produ+3*lisenssi) johon päälle tulee kalustokulut, liikkuminen kisapaikalle ja mahdollisesti majoittuminen ja ruuat. En ole uskaltanut edes laskea koko kulua yhdelle kisaviikonlopulle, mutta investointina se on lähempänä 500€. Kustannuksia tulisi kyetä madaltamaan. En keinoja lähde miettimään, viisaammat saavat tehdä sen.
Produa ajetaan sm-luokkana nyt toista kertaa. Lisenssimaksu on vedetty pienoisautoilussa täysin minimiin. Taitaa olla summasta 98% vakuutusmaksua (mikä on muuten aika kattava vakuutus) joten siitä ei ainakaan pysty tinkimään sm-luokissa. Ymmärrän kustannuspaineet eurolight luokassa mutta production luokkaan en lähtisi millekkään peltimoottorien tielle mitä se kustannusten lasku käytännössä vaatisi.
Ja kun vertaa tätä lajia jääkiekkoon tai mihin tahansa muuhun moottoriurheiluun niin aika halvalla pääsee lajiin kiinni.
Lisenssi- ja kustannusasioista...
Lisenssi sisältää, kuten Pyry mainitsiin, varsin kattvan vakuutuksen. Kaikki vapaa-ajan tapaturmavakuutukset ei taida olla voimassa kilpailutapahtumissa? Lsenssin vakuutus kattaa myös lajinomaisen harjoittelun. Lisenssi on voimassa koko kauden, joten ei sitä oikein voi laittaa suoraan yhden kauden kustannuksiin.
Ne rahat, mitä ei välttämättömiin menoihin kulu (ruoka, asuminen jne) käytän itseäni ilahduttaviin harrasteisiin, kuten kilpaa ajamiseen. Siihen menee viikottain myös aika monta tuntia muuta aikaa. Olen tämän perustellut itselleni sillä, että olenpahan ainakin sen aikaa muusta pahanteosta poissa. Ja jäähän tästä sellaista henkistä pääomaa, mitä on vaikea muutoin ostaa mistään, eikö? Koitan pitää muun kulutuksen pienellä, niin sitten on enemmän rahaa käytettävänä slottiautoihin.
Verrataanpa vaikka vetouisteluun... vene, venepaikka tai traileri, polttoaineita, muutamia vapoja, pari syvätakilaa, valtion kalastuksenhoitomaksu, kalastusluvat jne. Uistimiakin tarttee muutaman. Halpaa... ellei tee vaappuja itse kuten minä, vedä niitä kanootin perässä perässä lihasvoimalla. Nykyjään täysin ilmaisia harrasteita on aika vähän. Ymmärrän toki, että kun on iso osa monihenkisestä perheestä osallistuu, niin kustannukset moninkertaistuvat.
Pienellä järkeilyllä kuiteskin niitä kustannuksia saa hivutettua alas.Majoituksissa jos pystyy pikkusen tinkimään nukkumapaikan tasosta niin säästö voi olla ihan merkittävä. Minulla on usein rungot viritelty niin, että kun yhdellä on pyörät ajettu alimittaiseksi, niin seuraavalla ne oikaisun jälkeen ovat justiinsa passelit. Kerran ajoin viikonlopun kaikki 3 luokkaa samalla pyöräparilla, yli 1 000 kierrosta yhteensä. En pitänyt kalliina ratkaisuna. Näin hyvin menee harvoin, mutta monesti sama rengaspari on ollut OK sekä OG:ssä että sportissa.
Rattaiden kustannukset, höm... vaikka Cahozan highly durable. rattaat on vähän kalliimpia, ne taitaa olla aika hyviä kestämään. Jos ajatelleen, että on kaksi pinjonia, niin niilä ajaa helposti useamman vuoden kilpailut. Fasseja vaikka 3 eri kokoa kaksi kutakin, niin pärjää jo aika monella radalla välitysten puolesta. Kun opettelee laittamaan moottorin hyvin paikalleen, että välitys on OK, rattaat kestää pidempään.
Moottorin huollon voi tehdä itse, jolloin kustannukset ovat mielestäni varsin maltilliset. Tässä on vähän sama kuin muissa asioissa, että ellet itse osaa, niin joudut ostamaan palvelun. Minä en esmes osaa juuri mitään tietokoneiden kanssa, ja työkaverin veli laskuttaa niistä, vaikkakin erittäin maltillisesti, niin kutienkin rahaa ja asia hoituu.
Kisareissujen kustannukset muodostuvat isolta osin matkoista, majoituksesta ja ruoasta. Hankkimalla hyvät eväät, edullisen kyydin pelipaikalla ja varaamalla sopivan majoituksen tulee helposti eroa 100 €/vkl. Sillä ostaa paljon kalustoa.
Jos lisenssin kustannus on merkittävä este jollekin alle 18v kuljettajalle Kotkan produ-SM:ään osallistumsien kannalta, niin lupaan kuittia tai muuta asiallista varmennetta vastaan korvata yhden juniorin lisenssimaksun hänen huoltajalleen ko. tapahtumassa käteisellä näppiin. (jos olen itse estynyt saapumasta paikalle, niin pyydän sitten jotakuta toimimaan välihenkilönä)
Jos haluaa hyvän ja halvan auton, joutuu usein ostamaan kaksi, ja pelkkä hyvä tulee sillon halvemmaksi.
-eemeli-
Mä mietin käytännön puolesta tuota top 10 produkuskeille handoutkoneet-juttua. Kuka ne maksaa? Saako ne kisan jälkeen itselle? Jos niitä ei saa itselle, kuka ne huoltaa? Kuka sitä tarkkailee onko ne keskenään kilpailukykyisiä?
A. Salomaa Racing
Vaikka (harjallisten) moottoreiden rakentelusta aika lailla pidänkin, saattaisi idea kisapaikalle valmmiksi rakennettuna tuodusta moottorista toisinaan houkuttaa tavoittelemaan sijoitusta 10 parhaan joukossa.Tosin jos osallistujamäärä keskimäärin on noin 30 osallistujaa, niin ehkä 8 parasta voisi olla asiallisempi jakauma?
Riskinsä on aina niissä omissakin moottoreissa, ei ne ihan joka kerta täydellisiä ole. Ja jos joskus sattuisin pääsemään tuolle "tässä sinulle hnadout-moottori" -tasolle, niin olishan sillä aika komia retostella kylillä

Jos noille löytyy rahoitus ja rakentaja, niin en tuota ihan suorilta tyrmäisi. Omalla kohdalla voisin jopa hyväksyä pienen kilpailukohtaisen korvauksen moottorin käytöstä, esmes 10-20 €. Se omakin pitäsi kisan jälkeen huoltaa, ja osaan mieltää huollon tuovan kustannuksia.
Montako kisaa moottori kestää? Äkkiseltään 4 kisaa kuulostaa aika vähältä, mutta onko 2 vuoden kisat jo liikaa, 8? SM:t jättäsin tämän ulkopuolelle.
10 moottoria/vuosi tuo paljon kustannuksia jotka pitää kattaa kestävällä tavalla unohtamatta jatkuvuuden tarpeellisuuutta. Jos taho A kustantaa vaikkapa mainosta vastaan koneet vuonna X, niin onko takeita että A tai joku B kustantaa ne myös vuonna Y+1?
Osan moottoreista voisi kauden lopussa lahjoittaa esmes sarjassa menestyneille juniorikuljettajille, tai tarjota heille edullista ostomahdollisuutta niihin.Jos speksit on kunnossa, niin varmaan ostajiakin löytyisi.
No tämä ei juuri Lightiin liittynyt, mutta kerroinpa kuiteskin.
Lightiin liittyen minusta ne suljetut koneet voi olla OK, jos jotenkin niiden tasalaatuisuus myös valmistuserien välillä kyetään takaamaan. En jaksa uskoa, että laite joka lähtee tehtaalta maailmalle dollarin kappalehintaan kirvoittaisi valmistajaa panostamaan laadun tasaisuuteen.
-eemeli-