10 joulu 2021
Eurosarja 4 | Mikkeli
Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2

AIHE: Harjattomat moottorit slotissa ?

Harjattomat moottorit slotissa ? 10.09.2021 21:18 #21

  • Hande
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 147
  • Vastaanotettu kiitos 22
Heippa

Onpa mukava olla vanha ja eläkkeellä, ei tartte murehtia näitä, kunhan vain muistaa ottaa lääkkeet.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Tumppi, Yly, R.O, ASR, pasihietala

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Harjattomat moottorit slotissa ? 12.09.2021 15:14 #22

  • juusos
  • Poissa
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Viestejä: 20
  • Vastaanotettu kiitos 1

eemeli kirjoitti: Hep.

Kun mekaaminen vaihtuu tietokoneen näpyttelyyn, niin siinä vaiheessa minulta loppuu motivaatio lajiin. Ymmärrän toki, että se on nykyaikaa, mutta etsin mieluummin sitten muita haasteita itselleni. Auton mukana kulkeva säädin mahdollistaa monia uusia juttuja. Kivaa, kun ajaminen on helppoa, ei muuta kuin kaikki mahdolliset avustimet käyttöön. Kiihtyvyysanturi ja dataloggeri kyytiin ja kappas, saadaan ohjelmoitua systeemi korjaamaan kuskin virheitä reaaliajassa ja saadaan kerättyä dataa siitä, miten säätimen parametreja voidaan optimoida pidemmälle. Nämä eivät taida olla sellaisia haasteita, joista jaksaisin erityisest ikiinnostua.


Tätä kauhulla odotan itsekkin. Teoriassa tekniikka on jo olemassa, sitä ei vain ole koeponnistettu autoissa. Tuskin nopeimpien autojen vauhdissa pysyyvät (viiveet on kuitenkin muutamia millisekuntteja) mutta hitaammat sarjat voi menettää mielenkiinnon jos joku onnistuu ko sensoriteknologian parittamaan kustannustehokkaasti ohjaimeen.

Viime syksynä tuli tehtyä nopeusmittari joka rataan upotettuna saisi laskemaan auton hetkellisen nopeuden kohdassa x (koeponnistettu vain labramaisissa olosuhteissa, ei radalla). Sensorit moiseen maksoi muutaman euron. Teoriassa samalla logiikalla taka-akselin päälle asetettuna sensorin saisi seuraamaan ajouraa, jolloin taka-akselin livetessä urasta liiaksi logiikka tiputtaisi radasta moottorille välitettävää energiaa. Ehkä jossakin välin moista yrittää nikkaroida yön pimeinä tunteina jos aika ja kiinnostus riittää.; ns köyhän henkilön ajovakaudenhallinta..

Kaikkein parasta olisi tehdä sääntöihin lisäys, jossa rajataan kahvan ja auton välinen vain toimimaan suuntaan kahva -> auto. Se että auto alkaa kertomaan takaisin olosuhteitaan rikkoo lajin ennemmin tai myöhemmin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Harjattomat moottorit slotissa ? 15.09.2021 18:23 #23

  • R.O
  • R.O hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 373
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 167
Meinasin olla tähän kommentoimatta mutta kirjoitetaan nyt sitten.. Kaksi tylsintä asiaa slottikisoihin valmistautumisessa on A: renkaiden liimaaminen ja sorvaaminen B: koneiden purkaminen, putsaaminen ja uudelleen kasaaminen. Jos tässä koneisiin saadaan merkittävästi ajoaikaa ennen esim. laakerien vaihtoa niin olen heti valmis näihin harjattomiin. Koneet on myös huomattavasti puhtaampia ilman hiilipölyä.

Mutta tässä ketjussa esiintyvät huolet on omasta mielestä lähinnä erikoisia:

Tuomojan kuva ESC:n parametreistä on helikopterin. Entisenä RC-kopteriharrastajan nuo termit on pitkälti tuttuja eikä noista iso osa liity mitenkään slottimoottorin ohjaukseen kuten esim. governorin parametrit. Kopteria kun pyritää ajamaan vakiokierroksilla, lisäksi tuolta löytyy lipo akun cutoff jännitteet jotka ei koske slottia. Lisäksi tuolta löytyy moottorin "pehmokäynnistin" kun kopterin roottorissa on massaa melkotavalla, niin sen täytyy hiljalleen kerätä kierrokset. Tavallaan pehmokäynnistin on useissa slottikaasuissakin. Esim MadMotionissa tuo potentiometri on nimeltään "track". Parametreistä voi toki jotain löytää jos into näiden testaamiseen on suuri. Ero default parametreillä ja onnistuneesti muokatuilla on kuitenkin pienempi kun hyvällä tai paskalla harjallisella eurosport-moottorilla.

Ketjussa mainittu luistonesto ei liity harjallisiin koneisiin. Sen toteuttaminen lienee teoriassa mahdollista, todennäköisesti ja käytännössä ei ainakaan kierrosaikaa parantavasti. Todellinen luistonesto tarvisi jotain referenssitietoa mihin vetävää rengasta verrata mutta sitä ei slottiauto yhdellä suoralla taka-akselilla juuri tarjoa. Lisäksi n. 60g auto ei siedä hirveästi ylimääräistä painoa eikä painopisteen muutoksia. Ottaen vielä huomioon, että slottiautossa aina mutkassa toinen rengas sutii ilman tasauspyörästöä. Jotain tekniikkaa onkin helpompi kehittää kaasuun pelkästään joka oppii ajamisesta. Epäilen kuitenkin, että ilman erittäin tarkkaa auton sijaintitietoa tuokin on turha. Eikä tämä edelleenkään liity aiheeseen jossa käsitellään mahdollisia harjattomia moottoreita.

Autossa on myös hyvin paljon muutakin rakennettavaa eikä harjattomillakaan tulla voittamaan kisaa sen perusteella kuka sen noparin koodaa parhaiten. Jos tykkää alusta lähtien rakentaa moottorit itse, kuten Eemeli(?), niin ei tämä harjattomuus estä koneita tekemästä. Muutamien huoli slottiosien valmistajien taloudesta voi mielestäni kumota samasta syystä myös. Eiköhän käsin tehty moottori jatkossakin ole parempi kun lapsityövoimalla Kiinassa tehty?

Teknisesti rajoittuneisiin luokkiin toki täytyy löytää tietty moottori, tai tiettyjen specsien mukainen moottori ettei homma karkaa lapasesta. Samoin nopari. Avoimissa harjattomat joskus syrjäyttää hiilelliset jos on syrjäyttäekseen.

Mun käsityksen mukaan LiPo -akut ja harjattomat moottorit suunnilleen pelasti RC-autoilun. Eikä noissa kisoissa kyllä homma ratkee noparin koodailuun ja tuskin kukaan sielä haluaisi hiilikoneisiin takaisin?
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Yly, Taiska, pyrtsy, pasihietala, _tomeski

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : R.O.

Harjattomat moottorit slotissa ? 15.09.2021 23:11 #24

  • eemeli
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 582
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 179
Hep.

Kyllähän minä tykkään moottoreita rakennella. Suunnilleen vuodesta 2009 asti olen tehnyt omat ES-koneet itte ja niillä enimmäkseen ajanutkin. Pari muutakin on, mutta jos voin valita jotakin itse tehtyä (kasassa ja ehjänä) niin mieluummin niillä sitten. Teen siis kannut ja päädyt itse, en vain liimaa valmiista osista nippuun. Päädyt myös pinnoitan. Magneetit osittain kierrätyskamaa ja joskus olen niitäkin pilkkonut isommista. Näiden juttujen opettelemiseen ja tarvittavien välineiden hankkimiseen ynnä valmsitamiseen on mennyt, no, kohtalaisesti aikaa, energiaa ja muutama eurokin. Siksi en noista harjattomista innostu, kun käytännössä millään jo olemassa olevilla työvälineillä ei niiden kanssa tee mitään. Pelkästään hooneja on yli k€ edestä. Pitäsi panostaa jälleen muutaman vuoden joutoajat ja varsin monta euroa fyrkkaa ja hyvinkin pari ekaa vuotta menisi sutta sekundasta seuloessa. Jos harjattomissa ei voi välttää neodyymimagneetteja, niin sitten niiden rakentaminen ei senkään vertaa innosta, kun niitä neoja ei käytännössä pysty järkevästi muokkaamaan vaan pitää tilata valmiina ja pinnoitettuina, eikä pieniä määriä taida tehdä kukaan.

Näin siis omalta mekkipaikalta katsoen. Lajin kannalta oletan harjattomien olevan hyvä juttu. Mitä nyt olen reilut parikymmentä vuotta katsellut kädentaito-osaamista, niin eihän sitä ole käytännössä jäljellä. Jengi ei keskimäärin osaa tehdä mitään, mihin ei ole valmista äppiä. Näihin törmää välillä, että ruuvi on irti = roskiin kun ei osata korjata ja uutta tilalle. Notta sillä ne vähemmän mekkaamista vaativat autot voi olla lajin kannalta ihan jees. Ei toisaalta niin paljon opi uuttakaan, mutta harvassa ne nykyjään on ketä minkään oikeiden asioiden tekeminen edes jaksaa kiinnostaa, siinähän joutuu vaikka irrottamaan katseen hetkeksi ruudusta.

Ulkopyörijän taitas saada integroitua runkoon niin, ettei käämiosaa tarttis koskaan ottaa irti jos välitys pysyy samana ja laakerinvaihto onnistuu paikallaan.

Ainakin nyt tuntuu siltä, ettei nää ehkä ole minun juttuni. Ensi vuonna voi olla toisin, mutta pikkusen olen skeptinen sen suhteen.

-eemeli-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Harjattomat moottorit slotissa ? 16.09.2021 08:28 #25

  • pyrtsy
  • pyrtsy hahmo
  • Poissa
  • Super User
  • Super User
  • Viestejä: 702
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 222
Maailmalla on nyt muutama prototyyppi nähty.

Eiköhän tästä ole vielä aika pitkä tie että ovat laajalti käytössä.
KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Harjattomat moottorit slotissa ? 27.09.2021 15:42 #26

  • tp
  • tp hahmo Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 867
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 97
Otin yhteyttä Richard Mackiin, joka on tunnettu englantilainen runkovalmistaja. Hän on ollut kehittämässä harjattomia säätimiä. Protot ovat olleet toimivia, mutta varsinainen tuote on tekemättä, kun komponenttipula vaivaa kaikkea elektroniikkaa.

Kyselin myös sitä, että saisinko säätimen testaukseen.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
  • 2