Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE: Skaala- ym. ankkureiden ennakkoja??

Skaala- ym. ankkureiden ennakkoja?? 03.12.2004 21:37 #1

  • eemeli
  • Aiheen kirjoittaja
  • Poissa
  • Gold Boarder
  • Gold Boarder
  • Viestejä: 616
  • Karma: 2
  • Vastaanotettu kiitos 213
Hep!

Millaisia ennakoita teillä on hyvissä ankkureissa esim. seuraavilla käämeillä?

32t27

26t26

22t25

23t25

entäpä G27 ja G7 luokissa?

Törkeetä urkintaahan tämä on, mutta kysynpä silti =)

-eemeli-

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Ennakot 08.12.2004 14:36 #2

  • MF
  • Poissa
  • Expert Boarder
  • Expert Boarder
  • Viestejä: 281
  • Vastaanotettu kiitos 22
Suurin osa porukastahan taitaa ajella skaalaluokkia nykyisin PK:n ankkureilla. Niissä on "tehdasasetuksena" 6mm pakan ankkureissa viisi astetta ja 8mm pakan ankkureissa 10 astetta. Pieniä heittojahan on varmasti joka ankkurissa. Mutta yleisesti ottaen ovat toimivia pelejä ja ennakotkin siten varmasti kohdillaan.

Monilla on myös P/S:n ja Kofordin skaala-ankkureita ja ainakin mulla niissä on hieman enemmän ennakkoja. Jotkut 8mm ankkurit taitavat olla jopa 20-asteisia ja jotkut 6mm ankkurit korkeintaan noin 10-asteisia. Nämäkin ovat toimineet hyvin, ainakin suurimmalla osalla keillä näitä on.?

G27:ssa käsitykseni mukaan 32-asteisista johonkin 40:n tuntumaan. G7:ssa jonkun vuosien takaisissa .480-kojoissa oli noin 15 astetta ja PK:issa on varmasti enemmän. Olisiko 20 astetta lähellä totuutta.?

Extra-arviona vielä lopuksi, että X12-ankkureissa kirjo lienee 35:stä 45:een.

Matti

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Re: Skaala- ym. ankkureiden ennakkoja?? 10.01.2005 22:31 #3

  • Aki Opivlo
  • Vieras
  • Vieras
Ainakin i-15, X12 ja G27(muista en osaa sanoa) ankkureissa ei ole niinkään tärkeätä ennakon määrä, ainakaan jos sitä ei ole liikaa. Vaan että se on tasapainossa, napakenkien dynamolevyn laatu, kommutaattorin pyöreys ja käämityksen laatu on mun mielestä tärkeimmät asiat ankkurissa.

Ennakon, magneettien ja ilmaraon mukaan valitaan sitten välitys.

karkeasti näin, mitä lähempänä magneetti on napakenkään nähden ja mitä vahvempi magneetti on sitä kovemmat "puristukset" koneessa on.

Kovat "puristukset" laimea ennakko = voi laittaa pidemmän välityksen
Kovat "puristukset" kova ennakko = pitää laittaa lyhyempi välitys
Löysät "puristukset" laimea ennakko = pitää laittaa vielä lyhyempi välitys
Löysät "puristukset" kova ennakko = pitää laittaa tosi lyhyt välitys

Ja kun tiedetään että "puristuksilla" on myös moottorin pyörimistä jarruttava vaikutus, se aiheuttaa sen että myös noista löysät "puristukset" kova ennakko koneista pitäisi saada "kulkevia". Ite en noita kyllä koskaan kokeillut rakentaa. Oma tavoite olisi tuo ylin vaihtoehto mutta, joutuu tyytymää toiseksi ylimpään olosuhteiden pakosta (laimean ennakon i-15/X12 ankkureita ei ole tainnut saada viimiseen kymmeneen vuoteen.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

  • Sivu:
  • 1