Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1
  • 2
×

Kysely:Handout renkaat PR-24

En kannata
2 13.3%
Kannatan
9 60%
Kannatan, mutta vasta vuodelle 2022.
4 26.7%
Äänestäjiä yhteensä: 15 ( Hapa, TLahola, Pora, ASR, LeeviL ) Katso lisää
Sinun täytyy olla kirjautuneena, jotta voit osallistua tähän kyselyyn.

AIHE: Handout renkaat PR-24

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 11:58 #1

  • Anna
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Viestejä: 20
  • Vastaanotettu kiitos 4
Moikka,

Allaoleva on yksi ajatusmalli asian toteuttamiselle muokattu

Aihe on herättänyt keskustelua jo jonkin aikaa, ja nyt onkin aika tuoda tämä aihe julkisuuteen ja yleiseen keskusteluun.

Ehdotuksena olisi handout renkaat luokassa PR-24, eurosarjan kaikissa osakilpailuissa. Jussi hoitaisi rengastilaukset (mitä luultavimmin JK:n purkkipyörä) ja toimittaisi ne kisojen järjestäjälle. Järjestäjä sitten jakaisi merkityt renkaat kuskeille ennen PR-24 treenin alkua lauantaina. Tarvittaessa/halutessa voi myös ostaa lisäpareja, jotka eivät ole merkattu. Rengasparin hinta tulisi olemaan noin 10€ (+/- 1€).

Tarkoitus olisikin, että kommentteja ja mielipiteitä kirjoitettaisiin tämän aloituksen alle. Lisäksi toivoisin, että vastaisitte ja antaisitte äänenne myös ohessa olevaan kyselyyn. Kysely sulkeutuu 14.11.2020.

Huom. Tämän keskustelun tarkoitus on olla julkinen keskustelu jossa harrastajat juttelevat keskenään tämän ehdotuksen puolesta että vastaan. Ylläoleva on vain yksi ajatusmalli ja handout renkaat voidaan toteuttaa monilla eri tavoin. Myös tähän toivotaan ajatuksia.

Tämä ei siis ole lajiryhmän esitys millekkään taholle vaan julkisen keskustelun avaus. Tämän keskustelun pohjalta voidaan laatia tai olla laatimatta esitys byrokratian portaita noudattaen
muokattu osio

-Anna

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : pyrtsy.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 12:58 #2

  • Taiska
  • Taiska hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 616
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 92
Minun näkemys on että tuo olisi huono asia ainakin minun kannalta, toki ajan muutenkin huomattavasti vähemmän kuin moni muu.

Mutta perustelut asialle:
Ajan samalla autolla TS24 ja EL24 luokat ja siitäkin huolimatta minulla menee vain 2-3 paria renkaita vuodessa, joten kustannukset nousee huomattavasti jos joka kisaan tulisi uudet pyörät.

Lisäksi kuulun siihen koulukuntaan joka tekee kerholla auton valmiiksi ja kisoissa käyn vain ajamassa, joten ei mulla ole mitään hinkua ruveta sorvailemaan renkaita kisoissa.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 13:39 #3

  • OPK
  • OPK hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 196
  • Karma: -1
  • Vastaanotettu kiitos 36
Moro!

Täs on näköjään porukalla menny täysin ohi mitä tällä asialla todennäköisesti ajetaan takaa. En oo ennen tätä päivää kuullu asiasta enkä oo ollu tätä ehdotusta laatimasta.

Ehdotuksen perustavanlaatuinen pohja lienee osallistujen samalle viivalle asettaminen, mikä on muuten PR24/TS24 -luokan osarajoitteiden tavoite. Vamaan tässä olisi idea että Jussilta/joltain muulta aktiivisesti varastoa ja liiketoimintaa ylläpitävältä maahantuojalta saisi merkittyjä renkaita joilla saisi ajaa kisoissa ilman että niitä tarvitsee sorvata paikan päälle. Jos mä tekisin säännön niin pitäisin renkaan samana niin kauan kuin kyseistä rengaserää on liikenteessä. Eli varsinainen rengas muuttuisi useamman kilpailun jälkeen, eikä joka kilpailuun uusi. Toinen vaihtoehto on antaa kilpailun järjestäjän järjestää, mutta se luo mielestäni vähän turhaa vaivaa järjestäjälle.

Mitä tulee kustannusten säästöön niin mielestäni on silti halvempi tehdä 2 paria per naama (reeni + kisa) kuin tehdä 4 paria eri pyöriä per naama per kisa kun donitsit maksaa 4-5 €/pari ja vanteet siihen päälle.

Moottorisääntöjen järkeistäminen tasaisi myös kalustoeroja, mutta oon silti sitä mieltä että rengassäännön implementointi olis erittäin hyvä alku. Esimerkiksi niissä kuuluisissa ISRA-kilpailuissa kilpailu on tasaista juurikin Handout-rengassäännön takia.
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Kaitsu, Yly, LeeviL

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 14:11 #4

  • tp
  • tp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 874
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 98
Näen tässä ehdotuksessa kaksi ongelmaa Eurosarjan osalta. Huoltajana olen käyttänyt EM-luokan renkaat sorvattuina Ellan TS-autossa. Rengaskulut TS-luokan osalta siis "nolla". Tämä ajatus tuli JK-autojen käyttöönoton yhteydessä noin 10 vuotta sitten. Lisäksi meidän kerholla suurin osa junnuista ajaa itseliimatuilla kumeilla ja ajavat samoilla renkailla helposti useamman kisankin, kuten Antti jo totesi.

Toinen ongelma liittyy siihen, että mahdollisesti valittavan renkaan koko tarvitsee olla riittävän suuri, jotta se sopii kaikille ratasyhdistelmille ja jää vielä treenivaraakin.

SM/FO-kisassa handout on minusta ok, kun silloin ei tarvitse ottaa huomioon kuin tuo jälkimmäinen asia.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : tp.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 14:30 #5

  • R.O
  • R.O hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 375
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 167
Hand-out rengas ehdottomasti vähintäänkin kokeilemisen arvoinen ajatus Produun! Ehkä jopa muihinkin luokkiin..

Plussat: Luokan, jonka on tarkoitus olla teknisesti mahdollisimman tasapuolinen, niin vapaa rengastus tekee kalustoon ison eron niiden osalta jolla on kotona kaapit täynnä hyvää kumia vs. niihin jotka ajaa mitä nyt sattuu saamaan. Lisäksi mekkaaminen vähenee hiukan kun yksi luokka vähemmän liimata/sorvata renkaita ja osalla saattaa jopa kustannukset tippua kun ei eri kumiseoksia tarvitse liimailla kisaa varten ja testata mikä toimii ja mikä ei. Isra-kisoissa ja lukuisissa enduroissa handout -rengas on ollut toimiva ratkaisu.

Miinukset: Kustannukset nousee about 5€ per autokunta... Renkaan liimaukseen ja sorvaukseen säästyneen ajan kun viettää Ravintola Lampussa, niin palaa 10-15€ lisää 8-) Eli eipä tässä mitään todellisia miinuksia tule mieleen..

Mitä tulee auton toimivuuteen, niin produ lienee yksi herkimmistä luokista saada rengas toimivaksi. Autossa kun voi olla liikaa pitoa vaikka semmosesta ei esim. 1:1 autoilussa kuulekkaan valitettavan. Hand-out rengastakin voi kaventaa halutessaan saadakseen auton paremmaksi. Malliautoilijat ovat tainneet ajaa handout -renkailla pitkäänkin ja ne renkaat on kalliimpia. Eikä tässä mielestäni tarvitse tehdä monopolia rengaskauppiaan tai valmistajan kohdalla. Voihan tuota varmaan yhteisesti miettiä missä renkaassa kohtaa riittävästi hinta ja laatu ja mistä se milloinkin kannattaa ostaa. Mielellään kuitenkin kuten Olli kirjoittikin, että isompi erä rengasta siten, että samalla erällä kumia ajettaisiin enemmän kun yksi viikonloppu.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 14:32 #6

  • OPK
  • OPK hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 196
  • Karma: -1
  • Vastaanotettu kiitos 36
Voitaisko pitää nää henkilökohtaisuudet pois näistä keskusteluista.

Mul on myös ollu viimeiset kymmenen vuotta aikaa kerätä kaikenmaailman donitseja mitä nykyisin ei ole edes saatavissa ja mulle tästä avaudutaan pari kertaa vuodessa. Henk. koht. kaluston ja kisamenestyksen suhteen mun pitäis vastustaa tällaista sääntömuutosehdotusta viimeiseen asti koska omistan vanhoja hyviä kumiseoksia mitä ei kaupasta enää saa.

En ole vaatimassa mitään Phoenix tai muutakaan moottoria, X12 on tyyppinä ihan ookoo. Mun mielipiteitä aiheesta voi käydä lukemassa ihan muista ketjuista.

Ei kai kukaan siellä kerholla pakota ajamaan handout-pyörillä. Rengasvalmistajat tuppaa myymään samaa tavaraa myös donitseina niin ei tarvi treenipyöriksi hand-outteja ostaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 14:40 #7

  • R.O
  • R.O hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 375
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 167

epicfail kirjoitti: Toinen asia tässä rengasasiassa on se, että käsittääkseni euromini luokan ja eurolight luokan korkeammat maavarat perustuvat vain ja ainoastaan siihen tosiseikkaan, että samoja renkaita on voinut kierrättää sitten produun. Nyt lähtee sitten peruste sieltä puolelta ja rengaskustannukset LISÄÄNTYVÄT noiden luokkien kuskeilta, koska tulisikin erilliset renkaat produun..


Näkisin mielelläni tuon saman handout-renkaan EM/EL -luokissakin. Pidetään näissä edelleen maavara riittävän korkeana, niin renkaat jää käyttökelpoiseksi Produun eikä tarvisi ostaa näin ollen Produn hand-out renkaita pakosti ollenkaan. Ihan mutuna veikkaan ettei kaikilla EM/EL -kuskeilta löydy osaamista/halua tehdä renkaita itse eikä välttämättä tarvittavia työkaluja sorvista lähtien. Hand-out rengas tasoittaisi myös näitä junnuluokkia ja tekisi auton rakentamisesta tässäkin helpompaa kun renkaiden tekemisen etukäteen kotona saa unohtaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 15:00 #8

  • R.O
  • R.O hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 375
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 167

epicfail kirjoitti: Kerro minulle se vimma, miksi kansainvälistä säännöstöä lähellä olevaa luokkaa pitäisi lähdetä modaamaan tuohon vakioitujen renkaiden suuntaan?


Johtuisko siitä, että ISRA:ssa ajetaan myös handout renkailla mihin tällä "kansainvälisellä säännöstöllä" viitattaneen? Muuten Produssa ei mitään kansainvälistä sääntökirjaa olekaan vaan jokaisessa maassa tuota ajetaan hiukan poikkeavilla säännöillä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 15:12 #9

  • OPK
  • OPK hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 196
  • Karma: -1
  • Vastaanotettu kiitos 36
Joo ja ajetaan Brittien Internats jossa on minimi 0.4mm maavara, Proslot koneet ja korilista keskiajalta, sit on kans GBG1000 jossa joskus katsottiin pelkät autojen ulkomitat. Tsekkasin Baltic Statesin sääntöehdotukset jossa ymmärtääkseni päätettiin että Rankingin TOP 10 ajaa BSC:n omistamilla moottoreilla missä on S&K-ankkurit. (tästä voin olla väärässä kun en oo ko. kisoissa ikinä käynyt)

Kuten Risto totesi, Produlla ei oo yhtenäistettyä sääntökäytäntöä, jokaisella kilpailulla voi olla omat sääntönsä maasta riippumatta. Edes suurimman osan kv-kilpailuiden sääntöjen mukaisia sääntöjä on mahdoton luoda.

Sanoohan se PR24 (production-24) että on enemmän bulkkiosaluokka. OG(open G12) on taas se luokka jossa on vähemmän bulkkiosavaatimuksia.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : OPK.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 15:28 #10

  • _tomeski
  • _tomeski hahmo
  • Poissa
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Viestejä: 7
  • Vastaanotettu kiitos 1
Tuohon epicfailin mainitsemaan eurolight luokkaan. Eikö se oo jo hyvin lähellä vakio luokkaa, missä voi pärjätä pienemmällä panostuksella? Vai onko säännöt muuttunut paljon vuodesta 2019? Ajoin silloin Lappeenrannan SMissä käytännössä parin vuoden ajotauon jälkeen. Perjantaina sain auton käsiin ("vuokrasin") joltain Kotkalaiselta auton, ei varmasti ollut viimosen päälle hierottu, vaan semmonen Pekka-perus harrastajan auto. Siihe jotkuin renkaat mistä sorvilla vähän pintaa pois ja ajamaan.
1.finaalin jälkeen olin muistaakseni 3. ja lopputuloksissa viides. Isoimmat kulut viikonlopun aikana oli ihan jossain muualla kuin siinä, millä rahalla pääsi ajamaan SM kisaa.. Lyhyesti sanottuna eurolöysässä voi kyllä pärjätä pienillä investoinneilla, eikä tarvi olla huippu kuljettaja.. Eikä tarvi olla kovaa teknistä tietotaitoa..

-Tomi

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 18:08 #11

  • R.O
  • R.O hahmo
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 375
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 167

epicfail kirjoitti: Ihan kysymyksenä myös, että milloin olet viimeksi ajanut eurominia tai eurolightia? Tai samoilla renkoilla kuin produa? Sovitaanko, että ajat seuraavassa kisassa eurolightin ja produn samoilla renkailla. Voit toki sorvata niitä renkaita nyt tämän kerran. Koita pärjätä hyvin.


Nämä sun kysymykset menee kovasti offtopicikin puolelle mutta vastataan nyt kun kerran kysytään: Eurominiä en ole ikäni puolesta koskaan ihan ehtinyt ajamaan, Eurolöysää en taas sääntöjen takia kun sitä ei ole sallittu ajaa yhdessä Eurosportin kanssa. Mutta noihin renkaisiin: olen kyllä ajanut Produa niillä renkailla mitä pojalta on aikanaan jäänyt Euroministä jäljelle eikä niissä ole sorvauksen jälkeen ollut mitään ongelmaa.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 29.10.2020 19:01 #12

  • Kaitsu
  • Kaitsu hahmo
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Viestejä: 4648
  • Karma: 10
  • Vastaanotettu kiitos 244
En aja nykyään skaalaa, joten kommentoin ulkopuolisena.

Malliautopuolella hand out -renkaat ovat olleet käytössä jo vuosikausia sekä Suomessa, että maailmalla. Näin oikeastaan kaikissa solukumiluokissa. Tällä on ollut selkeä kilpailuja tasoittava vaikutus kun 'pro'-harrastajien rengaskikkailut kitketään pois. Käytäntö toimii hyvin, enkä muista kenenkään rutisseen siitä huolimatta siitä, että rengassetti on varsin hintava (viime kaudella 15 EUR/pari).

Malliautoharrastajat ovat myös tyytyväisiä siihen, että joku viitsii hoitaa rengasrumban kisoihin. Meidän tapauksessa se on ollut Vihdin Miniland. Monopoliasema ei haittaa ketään. Päinvastoin. Veikkaan että kaikki ovat tyytyväisiä kun joku edes viitsii moista hommaa tehdä.

-kaitsu
Auto tykkää, että sillä ajetaan.

finscale.livejournal.com/
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: Taiska

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 06:49 #13

  • ASR
  • ASR hahmo
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 165
  • Vastaanotettu kiitos 43
Hei.

Mielestäni hand-out renkaat kuulostaa hyvältä. Kun rengaspuolen mälväämisen poistaa treeneistä niin jää enemmän aikaa ajaa ja testaa autoa. Toisaalta olenkin aina ollut huono auton rakentaja enkä kotoa etukäteen ole osannut sanoa minkälaisella autolla ajaa kovaa (minä en millään :wink:). Enkä kerkee jopa hienosäätää kaiken kuntoon, kun ei tarvii niitä renkaita arpoa ja testata. Jos autosta poistetaan ero renkaista niin silloin pitää ero tehdä kaikesta muusta pienistä seikoista ja sekös onkin teknistä. Malliautoissa tämä näkyy kärjistetysti todella hyvin.

Viime aikoina ei ole ollut aikaa eikä mielenkiintoa kiertää kisoja mutta tällaisena madaltaisi kynnystä lähteä taas ajaa.
A. Salomaa Racing

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 08:23 #14

  • pyrtsy
  • pyrtsy hahmo
  • Poissa
  • Super User
  • Super User
  • Viestejä: 714
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 223
Ketju on nyt siirretty yleisiin jorinoihin.

Tässä voi keskustella otsikon aiheesta puolesta ja vastaan. Ja jos puolesta niin miten toteutetaan. Ja jos vastaan niin miksi ei.

Kuvitelkaa itsenne vaikka kilpailupaikalle n-suuruiseen ryhmään joka keskustelee asiasta. Ei ole olemassa lajiryhmän tai muunkaan tahon esitystä vaan harrastajien välinen keskustelu jonka alustana sattuu olemaan foorumi.

Jos vielä haluaa jauhaa sääntöprosessista tai arvostella tämän julkitulon vaiheita niin sitä voi jatkaa vanhassa ketjussa. Mitään julkaistua ei poisteta mutta tästä ketjusta ne tullaan siirtämään pois.
KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 09:12 #15

  • Emppu
  • Poissa
  • Moderator
  • Moderator
  • Viestejä: 39
  • Vastaanotettu kiitos 8
Terve!

Hyvä ja mielenkiintoinen aloitus. Kannatan tätä uudistusta vuodelle 2022.

Hand-out renkaiden tuoma tasapuolisuus kilpailuun on minun oman mielipiteen mukaan vähän "yks hailee". Esimerkiksi ISRAssa produn kärkinimet ovat lähes samat muiden luokkien kärkinimiin verrattuna, hand-out renkaista huolimatta. Muutama yllätysnimi aina kärkisijoille yltää toki #MM6, mutta fakta on, että kovat kuskit on aina kovia, oli kalusto heillä hand-out tai ei. BSC:ssä sama juttu, kärjen moottoreista huolimatta. En siis henkkoht koe, että tällä mitään suurempaa tasoitusta pystytään tuomaan lajiin.

Mutta! Hand-out renkaiden tuoma "helppous" houkuttaa. Kisoissa se arpominen 2-3 eri rengaslajin välillä jäisi produ luokasta pois. Tällöin ei tarvitse valmistaa tätä luokkaa varten kolmea eri rengaslajia ja testata kaikkia sen 30min aikana, mitä yleensä itsellä tuppaa olemaan tähän aikaa käytettävissä ennen katsastusajan päättymistä. Myös rahallinen säästö houkuttaa, koska nämä pari ylimääräistä rengasparia vararenkaineen voi jättää kaappiin odottamaan ja ostaa vain määrärenkaat kisaan. (Omassa perheessä tämä rahallinen ja ajallinen säästö on vielä x3)

Mielestäni hyvä pointti oli tuoda tuo EM ja EL luokkien rengasasia tähän samaan keskusteluun mukaan. En aja enkä huolla ketään näiden luokkien kuljettajaa, mutta "ulkopuolisen" näkökulmasta en heti keksi syytä, miksi tätä samaa hand-out rengasta ei voida käyttää myös näissä luokissa.? Tällöin olisi ihan mahdollista ajaa tuolla samalla rengasparilla molemmat kisat.

Renkaat voisi luovuttaa kuljettajalle jo kisapaikalle saavuttaessa, tai ne voisi olla ympäri vuoden ostettavissa suoraan toimittajalta. Tätä renkaiden saatavuutta/luovutusta on hyvä käsitellä tarkemmin, jos enemmistö toivoo tätä sääntömuutosta. (Halutaanko mahdollistaa rajoittamaton treenaaminen näillä kisapyörillä vai ei? Miten taataan, ettei rengastoimittajalle jää kauheaa varastoa kauden päättyessä varastoon -> voiko renkaan vaihtaa kesken kaudenkin, sitten kun edellinen erä on loppumassa? Mielestäni voi, muutos on yhtenäinen kaikille.)

Edit: Kannatan tätä vuodelle 2022 siitä syystä, että ensi vuosi alkaa kuitenkin jo parin kuukauden päästä. Tätä sääntöä ei mielestäni pysty valmistelemaan niin nopeasti, että mahdollinen rengastoimittaja pystyisi nämä renkaat hankkimaan itselleen siinä ajassa. Muistettava myös tämä tämän hetkinen maailmantilanne, emme vielä tiedä kuinka monta kisaa pääsemme ensi vuonna ajamaan mikä vaikuttaa mm. rengasmääriin. Joten mielestäni turhan monta muuttujaa sille, että tätä saataisiin ensi vuodelle ajettua läpi säännöstöön. Parempi tehdä kerralla kunnolla.

T: Emilia
Seuraavat käyttäjät sanoivat kiitos: tp

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : Emppu.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 10:07 #16

  • Yly
  • Yly hahmo
  • Poissa
  • Platinum Boarder
  • Platinum Boarder
  • Viestejä: 2345
  • Karma: 5
  • Vastaanotettu kiitos 405
Heh !

Olen hand out pyörien kannalla !

Lisää viiltävää kommentointia, kun saan luettua koko romaanin läpi !
We all know Juha. If he is in the race, he changed to animal. -Peter Froebel

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 11:07 #17

  • AIR
  • Poissa
  • Senior Boarder
  • Senior Boarder
  • Viestejä: 244
  • Karma: 1
  • Vastaanotettu kiitos 26
Kannatan Handout-pyöriä Produun.

Moni voi kysyä, että miksi mä vaivaudun kommentoimaan kun en enää käy edes kisoissa.
Kommentoin perustuen omiin kokemuksiini noin v 1991- v 2008 siivettömien autojen kisoissa käyneenä. Ekat 9 vuotta pelkästään laitoja kolistellen ja sitten vikat 8 vuotta osamyyjän roolissa.

Produn luonteeseen kuuluu olennaisesti mahdollisimman samoilla palikoilla ajaminen. Renkaat on siinä tärkeässä roolissa. Toki osa noista keskustelun topikeista on järkeenkäypiä, mutta edelleen isossa kuvassa eteenpäin ajateltuna Handout-sääntö olisi hyvä. Ihminen perusluonteeltaan helposti vastustaa aina muutosta. Slottiporukka ei ole siitä mikään poikkeus, joten siitä ei tarvitse kenenkään ottaa nokkiinsa.

Antti

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 12:13 #18

  • tp
  • tp hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 874
  • Karma: 4
  • Vastaanotettu kiitos 98
Emilia toi esiin hyviä pointteja.

Ensi vuosi tulee aivan liian nopeasti, joten aikaisintaan tämä tulisi vuodelle 2022. Ensi vuoden SM-kisoissa voidaan kokeilla asiaa, jolloin saadaan asiaan tuntumaa.

Toinen asia on renkaiden saatavuus. Osa kuskeista haluaa treenata samoilla renkailla, joten niitä on oltava saatavilla tarpeeksi. Varataanko joku oletuskiintiö jokaiselle Eurosarjassa ajavalle ja halutessaan kuljettaja voi etukäteen ilmoittamalla ostaa suuremman määrän ? Renkaat pitää minusta saada tehtyä ennen kisapaikalle saapumista, koska osalla on huollettavia useampia. Lisäksi osa kuskeista ei omista omaa sorvia ja esim. Kotkassa on kerhon sorvi, jolla renkaat tehdään kisareissuille valmiiksi kerhoillan aikana.

Kolmas asia liittyy renkaan halkaisijaan. EM/EL-kuskien on voitava käyttää samaa rengasta 1.2mm maavaralla sekä osalla on taka-akseli korkeammalla, jolloin esim. Hyvinkään SM-kisoihin valittu rengas ei sovi kaikille. Kerhokäyttöä ajatellen kulumavaraa on myös oltava, koska kaikki eivät halua olla ostamassa koko ajan uusia renkaita autoihin.

Neljäs asia liittyy hinnoitteluun. Rengas pitäisi olla lähes nettotuote, jotta rengaskulut pysyvät kurissa. Tarvittaessa voin neuvotella esim. JK:n kanssa diilin Eurosarjan tarpeisiin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 14:07 #19

  • pyrtsy
  • pyrtsy hahmo
  • Poissa
  • Super User
  • Super User
  • Viestejä: 714
  • Karma: 3
  • Vastaanotettu kiitos 223
Olen ehdotuksen kannalla vuodelle 2022. Omalla kohdalla vähenee työmäärä ja en usko, että rahaakaan palaa sen enempää kuin normaalisti.

Itselle ei ole suurta väliä, miten renkaat toimitettaisiin, mutta ketjussa on esitetty monia hyviä pointteja asian suhteen. Kuten se että 2021 tulee aika äkkiä, voi olla parempi katsoa miten SM:issä asia sujuu, jos siellä edelleen handouteilla ensi vuonna ajetaan.

Toinen ketjussa esille tullut asia renkaan koosta on myös hyvä ottaa huomioon. Ei minusta ole mitään ongelmaa valita tarpeeksi isoa rengasta, jotta se saadaan sorvattua kaikkien akselikorkojen vaatimaan mittaan. Renkaita saa aina pienemmäksi mutta suurentaminen on vaikeaa.

Minusta renkaat voisi olla aina tilattavissa toimittajalta x. Katsastuksessa tulee renkaasta löytyä handout merkintä ja säännöissä määrätty maavara. Ja mitä tulee huijaamiseen, niin meillä on jo nyt asioita, jotka perustuvat luottamukseen siitä, että kilpailijat noudattavat sääntöjä. Vahinkoja voi sattua (minullekkin) mutta oletus on, että kukaan ei tahallaan huijaa eli esim. merkkaile itse samanlaisella maalitussilla tai mikä merkintä nyt renkaissa olisikaan.

Näin renkaan saa sorvattua etukäteen ja käyttöön muihinkin luokkiin, jonka jälkeen renkaan voi tarvittaessa pienentää haluttuun maavaraan PR-24 luokkaan.
KoPSA / KotkaUA

Käytä foorumin yksityisviestien sijasta mielummin sähköpostia: pyry2niemela(miuku)gmail(p1st3)com

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Viimeksi muokattu: : pyrtsy.

Handout renkaat PR-24 30.10.2020 15:52 #20

  • Taiska
  • Taiska hahmo
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 616
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 92
Hyviä pointteja tullut esille. Mutta jos renkaat voi hommata jo etupeltoon niin että auton saa jo kerholla ajokuntoon ettei tarvi kisoihin lähteä renkaita sorvaamaan niin ei muuta kun pyörät pyörimään. En mä sitten nää asiassa mitään ongelmaa.

Mulle riittää että renkaat on mustat ja pyöreet, tai edes pyöreet.
Harrastusta tukemassa FCT
www.fct.fi/

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1
  • 2